Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCMC

Kompressormatad Honda CB250

1134 inlägg • Sida 20 av 76
Snacka om MC här

busse (trådstartaren)

#286 » 19:46:12, 15-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är det klart med Kawan, säljaren köpte nytt batteri till den och den startade på en gång men gick lite så där, tänkte att det hade varit ett större under om den gått klockrent med gammal bensin i tanken och förmodligen igensatt förgasare. Ville inte svara på gasen men med lite lirkande med choke och gas fick den upp varv och man kunde slå av choken men small på avslag. Verkar helt klar som att den inte får bränsle som den ska, ska nu riva isär förgasaren, tömma tanken och kolla så att bensinkranen funkar som den ska då det verkar vara vakuumkran, sen behöver nog gaffeln packas om för ena gaffelbenet är lite fuktigt. Varningslampan för tempen lyser också konstant så det är väl kortis mot jord eller givaren som är trasig.

Dock tror jag att 10000 kr inte är nåt överpris med 1900 mil på mätaren, bra däck och med tanke på att det nu är nytt batteri för drygt 1000 kr, säljaren ville inte sätta i nåt biltema batteri :eek:

Så här ser den i alla fall ut
Bild

8 personer gillar det här inlägget.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960



texas5020

#287 » 20:06:35, 15-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har du gjort en av ditt livs affärer !!! :thummar: :shake_hands:

1 person gillar det här inlägget.
texas5020
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:57:37, 04-02-2013
Ort: Västerdalarna
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: BM 473 Bison DD 15-20 med timmerrede o HIAB, -65
Massey Ferguson 165 Allmatic -69
Hanomag B8 B lastmaskin
Harley Davidson Road King -05
Lambretta LI 150 -60
Volvo Titan 49508 -64, Foco kran och 3 vägstipp
Husqvarna Rider
m.m...

busse (trådstartaren)

#288 » 20:19:58, 15-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var det bra pris?
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

63an

#289 » 20:36:08, 15-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Försäkringen avgör OM de är bra affär likaväl som skicket :vissla:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

busse (trådstartaren)

#290 » 20:55:00, 15-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Runt 1000 kr hel år helförsäkring hos Svedea, är väl helt ok pris, vet inte vad en halvförsäkring kostar.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

busse (trådstartaren)

#291 » 22:59:21, 16-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu lever KLR:en även om jag höll på att bli vansinnig på förgasaren som flödade över efter rengöring trots att flöttörventilen stängde då man tesatde blås och håll upp och ner. Till slut upphörde flödandet men det tog många timmar och jag vet inte vad som egentligen var felet.

I helgen träffar jag svarvaren men då är det rock n roll som gäller, ska lira musik på en moppe träff i Boden på lördag.

En bild från premiärturen, dock inte så bra
Bild

7 personer gillar det här inlägget.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

busse (trådstartaren)

#292 » 08:27:28, 02-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gick lite lätt åt helvete för mig för 10 dagar sen skulle ut och ta en tur med KLR:en för att testköra lite så man vet att den går inför besiktningen som skulle blivit av i onsdags och puttrade lite skogsvägar, i ett spårigt parti på en väg skär framhjulet ner i ett spår och jag fick ett kast i 15-20 km/h och går om kull. Känns inte som nån värre vurpa men jag har problem att stödja på vänster ben och knäet gör ont så jag ringen en kompis som kommer och hämtar mig och hojen.

Sen blir det akuten, vidare till kalix och röntgen där dom säger att det inte ser ut så bra med knäet förra fredagen blir det flytt till Sunderby sjukhus där han fortfarande är kvar. Inte ett blåmärke eller en skråma i övrigt men knät gick åt skogen, hade ställ med skydd och samma här stället är oskadda med lite dammigt efter marksyningen. Är dock lite misstänkt att knäskyddet kan ha vridits undan från knäet om byxan rört sig i fallet men detta är spekulationer. Ett brutet kopplingsgrepp och en grund repa på tanken som nog går att polera bort blev skadorna på hojen.

Vet inte ännu hur lång tid det kommer att ta innan man är på fötter igen men säkert 6-8 veckor innan jag får börja belasta knäet igen. Närmaste tiden lär ju inte kunna spenderas i garaget så det blir nog lite paus i kompressorbyggandet nu. Annars var planen att besikta Hondan en "sista gång" den fjärde juni men det blir inte av.

Ta det lugnt, det behöver inte gå fort för att det ska gå dåligt.

5 personer gillar det här inlägget.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

magirus

#293 » 08:39:52, 02-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det går att volta med en snöskoter i promenadtakt o skrota ett nyckelben ! Evidensbaserad kunskap! :vissla:
magirus
 

dc_lindberg

#294 » 09:11:17, 02-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

uhum... man slår sig någe grön dj.* när man faller i låg fart...
Kör man in i något i hög fart, då får man vingar! (behöver vare sig RedBull eller Mikael Rickfors)

Var det den tråkiga triaden du åkte på?
(korsbanden och ett kolleteral ligament)
Jag fick en fraktur i eminentian (fästet för korsbanden) där hela fästet rycktes loss (en kil lossnade). KS "glömde bort att tala om att det var trasigt"... så när jag behövde gå på muggen mitt i natten, så... Hesa Fredrik är en röstsvag en i jmf! Jäddra lyckat! Tröck tillbaka ned kilen (reponerade) o nötterna backade ifrån den planerade operationen (som de -också- glömt tala om för mig... hm!...)

Fakturer, gärna snygga, = mkt mkt mkt bättre än ens den minsta svaga ligamentskada.
Frakturer läker, det gör "inte" ligamentskador...

