Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCMC

Rätt MC

20 inlägg • Sida 1 av 2
Snacka om MC här

valberga (trådstartaren)

#1 » 21:10:40, 27-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skall byta ut min Honda Deuvill i vår, men kan inte bestämma mig för vad jag skall köpa. Tänkte köpa en ny/demokörd. Har kollat in en BMW r1250rt o även provkört. Jag har inga problem med den, men tycker den verkar lite väl otymplig. Har nu varit o kollat in en Kawasaki versi 1000 touring. Har även kollat andra fabrikat, men ? Vill ha något liknande
Vad har ni för synpunkter på dessa o liknande touringcycklar :klia:
Om man inte kan göra det med en maskin skall man låta bli
valberga
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:09, 18-03-2008
Ort: Orust/ Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Mc Monark M77 150cc 1952
Suzuki GSX 400 E 1982
MC Kawasaki Versy 1000
Case 595
Hitachi Zx22u-2



tyrg

#2 » 21:41:45, 27-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du inte kollat Yamaha Tracer 900 så ska du göra det... ;-)
tyrg
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 17:34:48, 09-06-2011
Ort: Karlshamn
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Major o Dexta

valberga (trådstartaren)

#3 » 23:17:13, 27-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo jag har kört den också. Men jag satt som en potta skit på den, så den är inget alternativ
Om man inte kan göra det med en maskin skall man låta bli
valberga
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:09, 18-03-2008
Ort: Orust/ Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Mc Monark M77 150cc 1952
Suzuki GSX 400 E 1982
MC Kawasaki Versy 1000
Case 595
Hitachi Zx22u-2

dc_lindberg

#4 » 10:05:57, 28-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du ska alltså ha en "gräshoppa" (mc-väldens SUV) ?
Kan inte ett dugg om nya mopeder. Kunskapen stannade vid BMW 1100GS - epoken.

NB: nya mc'n i EU är enligt EU lag tvungna att vara utrustade med ABS och det är väl bara det i sig ca 30kg "skrot" att släpa runt på?
BMW RT har -inget- med Kawasaki versi 1000 att göra dock. Helt olika koncept. Så olika att jag måste fråga om du är klar över -vad- det är du -verkligen- vill ha/söker?
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

same75dt

#5 » 12:17:29, 28-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köp hoj med ABS och kardan. Resten är en smaksak. Sittställning, vibrationer, kåpa, samt körställning. Försök att få provköra mc.

Helst en timme eller två i sträck, ty först då kan ni lära känna varandra.

Häls. Same 75 dt.
same75dt
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 11:18:01, 10-01-2019
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Same centurion/export 75 dt samt 2-tons grävmaskin fab. Abelco

toker

#6 » 12:25:35, 28-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:Du ska alltså ha en "gräshoppa" (mc-väldens SUV) ?
Kan inte ett dugg om nya mopeder. Kunskapen stannade vid BMW 1100GS - epoken.

NB: nya mc'n i EU är enligt EU lag tvungna att vara utrustade med ABS och det är väl bara det i sig ca 30kg "skrot" att släpa runt på?
BMW RT har -inget- med Kawasaki versi 1000 att göra dock. Helt olika koncept. Så olika att jag måste fråga om du är klar över -vad- det är du -verkligen- vill ha/söker?

ABS väger i dag inte många kilo tror det vägde runt 7 kilo på R1100GS hade en sån utan ABS en -94 men på den tiden var ABS usla på grus. Körde KTM 990 ett antal år och där funkar det på både grus och asfalt.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

valberga (trådstartaren)

#7 » 19:18:27, 28-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:Du ska alltså ha en "gräshoppa" (mc-väldens SUV) ?
Kan inte ett dugg om nya mopeder. Kunskapen stannade vid BMW 1100GS - epoken.

