Sida 1 av 3

mindre trevligt med insuget på Virago motorcykel,kompositfråga

InläggPostat: 11:55:03, 05-12-2018
av rallejohansson
Hej
Är nu här på grabbens vägnar.Han skaffade en Virago för en tid sedan( jag vet inte storleken, men ca 50 hk )
Där har varit lite problem att få anslutningarna från förgasaren ordentligt fast i cylindrarna.det är ju en tvåcylindrig där ena cylindern lutar framåt, den andra bakåt.
Så han hittade en man i USA som gör nya anslutningar av komposit och även säljer nån annan typ av förgasare som skall passa in i systemet.
Dessa delar är inte billiga med frakt och tull osv.
Nu har delarna anlänt och tyvärr är där ett mycket grovt fel.På ena kompositanslutningen så är hålet där fastsättningsbulten skall monteras i motorn helt på fel plats.Vänligen se foto .
Frågar nu er, kan man utan att förstöra delen, på något sätt bearbeta hålet så det blir större och eventuellt få det att passa?
Har haft kontakt med leverantören, inget svar ännu.
Bild

Re: mindre trevligt med insuget på Virago motorcykel,kompositfråga

InläggPostat: 12:23:14, 05-12-2018
av toker
Nej det där kommer inte bli bra. Vad var egentligen felet på original grejerna och vilken modell på virago är det ?

Re: mindre trevligt med insuget på Virago motorcykel,kompositfråga

InläggPostat: 13:05:49, 05-12-2018
av G-son
"Komposit" är ett extremt brett begrepp, t.ex. är armerad betong ett kompositmaterial. Olika material reagerar olika på bearbetning.

I detta fall skulle jag i alla fall nog föredra reklamation framför hemmasmide. Går säkert få det att fungera, men man köper inte nya grejer som ska lösa problem för att lägga jobb på att lösa ett annat problem.

Re: mindre trevligt med insuget på Virago motorcykel,kompositfråga

InläggPostat: 17:34:05, 05-12-2018
av rallejohansson
Eftersom det inte är min cykel så vet jag inte heller så mycket om den.Tyvärr, försöker bara snoka i eländet lite för att kanske kunna hjälpa.
Men här nedan ett foto, kanske ni vet mera när ni ser det.
Har förstått att bytet av delarna berodde på att originalanslutningens gummi ? var hårt och nästa omöjligt att få tätt mot motorn.När ena cylinders anslutning var fast så var det omöjligt att få den andra ordentligt fast.
Och då trodde väl grabben att det är bättre att förnya hela insugsdelen/delarna.Han håller på och modifierar cykeln , ny tank, ny styrstång, sits osv.
Få se nu om leverantören hör av sig, det ser inte lovande ut. Och vad göra när det är aningen lång väg där han håller hus.Jag har bara internetadressen till honom men ids inte sätta ut den här nu.



Bild

Re: mindre trevligt med insuget på Virago motorcykel,kompositfråga

InläggPostat: 20:55:05, 05-12-2018
av toker
Gissar att det är en virago 535 och jag skulle satsat på nytt original insug bör inte vara allt för svårt att få tätt tror det är o ring som tätar mot toppen.

Re: mindre trevligt med insuget på Virago motorcykel,kompositfråga

InläggPostat: 21:10:37, 05-12-2018
av RD350
Är det "bara" cc-måttet på infästningen eller stämmer inte själva kanalen i insuget heller?

Re: mindre trevligt med insuget på Virago motorcykel,kompositfråga

InläggPostat: 23:00:38, 05-12-2018
av magloman
Håller med föregående men måste man så bör det ju att gå bearbeta det mekaniskt.

Stor risk för vibrationer. Vassa verktyg är nog bra.
Jag skulle slipa upp båda hålen lite med roterande fil.
Borra o fräsa riskerar det spricker.

Re: mindre trevligt med insuget på Virago motorcykel,kompositfråga

InläggPostat: 23:08:12, 05-12-2018
av rospigg
Om tillverkaren är seriös kommer ett ersättande insug i korrekt utförande.
/Rp

Re: mindre trevligt med insuget på Virago motorcykel,kompositfråga

InläggPostat: 23:14:12, 05-12-2018
av torbjorn_forsman
Det är inte möjligen så att kompositinsugningsröret faktiskt är korrekt gjort, men att det finns skillnader mellan olika motorutföranden (t ex skillnad mellan årsmodeller eller mellan Europa- resp USA-utförande), som förklarar att det inte passar?

