Du måste definiera för dig själv de krav, önskemål och behov som fordonet skall tillgodose.
Jag började köra Kawa. Gillade den skarpt. Iraker struntade i högerregeln. Kawa => skrot, å så ja mä.
Sen blev det Suzuki GS850GN - oj vad jag gillade den! "Guldwinge", men den gav mig svår värk och smärta; skadorna var inte kompatibla med sitttställningen, och vevaxellagren var dessutom slut...6kg komp... sålde den -billigt- . Vet var den står o den är inte påställd än! Jag ställde av den 1996.
Körde BMW R80/7 konverterade den till RT under tiden med Suzukin. Tror (ja just tror) att GS modell med RT klädsel vore min melodi, kanske. Har 2st /7 till, en RT och en RS konverterad till RT. Enda problemet med /7 är "bambu ramen"... den flexar och bänder o är ruskigt oberäknelig!
Så kom det ut en BMW K1100LT/SE till tilltalande peng. Jag funderar, och funderar, och funderar... trevlig moppe på motorvägen, bra tyngd, bra klös, hyfsad L/mil,...men...topp-tungt as! Hållit på att välta med den ngr ggr redan... inte roligt... men... Kört K75RT, lite klen i motorn, men smidigt som en /7 i trafiken/på vägen/av vägen
Nu har jag mc som -bruksfordon- , inte ett dugg nöjesåkning. Så mina kriterier är -transport- och -last-. Grand Tour glasfiberväskor! Bilgenerator för gott om el. osv (se avataren - det var innan bumsen blev RT).
För mig passar alltså inte alls moderna "mopeder". Färdigklädda moppar av idag har -inte- packningskapacitet! K1100LT'ns original väskor rymmer ju ingenting alls ju! Går ju inte ens att svänga förbi snabbköpet ju! Får inte med mig ens ett bantat inköp!... Bett SJM fixa pakethållare för mina Grand Tour väskor (SJM - Stefan Julsgårds Mekaniska i Forserum, tillverkare av Grand Tour) - för LTn är ju bara en "leksak" med "sminkväskorna"!...
När du kan definiera vad det är du söker, då blir det mycket lättare att hjälpa dig med att vara bollplank