Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCMC

Kompressormatad Honda CB250

1134 inlägg • Sida 2 av 76
Snacka om MC här

busse (trådstartaren)

#16 » 21:22:42, 17-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har inte fått kompressorn ännu och den skulle komma mellan 2 okt och 1 nov så idag kontaktade jag eBay, har mailat säljaren men inget svar. Fasen jag vill ha kompressorn nu så jag får börja med detta projekt.

Aisin AMR300 kompressorn sitter i vissa kompaktbilar men dessa verkar inte ha sålts i Sverige men då man googlar har denna kompressor används på en hel del små motorer.

Original har jag för mig att hojen har 29 hk och det sitter två 28 eller 29 mm vakuum förgsare på den om jag nu minns rätt. Vet inte riktigt men 42 mm förgasare kan mycket väl vara för stort men i sånt fall är jag erbjuden att kastbyta till en mindre av en kille på ett annat forum. Jag kommer att bara ha en förgasare till kompressorn och förgasaren är en Mikuni HSR 42 som jag kommit över beggad, alltså ingen vakuum förgasare som originalet. Vet inte hur man ska räkna på detta med arean på en 42 mm förgasare är 1384 mm2 och arean på två 29 mm 1320 mm2 så lite större är 42 mm förgasaren räknat till area, dock ökar väl genomströmningshastigheten med två små förgasare istället för en stor förgasare.

Frågan är ju vad som händer då man överladdar jämfört mot en sugmotor man kommer ju då att tvinga in bränsleluftblandningen i motorn och då bör man väl kunna ha en större förgasare jämfört om mna kör med sugmotor?

Har ju bytt en insugsventil men fråga är om den är kvar eller bland delarna eller om den är kastad annars hade jag ju kunna mäta den.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960



dc_lindberg

#17 » 11:08:40, 18-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har missat poängen med liten förvasare:
- venturi effekten

För stor förgasare kommer att ge dig svåra problem med gången på låga varav.
Även om förgasare är gratis, så är den troligtvis en kommande besvikelse/svår huvudvärk...
Jag har detta med för stor förgasare, dell'orto phm 40 är för stort för 800cc (82mm's cylindrar) men lagom för 1000cc (94mm).
Beställde phm 38 men fick 40... samtidigt ger de en mjukare gång, samtidigt som acc-pumparna gör att "gubb-räsern" transformerar sig till "japan moppe"; dvs fördröjningseffekten av Bingarna i acc's och slöheten i på tillgänglig motorstyrka "trollade bort helt" i motorvägs fart.

Samtidigt som du nu planerar bygget med en 42mm's förgasare... leta efter en 34... du kommer nog att hamna där se'n i alla fall ;-)

Ser så fram emot ditt projekt!
:popscorn:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

toker

#18 » 11:22:35, 18-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Körde med Hsr40 på en 650 enstånka för en massa år sen och det funkade bra i dag är det nog mest 42 mm som brukar användas men det är ju en viss skillnad på motor storlek och typ så det säger nog väldigt lite om hur det kommer funka. Med kompressor bör det inte vara några problem med att få in luft bränsle blandningen i motorn du kommer ju få begränsa laddtrycket ändå så en mindre förgasare bör funka bra men å andra sidan är det fränare med 42 mm.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

dc_lindberg

#19 » 14:34:00, 18-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

...250cc är fortfarande 250cc
650cc är 260% mer volym...

Flödet genomförgasaren lyfte med sig bränslet och blandar det med luft. Om strömningshastigheten blir för liten orkar inte förgasaren lyfta upp tillräckligt mycket och klarar inte av att blandad det väl.
650cc motsvarar 1300cc på BMW boxern. 800cc är 400cc per cylinder.

ca 80% av insugsventilens diameter, sen tappar undertryck till en försvårande grad då venturi effekten avtar dramatiskt...

Oavsett hur det matas på så ska det fylla ett slutet rum.
Volumetrisk effekt är den "naturliga" överladdningen av detta slutna rum. Minns inte hur många % de bör vara.
För att enkelt förstå begreppen swirl, volumetrisk och venturi effekter så kan man slöläsa Victor Schaubergs syn på vatten.