...men det var väl ett dumt sätt å -börja- säsongen på?!
Nu tar det ju ett bra tag innan du kan köra 2-hjuling igen (tog 1 timme efter de plockat gipset av mig! F.* vad klent benet var att stå på dock!) - projektet får väl skrida vidare mot en Honda Trike ;-)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

igelkottar

#295 » 10:52:44, 02-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sympati busse :shake_hands: :shake_hands:
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

busse (trådstartaren)

#296 » 11:05:19, 02-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jet vet inte så mycket om vad som gått åt skogen men som jag fattar det har två bitar från skenbenet lossnat, en på insidan och en på utsidan sen har nån ledyta tryckts ihop. Detta ska vara fixat nu och man får rörelseträna med benet nu men inte belasta det. Känns bra att slippa gips utan får gå nån ställning på benet som kallas ortos eller nåt liknande.

Kan inte annat än hålla med om att det var en korkad start på säsongen, hoppas i alla fall att man kan bli i sån form att man kan tex kan sitta på en stol i garaget och skruva. Har ju kompressorbygget att fortsätta på och KLR:en är det tänkt att packa om gaffelbenen på, byta balanskedjesträckaren, byta bromsolja, kylarvätska och olja på så hoppas kunna göra sånt även om man inte kan köra hoj så fort.

2 personer gillar det här inlägget.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

InläggDetta inlägg har raderats av busse den 17:25:30, 26-07-2019.

busse (trådstartaren)

#298 » 20:51:06, 26-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

En liten uppdatering lite drygt två månader efter min vurpa, jag hoppar på med kryckorna har egentligen ingen värk utom då det svälker vilket det gör då jag yar svårt att sitta still utan gärna vill vara i garaget och skruva eller spelar rock n roll. Om jag gör de rehabövningar jag fått att göra så försvinner värken och svullnaden ger sig lite vilket gör att jag tränar ordentligt mycket mer än enligt schemat, dock säger sjukgymnasten att det bara är att träna då det blir bättre av detta.

För ungefär en månad sen lyckades jag ta mig in i min 60:a Cadillac vilket var en befrielse att för egen maskin kunna åka ut och få lite socialt umgänge. Kan säga att 60:a Cadillac är en perfekt handikappbil med automatlåda, ordentligt benutrymme och enkel att komma i och ur och det är bara att lägga kryckorna framför soffan på golvet. Har lyckats få parkeringstillstånd för handikapparkering och jag kan säga att man fått mer än en konstig blick då man rullar in på handikapplatserna med Cadillacen, är ganska kul att se vissa hur sura dom blir.

Har hojarna försäkrade i Svedea och jag måste säga att dom varit bra och inget tjorv trots att hojen var obesiktad och jag gjorde min vurpa under en provkörning. Det enda dom ville ha reda på var när jag hade besiktningstid för hojen. Kan säga att den ersättning jag fått för sveda och värk var långt mer än jag kunde tänka mig och sen har det bara varit att skicka kopior på kvitton på alla utlägg man haft. Ett råd är att spara kvitton på utrustning för det verkar dom vilja ha för underlag till ersättning, saknade det på hjälm och handskar men det löste sig ändå.

Har kunnat skruva lite om än det tar tid och är tjorvigt, KLR:en är nu ombestyckad och har bla fått nya blinkers, styre, handskydd, moddad luftburk, el dragen till bredbandslambda, nytt kopplingsgrepp och chokereglage vilka gick sönder vid vurpan. Vänta på packboxar till gaffelbenen då jag fick fel via eBay men sen ska den vara klar för besiktning, tänkte försöka få grannen med mig som chaffis och ta den på släp till Kalix och besikta i höst så den är i klar till våren.

Nu till bygget, I onsdags fick jag bussningarna och adapterplattan till remskivan på kompressorn så idag gjorde jag en snabb koll och det ser lovande ut. Mätte längden för drivremmen med ett spännband runt remskivorna och den verkar ska vara ca 735 mm lång, kommer att ha en spännrulle på undersidan av remmen så jag tänker att man tar en något längre rem kanske 745 mm. Kompisen som svarvat åt mig var på Biltema idag och hittade då spännrullar för kedjor https://www.biltema.se/bil---mc/mc/mc-r ... 2000020756 de borde funka som spännrulle till remmen om inte annat i första läget för att se hur det blir.

Får se hur det går om jag kan göra nåt på hojen på grund av mitt knä, det är inte så enkelt att komma ner då hojen står på depåstödet, får jag bytt packboxarna på KLR:en blir mc-lyften ledig och då kanske det räcker för att få upp hojen nog.

Lite bilder på hur det hela verkar bli

Bild
Bild

8 personer gillar det här inlägget.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

texas5020

#299 » 13:32:23, 27-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skönt att höra att du är uppe på benen och börjar få till ett någorlunda liv igen ! Grattis också till en bra kontakt med försäkringsbolaget !!! :thumme: :shake_hands:

1 person gillar det här inlägget.
texas5020
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:57:37, 04-02-2013
Ort: Västerdalarna
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: BM 473 Bison DD 15-20 med timmerrede o HIAB, -65
Massey Ferguson 165 Allmatic -69
Hanomag B8 B lastmaskin
Harley Davidson Road King -05
Lambretta LI 150 -60
Volvo Titan 49508 -64, Foco kran och 3 vägstipp
Husqvarna Rider
m.m...

e_pettersson

#300 » 13:39:05, 27-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Riktiga knästöd är annars bra grejer. Något att skaffa till framtiden.
Centerpartister är som hundar
Kan inte säga R, äter skor och juckar små barn.
e_pettersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:05:37, 12-10-2009
Ort: Jordens centrum
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till MC

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se