Se min länk ovan till Professor Heywood, och Graham A Bell.
I de böckerna finns alla formler man behöver för detta. Jag rekommenderar Professor Heywoods lärobok framför Bells 4-stroke performance tuning, då Bell använder sig av "hokus pokus" förklaringar emedan Professor Heywood presenterar vad, varför, hur, dvs ger en djupare och bredare förståelse för vad det är som sker i de olika momenten och hur detta påverkar de andra momenten. Professor Heywoods lärobok är dessutom mycket lättläst, Bells "svammelsurium" är tungläst, oöverskådlig, och otydlig (dock är det samma uppgifter/data i båda böckerna, så jag betraktar Bells bok som korrekt om än -dö- jobbig att läsa).
Bra svar TS!
Nu vet vi alla - du vill ha "en Ulv i Fårakläder"
Självklart måste du då ha
förgasare, tyvärr... blir omöjligt att gömma insprutning...
När du läster, och talar med, "motor trimmare" så brukar dessa fokusering vara på MAX HK och NM, vid max varv... "drag racing"...
Ska du kunna -bruka- (använda) fordonet på allmän väg/gata, då måste hela registret fungera, och inte ss vad som händer på BMW K1100 när någon -idiot- monterat ett Remus ljuddämparsystem... hela bottenregistret åkte ut genom fönstret varvid motorn tappar så mycket kraft att moppen får motorstopp vid U-sväng... (detta finns väl förklarat i Heywoods lärobok, men är så generalisterat i Bells att ingen läsare kommer att kunna förstå vidden av konsekvensen...).
Du måste se till att genomströmningshastigheten för luft/gas genom förgasaren är tillräckligt hög - och det är L/min/tvärsnittsarea så att säga. Om hastigheten blir för låg får du problem.
OM jag minns rätt så går en 250cc i början på 80-talet på ca 4000rpm vid 60km/h och 8000rpm vid 120km/h; rätt/fel?
Hur många liter
luft blir det per sekund?
Du går från 29mm tvärsnittsarea till 42. Hur många procent lägre blir då strömingshastigheten då?
Blandningen skall väl vara 12-14:1 för bensin, eller är jag ute o cyklar (18:1 kanske det ska va'?)???
Kompressionen på en tidig 80:talare var väl ca 9:1. Detta ger utrymme för ökning av
kompressionsförhållande med 1-2 utan att risken för spikning blir allt för hög om man använder 98oktan eller bättre.
En gammal teori om turbo och kompressormatning är att man måste sänka kompressionsförhållandet. En bekant till mig struntade i det på sin R100RS och körde 2hg(?) laddtryck med turbon, till den dag då tryckregulatorn gick sönder o turbon öste på friskt; då gick Bumsen som ett skållat troll!... tills kardandrivningen havererade...
Kontakta KTH LUT och LTH - det finns avdelningar som sysslar med motorteknik. Bl.a. så tog en av Scanias högsta chefer en doktorsexamen i detta vid KTH kring 1998-2000. Läs och lär - innan - du skapat onödiga kostnader
MB, Mayerbach, kring 1933, hade funktionella lösningar med kompressormatning, dito Italienska biltillverkare (glömt namnet på de främsta; finns inte kvar idag), Bently har väl kompressormatning?
Bra fråga!
Jag har -aldrig- tänkt på om förgasaren skall/bör sitta före, eller efter, kompressorn.
Vad har du fått för svar så här långt?