Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCMC

kedjesmörjning

35 inlägg • Sida 1 av 3
Snacka om MC här

valberga (trådstartaren)

#1 » 20:50:46, 17-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag använder rätt ofta motorsågskedjeolja, till att smörja div saker
Funderar på om inte en MC kedja skulle må bra av sågolja. Sågoljan är ju klistrig o är gjord för att bli kvar vid höga varvtal.

Några synpunkter.
Om man inte kan göra det med en maskin skall man låta bli
valberga
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:09, 18-03-2008
Ort: Orust/ Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Mc Monark M77 150cc 1952
Suzuki GSX 400 E 1982
MC Kawasaki Versy 1000
Case 595
Hitachi Zx22u-2



G-son

#2 » 21:21:35, 17-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har sett samma sak föreslås av andra, och sån spraysmörja som är specifikt avsedd för kedjor är ju lättflytande när den sprayas, men torkar till något ganska segt och klibbigt efter en stund. Är sågoljan tjock redan från början är risken stor att den inte kan ta sig in i länkarna ordentligt.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

RD350

#3 » 21:48:24, 17-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Använd kedjesprej, efter du kört så hinner det tränga in i kedjan till nästa gång du kör. Landsvägscykel tycker jag funkar bäst med kedjevax. Sågkedjeolja lär hamna på fälgen....

1 person gillar det här inlägget.
RD350
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:16:49, 07-07-2012
Ort: Skåne
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Bm 646, Bm 430, Bm 400, Honda Rubicon Volvo 960, 240, Amazon, Yamaha Rd 350

dc_lindberg

#4 » 21:58:16, 17-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

MC-kedja finns i olika former:
- utan tätningar = "motorsågskedja"
- o-ringstätad
- X-ringstätad
Har för mig jag sett olika uppbyggnad av länkarna också, vilket komplicerar detta med smörjningen ett steg till...

MC-kedjan bör smörjas -varm- så att oljan verkligen tränger in i länkarna.
Ett -bra- system är att alltid smörja kedjan när man tankar och de tillfällen man stannar så att att det låter sig göras då med.
Under 90:talet kom "automatisk kedjesmörjare". De var -mycket- populära, men gav i verkligheten inte alls bättre smörjning/livslängd än att "bara" smörja var gång man tankade och när man parkerade för dagen/natten.

Att smörja vid tankning förutsätter:
- centralstöd
- framtung
- bakhjulet går fritt
- motorn kan startas och köras med mc'n på centralstödet
Finns inte de möjligheterna blir det genast jobbigare...

Jawa löste detta genom att helt enkelt kapsla in kedjan vilket Yamaha TR1 också hade. Då höll drivpaketet i -minst- 5000 mil med god olja.

Motorsågsolja är inte i närheten så klistrig som mc-kedjeolja... jag brukar alltså göra precis tvärt om mot hur du tänker ;-)

http://www.lellesmc.se för inte längre produkten tydligen...
Men, jag hittade den här:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

InläggDetta inlägg har raderats av PerÖ83 den 22:22:13, 17-05-2019.

torbjorn_forsman

#6 » 23:06:18, 17-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gamla östtyska mc hade också helt inkapslad kedja. Orsaken var att det efter kriget inte fanns en enda kedjefabrik i DDR eller grannländerna i östblocket, Västtyskland hade embargo (exportförbud) på kedjor till DDR, så långt in på 50-talet var enda möjligheten för de östtyska mc-tillverkarna att komma över kedjor att skicka över kurirer till väst, köpa kedjor för dyr västvaluta och sedan smuggla in dem till DDR - vanligtvis bars de i ryggsäckar över gränsen. Så då lade man gärna ner en del arbete på att få de kedjor som fanns att hålla länge.

Man ska INTE försöka att blanda klisterolja för mc-kedjor med rapsbaserad sågkedjeolja. Då blir det verkligen klister. Lånade en gång ut en motorsåg som hade läckande oljebehållare så det inte var tillrådligt att använda den ordinarie kedjesmörjningen. Han som lånade sågen blev uppmanad att smörja kedjan då och då med oljekanna. Men han hade en sprayburk med kedjeolja som såg bra ut, och använde den istället. Det fungerade bra så länge han använde sågen, men en vecka senare satt kedjan som fastlimmad och var helt orubblig.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

G-son

#7 » 23:54:03, 17-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:Under 90:talet kom "automatisk kedjesmörjare". De var -mycket- populära...

http://www.lellesmc.se för inte längre produkten tydligen...
Men, jag hittade den här:


1290kr är mycket pengar för en pryl som i princip består av en liten behållare, en justerbar ventil för att reglera oljeflödet, en vakuumkran som öppnas när motorn går och lite slang för att få oljan att hamna rätt. Skulle nog aldrig köpa för såna pengar, däremot har jag funderat på att slänga ihop en till moppen - vakuumkranar har jag ju några på hyllan (annars kostar dom runt hundralappen), och resten bör inte vara så komplicerat att ordna med bitar från skrotlådan.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

dc_lindberg

#8 » 10:53:55, 18-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

G-son... "standard fulmek" - vevhusventilationen dras med slang till kedjan = kanon bra metod :-)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

G-son

#9 » 13:25:21, 18-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:G-son... "standard fulmek" - vevhusventilationen dras med slang till kedjan = kanon bra metod :-)
Simpelt, men jag tror inte att en tvåtaktare gillar den sortens vevhusventilation! ;)
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

dc_lindberg

#10 » 17:07:16, 18-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har så rätt så rätt :-)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Ivar Risslén

#11 » 18:50:36, 18-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vill man ha det bekvämt och inte smörja så ofta så använde man något som hette "Linklife" för i tiden. Det gjorde att en vanlig kedja höll i ett par tusen mil.
Errare humanum est

1 person gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Berit

#12 » 19:38:50, 18-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

https://roffesraceway.se/produkt/kedjef ... -250-gram/

Linklyfe
för att koka vanliga kedjor tror jag
Inte för o-rings kedjor

1 person gillar det här inlägget.
Berit
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:51:26, 28-01-2016
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat traktorer

63an

#13 » 20:24:35, 18-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vart med å kokat upp fårtalg å dränkt in vanliga mc-kedjor på 50-talet de funkade väldigt bra, men o-ring då är de spray som gäller som har krypförmågan! :thummar:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

toker

#14 » 21:40:01, 18-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man kan ju undra hur mycket smörja som verkligen kommer förbi o-ringen väldigt lite om alls nånting skulle jag tro men det smörjer ju mellan kedjan och drevet i alla fall men kardan är ju grymt smidigt på en långfärds hoj i alla fall.

1 person gillar det här inlägget.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

BM 4 ever

#15 » 22:32:54, 18-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja öppen kedjetransmission känns ganska gammalmodigt. Men tydligen svårslaget.
Slava Ukraini !
Användarvisningsbild
BM 4 ever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:39, 01-03-2014
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 8350 -03
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 646 -79
BM 422 -7?
CaseIH 1056 -90
IH 585 -85
Case 1270 -74
Volvo T24
HakoTrac 4100 -96


Återgå till MC

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se