Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCMC

Molnia´s Yamaha XT 600E

51 inlägg • Sida 2 av 4
Snacka om MC här

Molnia (trådstartaren)

#16 » 09:16:59, 08-06-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

:grin:
HAha jag funderade på att pm,a dig.. :thummar: :thummar: hann visst inte ens. Jag funderade på om ett rent mc forum hade varit mer passande men visar inget rent mc forum intresse innan augusti vore det mycket synd och rent slöseri att låta kunskapen förgås.
XT600 forumet är ju ganska begränsat och berör stort sett bara Yamaha XT och TT modellerna.
Användarvisningsbild
Molnia
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:00:09, 06-02-2011
Ort: Syskongården finns i östra småland, bor numera i Närke
Sverige
Maskintyp: Traktor



Ivar Risslén

#17 » 22:40:54, 08-06-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

På din beskrivning av fallet så börjar jag att misstänka att det är ett elfel.

När du lägger i växeln så slocknar neutrallägeslampan och kontakten för stödet säger att du har stödet ute och bryter tändningen.
Det brukar vara kopplat så att man kan köra motorn med friläget i och stödet utfällt men så fort du lägger i en växel så bryts tändningen och motorn stannar.

Du får kolla upp stödkontakten så att den funkar som den skall och att kablarna inte är skadade.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Molnia (trådstartaren)

#18 » 01:07:21, 09-06-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ivar Risslén skrev:På din beskrivning av fallet så börjar jag att misstänka att det är ett elfel.

När du lägger i växeln så slocknar neutrallägeslampan och kontakten för stödet säger att du har stödet ute och bryter tändningen.
Det brukar vara kopplat så att man kan köra motorn med friläget i och stödet utfällt men så fort du lägger i en växel så bryts tändningen och motorn stannar.

Du får kolla upp stödkontakten så att den funkar som den skall och att kablarna inte är skadade.


Jo jag funderade i dom banorna i början men eftersom jag inte kunde rulla hojen med kopplingen intryckt växel i och motorn avstängd så var det väll något knas med kopplingen.

Nu funkar den ju men det kanske är ide att kolla kopplingen i vinter om inte problemet uppstår igen innan dess?.

Nu har jag några andra funderingar.
Fixade en pakethållare så den ska passa min hoj. Gjorde även en plåt som ska skydda byxben från att skadas mot ljuddämparen.
som ni ser på bilderna är ljuddämparen blank aluminium eller kromad.
Tänkte därför lämna in plåten för kromning. Vad kan det kosta?
pakethållaren är ju sen tidigare målad svart. Tänkte måla den igen. Kanske skulle jag måla plåten svart också? Kan jag kroma plåten om den har blivit målad eller behöver den blästras innan kromning?

Bild
pakethållaren som den var när jag köpte den beg.
Bild
kapade bort allt onödigt och fick börja om från början med fästena.
Bild
Bild
gjorde ett försök till att svetsa pakethållaren och valsa och bocka en plåt.


Bild
en röd linje för storleken och pilar för fästpunkter.
Användarvisningsbild
Molnia
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:00:09, 06-02-2011
Ort: Syskongården finns i östra småland, bor numera i Närke
Sverige
Maskintyp: Traktor

Robban_C

#19 » 08:05:11, 09-06-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, det där var ju med största säkerhet bara att kopplingen hade "klibbat fast".


Kromning i sig är inte så dyrt men den ska slipas och poleras spegelblank före krom och det är det som kostar. Dessutom ska den poleras igen mellan förkoppring och förkromning.
Jag har en polare här i närheten som gör både slipning, polering och kromning. Han är mycket duktig med allt som rör krom. Han avkromar (det görs på kemisk väg), renoverar (typ grejor till gamla veteranbilar som är både ärgade och peppliga), kromar, slipar, polerar. Han gör såna jobb åt veteranbilsfolk över hela landet. Hör av dig om du vill ha hans telefonnummer.

Målning på krom är svårt om det ska bli riktigt hållbart och jag tvivlar på att det går så mycket bättre efter blästring. Krom är oerhört hårt och "halt".
Rätt metod är nog att blästra bort färgen, avkroma på kemisk väg och sen blästra fram en ren yta och måla svart.
Å andra sidan kanske en snabbis med svart sprayfärg blir tillräckligt bra även om det inte är helt rätt ur ett tekniskt perspektiv.
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Ivar Risslén

#20 » 08:34:24, 09-06-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:Ja, det där var ju med största säkerhet bara att kopplingen hade "klibbat fast".



Ja, det är väl till att hålla med Robban och hoppas att det inte inträffar igen.

