Sida 60 av 76

Re: Kompressormatad Honda CB250

InläggPostat: 20:03:15, 08-05-2021
av torbjorn_forsman
Borde man inte kunna komplettera primern med extra backventiler? Samma typ av backventiler som brukar sitta där separatsmörjningsslangarna är anslutna till insugningsportarna på en skoter, t ex.

Re: Kompressormatad Honda CB250

InläggPostat: 20:10:49, 08-05-2021
av Blockstens trollet
Dagx å klämme opa kommresso byggo. :mrgreen:
jag hitade de här om S.U förgasare för Harley.
Värkar använda tunnare olja WD40 och 5-56 i stället för typ symskinsolja förgasaroljan mycket utförlig beskrivning på modifiering och justering på S.U-Förgasaren.
hoppas ni kan ta pdf ner ladda.
S.U.-Förgasare på Harley.pdf

Re: Kompressormatad Honda CB250

InläggPostat: 20:11:52, 08-05-2021
av toker
Går det inte modifiera spjället så det stänger mera dvs lite mera choke om det är det som behövs.

Re: Kompressormatad Honda CB250

InläggPostat: 07:38:43, 09-05-2021
av busse
Har försökt googla på vad som sitter på skotrarna men vet inte riktigt vad jag ska söka efter, vad kallas dom? Förmodar att det är dom killarna som oljeslsnfarba är kopplade till vid portarna efter förgasarna. Det borde väl funka med såna.

Annars borde väl en sån här funka https://www.conrad.se/p/reely-backventi ... 8&vat=true Tror jag kan ha en sån nånstans men vet inte var till nån modellflygmotor. En kompis farsa borde gå såna då han hållit på med modellflygplan, hoppas dom fått 2:a corona sprutan så man kan åka dir snart. Han är också en jäkel på att slipa borrar (och allt annat han gör, spela instrument, svarva i trä, fotografera ink framkallning och gud vet vad, för han är både praktiker och teoretiker) och jag har nu en hel del borrar att lämna på slipning, hans slipade borrar tar bättre än nya köpes borrar.

Ska kolla chokespjället men jag tror att det i princip stänger helt. Tänkte testa prima hojen direkt i förgasaren fenom luftfiltret för att se om den startar lättare då. Med accpump förgasarna startade dem hyfsat snabbt om man pumpade fullgas några gånger innan start. Med CR33:an och VM32:an var den lättstartad med att bara aktivera kallstartskretsen.

Re: Kompressormatad Honda CB250

InläggPostat: 19:48:25, 09-05-2021
av busse
Som det verkar kan nog hela primer funderingen skippas, jag gjorde klart allt för att prima genom förgasaren då hojen inte startade på första startförsöket så tog jag loss luftfiltret för att prima men upptäckte då att chokespjället inte rörde sig med armen som vajern sitter i. Då jag vred om chokespjället förhand startade hojen direkt, får kolla vad som hänt, är väl nåt efter att jag delade på förgasarna.

Har kört ca 5 mil och hojen går hyfsat bra, lite fett med AFR mellan 11-12 Som jag körde idag då man håller jämn gas. Blir att dreva om hojen för det känns bättre att starta på 2:an än 1:an, ska dreva om med 4 kugg mindre bak för då har jag samma utväxling som på CB400N.

Re: Kompressormatad Honda CB250

InläggPostat: 22:11:59, 11-05-2021
av busse
Här kommer lite filmbevis på det totala vansinnet jag håller på med :wink: Drevade om hojen igår så nu har jag 16-36 mot 15-41 detta känns som en betydligt bättre utväxling.


Re: Kompressormatad Honda CB250

InläggPostat: 20:02:05, 14-05-2021
av busse
Lite små fix är gjort på hojen, lindade på avgasbandage fast jag egentligen inte gillar det men med tanke på hur dessa rör såg ut så blir dom nog trots allt snyggare med avgasbandage.

Funkar hojen bra så är jag inne på att fixa till den de detaljer jag inte är nöjd med, avgassystem, insuget, ny sadel och sidokåpor i glasfiber, nya plattor till fotpinnarna i aluminium och lite andra småsaker som jag inte är nöjd med.

Har konstaterat att ha laddtrycksmätaren på insuget ser ut fränt men det är vansinnigt opraktiskt speciellt efter vägarna runt där jag bor. Gjorde ett enkelt fäste att flytta upp den till styret blir inte snygg placering av mätaren men tanken att den åker tillbaka till insuget och bredbandslambdan efter att hojen är injusterad. Andra alternativet är att göra om instrumenteringen helt så jag får plats med bredbandslambda och en vanlig 52 mm laddtrycksmätare.


Bild
Bild

Re: Kompressormatad Honda CB250

InläggPostat: 21:39:31, 14-05-2021
av MekJan
Svart mätartavla och lite närmare så blir det bra ,en racer behöver inte ha perfekt symmetri . :thummar:

Re: Kompressormatad Honda CB250

InläggPostat: 07:12:14, 15-05-2021
av SwedEh
Minns inte om det nämnts nåt i tråden, men en förgasare från en (Honda) ATV kanske kan funka? primer och vacuum... finns även eluppvärmd..


