Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCMC

kedjesmörjning

35 inlägg • Sida 2 av 3
Snacka om MC här

dc_lindberg

#16 » 09:47:08, 19-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Icke kapslad kedja = "stenåldern"
Tycker jag som kör kardan drivet ;-)

Första moppen jag hade, Kawa Z400 J-3, där tittade jag efter hur att kopier Yamaha TR1's system och JAWAs system med kapslad kedja.
- okapslad kejda = stänker alltid olja över allt!
- kan fastna div saker i... = inge bra...
- slits fort som ... körde ToReT Kappelskär; kedjan slets så fort att den var så slack när jag kom hem att det var risk för att den skulle hoppa!

Testat "koka" motorsågskedjor i motorolja.
Med koka... el-platta tills oljan börja småbubbla "sjuda".
Resultatet är mycket positivt. Man -känner- skillnaden mot ny kedja; den "kokta" kedjan löper så mycket lättare och smidigare i sågen, plus det verkar hålla lite längre.

O-ringarna bör tåla uppåt 200'C så att "koka" in olja eller fett bör gå bra.
När smörjmedlet når bra temp så kryper det in, förbi o-/x-ringstätningarna. Jag har hellre fett/olja där än damm...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11



Göran Ekman

#17 » 10:03:53, 19-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

TR1an var det inte dubbelkardan på den?
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

toker

#18 » 11:53:40, 19-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

I dag håller en o rings kedja av bra kvalite flera tusen mil så det är normalt inga problem med kedje drift fast det känns lite stenålders. Lite konstigt tycker jag det är att en kardan lär stjäla mera effekt än en kedja. Jag brukar smörja kedjan med vanlig spay eller vax och kör några tusen mil sen blir det byte enkelt men just nu har jag endast kardan hojar.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

Trondos

#19 » 13:33:00, 19-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

toker skrev:Man kan ju undra hur mycket smörja som verkligen kommer förbi o-ringen väldigt lite om alls nånting skulle jag tro men det smörjer ju mellan kedjan och drevet i alla fall men kardan är ju grymt smidigt på en långfärds hoj i alla fall.


Jeg har forstått det sånn at i en o-ring kjede er alle leddene fylt med fett, og o-ringene skal holde dette fettet på plass og holde skitt ute. Når man smører kjedet holder man o-ringene myke slik at de kan gjøre jobben sin.

Jeg har installert en kjedesmører som heter Tutoro på min Multistrada. Det er ikke så lett å smøre kjedet når man ikke har senterstøtte, må trille sykkelen litt framover og smøre på bakdrevet, må sikkert flytte sykkelen 15 ganger før jeg er kommet rundt. Har ikke fått noe erfaring med denne enda, den er helt ny.
https://www.tutorochainoiler.com/

Jeg har Scottoiler på en annen sykkel. Både Tutoro og Scottoiler fraråder bruk av kjedeolje. Den er for klebrig. Begge firmaer sier at det er gunstig at oljen blir kastet av, fordi at oljen tar med seg skitt fra kjedet når den blir kastet av.
Min erfaring er at dette stemmer, og det er mye enklere å vaske bort denne oljen fra bakhjulet enn den limen som blir av kjedesprayen.
Klebrig kjedespray er ikke bra hvis man må kjøre på grus. Da fester det seg grus i sprayen, og dette blir som et slipemiddel.

For to år siden kjørte fruen og jeg fra Bodø og over fjellet ved Gräddis. Der traff vi på mange mil med "bærkraftighetsforsterkning" og måtte kjøre på ukomprimert grus i flere mil før vi traff på en veghøvel. :snow:
På fruens sykkel hadde jeg brukt en kjedespray fra Motorex. Den er hvit og klebrig. Når vi kom hjem oppdaget jeg at ca 30% av o-ringene i kjedet var borte.
Nå bruker jeg Biltema sin kjedespray på den hojen, syns den funker bedre. :thumme:
Trondos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:43:12, 24-08-2013
Ort: Ålesund
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: International 434
Ford 550
Ford 3600
McCormick D-432
David Brown 880 Implematic
Allgaier A111

Ivar Risslén

#20 » 13:52:35, 19-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

En välsmord kedja tar mindre effekt än en kardan men en dåligt skött kedja tar mer effekt.
Jag såg en test i en tidning på den gamla goda tiden där det var debatterat kedja mot kardandrift. Det var innan o-ringskedjorna hade slagit igenom ordentligt.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

RD350

#21 » 20:49:49, 19-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

På den tiden när man körde 125 (Yamaha rd 125 lc) och hade för vana att utnyttja hojens toppfart märktes tydligt skillnaden mellan ett slutkört drivpaket och ett nytt! Gärna ett färskt bakdäck också :thummar:
RD350
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:16:49, 07-07-2012
Ort: Skåne
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Bm 646, Bm 430, Bm 400, Honda Rubicon Volvo 960, 240, Amazon, Yamaha Rd 350

torbjorn_forsman

#22 » 21:10:26, 19-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

En intressant sak är att ta en gammal men till synes väl rengjord kedja, stoppa ner den i ultraljudstvätt och studera smutsmolnet som väller ut från den.

3 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

valberga (trådstartaren)

#23 » 21:16:25, 19-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

tydligen öppnade jag en intressant tråd. Jag har hittills smort mina cyklar med olja för mc. Köpte nu senast på biltema för att kolla deras olja. Vet inte om den är så lyckad, kom in jäkla massa skum o lite olja.
Tanken med min tråd var att se om sågolja dög. Men tydligen far den åt h-vete när man kör, så, det får bli fortsatt användning av sprayolja.
Om man inte kan göra det med en maskin skall man låta bli

2 personer gillar det här inlägget.
valberga
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:09, 18-03-2008
Ort: Orust/ Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Mc Monark M77 150cc 1952
Suzuki GSX 400 E 1982
MC Kawasaki Versy 1000
Case 595
Hitachi Zx22u-2

G-son

#24 » 21:29:10, 19-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:En intressant sak är att ta en gammal men till synes väl rengjord kedja, stoppa ner den i ultraljudstvätt och studera smutsmolnet som väller ut från den.

Jäklar. Det dyker bara upp fler och fler användningsområden för ultraljudstvätt, jag måste helt enkelt ha en!
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

dc_lindberg

#25 » 09:33:08, 20-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Va'?! G-son har du ingen u-ljudstvätt???
Hur har du överlevet så här långt då?
Seriöst:
- inte förrän man skaffat sig en så inser man hur -bra- den är att ha!
Tyvärr drog Biltema in sin :-(
De som Kjell o Co., säljer har jag skrivit om på Maskinisten - 70W har en hyfsad korg medans de andra inte var (är) bra. 70W's är bara på 1.4L, sist jag kollade. Nu har de tagit in ett antal andra modeller... så då får man väl kolla igen då :-)
https://www.kjell.com/se/sok?query=ultr ... v%C3%A4ttt

NB: !
Jag hade med mig ngt (glömt vad) till www.autorepmek.com som var tvättat av min Kjell o Co., tvätt - Autorepmeks tvätt visade att Kjells o Co., 70W inte hade gjort rent ordentligt... men så är storlek och kvalité mellan tvättarna betydande!
= billiga tvättar ger "billiga" resultat, men är så mkt bättre än ingen tvätt ;-)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

G-son

#26 » 12:36:54, 20-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vill absolut ha en, men jag har en begränsad budget och om jag nu ska köpa en tvätt vill jag ha en som är stor nog för det mesta jag kan vilja tvätta, så jag inte är missnöjd för att den är för liten direkt. Även om det t.ex. är moppeförgasare jag vill kunna tvätta nu vore det ju vettigt att kunna få plats med en rejäl bilförgasare också.

