Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCMC

Kompression och svänghjulsmärkning i Kinamoppe

19 inlägg • Sida 2 av 2
Snacka om MC här

AN (trådstartaren)

#16 » 22:22:58, 12-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolvringarna satt fast. Jag hällde även T-röd i i förbränningsrummet, och den verkade tät. Vred runt kammen lite snabbt, och det verkade vara en grå yta ventilsätet. Lösgjorde kolvringarna. Monterade ihop, och kompet var ca 4 bar nu. Ingen stor skillnad :sad:
Tändhatten har ett hölje av metall, så tänkte testa att lägga den en liten bit från jord. Då slog det gnistor. Häljet avlägsnades, men den funderar int ens på att tända.
Bromsrengöring i insuget borde ju poffa lite iaf. Men tyvärr blåste bromsrengöringen baklänges ist. Så tyvärr blåser det ganska bra baklänges ur förgasaren. Då är väl inte insugningsventilen tät iaf då?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige



torbjorn_forsman

#17 » 07:35:44, 13-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Antingen otät insugningsventil eller katastrofalt fel ventiltider (t ex om kamaxeldrivningen har kuggat över).

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Stefan1972

#18 » 10:22:23, 13-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fel ventilspel är ju det vanligaste och justering bör göras flera ggr och redan efter varmkörning och leverans. Att det är spel nu på maskinen ifråga behöver ju inte betyda nånting egentligen för nån kan ju ha felsökt och släppt justeringarna tidigare. Men har det gått utan spel tidigare och sätet är bränt hjälper ju inte det.........

1 person gillar det här inlägget.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

AN (trådstartaren)

#19 » 21:14:13, 13-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Insugningsventilen var inte riktigt som den skulle, vid en närmare granskning. Att den höll tätt för T-Röd var väl märkligt kanske. Verkar som man kan få tag i helt ny motor för lite drygt 2000:- om jag inte sett fel, gör ju att det blir inga stora ansträngningar för att få igång den.

Kedjespännaren som jag funderade över tidigare, är bara en rund gummitrissa som ligger mellan kedjan, eller inuti kedjan eller hur man ska uttrycka sej. En bit under kamdrevet.

Cylinder med komplett kolv och packningar verkar kosta drygt 700:- i sverige, och drygt 500:- på Ebay. Fattar det inte riktigt :klia:
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige


Återgå till MC

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se