Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCMC

Kompressormatad Honda CB250

1134 inlägg • Sida 5 av 76
Snacka om MC här

busse (trådstartaren)

#61 » 19:24:49, 06-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan uppdatera tråden lite, har fått betala tull nu via swish till UPS och enligt tracking numret ska paketet vara i Köln.

Känns ut som att jag kan få en rolig julklapp i år.

2 personer gillar det här inlägget.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960



Janson1

#62 » 22:02:07, 06-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag funderar... Förr var det kompressor som gällde, i alla fall på flygmotorer. Kompressorerna var oftast tvåväxlade, ettan på låg höjd och tvåan på hög höjd pga grundlufttrycket sjunker ju högre man kommer. Men sen när turbon kom (avgasdriven) så sköter sig utväxlingen mer självt, ju tunnare luft ju fortare går turbon till en viss gräns... Förstör man inte turbons fördelar med att just ge den ett fast varvtalsförhållande? Jag tror en turbo är mycket känsligare för luftens temp/täthet än kompressorn. Så därför tror jag en drevdriven turbo är mer tuff än ändamålsriktig? Så skall det vara remdrivet så är det nog en kompressor som gäller...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

AN

#63 » 23:57:04, 06-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den här kursen tycker jag är väldigt prisvärd. Lättsam, och lärorik. Lennart Zander kan ju ett och annat om överladdning :grin:
http://speedlabacademy.se/kurser/
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

magloman

#64 » 01:21:34, 07-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jansson1: du har helt rätt om vi talar optimalt.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

busse (trådstartaren)

#65 » 22:00:55, 09-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den där kursen tror jag man ska slå till på, verkar vara intressant.

Hoppas nu att UPS tracking system håller vad som står på deras sida, kompressorn ska nu vara i Järfälla tullad och klar och ska levereras på onsdag. Ser verkligen fram i mot att få se den i verkligheten så jag äntligen kan få börja planera på allvar hur den ska placeras, monteras och drivas.

2 personer gillar det här inlägget.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

busse (trådstartaren)

#66 » 20:58:48, 17-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Idag kom kompressorn men det tog längre tid från Järfälla till Överkalix än från Kina genom tullen till Järfälla, nå i alla fall är den äntligen här nu.

Ska bli spännande att få börja planera för bygget på riktigt, inser dock att det kommer att bli ont om plats om man ska placera den mitt mellan portarn i toppen då ramröret bakom motorn gör det hela tajt, sen ska man ju in med en säkerhetsventil som kan blåsa ut vid en baktänding. Men nu har jag ju kompressorn hemma så man ska se möjligheter inte problem så att få till insuget ska nog gå på nåt vis.

En tidigt julafton, ett paket med med kompressorn och ett med nya Hagon bakstötdämpare till min Thruxton.
Bild
Originalets URL: https://i.postimg.cc/x1PjLh7H/20181217-164023.jpg

Så här ser underverket ut
Bild
Originalets URL: https://i.postimg.cc/3wJ8195q/20181217-164251.jpg

8 personer gillar det här inlägget.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

Göran Ekman

#67 » 21:10:57, 17-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

De var det sötaste jag sett på länge.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

3 personer gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Janson1

#68 » 21:55:19, 17-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan nog bara hålla med, det var en söt liten skapelse...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

SwedEh

#69 » 22:43:05, 19-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

En sån där skulle va snygg på åkgräsklipparn, och även på snöslungan,.. jordfräsen hade inte heller behövts skämmas med en sån utsmyckning :)

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
SwedEh
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:31, 16-06-2010
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Wheel Horse
Jonsered ict13
Ferguson "Grålle"
Fordson Super Major
En bunt motorsågar och gräsklippare (några fungerar)
Dogford (Numera lik)

Draghundar
Fyrhjuling, en röd med "oljedrift"

busse (trådstartaren)

#70 » 07:07:24, 20-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

SwedEh skrev:En sån där skulle va snygg på åkgräsklipparn, och även på snöslungan,.. jordfräsen hade inte heller behövts skämmas med en sån utsmyckning :)


Det är väl en av anledningarna till att jag vill ha en AMR300, den ser ut rätt. En AMR300 uppstickande genom huven på en åkgräsklippar traktor hade ju varit hur fränt soim helst.

Åker bort under julen och nyår men efter nyår tänkte jag ta tag och börja se hur det hela ska monteras på hojen. Första utmaningen blir att få dit en remskiva på svänghjulet för drivningen av kompressorn, vet inte hur det går och om man kan borra och gänga i det nitade centrumet på svänghjulet? Hade man fått dit tre eller fyra hål med M6 gänga hade man kunna skruva fast remskivan i dessa. Borra kan nog kanske gå men att sen gänga i härdat vet jag inte hur det funkar, genomgående bult med låg insex skalle skulle nog funka men då måste man lossa svänghjulet för att dreva om kompressorn och då måste man även ha ett nog stort "centrum hål" i mitten på drevet för att kunna lossa bulten till svänghjulet.

Är nog en del att klura på innan allt är klart ;)

3 personer gillar det här inlägget.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

e_pettersson

#71 » 18:01:59, 20-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gjorde ett svänhjulslöst tändsystem till en moppe. Centrumet fick givetvis vara kvar för att sköta brytaren.
Det vart för lätt så då gängade jag i gammla nithålen utan problem och laborerade med olika tunga plåtar.
Det vart ett projekt som tog en massa tid till ingen direkt nytta.
Hur stor remskiva du har tänkt mecka dit är för mig oklart. Liknande de som sitter på kompressorn?
Centerpartister är som hundar
Kan inte säga R, äter skor och juckar små barn.
e_pettersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:05:37, 12-10-2009
Ort: Jordens centrum
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

lagun49

#72 » 01:26:05, 21-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

:off_topic: Lite OT, men kompressorer drivs ju ofta med en fast utväxling från vevaxeln. Hur vore det att driva kompressorn med en servomotor istället? Då kan man ju helt anpassa övertrycket till varvtalet, en servomotor reagerar ju blixtsnabbt på kommandot från styrningen? Man måste iofs bygga en egen ECU, men det finns ju andra på forumet, som lyckats med detta! :back_to: :klia: :klia: :klia: :klia:
Den som aldrig misslyckats, har heller aldrig försökt.
Användarvisningsbild
lagun49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:41:36, 27-09-2013
Ort: Orust
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Strands S68 pelarborr/fräs
REX-Storebro VF145 svarv
Husqvarna Rider 850

busse (trådstartaren)

#73 » 00:51:03, 26-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har på känn att det nog är ganska hårt centrum på svänghjulet till en motorcykel men jag kan ju ha fel. Skulle tro att remskivan ska vara ca 5-6 cm i diameter men har inte haft tid att räkna på det hela men tänkte starta mec ca 50% nerväxlad kompressor och se var man hamnar.

Servomotor och ECU känns alldeles för modernt till en café hon enligt mitt tycke och smak
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

fretchi

#74 » 02:26:16, 26-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

lagun49 skrev: :off_topic: Lite OT, men kompressorer drivs ju ofta med en fast utväxling från vevaxeln. Hur vore det att driva kompressorn med en servomotor istället? Då kan man ju helt anpassa övertrycket till varvtalet, en servomotor reagerar ju blixtsnabbt på kommandot från styrningen? Man måste iofs bygga en egen ECU, men det finns ju andra på forumet, som lyckats med detta! :back_to: :klia: :klia: :klia: :klia:


Det vill ju till att det är en motor på några kW för att driva den. Och en ytterligare lite större generator, så det systemet blir nog inte så praktiskt.
Vitsen med en kompressor är ju just att den drivs direkt från vevaxeln och därför inte ger någon fördröjning alls.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

busse (trådstartaren)

#75 » 21:01:15, 28-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vill hålla det hela så enkelt som möjligt, om man nu kan kalla ett kompressormontage enkelt.

Vill ha drivning via en remskiva på svänghjulet, hade varit jäkligt fint att hitta olika 6PK remskivor med samma centrum men i olika diameter så man testa olika utväxlingar på kompressorn. Tar gärna tips på var man kan köpa remskivor till vettiga pengar, har hittat mindre 6PK remskivor med då kostade dom ca 500 kr styck och det känns lite häftigt.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960


Återgå till MC

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se