Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCMC

"surrig" Kawasaki versys

13 inlägg • Sida 1 av 1
Snacka om MC här

valberga (trådstartaren)

#1 » 20:14:56, 13-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har nu kört ett antal 100mil med den Kawasaki versys 1000 som jag köpte i våras.
Det är ett par saker som förvånar mig att en så pass dyr o modern cykel, inte är byggd bättre
Det första som jag märkte var att något "knackade" mig i högerhanden. Det var gashandtaget, som glappade, både radiellt o axiellt.
Trodde att det höll på att lossna men icke.

Har också märkt att hela cykeln "surrar", alltså små vibrationer från motorn.
Om man kollar så har motorn skruvats dikt i ramen.

Klagade naturligt vis på detta när jag var inne på första service. Jag brukar ställa frågor som ingen annan gör.
Menade att min gamla Monark från 52 har bättre precision i gashandtaget än en cykel byggd 2019.
Naturligtvis var jag den förste som anmärkte på detta.

När det gällde småvibrationer från motorn, menade jag att i industrin ser man till att ha maskinfötter till alla maskiner för att minska vibrationer, ex se bara hur en motorsåg är byggd.
Att jag var först att anmärka på det också behöver jag väl knappast nämna.

Tycker faktiskt att det är rent dåligt att inte hänga upp motorn i gummidämpare.
O inte lagra upp gashandtaget riktigt. För säkerhets skull kollade vi en liknade cykel o det var samma sag där.

Är jag först på forumet o klaga. Dom flesta bryr sig väl bara om hur fort cykeln går o axar.
Om man inte kan göra det med en maskin skall man låta bli
valberga
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:09, 18-03-2008
Ort: Orust/ Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Mc Monark M77 150cc 1952
Suzuki GSX 400 E 1982
MC Kawasaki Versy 1000
Case 595
Hitachi Zx22u-2



MN

#2 » 20:37:23, 13-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köpte en ny kawa gpx600 år 1990. Helkass hoj tyckte jag. Frikopplade dåligt vid kallstart så motorn storknade när växeln petades i. Transmissionen kändes helglapp när man smög fram (snarare skuttade fram) ungefär som att köra med tokslak kedja.
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

63an

#3 » 20:42:32, 13-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

De är populärt att få hojarna tillverkade i Afganistan å där omkring så vad klagar ni om :cool:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

torbjorn_forsman

#4 » 23:08:52, 13-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

När det gäller motorvibrationerna så brukar MC-motorer praktiskt taget alltid vara stumt monterade i ramen. Kawasaki har åtminstone sedan 1980-talet haft en balansaxel för att dämpa vibrationerna på sina större och mer påkostade modeller, och det finns ofta någon slags inställningsmöjlighet för den. Antingen kan det röra sig om att ställa in den så den går så att säga i rätt fasläge mot vevaxeln för att vibrationerna ska släckas ut på det sätt det är tänkt, eller också kan det vara frågan om att det går att justera kuggingreppet i transmissionen till balansaxeln för att få minsta möjliga oljud från kugghjulen. Det kanske kan vara värt att försöka få tag i en VHB och läsa på för att se om det finns några justermöjligheter på just den här modellen.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

dc_lindberg

#5 » 23:50:23, 13-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förstår hur du känner Valberga.
I mångt o mycket har det inte hänt mkt på mc-sidan... K1100LT har en montering av styret som gör en -tokig- ! Gummiupphängningen tar iof bort vibrationer, men att rulla ett topptung där styret "sitter löst"... tillbud!!!
BMW har också gummiupphängda fotprinnar (dom nästan stumma), så de -försökte- i vart fall...

Finns de som modifierade sina mopeder på 80:talet genom att montera vib-dämpare mellan motor och ram. Lyckat? Ingen aning.

K100 = ökänd för att vara obrukbar i 110km/h...
K1100LT med Remus ljudförstärkare = okörbar i ca 70km/h...(ett dj.* oväsen! Egensvängning i ljuddämparen...).

Men visst väntar man sig -rimliga- förbättringar ss vib-dämp av motor, fotpinnar och styre. Inte heller fel med en sadel som inte masserar bak för mkt heller...

Alla mopparna har olika problem... Finns bara 1 som är hyfsat neutral ("kön lös") : BMW K75.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Ivar Risslén

#6 » 02:39:58, 14-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Norton kom med "Isolastic" motorupphängning redan på 60-talet för att reducera vibrationerna.
På många mc så är motorn mer eller mindre bärande för att få ramen nog styv å med gummiupphängd motor så kan hela cykeln kännas som ett gummiband. En mc är en kompromiss mellan olika saker där vibrationer är en faktor. Det är inte säkert att de små fina vibrationerna som man känner när man kommer från motorn de kan komma från hjulen eller kedjedrivningen om man har det.

Det som brukar vara viktigt är att balansera hjulen ordentligt. Att framhjulet är i obalans brukar märkas kvickt i styret. När det är obalans i bakhjulet så brukar det kännas som vibrationer i fotpinnar, sits och ibland i hela cykeln. Även däckmönstret kan ge fina vibrationer, samma däck kan kännas olika på olika mc.

Det gäller även att ha motorn rätt injusterad av en kunnig mek för att den ska gå vibrationsfritt.
Errare humanum est

1 person gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

dc_lindberg

#7 » 10:41:57, 14-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tråden behöver nog förtydligande av mopeden ifråga:

https://www.kawasaki.se/sv/products/Adv ... wkOXlsLXls

Bild

Motor
MotortypVätskekyld, 4-takts radfyraSlagvolym1,043 cm³Borrning x slaglängd77 x 56 mmKompressionsförhållande10.3:1VentilsystemDOHC, 16 ventilerBränslesystemBränsleinsprutning: Ø 38 mm x 4 (Keihin) med ovala sub-spjällTändsystemDigitalStartsystemElektriskSmörjningTrycksmörjning, våtsump


Gear
Prestanda & Transmission
Max. effekt88.2 kW {120 PS} / 9,000 rpmEffektbegränsning 85kW TillgängligCO2-utsläpp139 g/kmMax. vridmoment102 N•m {10.4 kgf•m} / 7,500 rpmBränsleförbrukning 85kW kit5.5 l/100 kmCO2 utsläpp 85kW kit139 g/kmVäxellåda6-växladSlutdriftO-ringskedjaPrimärt utväxlingsförhållande1.627 (83/51)Utväxling 1:an2.692 (35/13)Utväxling 2:an1.950 (39/20)Utväxling 3:an1.529 (26/17)Utväxling 4:an1.304 (30/23)Utväxling 5:an1.136 (25/22)Utväxling 6:an0.958 (23/24)Slutligt utväxlingsförhållande2.867 (43/15)KopplingFlerskivig våtlamell, manuell


Bromsar & Fjädring
Bromsar, framDubbla halvflytande 310 mm vågformade skivor. Ok: motgående 4-kolvsBromsar, bakEnkel 250 mm vågformad skiva. Ok: 1-kolvsFjädring, fram43 mm inverterad gaffel med steglös returdämpning (höger sida) och justerbar fjäderförspänningFjädring, bakHorisontell Back-Link, gasfylld, med steglös returdämpning och fjärrjusterbar fjäderförspänning


Ram & Dimensioner
RamtypTwin-rör, aluminiumFörsprång106 mmFjädringsväg fram150 mmFjädringsväg bak152 mmDäck, fram120/70ZR17M/C (58W)Däck, bak180/55ZR17M/C (73W)Styrvinkel V/H34° / 34°L x B x H2,270 x 950 x 1,490(1,465 mm, vindruta i högsta läge) mmHjulbas1,520 mmHjulbas1,520 mmMarkfrigång150 mmBränslevolym21 literSitthöjd840 mmTjänstevikt250 kg















Ensam om vibrationsproblemen?
...icke sa Nicke...
https://www.versys1000.com/index.php?topic=16258.30
http://www.ashonbikes.com/content/kawas ... 000-review
https://www.kawasakiversys.com/forums/1 ... oblem.html
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

valberga (trådstartaren)

#8 » 09:07:24, 15-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det jag skrev om glappet i gasen tycker jag är rent dåligt att inte lagra upp riktigt. Trodde faktiskt att det var något fel på min, men jag testade på dom andra som Johans MC hade inne och dom var samma glapp
Min gamla veteranare Monark från 1952 är bra mycket bättre i handtaget

Jag är ingen MC tekniker, men i bland undrar jag om utvecklingen bara går åt att få till så mycket elektroniska finesser som möjligt. Läste en test dom hade gjort på min, o dom hade räknat på ut att det gick o ställa in 400 :ohnej: olika inställlningsmöjligheter, via displayen.
Man tar sig för pannan :ohnej: Undrar hur många vanliga mcförare håller på o mixtrar med detta.
Om man inte kan göra det med en maskin skall man låta bli
valberga
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:09, 18-03-2008
Ort: Orust/ Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Mc Monark M77 150cc 1952
Suzuki GSX 400 E 1982
MC Kawasaki Versy 1000
Case 595
Hitachi Zx22u-2

dc_lindberg

#9 » 12:57:50, 15-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

...400???!
Jo... det sas i ett av klippen jag länkade till ngt om just detta med absurt många inställnings och analysmöjligheter...
KISS är en grundkunskap som många tillverkare tycks ha glömt bort...

