Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCMC

Rätt MC

20 inlägg • Sida 2 av 2
Snacka om MC här

e_pettersson

#16 » 20:36:55, 30-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Några bekanta som som åker BMW. 1200 rt 1250 rt och gs...?.De byter inte märke. En gång BMW alltid BMW säger dom. Bortsett från enduro där BMW in hat något att erbjuda.
De åker europa runt och 100 mil i sadeln på en dag säger det att man inte vill göra på någon annan mc och tryggheten med "bästa bromsarna" på alpvägarna.
Lägga ikull en sådan hoj görs på parkering i låg fart och BMW vickar sakta ner och landar på cylindern utan skada. Med rätt teknik häver 60 +arna upp dom själva.
1200 rt har jag sett att effekten räcker för att åka på bakhjulet.
Köper du en ny ingår / ingick 5år år hel försäkring. Ena hade haveri långt åt ..... I Norge. Ett samtal sen kom bärare och hämta mc och förare som fick flyga hem sen taxi till dörren allt utan direkta väntetider och utan kostnad.
Jag själv åker endast enduro och detta är bara saker jag fått berättade.
Centerpartister är som hundar
Kan inte säga R, äter skor och juckar små barn.
e_pettersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:05:37, 12-10-2009
Ort: Jordens centrum
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



63an

#17 » 22:41:54, 30-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Högtunga hojjar är ett elände oavsett, kan vara nervösa att köra sakta med. Sen ÄR de skillnad på vad folk orkar det har inte så mycket med åldern att göra generelt ! Sätt en gräns på vikten å provkör sedan en dylik maskin så känner du om de finns nån chans att gå vidare men de är ju fan också att man måste åka engelskt för att hitta nån sådan? Åka 100 mil per dag är ingen sinekur då är nöjet borta ( tvång)! Lågtung då kan man kälka hela vintern ! Inte alls fel att testa sej fram, man har igen det senare. De ska finnas plats i gafflarna för bredare däck de är faktiskt viktigt man kan ha behov för de om man kör många mil grusväg ! Viktigt med en suverän mek. handbok också det har jag erfarenhet av från Honda 750 F1! Den började småsväng/wobbla i styrningen å tack vare boken så blev problemet fixat hemma i garaget på direkten för första felet/frågan var precis något minskad olja i gafflarna, samtidigt bort med all inslipspån i gaffelbenen! Otroligt viktigt med nivåer å sånt med modernare hojjar :ohnej: Jag körde ju fort ja massor mer än lagligt så den lyfte lite över normal i fram å ventilerna i gaffeln nådde inte oljan å utan bok så skulle de inte vart så lätt att reda ut snabbt! Minns 100 mila på 750in Ventilspelet då var jag med å grabben höll på med 1 ventil så då säjer jag att den där verkar glapp? Jaa den är lite för glapp men... Då skimsar du den nu för jag vill inte få haveri för de kan vara besvärligt att göra det! De är faktiskt DÄRFÖR jag gör SERVICE!! :laes_detta: Man lär sej å inte är jag så glad i att lämna till auktoriserad verkstad dels dyrt å massor okunniga i Skellefteå så hade de 2 mekar som gick på tillfällig anställning var de nu kom ifrån men nån kunskap fanns inte utan bara swammel sen bytte jag till Pite 200 milservice å inte alls bättre de lyckades lossa framskärmen å missa skruva till ordentligt på vänstra sidan så de fixade fram 1 fel direkt åt mej av nån anledning hade framhjulet tagits bort å vid återmont. så justerades lagret på gränsen till för hårt men de lyckades jag hitta tack vare centralstödet! normalt ska framhjul på hojjar visa om obalans å vända ventilen neråt men hjulet snurrade inte 2 varv ens! Ja så nu är verkstadsbesöken inhibierade för mej framöver . :huh:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

valberga (trådstartaren)

#18 » 19:50:18, 31-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu efter mycket funderande o provkörning. Har jag nu som väl är bestämt mig. Var i veckan o beställde (johans mc Göteb) en kawa versy 1000 fullutrustad. Känns faktiskt rätt bra nu att ha bestämt sig. Skulle få den om 2-3 veckor. Hum undrar om jag gjorde rätt :klia:
Om man inte kan göra det med en maskin skall man låta bli

1 person gillar det här inlägget.
valberga
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:09, 18-03-2008
Ort: Orust/ Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Mc Monark M77 150cc 1952
Suzuki GSX 400 E 1982
MC Kawasaki Versy 1000
Case 595
Hitachi Zx22u-2

dc_lindberg

#19 » 20:20:13, 31-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Låter som ett läge för §1 och §2.
- §1 säger att ditt val är alltid rätt
- §2 säger att om ditt val skulle avvika på något sätt så gäller §1

Nu har jag kört K1100LT lite. Trevlig moppe på landsväg och motorväg. Helvete att backa med. Fan's tyg att broms in vid stopp ljus.
Blandade känslor alltså. Gillar tyngden och hur den "flyter fram", men jag -är- boxer "frälst"; är bara att inse att inget går upp emot en väl trimmad R80-100RT med -riktiga- packvästkor (SJM Grand Tour)!
Samtidigt - gisses vad mycket moppe man fick för pengarna när man blev med K1100LT!

Ser fram emot dina rapporteringar om hur det blev att bli med ny Kawa!
:popscorn:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

valberga (trådstartaren)

#20 » 21:08:23, 31-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det blir intressant. Körde BMW 1250 gs Den var ju underbar, men jag tyckte jag satt för upprest. Fick för mycket luft på mig, annars var den hur bra som helst. Lugn o fin, kändes att det fanns kraft. Jag är lite boxerfans, har ju en Subaru, är ju boxer där. Men jag valde kawan egentligen bara för att jag kände mig bekväm med körställningen. Men det får ju visa sig så småningom.
Om man inte kan göra det med en maskin skall man låta bli

1 person gillar det här inlägget.
valberga
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:09, 18-03-2008
Ort: Orust/ Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Mc Monark M77 150cc 1952
Suzuki GSX 400 E 1982
MC Kawasaki Versy 1000
Case 595
Hitachi Zx22u-2


Återgå till MC

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se