Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCMC

Kompressormatad Honda CB250

1134 inlägg • Sida 75 av 76
Snacka om MC här

busse (trådstartaren)

#1111 » 22:20:46, 22-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Äntligen, i torsdags kom bromsskivan så nu sitter ekerhjulet fram och aluminium skärmen på plats.

Allt stämmde så det var "bara" att byta skärmen, skruva skivan på hjulet och sätta det på hojen. Nu återstår att ta loss bakdäcket från den gamla fälgen och montera det på ekerfälgen.

Dock har fokus varit på att försöka få igång den andra CB250:in som ska få turbo så den ska kunna besikta men det sket sig nog då växelpedalen låste sig och inte går att rubba. Hade hoppats på att få den klar idag då det är skyttetävling imorgon och på måndag åker vi bort och kommer hem till då jag har besiktningstiden vilket är sista dagen den mobila besiktningen är här. Vill bara få den besikta så man har den i papper under testkörningsperioden med turbo, sen blir det regbesiktning. Får se om det istället blir besiktning till våren men det hade varit skönt att besikta den för att sen kunna börja bygga turbo i vinter då nog slutet närmar sig på kompressor hojen efter att bakhjulet blir bytt.

Nytt framhjul

Bild

3 personer gillar det här inlägget.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960



östemann

#1112 » 22:38:47, 22-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Snygg bromsskiva! :thumme:

1 person gillar det här inlägget.
östemann
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:32:03, 06-11-2009
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 10/60-66+Vindelbjörnen SK 600-66
Valmet Terra 865+Wärtsilä Kran
MF 65 mk II -61
Valmet 864-65
Åkerman H7c-88

busse (trådstartaren)

#1113 » 05:52:11, 23-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är en måttbeställd skiva från ISR, kostade 2320 kr ink frakten vilket jag tycker är rent av billigt för en skiva beställd helt efter egna mått för att passa på det nya navet och få rätt offset till bromsoket och dessutom rätt diameter och anliggningsyta för klossarna.

Tyvärr inte testkört ännu då det bara regnar och att ha kapat sönder statorkåpan för drivningen av kompressorn är väl lite så där i regn. Just statorkåpan än nog en sån detalj ska jag se över lite i vinter, tänker antingen svetsa igen hålet lite eller borra nytt hål i en annan kåpa så det blir mindre och sen eventuellt göra en "kant" ut runt drevet med bara uttag för remmen. Då minskar man ner hålet i stator kåpa mycket.

Blir ju inte bättre med skärmen som sitter på nu så är kortare, men denna hoj är ju inte köras så mycket i regn utan det skulle väl vara om det kommer nån skur då jan är ute på nån kortare tur. För långkörning är nog inte heller aktuellt med denna hoj, den är ju inte bra på nåt men frän :wink:

4 personer gillar det här inlägget.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

busse (trådstartaren)

#1114 » 07:30:52, 26-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så här efter drygt 5 år får jag nog säga att slutet på detta projekt närmar sig fast klart blir det nog aldrig, har ännu inte riktigt släppt tanken på vatten insprutning. Nu sitter även ekerbakhjulet på hojen och den verkar gå hyfsat bra så nu får jag nog anse detta bygge så gott som klart och ska nu börja fokusera på nästa bygge.

Lite små fix finns att göra som nytt drivpaket då det bara finns 530 drev till ekerhjulet och det var 520 på hojen så jag fick plocka kedja och framdrev får en av mina andra CB250N, ska försöka fixa till instumenteringen med laddtrycksmätaren och bredbandslambdan. Ska korta stödet lite då den lutar väldigt lite på stödet och säkert nåt mer små fix men det är nu nere på detaljnivå.

Vill passa på att tacka alla här på forumet och på sporthoj forumet som kommit med tips, idéer och råd under detta projekt.

Nu blir det ett nytt vansinnesprojekt men tror att det projektet får bli i en egen ny tråd.


Bild
Bild
Bild

8 personer gillar det här inlägget.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

Göran Ekman

#1115 » 22:54:54, 26-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Helheten med ekerhjulen vart bra. Å andra sidan tyckte jag att den funkade med med original fälgarna.
Min jag är ingen estet.
Nu ska jag titta i tråden som handlar om nästa bygge.
Göran i Norråmyra
Tillfälligt på banan

1 person gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

busse (trådstartaren)

#1116 » 23:24:36, 26-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ekerhjulen gjorde skillnad, det blev mer cafe över den, man kan väl säga att den gångna vintern gick åt mycket att fixa det estetiska, avgassystem, insug och så hjulen som blev klara först nu. Sen var fixat av lågfartsmunstycket och strypbrickorma till trottellyftet det sista som behövdes för att komma "nästan" ända hem, för som sagt klar blir den nog aldrig.

Bygget har ju också kantats av saker dom tagit bort fokus från det som krossat knä och vårdnadstvist och nu senast diskbråck i nacken. Diskbråcket är som är lite konstigt för det funkar hur bra som helst att köra hoj med nacken men bil är mycket värre att köra, har inte gjort nån riktig långkörning hoj i år men 40-50 mil på en dag funkar i alla fall på Thruxtonen.

2 personer gillar det här inlägget.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

toker

#1117 » 08:53:46, 27-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Riktigt frän hoj och kul att läsa om bygget.