Jag skulle tro, för jag har ingen aning, att det vore enklare att ha ett insprutningssystem istället för förgasare när man använder kompressormatning. Då mäts mängden luft som passerar och volymen bränsle anpassas till den. Med förgasare så krävs det att förgasaren orkar lyfta upp och blanda; så kanske har jag så fel att man måste använda mindre förgasare för att kunna få rätt luft/bränsleblandning?
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

toker

#20 » 16:37:20, 18-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

På min v-max 1200 har dom löst det på ett lite ovanligt sätt det sitter egentligen för små förgasare på den för att kunna få ur max effekt ca 145 hk så vid ca 6000 rpm öppnas ett spjäll så 1 cylinder kan matas från 2 förgasare och anledningen till små förgasare är att man vill få bra vrid på lägre varv.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

Janson1

#21 » 17:29:13, 18-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

En fråga: Skall förgasaren sitta innan eller efter kompressorn? (detta kanske redan står i texten?)
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

busse (trådstartaren)

#22 » 21:08:24, 19-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok jag ska kolla lite om förgasare, har redan 42:an men kan säkert byta den mot en mindre av en annan kille. Jag ska erkänna att jag inte alls har nån större koll på hur man ska räkna ut detta med förgasare och vad som är lämpligt.

Insprutnngen är nog faktiskt enklare än förgasare, fick upp ögonen för insprutning efter att jagefter en hel del googling fattade mod och mappade om min Triumph Thruxton efter att ha rensat lufftburken, bytt ljuddämpare, tagit bort luftinsprutningen i avgassystemet och lambdasonderna. Nu i vinter ska jag köra om mappen med kompensering för annan utväxling så att hastighetsmätaren visar rätt efter att jag bytt till en kugg större framdrev. Är ju fysiskt betydligt enklare att sticka in en sladd i hojen och sen pillra i datorn än att hålla på att byta munstycken, flytta nålar och sånt dock ska man ju ha koll på vad man håller på med. Känner dock astt jag vill ha förgasare till detta bygge just för att jag vill ha det hela lite gammeldags som förr i tiden även om hojen är lite "ny".

Tanken är att ha kompressorn efter förgasaren så den får suga genom förgasaren även detta för att det känns mer rätt för detta bygge då man kollar på hur det var på de gamla hojarna som kompressormatades.

Som jag säkert skrivit är jag inte ute efter att maxa ut sista lilla effekten man kan få ut ur den lilla Honda motorn utan mer att göra nåt fränt av Hondan som annars bara blir stående då den effektstarkare Thruxtonen blir hojen som används. Dock vill jag ju inte bara montera en kompressor och inte få ut nån ökning men skulle jag få ut en ca 10 hk till vore jag nöjd då man skulle vara uppe i ungefär samma effekter som CB400N
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

Ivar Risslén

#23 » 02:47:07, 20-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns formler för att räkna ut lämplig storlek på förgasaren. Jag hade någon engelsk bok där formlerna stod me det är över 30 år sedan som jag höll på med det, så jag har glömt det mesta. Det är ganska enkla formler som går att räkna med papper och penna men nu borde det finnas någon app att ladda ner.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

dc_lindberg

#24 » 11:31:59, 20-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Se min länk ovan till Professor Heywood, och Graham A Bell.
I de böckerna finns alla formler man behöver för detta. Jag rekommenderar Professor Heywoods lärobok framför Bells 4-stroke performance tuning, då Bell använder sig av "hokus pokus" förklaringar emedan Professor Heywood presenterar vad, varför, hur, dvs ger en djupare och bredare förståelse för vad det är som sker i de olika momenten och hur detta påverkar de andra momenten. Professor Heywoods lärobok är dessutom mycket lättläst, Bells "svammelsurium" är tungläst, oöverskådlig, och otydlig (dock är det samma uppgifter/data i båda böckerna, så jag betraktar Bells bok som korrekt om än -dö- jobbig att läsa).

Bra svar TS!
Nu vet vi alla - du vill ha "en Ulv i Fårakläder" :-)
Självklart måste du då ha förgasare, tyvärr... blir omöjligt att gömma insprutning...

När du läster, och talar med, "motor trimmare" så brukar dessa fokusering vara på MAX HK och NM, vid max varv... "drag racing"...
Ska du kunna -bruka- (använda) fordonet på allmän väg/gata, då måste hela registret fungera, och inte ss vad som händer på BMW K1100 när någon -idiot- monterat ett Remus ljuddämparsystem... hela bottenregistret åkte ut genom fönstret varvid motorn tappar så mycket kraft att moppen får motorstopp vid U-sväng... (detta finns väl förklarat i Heywoods lärobok, men är så generalisterat i Bells att ingen läsare kommer att kunna förstå vidden av konsekvensen...).

Du måste se till att genomströmningshastigheten för luft/gas genom förgasaren är tillräckligt hög - och det är L/min/tvärsnittsarea så att säga. Om hastigheten blir för låg får du problem.

OM jag minns rätt så går en 250cc i början på 80-talet på ca 4000rpm vid 60km/h och 8000rpm vid 120km/h; rätt/fel?
Hur många liter luft blir det per sekund?
Du går från 29mm tvärsnittsarea till 42. Hur många procent lägre blir då strömingshastigheten då?
Blandningen skall väl vara 12-14:1 för bensin, eller är jag ute o cyklar (18:1 kanske det ska va'?)???

Kompressionen på en tidig 80:talare var väl ca 9:1. Detta ger utrymme för ökning av kompressionsförhållande med 1-2 utan att risken för spikning blir allt för hög om man använder 98oktan eller bättre.

En gammal teori om turbo och kompressormatning är att man måste sänka kompressionsförhållandet. En bekant till mig struntade i det på sin R100RS och körde 2hg(?) laddtryck med turbon, till den dag då tryckregulatorn gick sönder o turbon öste på friskt; då gick Bumsen som ett skållat troll!... tills kardandrivningen havererade...

Kontakta KTH LUT och LTH - det finns avdelningar som sysslar med motorteknik. Bl.a. så tog en av Scanias högsta chefer en doktorsexamen i detta vid KTH kring 1998-2000. Läs och lär - innan - du skapat onödiga kostnader ;-)

MB, Mayerbach, kring 1933, hade funktionella lösningar med kompressormatning, dito Italienska biltillverkare (glömt namnet på de främsta; finns inte kvar idag), Bently har väl kompressormatning?

Bra fråga!
Jag har -aldrig- tänkt på om förgasaren skall/bör sitta före, eller efter, kompressorn.
Vad har du fått för svar så här långt?
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

joakim72

#25 » 12:14:28, 20-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Absolut rätt om flödeshastigheter, men blir det för höga hastigheter blir det isbildning, Fråga inte hur jag vet....

1 person gillar det här inlägget.
joakim72
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:14:17, 15-03-2011
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: CNC

toker

#26 » 13:59:29, 20-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har för mig att man kör med 0.4 i ladd tryck på yamaha skoter med standard komp då ökar effekten från 135 hk till 190 hk vill man ha mera laddtryck sänker man kompet med en skiva mellan topp cylinder då plockar man ut 270 hk med bra hållbarhet på en i övrigt standard motor.

1 person gillar det här inlägget.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

Ivar Risslén

#27 » 14:45:41, 20-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fördelen med förgasaren före kompressorn är att man kan använda en standard förgasare och att blandningen mellan bränsle - luft blir ordentlig. Har man förgasaren efter kompressorn så måste man ha en förgasare som är gjord för att kunna utsättas för tryck läs om att installera turbo.
Errare humanum est

1 person gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

busse (trådstartaren)

#28 » 15:03:12, 20-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad händer då man byter från två förgasare till en? På min moppe sitter två stycken 29 mm förgasare tror jag, ska kolla upp detta bättre då jag går ut i garaget. Då jag ska kompressormata tänker jag bara en ha en förgasare då jag kommer att köra med sugkompressor så att förgasaren sitter före kompressorn, det borde ju vara enklare att få det hela att funka med en förgasare än att mixtra på med två. Kör man med tryckkompressor och trycker luften genom förgasarna så är det väl kanske en fördel med en förgasare för varje cylinder. Men ska man ha detta ska man ju trycksätta flottörhus, trottlar och det är väl lite pill med att göra detta.

Jag har tänkt använda moppen på gata, helst skulle jag vilja regbesikta den med kompressor så den är laglig men det vete sjutton hur det går i sånt fall så tror jag man är tvungen att bygga om nåt mer och sen gå via SFRO. Skulle kanske i och för sig räcka med att sätta längre stötdämpare bak för att ändra chassie geometrin. Vill ha hojen körbar sen är jag ju inte ute efter maxeffekt genom hela registret men körbar ska den vara så man inte måste ligga på 7-10000 rpm för att den ska orka nåt.

