Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCMC

Ninja 9a stått avställd i 11år

93 inlägg • Sida 3 av 7
Snacka om MC här

toker

#31 » 20:25:57, 06-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingoberra skrev:Bild
Finns det nå bra sätt å få en sån här oring mjuk igen? Finns inte 119kr st i budgeten för nya. Har man tålamod går det säkert å få dit en vanlig oring bara man visste vilken diam den ska ha.
Bild
Blir nya oringar till nålventilerna. Dom var riktigt krispiga.
Bild
Byter oringarna på på soppa trören med. Om jag får lös m5 skruvarna dvs. Lyckades givetvis pricka plast tröret med lågan med. Så 139 kr bortkastade. Men då sitter ju nya oringar på iaf. Den skruven jag fick lös släppte med ett klick å gängan såg ren ut. Nåväl, inser att det krävs 4 händer om man inte ska slarva sönder mer saker. Å förgasar prylar är löjligt dyra. Finns inte rum i psyket eller ekonomin för sånt.

Tror inte du behöver byta o ringarna till flottör husen aldrig varit med om att dom läkt om man har rätt nivå och hojen är ju inte så gammal annars brukar det finnas hela kit på ebay till hyffsade priser men vet inte om det finns till din hoj.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet



Ingoberra (trådstartaren)

#32 » 20:42:39, 06-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dom sticker inte upp över kanten ett dugg iaf. Ska prova lägga dom i lite diesel. Kanske dom sväller å mjuknar lite.
Ingoberra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:11:13, 18-04-2012
Ort: Sandviken
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 5206

torbjorn_forsman

#33 » 20:49:42, 06-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det som har hänt med gummit är förmodligen att mjukgörarna trivdes bättre ihop med bensin än med gummit, så de vandrade med tiden över till bensinen i flottörhuset. Jag skulle tro att O-ringarna beter sig som gamla bensinslangar, dvs att gummit har dragit åt sig bensin som har ersatt de urtvättade mjukgörarna, så länge bensinen är kvar är de mjuka och smidiga och har rätt mått, men när bensinen har avdunstat så krymper och hårdnar de. Så om du ska blötlägga dem, lägg dem i bensin hellre än diesel.

Men, om du bara tar reda på måtten på O-ringarna så är det väl ingen konst att köpa dem på en maskinfirma. Eller använd O-ringsnöre och limma skarven med cyanoakrylat.

Flottörförgasare på småmotorer (t ex B&S) kan vara känsligare än man tror för dålig tätning runt flottörhuset. Om det är otätt så flottörhuset ventileras till luften utanför istället för till förgasarhalsen, så kan det bli alldeles för fet bränsleblandning pga tryckfallet i luftrenaren. Det finns exempel på motorer där förgasaren råkade vara hopsatt utan flottörhuspackning, som går utmärkt utan luftfilter, men om man lägger ett nytt filter på plats medan motorn går, så surar den ner sig och stannar på en gång.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

toker

#34 » 21:22:51, 06-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingoberra skrev:Dom sticker inte upp över kanten ett dugg iaf. Ska prova lägga dom i lite diesel. Kanske dom sväller å mjuknar lite.
Inte ens nya packningar brukar sticka upp så mycket men sticker måste dom ju göra om det ska bli tätt men det tror jag det blir för dom sväller troligtvis av bensin.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

63an

#35 » 21:38:02, 06-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

När de gäller återupplivning av Ninjan så blir nog resultatet inte så lysande av amatörer för ofta brister de i kunnande å mätutrustning samt verkstadshandböcker å inte minst stålar, starta upp är 1 sak men få den toppskick en helt annan! :vissla:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Ingoberra (trådstartaren)

#36 » 22:16:11, 06-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

63an skrev:När de gäller återupplivning av Ninjan så blir nog resultatet inte så lysande av amatörer för ofta brister de i kunnande å mätutrustning samt verkstadshandböcker å inte minst stålar, starta upp är 1 sak men få den toppskick en helt annan! :vissla:

Med mina ytterst begränsade kunskaper så är det nog inte ens lönt å montera det 4 stiftet. Kommer ju aldrig gå på alla 4 ändå.

2 personer gillar det här inlägget.
Ingoberra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:11:13, 18-04-2012
Ort: Sandviken
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 5206

texas5020

#37 » 22:27:05, 06-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Glädjen att ha något att dona med och lära av är nog viktigare än toppskick...
texas5020
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:57:37, 04-02-2013
Ort: Västerdalarna
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: BM 473 Bison DD 15-20 med timmerrede o HIAB, -65
Massey Ferguson 165 Allmatic -69
Hanomag B8 B lastmaskin
Harley Davidson Road King -05
Lambretta LI 150 -60
Volvo Titan 49508 -64, Foco kran och 3 vägstipp
Husqvarna Rider
m.m...

