Om vi tar det från början så har jag alltid velta ha en hoj och har altid gillat det gamla stuket av race hojar och cafe racers men det har som aldrig biliv av att köpa nån hoj. Mitt som det var kom jag över en defekt CB250N som köptes lite på vinst och förlust men det visade sig vara måttligt haveri då knastret på en insugsventil släppt hade tur att det räckte med en ny ventil och lite packningar en en massa jobb så var den igång.
Sen började byggandet och tanken var att jag skulle göra en lite enklare renovering med ny sadel och sidokåpor men efter som allt gick blev det mer och mer omfattande renovering och mer och mer nya delar och arbete lades ner på hojen. Den blev klar förra sommaren och då besiktades den och kördes med, det alla sista på moppen gjordes i vintras vilket var packa om gaffeln och totalrenovera frambromsen.
Efter som jag fick upp suget på att åka hoj kunde jag inte hålla mig då en 2013 Triumph Thruxton var till salu hyfsat nära utan den köptes och även den fick lite moddningar med nya ljuddämpare, rensad luftburk, bortplockad avgasrening och lamdasonder, mm. Efter att jag köpt Trajan så blev Hondan stående då den effektstarkare och bekvämaren Trajan är att föredra. Tänkte sälja Hondan men som väntat var jag alldeles för dyr för att nån skulle nappa och köpa den men jag vill inte heller sälja den under det pengar som jag lagt ner på den så den blev kvar.
Vad gör man då om man har över en CB250N? Nåt fränt måste man ju kunna hitta på så jag började fundera på turbo men sen efter lite om och men kom tankarna in på kompressor. Kompressor känns mer klassiskt och gammeldags än turbo vilket passar en cafe hoj så jag började spekulera och tanken är nu att montera en Aisin AMR300 som sugkompressor och ha en 42 mm Mikuni förgasare till den, drivningen kommer att ske från svänghjulet.
Just nu står jag i startgroparna men jag väntar på kompressorn som jag köpt på eBay, förgasaren och ett nytt svänghjul har redan inhandlats så nu fattas kompressorn så jag kan dra igång med byggandet. Tanken är i första läget att behålla original komp och ladda runt 0.5 bar och får jag ut runt 10 hk till är jag nöjd. Detta är inget projekt för att få ut maximal effekt utan mer en häftig grej, hade varit betydligt enklare och billigare att köpa en 400 motor med förgasare och tändsystem och klappa in i ramen än detta men det hade ju inte varit lika fränt
Detta är utgångsläget just nu
Originalets URL: https://i.postimg.cc/RZkkdxfw/20180506-181400.jpg