Jag minns attt en del cyklar hade liknande problem innan det började komma speciella MC-oljor. Det kunde bli bättre när de bytte olja till ett annat fabrikat.
Nu håller det på att vara länge sedan man fick någon erfarenhet av cyklar från den uppgående solens land.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Robban_C

#21 » 08:54:49, 09-06-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Äh, igång med liket, håll 2500 rpm, dra in kopplingen ordentligt och peta bestämt i tvåan så löser det sig. :thumme:
Ettan kan bli vanskligt. :grin:
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Holger

#22 » 15:37:17, 11-06-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Molnia skrev::grin:
HAha jag funderade på att pm,a dig.. :thummar: :thummar: hann visst inte ens. Jag funderade på om ett rent mc forum hade varit mer passande men visar inget rent mc forum intresse innan augusti vore det mycket synd och rent slöseri att låta kunskapen förgås.
XT600 forumet är ju ganska begränsat och berör stort sett bara Yamaha XT och TT modellerna.

Tyvärr har jag inte hört av adminsarna än :-(
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Molnia (trådstartaren)

#23 » 22:00:44, 17-06-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag fått pakethållaren lackad
Hade stora problem med att sprayburkfärgen blev matt när det hade torkat.
verkade som att det blev bättre när man la på mkt tunt.
rostskyddsgrund, svart- blank, klarlack..

Har även kommit så långt med plåten att den ska svetsas i sågspringorna men eftersom den ska kromas så vill inte jag svetsa den. Ska lämna iväg den till någon duktig. Förresten Robban, tack för tipset om killen med krom men det finns en närliggande firma som nog fixar denna plåt åt mig.
Bild

Bild
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Molnia
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:00:09, 06-02-2011
Ort: Syskongården finns i östra småland, bor numera i Närke
Sverige
Maskintyp: Traktor

Robban_C

#24 » 05:30:22, 18-06-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett alternativ till att svetsa värmeskyddsplåten kan ju vara att punkta ihop den, spackla och sen gjuta ett värmeskydd i glasfiber? Du slipper oroa dig över att plåten ska slå sig vid helsvetsning men du får nog hålla dig ifrån kromandet för det blir svårt. :grin:
Annars ser väl inte det där ut att vara så svårt att rikta till efter helsvetsning.
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Holger

#25 » 08:25:44, 18-06-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Holger skrev:
Molnia skrev::grin:
HAha jag funderade på att pm,a dig.. :thummar: :thummar: hann visst inte ens. Jag funderade på om ett rent mc forum hade varit mer passande men visar inget rent mc forum intresse innan augusti vore det mycket synd och rent slöseri att låta kunskapen förgås.
XT600 forumet är ju ganska begränsat och berör stort sett bara Yamaha XT och TT modellerna.

Tyvärr har jag inte hört av adminsarna än :-(

Har skickat två mail och inget har hänt. Synd.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Molnia (trådstartaren)

#26 » 22:48:15, 18-06-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:du får nog hålla dig ifrån kromandet för det blir svårt. :grin:

Jag har inga erfarenheter av förkromning, varför blir det svårt?
Plåten lämnades för svetsning idag allafall.
Holger skrev:Har skickat två mail och inget har hänt. Synd.


ja det var det, men du har gjort vad du kan, all heder åt dig. :buga:
Användarvisningsbild
Molnia
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:00:09, 06-02-2011
Ort: Syskongården finns i östra småland, bor numera i Närke
Sverige
Maskintyp: Traktor

Robban_C

#27 » 22:56:05, 18-06-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag menade att om du gör ett värmeskydd i glasfiber så blir det svårt att kroma det. :grin:
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Molnia (trådstartaren)

#28 » 17:59:53, 19-06-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

jaha de var de du menade :grin:
Användarvisningsbild
Molnia
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:00:09, 06-02-2011
Ort: Syskongården finns i östra småland, bor numera i Närke
Sverige
Maskintyp: Traktor

Molnia (trådstartaren)

#29 » 23:15:18, 01-07-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
:razz:
Användarvisningsbild
Molnia
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:00:09, 06-02-2011
Ort: Syskongården finns i östra småland, bor numera i Närke
Sverige
Maskintyp: Traktor

Molnia (trådstartaren)

#30 » 00:30:32, 23-07-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ivar Risslén skrev:På din beskrivning av fallet så börjar jag att misstänka att det är ett elfel.....
.....Du får kolla upp stödkontakten så att den funkar som den skall och att kablarna inte är skadade.



Jag får nog ändå ge dig rätt Ivar, hade mer problem med hojen senare och flera orsakades av oxid på kabelskor.
Så jag tror att det var en kombination av fastklibbad koppling och oxid och dålig kontakt i stödets kontaktgivare. Allt för det skulle bråka. :slag2:

Hade även en underbar upplevelse när den stannade på e20 och inte ville igång. :hotar2:

en konstant-lysande bromslampa var också oxid.
Snart tycker jag att alla småfel som kan uppstå har gjort det.
Men idag var jag ute på grusvägar och krokiga asfaltvägar och vad trevligt det var :mrgreen: :dancing_geek: gick som ett skott!
Senast redigerad av Molnia 00:30:53, 23-07-2012, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Molnia
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:00:09, 06-02-2011
Ort: Syskongården finns i östra småland, bor numera i Närke
Sverige
Maskintyp: Traktor


Återgå till MC

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se