Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCMC

Brembo, bromsar, BMW, R75-R100, K75-1200, R1100-1200

176 inlägg • Sida 7 av 12
Snacka om MC här

torbjorn_forsman

#91 » 15:06:24, 12-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kör dem i diskmaskin eller leta rätt på någon alkalisk (ej petroleumbaserad) grovrengöring.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514



Ove.G

#92 » 19:03:32, 12-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lägg dom I kallavfettning 14 dagar.
Ove.G
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:46:21, 14-10-2013
Ort: Östra Uppland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo bm 500 Carraro3800 + 15 maskiner för grönyteskötsel

QV_

#93 » 19:30:45, 12-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

johan.eriksson skrev:Om det bara är o-ringarna mellan halvorna som behövs så gå till en verkstad som sysslar med AC, ta med dina gamla och fråga efter nya till AC i samma storlek. Oljan till AC system är oftast PAO eller PAG, dvs glykolbaserade precis som DOT4 bromsvätska. Har gjort så någon gång och har funkat för min del, vill du testa själv innan du monterar i bromsarna på moppen så ta hem dom och låt ligga i bromsvätska och studera vad som händer.


Min O-ringsats till AC innehåller gröna O-ringar.
Dessa skall tydligen "hanteras varsamt" som beg.
Köpte satsen mest för att inte få problem när jag monterade AC i Amazon. Har man delar hemma så behövs dom inte....
Nu har jag inte mätt men det finns rätt många små i satsen.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

torbjorn_forsman

#94 » 20:08:34, 12-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grönt genomfärgat gummi betyder väl ofta Viton eller något liknande? Ett annat ställe där man hittar sådana O-ringar är i yttre änden av stötstångsrören på VW Typ 4 -motorer.
Är däremot gummit svart och bara är grönmärkt utanpå, så kan den märkningen betyda lite av varje beroende på vem som har specat och beställt O-ringarna.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

dc_lindberg (trådstartaren)

#95 » 18:35:49, 14-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

"If it ain't broke... Don't fix'it!" (stupid!)

...fynd A:
Bild

Bild
Ingen läcka när de är parkerade...stått i en vecka nu är det väl?

...fynd B:
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

hm... inte det minsta fukt mellan halvorna, men... det fuktar duktigt kring bromskolvar (2-3 av 4)... men,...?...se ovan bilder på renoveringen.
Vad ända in i...?...

Anternativ 1:
- Omega packningsförbättrare
Skruva tillbaka o hoppas på att det tätar till sig.

Alternativ 2:
- ...suck... plocka isär skräpet o byta de just bytta tätringarna...

Alternativ 3:
:cencored:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

johan.eriksson

#96 » 20:39:44, 14-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Packningsförbättrare är nog mest lämpad för mineralolja och inte bromsvätska, så det alternativet bör man nog undvika.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320

dc_lindberg (trådstartaren)

#97 » 23:03:07, 14-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

...funderar... kan jag monterat tätringarna fel?...
Fanns ingen monteringsansvisning med.
Jag kunde absolut inte se om de var helt rakt skurna, eller om de var lite snett skurna (för att kunna vicka lättare)...
Vet, jag -borde- mätt tätringarna med skjutmåttet!... (efterklokhet... en vanligt förekommande dygd...)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

dc_lindberg (trådstartaren)

#98 » 19:06:08, 18-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då har jag plockat isär höger bromsok.
Vänster blir en annan dags plockande...

Den ökända o-ringen; helt oskadad.
Går utmärkt att återanvända :-)

Kolvarna helt oskadade.
Dammaskerna helt oskadade.
Kolvtätningarna perfekt skick.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

...och ändock läcker båda kolvarna!...
Vad är det jag missar?
Vad är det som jag tittar på men inte ser?
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

63an

#99 » 19:14:24, 18-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska inte kolvarna vara vända med öppning mot B-skivan :klia:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

dc_lindberg (trådstartaren)

#100 » 19:28:19, 18-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo då 63:an; kolvarna ligger uppåned för plåtograferingens skull ;-)

Tog loss kolvtätningarna o då...

Kolvarna: 37.94mm
Tätningarna: 38.3mm (ca... de är i vart fall bra mkt mer än 38mm innerdiamter...)

Glipan är mycket tydlig när man håller i grejorna, men när man ska plåta glipan...
Bild

Bild

Bild

...det jag inte såg ovan var att gummikanten ligger plant med kolvloppet, eller snudd på => då tätar inte kolvtätningen mot kolven!...

=> ???
Å hur gick det där till?...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

63an

#101 » 19:58:19, 18-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blir bara elände ju mer Du skruvar, enda alternativ är nog att slänga å skaffa nya tätningar! Ägde en cittra-padda som hade knepiga bromsar Flottare modell som blev helt hysterisk ibland när man bromsade minns första ggn så trodde jag hjulen separerat i fram lösningen var att den skulle infettas försiktigt med "molybdensulfid" men som tur var låg oken uppe i motsats till vanliga cittror, Sa jag att jag kollade på en silver-SM utanför utrikeshallen ARN då kommer en kvinna å börjar prata! Ja mycket riktigt GIT GAY å hon var en överraskning i umgängeston! Jag skulle ha slagit till på donnan!? :thumme: Ja då fick du skingra dina tankar en stund men nää de där måtte vara fel packningar? :huh:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

dc_lindberg (trådstartaren)

#102 » 20:09:54, 18-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är absolut ingen idé att tro att de där kolvtätningarna kommer att fungera om man stoppar tillbaka dem. De har expanderat sig till nästa dimension...
O-ringar gör så på cylindrarna, och oljefilterlocket, samt oljepumpen; men där gör det ju ingenting eftersom de tätar bättre när de expanderat samtidigt som de absolut inte går att återanvända när man lossa på "locken" i vilka de sitta i en skåra... de går aldrig tillbaka ned i skåran...
I Brembo okens fall så har expansionen och "sladdrighetsomformningen" gjort att de helt enkelt inte kan täta under tryck...

Tyckte det var oväntat lätt att pressa i kolvarna när jag renoverade oken i höstas... trodde det berodde på puts arbetet och den goda infettningen innan montage... nu får jag för mig att jag vet bättre...

Är bara att invänta nya packningar :eat:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

johan.eriksson

#103 » 20:31:13, 18-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad smorde du kolvtätningarna med vid monteringen?
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320

dc_lindberg (trådstartaren)

#104 » 22:17:41, 18-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det fett som levereras med reparationssatsen:
userpix/49872_10JU9K7R0VQ8B1567622531.jpg
userpix/49872_MWZXSJD9FPI41566576892.jpg
Brembos eget.
Har testat andra fetter, inkl Omega, ingen kommer i närheten av Brembos eget av dem jag testat.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

dc_lindberg (trådstartaren)

#105 » 11:10:14, 23-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

I väntan på reservdelar från Motorworks.

Var får man tag i:
Brembo seal conditioning fluid “SCF” P/N 06814690 (- € 13.35 + VAT)
Brembo rekommenderar den, hänvisar till återförsäljare, som i sin tur inte har en aning om vad det är Brembo "talar om"....


Den svenske GA, Duells Bike (Duells AB (påstås inte vara samma företag) i Göteborg gick i KK 2019; ingen tar över deras verksamhet och ej heller avtal enligt deras revisor); har jag talat med per telefon. De skulle återkomma. Jag väntar än... det har gått mer än en månad... SÅ svårt ska det inte vara för en GA att återkomma med info om ÅF!... Väljer att tolka det som att den Svenske GA Brembo saknar intresse.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11


Återgå till MC

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se