1 person gillar det här inlägget.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

texas5020

#1118 » 07:30:27, 28-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ekerhjulen satt som en smäck, blev helt rätt utseende på den ! Ett kanonfint bygge med genomarbetade detaljer från början till slutet och verklig möda nerlagt på det praktiska resultatet, värt all beröm ! :thummar: :buga: :shake_hands:

1 person gillar det här inlägget.
texas5020
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:57:37, 04-02-2013
Ort: Västerdalarna
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: BM 473 Bison DD 15-20 med timmerrede o HIAB, -65
Massey Ferguson 165 Allmatic -69
Hanomag B8 B lastmaskin
Harley Davidson Road King -05
Lambretta LI 150 -60
Volvo Titan 49508 -64, Foco kran och 3 vägstipp
Husqvarna Rider
m.m...

busse (trådstartaren)

#1119 » 17:33:00, 23-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är jag på gång med att fixa saker som irriterat mig på som laddtrycksmätaren, lambdamätaren och statorkåpan. Mätarna har suttit lite provisoriskt så nu tog jag ta med att försöka montera dom snyggare, har funderat på lambdan men jag gör ett fäste så kan man ha på den även om jag inte gillar digitalt jox på en sån här hoj.

Tror också att jag ska byta mätartavlan till den vita så laddtrycksmätaren och lambdan får vara vita. Har funderingar på att ta en testa öppna upp mätarna från en annan CB250N och se om man kan göra nya vita tavlor till hastighetsmätaren och varvräknaren men jag gillar egentligen de svarta tavlorna bättre men det verkar svårt att hitta en lämplig laddtrycksmätare med svart tavla till vettiga pengar.

Bild
Bild

Statorkåpan kapades upp lite väl mycket vid första försöket så jag tog nu en annan kåpa där jag kapat hålet så bara är nog stort för att remmen ska gå fri. En bild på den gamla kåpan och den nya.

Bild
Bild

Kvar att göra nu är att byta laddtrycksmätaren till en på -1 till 1,5 bar för sen som sitter på visar bara tryck och har bara använts för att tillverka fästet för mätaren, fästen och huset till mätarna ska målas och sen funderar jag på att tillverka ett nytt växelstag då den nuvarande är original skarvat med en gängstång.

4 personer gillar det här inlägget.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

marve

#1120 » 02:25:01, 24-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du kollat med https://www.hova.com om dom har några svarta mätare?

1 person gillar det här inlägget.
marve
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:03:06, 01-05-2007

busse (trådstartaren)

#1121 » 16:09:44, 24-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Svarta mätare är nog inget större problem att hitta men att hitta svarta mätare som fungerar tror jag är värre. Problemet enligt dom som hållit på med turbohojar är att få en laddtrycksmätare som funkar på en hoj som inte vibrerar, Autometer har glycerinfyllda mätare men då kostar dom mer än vad jag är intresserad av att betala.

Jag har inte hitta nät vettigt så jag har beställt två -1 till 1,5 bar mätare från Esska, en till denna hoj och den andra till turbo 250:in. Mätare som varit mall för fästet skall bli bränsletrycksmätare på turbohojen som kommer att få en Koso RX2N mätare med vit tavla.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

busse (trådstartaren)

#1122 » 06:15:15, 06-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Detta med mätarna har irriterat mig en del så nu har jag gjort egna vita tavlor som tryckas som dekaler och klistras på original tavlan. Har en extra uppsättning med mätare så jag tog och öppnade upp dessa och det verkar gå att gå till dom. Lambdamätaren är enkel att byta färg på det är bawaxatt byta ut den svarta tavlan till den medföljande vita tavlan.

Tror det kan bli vettigt även om har egentligen gillade de de svarta mätarna bättre. Men i detta fallet blir nog helheten bättre då jag inte enkelt kan byta färg till svart på laddtrycksmätaren.

Bild
Bild
Bild
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

busse (trådstartaren)

#1123 » 20:29:36, 12-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Väntar fortfarande på mätartavlorna så då tog jag tag i en annan av de småsaker som irriterat mig sen jag byggde hojen nämligen växelstaget.

På grund av vänstergängan och min avsaknad av svarv då hojen byggdes så skarvades det korta original staget med en gängstång men ikväll tog jag tag med detta en 8 mm stålaxel svarvades ner till 6 mm och gängade sen med höger respektive vänstergänga i ändarna.

Blev väl helt klart en förbättring, jag är ju lite av en detaljnörd och såna här småsaker som mätarna, växelstag är irriterande. Tror att just såna här saker också omedvetet spelar roll för hur man upplever helheten på hojen. Dock så saknar jag ett eget elförzinkningsbad, tror man skulle elförzinka en hel del små grejer om man hade möjligheten att göra det hemma på en gång. Får se om jag lämnar steget obehandlat för målarfärg lär nog snabbt nötas bort av foten.


Bild
Bild

3 personer gillar det här inlägget.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

R_Bergsten

#1124 » 22:06:30, 12-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja de är väl detaljerna som gör det, snyggt

1 person gillar det här inlägget.
R_Bergsten
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:25:02, 24-02-2016

Zukram

#1125 » 09:32:19, 13-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Elförzinkning är ju ganska enkelt också. Och du kan säkert få zink hos den lokala däck-krängaren.
Jag är ännu mer sugen på förnickling, men har inte hittat nån vettig källa till Nickel.
Jag har funderat lite på gamla mynt, men ... De innehåller en massa annat också.

1 person gillar det här inlägget.
Zukram
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:34, 31-10-2013
Ort: Medelpad
Sverige
Maskintyp: Traktor


Återgå till MC

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se