NB: nya mc'n i EU är enligt EU lag tvungna att vara utrustade med ABS och det är väl bara det i sig ca 30kg "skrot" att släpa runt på?
BMW RT har -inget- med Kawasaki versi 1000 att göra dock. Helt olika koncept. Så olika att jag måste fråga om du är klar över -vad- det är du -verkligen- vill ha/söker?


Har provkört BMWr1250gt och föregångaren 1200 Gillade den faktiskt det är ju något åt det hållet jag vill ha. Tycker att versys grand touring också kan vara ett alternativ. Men Kawasakin har jag inte provat Skall åka till Johans mc o kolla en gång till.
Om man inte kan göra det med en maskin skall man låta bli
valberga
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:09, 18-03-2008
Ort: Orust/ Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Mc Monark M77 150cc 1952
Suzuki GSX 400 E 1982
MC Kawasaki Versy 1000
Case 595
Hitachi Zx22u-2

dc_lindberg

#8 » 19:33:09, 28-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du måste definiera för dig själv de krav, önskemål och behov som fordonet skall tillgodose.

Jag började köra Kawa. Gillade den skarpt. Iraker struntade i högerregeln. Kawa => skrot, å så ja mä.
Sen blev det Suzuki GS850GN - oj vad jag gillade den! "Guldwinge", men den gav mig svår värk och smärta; skadorna var inte kompatibla med sitttställningen, och vevaxellagren var dessutom slut...6kg komp... sålde den -billigt- . Vet var den står o den är inte påställd än! Jag ställde av den 1996.
Körde BMW R80/7 konverterade den till RT under tiden med Suzukin. Tror (ja just tror) att GS modell med RT klädsel vore min melodi, kanske. Har 2st /7 till, en RT och en RS konverterad till RT. Enda problemet med /7 är "bambu ramen"... den flexar och bänder o är ruskigt oberäknelig!
Så kom det ut en BMW K1100LT/SE till tilltalande peng. Jag funderar, och funderar, och funderar... trevlig moppe på motorvägen, bra tyngd, bra klös, hyfsad L/mil,...men...topp-tungt as! Hållit på att välta med den ngr ggr redan... inte roligt... men... Kört K75RT, lite klen i motorn, men smidigt som en /7 i trafiken/på vägen/av vägen :-)

Nu har jag mc som -bruksfordon- , inte ett dugg nöjesåkning. Så mina kriterier är -transport- och -last-. Grand Tour glasfiberväskor! Bilgenerator för gott om el. osv (se avataren - det var innan bumsen blev RT).
För mig passar alltså inte alls moderna "mopeder". Färdigklädda moppar av idag har -inte- packningskapacitet! K1100LT'ns original väskor rymmer ju ingenting alls ju! Går ju inte ens att svänga förbi snabbköpet ju! Får inte med mig ens ett bantat inköp!... Bett SJM fixa pakethållare för mina Grand Tour väskor (SJM - Stefan Julsgårds Mekaniska i Forserum, tillverkare av Grand Tour) - för LTn är ju bara en "leksak" med "sminkväskorna"!...

När du kan definiera vad det är du söker, då blir det mycket lättare att hjälpa dig med att vara bollplank ;-)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

jonnordvall

#9 » 20:27:20, 28-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har bara kört hoj på kul. Aldrig som bruksfurdon. Och nu inte alls pga problem med mina handleder..

Men som jag ser det så skulle jag vilja ha tre hojar, en lätt smidig leksak för grusvägar och stigar. En rejält fet kolpråm för att glida. Och en sportig plastraket att gasa med på kurviga asfaltsvägar. (Finner inget nöje i att ligga på en 20 mila tur med 170 som bottennotering utom i korsningar som vissa av mina vänner gör)

Att få dom tre hojjarna i samma cyckel går som inte. Och varje sorts körning har sin charm:)
"Börja inte trä jon!"

2 personer gillar det här inlägget.
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

valberga (trådstartaren)

#10 » 21:15:59, 28-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är ju inte rädd för tyngden när det väl rullar. Men när man skall "baxa" den, då känns tyngden av. Jag är ju 67år men i fin form, men det är ju som jag brukar säga "åldern tar ut sin rätt" Tycker förstås att den inte har rätt till det. :hurra: Men en cykel med vikt på 260kg får jag räkna med när jag vill ha en touringhoj. Den Honda Deuvill som jag har nu har väger ju lika mycket.
Jag är ju ingen fartglad typ, men gillar att ha lite "kraft" mellan benen. Dom moderna går ju att välja olika temperament på motorn. Och därför är jag inte rädd att ta en cykel med mer kraft än vad jag egentligen har behov av.
Jag var på MC mässan i Stockholm i Lördags, Men det var ju så mycket folk att det gav inget, blev bara mer förvirrad. = trött
Om man inte kan göra det med en maskin skall man låta bli
valberga
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:09, 18-03-2008
Ort: Orust/ Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Mc Monark M77 150cc 1952
Suzuki GSX 400 E 1982
MC Kawasaki Versy 1000
Case 595
Hitachi Zx22u-2

nimbus

#11 » 23:17:57, 28-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

valberga skrev:
dc_lindberg skrev:Du ska alltså ha en "gräshoppa" (mc-väldens SUV) ?
Kan inte ett dugg om nya mopeder. Kunskapen stannade vid BMW 1100GS - epoken.

NB: nya mc'n i EU är enligt EU lag tvungna att vara utrustade med ABS och det är väl bara det i sig ca 30kg "skrot" att släpa runt på?
BMW RT har -inget- med Kawasaki versi 1000 att göra dock. Helt olika koncept. Så olika att jag måste fråga om du är klar över -vad- det är du -verkligen- vill ha/söker?


Har provkört BMWr1250gt och föregångaren 1200 Gillade den faktiskt det är ju något åt det hållet jag vill ha. Tycker att versys grand touring också kan vara ett alternativ. Men Kawasakin har jag inte provat Skall åka till Johans mc o kolla en gång till.


Kolla på en bmw 1200gs, den är klart smidigare än rt:n, samma teknik, samma motor. Helt klart en väldigt bra hoj.Billig försäkring. Pris från 50' för en 2004 års modell.
- "it always impossible until it´s done"

Favorit ordspråk: "så går det"
nimbus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:15, 13-01-2010
Ort: Västra Götaland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: "Tjugotalet verkstadsmaskiner"

dc_lindberg

#12 » 10:07:20, 29-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hör med www.midland.se om BMW är av intresse. Han har nästan alltid ngt i rockärmen/på G. Dessutom har han kört många av de olika modellerna privat och har goda erfarenheter av hur de är att bruka.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

valberga (trådstartaren)

#13 » 18:19:07, 29-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har ni någon erfarenhet av Kawasaki Versi Tänkte ju köpa en ny/demokörd
Om man inte kan göra det med en maskin skall man låta bli
valberga
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:09, 18-03-2008
Ort: Orust/ Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Mc Monark M77 150cc 1952
Suzuki GSX 400 E 1982
MC Kawasaki Versy 1000
Case 595
Hitachi Zx22u-2

nimbus

#14 » 11:40:24, 30-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

valberga skrev:Har ni någon erfarenhet av Kawasaki Versi Tänkte ju köpa en ny/demokörd

Är det versys du menar? 650 eller 1000?
- "it always impossible until it´s done"

Favorit ordspråk: "så går det"
nimbus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:15, 13-01-2010
Ort: Västra Götaland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: "Tjugotalet verkstadsmaskiner"

valberga (trådstartaren)

#15 » 18:50:48, 30-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja 1000
Om man inte kan göra det med en maskin skall man låta bli
valberga
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:09, 18-03-2008
Ort: Orust/ Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Mc Monark M77 150cc 1952
Suzuki GSX 400 E 1982
MC Kawasaki Versy 1000
Case 595
Hitachi Zx22u-2


Återgå till MC

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se