Bild

https://www.ebay.com/itm/371638164188

Re: Kompressormatad Honda CB250

InläggPostat: 14:49:42, 15-05-2021
av busse
Visst det skulle funka med en svart 52 mm mätare men då skulle jag nog helst flytta fram varv och hastighetsmätarna något så man fick in laddtryck och AFR mätarna närmare gaffelbenen. Det som nu gör det hela lite svårt att få till bra är nollställningen till trippmätaren.

Är det accpump på den där förgasaren eller är det bara nån form av primer? Hojen startar hur fint som helst då man kan choka så primer är inte nödvändigt. En vakuumförgasare med accpump tror jag kan vara den ultimata förgasaren till detta bygge.

Nu har jag i alla fall flyttat upp "rätt mätare" på styret och kopplat in den klart.

Re: Kompressormatad Honda CB250

InläggPostat: 15:15:53, 15-05-2021
av Ivar Risslén
Det är nog sällan som en CV-förgasare har en accpump de har istället en dämpkolv som gör det trögare för trotteln att öppna sig. Kolla på SU och Zenith-Stromberg.

Re: Kompressormatad Honda CB250

InläggPostat: 16:59:46, 15-05-2021
av dc_lindberg
Alltså den där 250 låter riktigt häftigt!
Låter såååå mkt mer än 250!
Vilket projekt!
:buga:

Fränhetsfaktorn är grym!
:thummar:

Re: Kompressormatad Honda CB250

InläggPostat: 17:13:58, 15-05-2021
av busse
Det är väl det jag misstänkte att vakummförgasare och accpump inte hör ihop. Holley jag väl accpump och styrs av vakuum men då styr väl vakuumet öppningen av de två extra portarna så det blir ju inte riktigt samma sak.

Ska försöka buda hem ett par SU HS2 om dom inte blir allt för dyra, en SU är ju jäkligt snygg

Ljudet är ju faktiskt lätt brutalt, packade om dämparna nästa all dämpull var bortblåst bara lite kvar längst bak. Lite dovar blev kanske ljudet nu, eller så är det inbillning? .

Blev en test sväng idag och jag lyckades ju precis komma efter en regnskur då jag skulle hem sista kilometrarna. Nu går färjan så då passade jag på att ta mig ut på vägen på andra sidan älven där man kan gasa på lite, just över 0.5 bar vid ca 7000 rpm, men nu då jag flyttat laddtrycksmätaren så märker jag att laddtrycket ändras ganska mycket efter hur mycket gas man håller i förhållandet till varvtalet. Hastighetsmätare levde ditt eget liv idag och slog mellan 80 och 140 km/h då jag låg på lite men kan tänka mig att jag har legat runt 120-130 km/h vid 7000 rpm, Tror att 400N toppar nånstans runt 160 km/h och jag har ju samma utväxling nu.

Hojen går egentligen nog bra nu för hur fort jag vill köra med den, är ju mer det ökade vridet jag gillar hos hojen nu. Hojen är ju nu körbar och man klara av att köra den utan att den motar på samma sätt som den gjort tidigare. Men helt klart föredrar jag Thruxtonen om det ska gå fortare, allt är ju som bara bättre på den.


Bild

Re: Kompressormatad Honda CB250

InläggPostat: 19:49:46, 15-05-2021
av busse
Nån som har erfarenhet att vartalsbegränsa? Funderar på om man skulle vartalsbegränsa motorn vid ca 8000 rpm för det räcker, jag tar hellre och stryper varven vid en bänkning för intyg för regbesikning än sänker laddtrycket.

Jag drog ju långt ifrån fullt idag men redan med ladd på runt 0.6 bar vid 7000 rpm är det ju lurt på att man säkert är uppåt 0,8 vid full gas och det känns som att runt 8000 rpm räcker till för denna hoj nu. Vill ju hellre ha högre ladd och lägre varv för att få vridet i mellanregistret.

Hittade några grejer man monterar till pickupen till CDI:n frågan är om man vågar montera nån sån box på hojen? Är väl just vid bänkning och högre ställd som extra säkerhet om vid tex en missad växel som det skulle kännas bra annars så kan man ju köra som folk.

Nån sån här funderar jag på https://www.twostroke.se/koso-blackbox

Re: Kompressormatad Honda CB250

InläggPostat: 21:58:23, 15-05-2021
av dc_lindberg
...BMW 850R... Provkörde på Öland, BMW klubbens 10års Jubileum.
När moppen -kom- och blev -trevlig-, då dog motorn... gång på gång på gång... modellen saknar varvräknare...
Jag tystade alltså övervarvningsskyddet, utan att veta om det...
Fungerar -bra- mao, men, om man inte vet om det, så "kör man in i väggen" :lmao: :ohnej:

Hellre det, än en rasad motor!
:thumme: