I bilklippet verkar inte insatserna göra nån större effekt på ljudet men frågan är vad som händer i en ljuddämpare då man har dämpull som kan hjälpa till? Funderar på vilka frekvenser man vill åt det är ju framförallt de högre frekvensregistret man vill dämpa.
Om man räknar på att varje cylinder tänder 5000 gånger på en minut vid 10000 rpm så borde man hamna på en frekvens på 83,33 Hz det borde ge en vågform med 12 mm mellan topparna om jag räknat rätt men sen har man säkert med övertoner att göra och frågan är hur man gör med dessa. Nu har jag ju också en studio i garaget så egentligen borde det vara hyfsat enkelt att micka upp hojen och spela in den och sen är jag ganska säker på att jag har nån frekvensspectrum plugg i inspelningsprogrammet så man kan se vilka frekvenser man har att göra med. Vore lite intressant att göra detta och sen lägga på en eq avgasljudet för då borde man få koll på vilka frekvenser som ska dämpas för att få till det ultimata ljudet, men att sen överföra det till en ljuddämpare är nog inte så bara.