På en fabriksny maskin ställer man en del förväntningar. Inte bara att kopplingen skall var lätt att sköta (det var den stora nyheten till 2019 års modeller av din Kawa), man väntar sig ett -pålitligt- -distinkt- gasreglage... men Kawa har gjort en "säkerhets" konstruktion som jag ställer mig mkt frågande till... I ett av inslagen påtalades att man måste ta -nytt- grepp om man vill komma åt hela varvtalsregistret ("full gas")... o de gånger jag -verkligen- behövt -full gas- då har det varit för att förflytta mig ur en potentiellt "obekväm" postition (kör från/ut ur fara); å då duger det inte med 1-2 sek latens för att få tillgång till motorns fulla prestanda!

Men som van köpare av beg "mopeder" - man får alltid räkna med att bygga om så de fungerar... :skratta3:

Vilket stöd, hjälp, förståelse, får du av handlaren/säljaren?
Är gasreglaget ss du beskriver klassas det kanske som "en egenskap", men för ett bra stycke över 100 000kr så tycker jag nog man kan förvänta sig bättre än "en egenskap"... Vad får du för erbjudande om hjälp med "problemet" ?
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

toker

#10 » 15:25:57, 15-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är nog tyvärr rätt vanligt med fina vibrationer på 4 cylindriga hojar såna som får fingrarna domna bort sen beror det på vid vilket varvtal dom kommer fram på min R1150GS vibrerar det ingenting vid mera normala varvtal men varvar man fullt vibrerar den också en del men då är det under kort tid och då stör det mindre men den hojen har även väldigt hög utväxling så den varvar lite runt 3000 rpm i 100 kmt har jag för mig. Att motorn är stumt monterad beror nog på att den hjälper till att staga upp chassit med gummi upphängt skulle hojen vägt mera. Blir mer och mer elektronik på nya hojar en sån går ju inte ha när den blir gammal och jag tycker det tillför rätt lite det räcker bra med insprutning och abs tillräckligt som kan krångla med dom grejerna. Har haft en del hojar men ingen Kawasaki men har fått för mig att dom har lite lägre klass på grejerna än övriga japanare men är bara en känsla jag har.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

valberga (trådstartaren)

#11 » 19:24:43, 15-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

När det gäller elektronik så tror jag faktiskt att det har spårat ut. Att man tar elektroniken till hjälp när det gäller rena säkerhetsaspekter är ju en sak. Men det verkar som att konstruktörerna tävlar med varandra, vem som kan hitta på mesta möjligheter. Och då tänker jag inte bara på mc utan saker i allmänhet. Det som var enkelt o mekaniskt förr, måste man läsa en manual på ett antal sidor för att kunna använda varan.

Jag undrar just om våra "högtekniska" fordon blir gamla användbara veteranare. Det kommer vare sig finnas kunskap eller möjlighet att laga i framtiden

Som jag nu brukar säga: Vi har haft stenålder bronsålder järn o rymdålder o dataåldern nu tycker jag mig :djaevul: i mig att vi har "Appåldern"
Om man inte kan göra det med en maskin skall man låta bli

1 person gillar det här inlägget.
valberga
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:09, 18-03-2008
Ort: Orust/ Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Mc Monark M77 150cc 1952
Suzuki GSX 400 E 1982
MC Kawasaki Versy 1000
Case 595
Hitachi Zx22u-2

toker

#12 » 20:14:47, 15-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad ska man annars skryta med de flesta hojar har tillräckligt med effekt bra bromsar fjädring man måste ha nått som sticker ut då blir det led lampor (vilka är ur fula) och elektronik vilket jag gissar är billigt.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

valberga (trådstartaren)

#13 » 20:35:14, 15-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

toker skrev:Vad ska man annars skryta med de flesta hojar har tillräckligt med effekt bra bromsar fjädring man måste ha nått som sticker ut då blir det led lampor (vilka är ur fula) och elektronik vilket jag gissar är billigt.



Helt rätt kunde inte sagt det bättre själv :thummar:
Om man inte kan göra det med en maskin skall man låta bli
valberga
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:09, 18-03-2008
Ort: Orust/ Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Mc Monark M77 150cc 1952
Suzuki GSX 400 E 1982
MC Kawasaki Versy 1000
Case 595
Hitachi Zx22u-2


Återgå till MC

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se