Har övervägt en kinesisk byggsats, där man köper elektroniken etc. och monterar på egen tank. Har inte forskat så mycket i hur bra dom är ännu.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

toker

#27 » 13:09:17, 20-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:Va'?! G-son har du ingen u-ljudstvätt???
Hur har du överlevet så här långt då?
Seriöst:
- inte förrän man skaffat sig en så inser man hur -bra- den är att ha!
Tyvärr drog Biltema in sin :-(
De som Kjell o Co., säljer har jag skrivit om på Maskinisten - 70W har en hyfsad korg medans de andra inte var (är) bra. 70W's är bara på 1.4L, sist jag kollade. Nu har de tagit in ett antal andra modeller... så då får man väl kolla igen då :-)
https://www.kjell.com/se/sok?query=ultr ... v%C3%A4ttt

NB: !
Jag hade med mig ngt (glömt vad) till http://www.autorepmek.com som var tvättat av min Kjell o Co., tvätt - Autorepmeks tvätt visade att Kjells o Co., 70W inte hade gjort rent ordentligt... men så är storlek och kvalité mellan tvättarna betydande!
= billiga tvättar ger "billiga" resultat, men är så mkt bättre än ingen tvätt ;-)

Använder ni samma typ av tvätt vätska ?
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#28 » 13:52:40, 20-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man använder olika tvättvätska beroende på vad som ska rengöras och vilken slags smuts man vill ha bort. Allt från varmvatten och diskmedel till toarengöring, thinner eller bensin. Det duger inte att bara lägga en sak i tvätten och räkna med att den sköter sig själv, utan man måste bevaka tvättningen hela tiden och se vad som händer, vrida och vända på saker så att de mest ingrodda ställena får en chans att hamna på de ställen i badet där resonanser mm gör att mest ultraljudsenergi finns. Ska man tvätta ihåliga saker invändigt måste man se till att de blir fyllda med tvättvätska så det inte finns någon luftficka där man vill få rent.

Man bör dock vara försiktig med bensin och andra brandfarliga vätskor i ultraljudstvätt, och manövrera tvätten på ett sådant sätt att det inte blir gnistbildning i strömbrytarkontakter i den när det finns brandfarliga ångor i närheten:
Ha ev värme avstängd, dra upp timern först och sätt sedan i nätsladden. Dra ur nätsladden innan timern har gått ut. Se til att stickpropp och uttag befinner sig en bra bit från tvätten där det är fritt från lösningsmedelsångor. Om tvätten har elektronisk timer som inte går att förinställa innan man kopplar in nätspänning, så bör man överhuvudtaget inte använda brandfarliga tvättvätskor i den.
Det är också klokt att hålla till utomhus, en bra bit från byggnader och andra ömtåliga saker.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

dc_lindberg

#29 » 20:54:00, 20-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Toker - Kjell o Co., 70W's tvätt är en -leksak- jmf med riktiga U-ljudstvättar för verkstäder/industrin. De är helt enkelt inte jämförbara.
Man kan jmf ingen mot något, o då få man ungefär lika stor skillnad som om man jmf billig/leksak med proffsmaskin ;-)
Nej. Vi använde inte samma medel, inte ens liknande.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Sam Brodin

#30 » 21:08:06, 21-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har i många år använt Scottoiler på min Speed Triple, och senaste kedjebytet gjordes för ca. 3000 mil sedan och går nog länge än. Det är mycket längre än jag har kört med någon kedja och olika typer av olja/kedjespray/vax. Även på mindre effektstarka hojar.

Det verkar vara vanlig ATF-olja som används, men kedjan smörjs kontinuerligt och det gör nog att damm och skräp slungas av istället för att verka som slipmedel.
Olje/dammblandningen som slungas av smutsar såklart ner lite, men är MYCKET lättare att tvätta bort än andra smörjmedel som jag har provat. Kedjevax är ett djäkla kladd!

Jag håller med om att priset är rätt saftigt och att man själv kan bygga billigare, vilket jag också har tänkt att göra till mina andra hojar, dock har den redan betalat sig på första kedjebytet.
Klar rekommendation! :thumme:

/Sam

2 personer gillar det här inlägget.
Sam Brodin
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:54:03, 24-12-2009
Ort: Kungsäter
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Ferguson 35 -57
BM Volvo G612 -64


Återgå till MC

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se