Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCMC

Ninja 9a stått avställd i 11år

93 inlägg • Sida 4 av 7
Snacka om MC här

toker

#46 » 12:43:55, 07-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Glöm inte bort att synka förgasarna om bryggan varit isär och kan säkert behövas om den inte varit delad också.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet



Ingoberra (trådstartaren)

#47 » 19:55:48, 14-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ventilspel kollat. Fanns lite å göra. En avgasventil hade oroväckande litet spel. Komprov visade 14bar iaf, så bränd lär den inte vara.
Bild

5 personer gillar det här inlägget.
Ingoberra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:11:13, 18-04-2012
Ort: Sandviken
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 5206

Ingoberra (trådstartaren)

#48 » 17:34:58, 23-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då vare omshimsat. 8 st shims gick på 570kr varav en hundring i frakt. Förgasaren ska vara körklar. Så siktar på provstart imorrn.
Bild

6 personer gillar det här inlägget.
Ingoberra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:11:13, 18-04-2012
Ort: Sandviken
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 5206

Ingoberra (trådstartaren)

#49 » 20:13:23, 24-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ytterligare framsteg. Startade på en gång. Men trottlarna ska väl röra på sig tycker jag. Lär inte ha misslyckats med alla 4 lock men dom ser ju ut å vara sammankopplade så det kanske räcker att en inte är tät så funkar ingen?
https://www.youtube.com/watch?v=Mmddp4_qqY4
https://www.youtube.com/watch?v=R07RzWSJzpI

2 personer gillar det här inlägget.
Ingoberra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:11:13, 18-04-2012
Ort: Sandviken
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 5206

AN

#50 » 20:58:46, 24-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Testat med luftboxen på plats?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

busse

#51 » 06:23:39, 25-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då jag höll på att fixa till Hondan så testade jag att trottlarna lyfte med dammsugaren innan jag monterade förgasarna. Spärrade spjällen med en ståltråd först på ca 1/4 och sög med dammsugaren i respektive förgasare för att skapa vakuum och såg att trottlarna lyfte hyfsat lika, sen testade jag med spjällen på ca 1/2, 3/4 och fullt. Tror jag hade luckan på dammsugarhandtaget helt öppen på Alto grovdammsugaren för att få lagom med sug.

Är nog troligt att avsaknaden av luftburken påverkar att trottlarna inte lyfter, detta är väl ett ganska vanligt problem med vakumförgasare då det monteras podfilter.

2 personer gillar det här inlägget.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

Turbodiesel

#52 » 15:55:03, 25-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trottlarna lyfter inte av lite diskret och snällt tomgasande, det finns ju inget behov av mer bränsle då. Och det skapas inget direkt gasflöde som kan ge tillräckligt undertryck för ens det minsta lyft. De ska ju inte strikt följa gasspjällets rörelse, en av poängerna med dessa förgasare.

Dock är ju knappast förgasare mitt huvudintresse :grin:
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Ingoberra (trådstartaren)

#53 » 16:02:03, 25-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Monterade om alla 4 locken. Nu är jag 100 på att dom är täta. Ska mickla ihop nå synkningshistoria bara. Lär alla vakumslangar vara lika långa?
Ingoberra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:11:13, 18-04-2012
Ort: Sandviken
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 5206

Ingoberra (trådstartaren)

#54 » 08:45:53, 31-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min ebay chansning gick inte hem tyvärr. Vinda å orund tom. Får nog bli nåt kinesalternativ.
https://youtu.be/acbYAyKX6p8
Ingoberra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:11:13, 18-04-2012
Ort: Sandviken
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 5206

dc_lindberg

#55 » 10:53:20, 31-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lugn nu:


Har du -provkört- moppen med de där flytande bromsskivorna?
...gör det före du dömer ut dem ;-)

Flytande bromsskivor är mycket spel på. Det som ev., kan ställa till det är "bobinerna" som sitter mellan bromskiva och "hubb".
När de blir slitna, då kan bromsarna spöka, liksom om vågbrickorna (som skall hålla skivan "i spänn") blivit dåliga eller gått sönder...
TüV ändrade reglerna för WDR och DDR, för säkert 20 år sedan. Då fickan man inte längre ha "bobiner" låsta med axellåsning (snäpp ring), utan krav på -nitade- kom, å renoveringskostnaderna blev "astronomiska"... Du har nitade "bobiner"...

Jag trivs bäst med Motorworks cast iron floating discs. Visst, de rostar, men de ger exakta samma bromsverkan i vått och trots, varmt och kallt. Dvs -aldrig- överraskingar, och inte den där bromstiden för att disk ska torka bort vatten från skivan ss rf skivor har som hyss (tar inte, tar inte, tar inte, å så tvärnyper skiten istället = gillar -inte- den sortens bromsar!)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Ingoberra (trådstartaren)

#56 » 11:12:02, 31-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har snurrat å rengjort nitarna. Krävs verktyg för det, går ej å rubba med fingrarna. Vänsternavet kastar 0.15mm, skivan 0.3mm. Navet bär dessutom spår av ett runt verktyg. Man har troligt vis riktat det innåt å därmed gjort diam större så det är för tight mot skivan. Skivan mätte 4.05mm på tunnaste stället. Dvs 0.05mm kvar tills min tjocklek. Gissar flytkraften på dom här skivorna är obefintlig.
Ingoberra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:11:13, 18-04-2012
Ort: Sandviken
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 5206

dc_lindberg

#57 » 11:27:22, 31-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hm... hur väl centrera skivorna i oken när de är monterade?

Gällande att skivan slår... det går inte att mäta på flytande bromsskivar... inte heller "ovalitet"... man måste provbromsa dem.
Att navet kastar 0.15mm... inte mkt, ska inte ha inverkan på bromsningen. Tyder nog mest på att skivorna är från en krockade moppe... hubben borde inte slå alls...

4.05mm vad är "service gränsen" för skivorna?
Ska du använda moppen "på riktigt" är det helt klart Acke Risings grejor du bör titta på:
http://www.isrbrakes.se/
Han förlorade försäljning till mig pga banala missförstånd - hans bromssystem är bland de bästa på marknaden, till mycket konkurrenskraftiga priser. Spiegler anser jag ligger långt efter honom, för att inte tala om Brembo... (fast... mina kunskaper på området är nu lite gamla... sisådär 10 år...).
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

dc_lindberg

#58 » 11:38:15, 31-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Riktigt bra sida! (rätt märke, rätt modelserie, fel modell... kan dock vara till gott stöd i alla fall )
https://www.slideshare.net/NikolasKarre ... ice-manual

Hittade dock inte servicegränsen för bromsskivorna, bara för bromklossarna.
1mm fram (nya 3.7mm)
4.5mm bak (nya 6.95mm)


Bra artikel om flytande bromsskivor:
https://www.motorcyclenews.com/new-ride ... ake-discs/
"warped" (slagna/skeva) bromsskivor - mkt vanligt problem (förr).
Ojämn tjocklek (= kasta skiten!!!) också mycket vanligt problem :-(
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Ingoberra (trådstartaren)

#59 » 19:09:08, 04-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Idag vart det en kort provtur. Koppling kändes bra. Växlarna fanns där. Med mild belastning iaf. Hittade dock på ett nytt bekymmer. Sprucket grenrör. Titan i dom främre rören iaf. Det bakre tog magneten på. Lär inte gå å laga, så det är nog bara å leta på ett annat.
Bild
Ingoberra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:11:13, 18-04-2012
Ort: Sandviken
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 5206

Ingoberra (trådstartaren)

#60 » 17:09:38, 05-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har letat grenrör idag. Bike mcdemontering hade ett på lager med exakt samma fel. Det kom ifrån en hoj med 50 mil mindre på mätarn. Så verkar vara ett standardfel. From 00 har dom skarven imellan ljuddämpare å grenrör där nere. Bild på demonteringens rör
Bild
Ingoberra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:11:13, 18-04-2012
Ort: Sandviken
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 5206


Återgå till MC

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se