AN

#38 » 23:02:13, 06-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

63an skrev:När de gäller återupplivning av Ninjan så blir nog resultatet inte så lysande av amatörer för ofta brister de i kunnande å mätutrustning samt verkstadshandböcker å inte minst stålar, starta upp är 1 sak men få den toppskick en helt annan! :vissla:


Varför skulle inte det kunna gå bra :klia:
Pengar är ju en sak, men info går ju alltid att få fram.

1 person gillar det här inlägget.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

Ingoberra (trådstartaren)

#39 » 23:44:15, 06-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Verkstadshandbok finnes. Hojen är köpt på enbart säljarens ord på att den funkade som den skulle när den ställdes undan. Å innan jag ens kan starta motorn å prova att den har alla växlar i behåll, så är det minsta möjliga ekonomiska insats som gäller . Lägga 500 på nya flottörhuspackningar när det senare visar sig att växellådan behöver renoveras är ju vansinne.
Ingoberra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:11:13, 18-04-2012
Ort: Sandviken
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 5206

Ingoberra (trådstartaren)

#40 » 09:49:42, 07-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

davidof skrev:Använder du en jis-mejsel då du skruvar på förgasarna? Väldigt lätt att dra sönder om man inte har rätt mejsel.

Hade ingen aning vad det var förrens nu. Får nog köpa ett par bits iaf. Tror dock inte dom hade rått på dom gär skruvarna ändå. Dom satt hårt.
Ingoberra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:11:13, 18-04-2012
Ort: Sandviken
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 5206

63an

#41 » 10:36:32, 07-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns några på forumet som säkert får den där hojen på benen igen vill minnas att Autorep lagt ut bilder där en Kawa modell större har figurerat! Han kan både grovrep å microrep! Nu finns han i Värmland å du i Sandviken å de är ju ett stort problem, alltså inte nästgårds! Sen måste den som ska fixa till VARA kunnig, de är nog galet att ha den som ett läroobjekt, man ska ha billigare maskiner till dylikt att riva i :vissla:
Ponera att du inte lyckas ens i närheten då är den närmast en skrothög å värdelös men som just maskin har den ett hyfsat värde :thumme:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

igelkottar

#42 » 11:07:01, 07-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om packningen inte räcker ovan kanten, så kan man som nödlösning pilla upp packningen försiktigt och lägga något tunt lager med lämpligt material i botten och sedan på med packningen igen.
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

Ingoberra (trådstartaren)

#43 » 11:59:36, 07-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

63an skrev:Finns några på forumet som säkert får den där hojen på benen igen vill minnas att Autorep lagt ut bilder där en Kawa modell större har figurerat! Han kan både grovrep å microrep! Nu finns han i Värmland å du i Sandviken å de är ju ett stort problem, alltså inte nästgårds! Sen måste den som ska fixa till VARA kunnig, de är nog galet att ha den som ett läroobjekt, man ska ha billigare maskiner till dylikt att riva i :vissla:
Ponera att du inte lyckas ens i närheten då är den närmast en skrothög å värdelös men som just maskin har den ett hyfsat värde :thumme:


Jag är rätt så säker på att jag är en av dom. Bara det är ekonomiskt försvarbart. Du får det å låta som att jag vid 40års ålder precis köpt min första hylsnyckelsats på bt å vill ha nåt å motionera verktygen på. This aint my first rodeo cowboy!!!

https://www.ebay.de/itm/4x-Schwimmerkam ... SwkJNcZaat
Sån blir det.

4 personer gillar det här inlägget.
Ingoberra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:11:13, 18-04-2012
Ort: Sandviken
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 5206

63an

#44 » 12:17:31, 07-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Isåfall :thummar: !
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

AN

#45 » 12:39:54, 07-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle ju inte bli mycket till forum om folk lämnade in allt till verkstaden :smile:
Bra med nya packningar.
Troligtvis är det inget fel på lådan heller.
Jag har inte hållit på s mycket med motorcyklar de senaste 6-7 åren, men inte var det väl vanligt med rena växellådshaverier.
Däremot att 2ans växel ville hoppa ur på en del sportcyklar.
Men det är ju "lagningsbart".
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige


Återgå till MC

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se