Re: mindre trevligt med insuget på Virago motorcykel,kompositfråga

InläggPostat: 23:17:32, 05-12-2018
av toker
Man vill helst att insuget ska passa exakt mot toppen tvingas man slipa ur på grund av dålig passning gissar jag att det för stort på den andra sidan och sen gäller det att vinkeln stämmer exakt för att det ska gå att få tätt. Kollade pris på ebay och insug till virago 250 vilket det nog är eftersom 535 hade separata insug kostar under hundringen från kina och runt 900 kr för original.

Re: mindre trevligt med insuget på Virago motorcykel,kompositfråga

InläggPostat: 18:50:45, 06-12-2018
av rallejohansson
hej alla .
Ber om ursäkt, jag har nog missförstått vad grabben sagt.Kollade upp, det är en 535 modell och enligt wikipedia på 27,5kW.Inte alls som jag svamlade om 50 hk.
Jo, nu har gubben i staterna svarat och det enda han nämnde var att det går att " drill the hole".Hur och med vilka borrar och varvtal sades det inte om.
Så hur gör man då ?
Då tre av de fyra hålen är ok, det är endast det fjärde som inte passar.
Originalsystemet var aningen underligt fastsatt, i stället för bult i varje hål så var där något som såg ut som en nitskalle (med gängor inne i godset) i ett av hålen ( eller eventuellt två hål, jag vet inte detta).Detta lär enligt grabben ha varit mycket svårt att få loss, slipades och slipades tills nitskallen var bort.Då kom originalanslutningen loss utan att den blev förstörd.
Enligt grabben är det cc måttet som är galet.

Tror ni man kan försöka slipa med Dremel och diamantstift?
Dessutom sade leverantören att man måste sätta nån bra packningssmet på packningarna och som skall härda 24 timmar förrän det tas i bruk.
Grabben vill inte satsa mera pengar på denna enhet, det kostade redan skjortan, fyrsiffrigt belopp i euro med förgasaren inräknad tror jag, helt vansinniga priser detta.Men där lär vara nån kanal som delar upp bränsleluftblandningen inne i kröken, säkert inte så lätt att tillverka detta då.Så den skall väl gå som en dröm(hoppas inte mardröm ) efter monteringen.

Men farsan lovade slipa :lmao:

Re: mindre trevligt med insuget på Virago motorcykel,kompositfråga

InläggPostat: 19:14:03, 06-12-2018
av 63an
De där är Tjej å gubbhoj å betyder lättkörda på E4an glidare helt enkelt :thumme:

Re: mindre trevligt med insuget på Virago motorcykel,kompositfråga

InläggPostat: 19:40:06, 06-12-2018
av magloman
ja kör med dremeln

Packning på tub rek jag Hylomar, den har funkat bra för mig och andra i många år.
https://www.kullagret.com/category/hylomar

Re: mindre trevligt med insuget på Virago motorcykel,kompositfråga

InläggPostat: 20:04:13, 06-12-2018
av toker
Konstigt när jag kollade lite fick jag för mig 535 hade dubbla insug dvs dubbla förgasare eller tänker han byta till singel förgasare ?

Re: mindre trevligt med insuget på Virago motorcykel,kompositfråga

InläggPostat: 20:10:23, 06-12-2018
av torbjorn_forsman
Få se nu, kompositinsugningsröret kom från USA, ja. Jag måste ta mig friheten att låna ett citat från ett helt annat forum, http://www.radiohistoriska.se/forum/vie ... 8462#p8462 .

Sen,lite med ett leende.. :D .
Dina rent nationella reflektioner kunde precis lika gärna varit beskrivande av det jag sysslar med till vardags,dvs motorsport i olika former.

Brittiskt tex..de tänker oftast så rätt men drar det liksom aldrig hela vägen i mål. Som om ångan tog slut en halvmil från mål. Varenda gång,och än idag. Vadå FEM analys liksom.. :lol:

Amerikanerna..-"Chefen chefen!! De här 5000 detaljerna vi svarvat till har fel mått och passar inte!"-
-" Skit i det,eloxera dem bara så säljer vi dem iaf."-

Osv osv osv.