Kompen ska vara 9.4 på denna moppe och vad jag fått sagt till mig så bör man kunna ladda ca 0.5 bar utan att riskera spikningar med vanligt mack bränsle. Är ju också en sån sak som jag vill ha att man kan tanka på en vanlig mack och inte behöva tjorva med bränsle. Om nu detta visar sig funkar hyfsat bra är det väl ingen som hindrar att man i ett senare skede tar och sänker kompen med en distans under cylindern och sen varvar upp kompressorn och ökar laddtrycket.

Tror du du har ganska rätt om varven kanske varvar den till och med lite mer, kommer faktiskt inte ihåg nu men just under 7000 rpm i 90km/h tror jag den varvar, 120km/h är nog närmare 9000 rpm.

Väntar fortfarande på kompressorn men nu är jag sugen på att få börja bygga, Är säkert inte så lite göra med att bara montera kompressorn och få till drivningen av den frän svänghjulet. Hade räknant med att ha grejerna nu för nästa helg är älgjakten slut så då kommer man ju ha en massa tid över.

1 person gillar det här inlägget.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

torlin

#29 » 18:54:55, 20-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

busse skrev:Vet inte hur man ska räkna på detta med arean på en 42 mm förgasare är 1384 mm2 och arean på två 29 mm 1320 mm2 så lite större är 42 mm förgasaren räknat till area, dock ökar väl genomströmningshastigheten med två små förgasare istället för en stor förgasare.

Flödet är inte direkt proportionellt mot arean, sambandet är betydligt mer komplicerat (dvs flödet hos en dubbelt så stor förgasare blir inte precis det dubbla)
Tänk på att två små förgasare har mer väggyta i förhållande till arean dvs mer friktion => den stora flödar mer (för samma undertryck).

Illustrerar det med fyrkantiga rör nedan. Det stora röret till höger har samma area som de fyra små till vänster men bara hälften så stor väggyta
(de överkryssade väggarna försvinner ju) och kommer därför flöda mer pga mindre friktion.

Bild

Sedan behöver det inte vara så stor storlekskillnad mellan enkel och dubbelförgasare på en tvåcylindrig motor.
Båda insugen är ju aldrig öppna samtidigt, så flödet kommer att bli jämnare med enkelförgasare och därmed utnyttja förgasarens kapacitet bättre.

dc_lindberg skrev:Se:
https://www.adlibris.com/se/bok/interna ... 0070286375
...köpte mitt ex via Medicinska Bokhandeln på Karolinska Institutet kring år 2000. Den kostade inte i närheten av den där summan då...
Hur som - mkt väl värd investering!
Den här tar upp samma saker, på ett mycket enklare sätt. Vill man få beräkningsformler så må man köpa Professor Haywoods lärobok istället:
https://www.adlibris.com/se/bok/four-st ... 0857331250


Böckerna verkar väl ha lite olika fokus, Heywood beskriver teorin mer på djupet medan Bell är mer "how to" med praktiska råd för trimmaren.
Så jag skulle tro att "medelsvenssontrimmaren" kan hitta mer matnyttigt i Bell, även om den inte går på djupet i allt.
Drygt 100 ton och 1500 hk

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
torlin
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:20:55, 28-04-2009
Ort: Luleå
Maskin: Kockum-Landsverk KL 132
Volvo BM LM 1240
Michigan 125 IIIA
Volvo BM T 650
Bolinder-Munktell BM 35
Scania SBAT 111S (TGB 40)
Scania SBA 111 (TGB 30)
Scania LA 82
Volvo L 495 Titan

Toost

#30 » 19:27:31, 20-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kompletterar svaret från Ivar, har du förgasaren efter kompressor / turbo så är det övertryck i förgasaren, - normalt i icke "pumpade" förgasare är det undertryck, alltså lägre tryck än i luften bredvid förgasaren.
där kommer DCs venturieffekt in i bilden, därför sugs bensinen in i förgasarhalsen. Har du övertryck måste du pumpa in bensinen med ett högre tryck än vad kompressorn ger.
Toost
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:51, 07-12-2015
Ort: Stockholm Norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till MC

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se