Kawasaki ER6 är en bra nybörjarhoj, det är som att sätta sig på en moped med stark motor. Väldigt lättkörd, balansövningar är bland det viktigaste när man ska lära sig åka MC, det lär man sig inte på en trike. Broms, gas och övningar med koppling är också helt annat när det är två hjul.
Inget är så bra att det inte kan förbättras. Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"
Björnolsson skrev:1) Det som startade det hela var att sambon ska lära sig köra båge, 2) men då hon helt saknar förkunskaper och är ovanligt kort i rocken, 3) så är ju en trike i mc utförande ett bra sätt att lära sig grunderna. Så som alla reglage osv. 4) Har sökt med ljus och lykta efter en liten moped eller 50-80cc cross med manuell låda. 5) Har till och med varit inne på stora stödhjul, men näe
1 = 2 = ock?! 3 = 4 = 5 =
1) Ok. Kan hon cykla?! Kan hon inte cykla blir det en utmaning, milt sagt.
2) Ovanligt kort i rocken?... slår hon en bekant till mig med 147cm i strumplästen ? Det hänger mer på benen längd - att man kan nå ned till backen, helst gränslande moppen, men som alla vet så är de få förunnat att både gränsla en Africa Twinn, och nå ned till backen... Låter iof som att hon skulle behöva kliva in via lättviktare... 125cc typ RD125, YZR125, o dyl.
3) ...å vad tror du jag kunde när jag tog mitt mc kort?... Mora Trafikskolan 1986. RD125 sedan direkt över på XJ600. Reglagen lär man sig -fort- Det -är- en fördel att ha en liten, motorsvag, motor att lära sig på - det håller jag med dig om. Då faller allt vad har med cross och endura bort! (plus !!!) det faktum att det finns de modeller (eller fanns i vart fall) där växelpedal och bromspedal sitter på "fel sida"...
4) ...var letar du? Hittar 65 objekt kring dig varav ca 10 kan vara av intresse rakt av. Det här är nog det bästa jag hittat - packräckena och motorbågarna klarar vältingar. Låg tyngdpunkt. Låg sitthöjd. Brett styre. Hyfsat billig.
Granne till mig, f.d. högt upp inom Vägverket, köpte sig en 250cc (liknande kines); går som ett skollat tråll. Nära till backen. Låg tyngdpunkt. Nypriset på den var under 20 000.
5) Stödhjul = "standard" USA "learner" ngt. Eller har de försvunnit sedan 80-90:talen? ...sidvagn...
...men det här var ju dina tankar... vore bättre om din sambo frågar.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann
De flesta custom hojar är nog tillräckligt låga för även korta person min vs1400 intruder gissar jag att de flesta når ner på och det går ju sänka den nån cm om det skulle behövas men det är inget man vill åka långt på.
kawasaki en500 är en liten smidig maskin till nybörjare och mindre långa,se bara till att köpa en med beltdrive= mindre underhåll än kardan och kedja,när belten börjar låta upp med den på stödet och spola med vattenslangen så tystnar det. Jag brukar börja nybörjarträning med balans/bromsövning utan motor i utförsbacke utan trafik så dom får känsla för samspelet mellan hastighet,balans och broms. Sedan blir det stor plan med motorn på och möjlighet att träna start,krypkörning och låg hastighet.
Vad är skilnaden mellan bröte och "bra att ha saker"? "Bra att ha saker" vet man att man har och var man har, bröte är det som ligger i vägen när du ska ha dom.
Hittade denna instruktionsvideo åt din flickvän. Hon får nog masa sig till Malmö iof, eftersom "kursen"/"utbildningen" sker där, på Franska med vissa mindre inslag av Svengelska
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann