Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCMC

Brembo, bromsar, BMW, R75-R100, K75-1200, R1100-1200

176 inlägg • Sida 1 av 12
Snacka om MC här

dc_lindberg (trådstartaren)

#1 » 17:07:23, 21-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja ha.
I desperation tog jag tag i min gamla R80 för att få ett rullande fordon (akut).

Den har stått i ca 11 år... luftade hydraulbromsarna fram. Nöp så fint så fint. Hjulet gick fritt från oken, men skrapar i stänkan (?!?)... o efter man snurrar på framhjulet => INGA bromsar!!!
Pumpar 2-3ggr => perfekt broms!
Snurrar på framhjulet... mmm... inga bromsar...
Skivorna slår -lite- kanske 1-2 tiondelar möjligen.

=> Vad ända in i :snow: kan vara fel på oken???

Jo... Meknomen DOT 5 silikonbromsvätska... nu "blandad" med OK DOT4.
Så - ja - silikonet kan ha orsakat ngt med tätningarna, men... helt tappa ALL bromsförmåga när man roterat framhjulet för hand 1 (ett) varv?!
...vad är det jag missar?


11 års förvaring utomhus sätter sin prägel:
Bild

Bild

Bild



Anm. 2021-12-31
Samtliga modeller av BMW från R75 fram till K1200LT/RS (2003?), kan dra hjälp av den här tråden.
Det som tas upp om BMW's flytande bromsskivor med bobiner verkar var samma för samtliga modeller med systemet av bobiner, varesig de är lösa med dubbelvågbrickor, eller "nitade".
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11



Mattias Petterson

#2 » 17:16:30, 21-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trötta packningar i bromssystem, byt de när pannrummet är klart.
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

dc_lindberg (trådstartaren)

#3 » 18:24:45, 21-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

...funderar... -vad- kan orsaka det jag beskrev ?
Kan man tänka sig att det bildats flärpar på insidan av bromsslangen som huvudbromscylindern inte har minsta problem att övervinna, men vacuumkraften från bromskolvarna inte klarar av att övervinna?
NB:
- bromsarna fungerar perfekt!, tills jag roterar hjulet...
- pumpar jag upp trycket i bromsoken igen: samma sak, fungerar perfekt tills jag roterar framhjulet.
samtidigt!
- om jag bara låter cykeln stå, så om jag inte rör framhjulet fungerar bromsarna perfekt.
- snurrar jag på framhjulet, pumpar -inte- upp trycket o låter mopeden stå, så kvarstår problemet INGA bromsar, tills jag pumpar upp trycket igen.

=> kan detta orsakas av något annat än "back ventiler" inne i bromsslangarna ?
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Ivar Risslén

#4 » 18:29:08, 21-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Byt ut all bromsvätska. Tillverkarna tillåter inte att man blandar Dot 5 med Dot 4 eller 3 eller den nyare typen Dot 5.1. Det går inte så många liter i frambromssystemet på cykeln så det kostar inte så många hundra att byta allt.
Plocka loss klossarna och rengör så att det inte finns någon rost eller andra främmande föremål som kan hindra att klossarna kan röra sig fritt.
Sedan så kan man motionera kolvarna lite med hjälp av en mejsel eller annat föremål som man får in mellan bromskolven och skivan. Ta bort en kloss åt gången så brukar det gå bra att få tillbaks kolven.

Det är lite för spännande att köra utan frambroms när man är van att använda den. Bakbromsen på de maskinerna brukar inte vara de effektivaste har jag märkt. En säkerhetsgrej från konstruktören.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

dc_lindberg (trådstartaren)

#5 » 19:54:45, 21-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo... men jag -använde- DOT 5 Mekonomen silikon ända fram tills idag...
(ingen fara - kommer att byta bromsslangarna och bromsoken; men huvudbromscylindern är så ny o fräsch att den rör jag inte(än) = byter all olja).
http://www.midland.se fick order att ta hem Speigler slangar. Motorworks skulle kunna leverera, men Post Nord AB har inte polisanmält stölden ur försändelsen ifjol somras från dem. Innehållet stals på Lunda Terminalen (finns interna anteckningar), och den andra försändelsen vägrade Post Nord AB leverera/lämna ut... så den skickade de på eget bevåg åter till avsändaren (egenmäktigt förfarande som polisen vägrade handlägga... och åklagarmyndigheten därmed inte kunde åtala för...). Motorworks använder Goodridge slangar - riktigt snygga och bra :-) Synd att jag inte kan beställa av dem förrän Post Nord AB skärpt sig och skapat ordning i sina led :-(

BMW har haft ABS sedan 1923 (då tillverkningen startades)!
https://sv.wikipedia.org/wiki/BMW_Motorrad
ABS står för: Anti Bromsa System ;-)
Jo - deras bromsar är ökänt (väl känt?) dåliga. Men att bromsa dåligt till att bete sig som mina frambromsar är ändock ett stort steg...

Körde Falun ToRet i Jan 2008(?) med moppen i detta skick... så bromsarna har varit exakt lika dana ända sedan jag monterade dem 1tim före avfärden till Falun... jag han inte byta tillbaka till de gamla oken, o det kanske inte hade hjälpt heller som det verkar nu...
När jag skulle svänga vänster i Malung till Öje o hälsa på Staffan (Stalama kåptillverkare) då blev det spännande! Modd på blank-is med bara skidorna och bakabromsen! Det var sannerligen ABS!
Se'n har moppen stått sedan jag kom hem - stog mig rakt upp i halsen; hade fått nog av BMWs -dumheter- med den händelsen; blev samtidigt (?) med Hondan (CX500C), så intresset var svalt för BMW när Hondan bara rullade.

Men :back_to: :
- vad ända in i... kan skapa det besynnerliga sättet som bromsarna beter sig på?
Det är inte kolvarna, även om det inte skulle skada att motionera dem.
Det är inte huvudbromscylindern - den håller trycket, stenhårt!
Det är därmed inte heller kolvtätningarna, för de håller emot huvudbromscylindern.
=> det enda jag kan tänka mig är interna skador i bromsslangarna, att det bildats "back ventiler"...
Eller ?
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Göran Ekman

#6 » 20:00:46, 21-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc visst har du grejat med Brembo bromsar i någon anna tråd ?
Dom ideer som jag har är redan nämda .
Och i din del av världen är trafik läget så att friska bromsar är ett måste , går liksom inte att planera körningen så att det går att köra med dåliga bromsar.
Jag monterade en stålspunnen broms slang på min gamle SR400 känslan vart bättre . Men det är ju inte ditt problem .
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

dc_lindberg (trådstartaren)

#7 » 20:17:55, 21-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jap. K1100LT'ns Brembo 4-kolvsok dummade sig; men det hade "själv löst" sig av att stå över vintern.
Nu står den moppen med trasig packbox på ingående axel i växellådan... lätt att byta, men inget man gör i leråkern (på gräsmattan)... så den moppen får vänta på att Pannan kommit på plats (flytta runt grejor cirkus = sånt projekt som att dela på Kn för att komma åt å byta packboxen kräver tak över huvudet och ett par-tre m2 arbetsyta = den får vänta!)
R80 är lättare, men nu får den vänta på reservdelar!

Tror jag ska ägna mig åt trädvård så länge. Behöver rensa ur en avenbok så att jag kan/vågar montera LVVP'n som kommer att stå under den... bättre ta bort grenarna -innan- pumpen är där o kan bli manglad av nedfallande trädbitar...


:back_to:
- synpunkter och erfarenheter kring de besynnerliga Brembo bromsarna uppskattas.
När jag river bromsarna (nästa vecka?) så är det bra att fått tips, råd, idér - kunskap helt enkelt om vad kattet detta kan röra sig om.
Tänk samtidigt på att jag har skruvat på den här moppen sedan jag köpte den 1991, nästa var enda dj.* dag ända fram till denna händelse... Jag har 2st till bumsar, o jag har -aldrig- fått bromsarna så bra som de jag hade på Suzuki GS850GN och Kawasaki Z400J-3. Jag har hela tiden trott att jag måste göra nått fel; o det som finns med nästa hela tiden är enbart Mekonomens Dot 5 silikonbromsvätska. Det är det -enda- som skiljer sig från samtliga andras bumsar som jag prövat, sett och känner, vars bromsar -fungerar- .
Just det här som jag nu tampas med, det, har jag aldrig hört talas om ens än mindre stöt på. Så, jag är ställd. Vad är det jag missar???
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Ivar Risslén

#8 » 20:39:56, 21-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

:klia: :idee3: :idee: Brembo bromsarna var bra under tiden det fanns asbest i beläggen sedan var det svårt att få till bra bett i olika väder. Jag tror att jag provade de flesta olika fabrikaten på beläggen som fanns på 90-talet. Man fick två saker att välja på nötta skivor eller fördröjning i regnväder samma som på 70-tals japanska cyklar. På Guzzi med gjutjärnsskivor funkade de bättre. Samma typ av ok. Något som man får se upp med på BMW är att man har rätt huvudcylinder till oken. Cylindrarna finns i olika diametrar beroende på om de är av sedd för ett eller två ok.

Men ditt fel verkar vara något som orsakar att klossarna eller kolvarna låser sig från att gå ut i ordning. Då du har 2 ok så borde felet ligga innan förgreningen till de 2 oken.
En sak som jag kom att tänka på är att normalt så var det enkelskiva på R80 så den hade en mindre diameter på huvudcylindern och ger därmed mindre vätska till oken. Det lilla som skivorna slår och att kolvarna i oken är tröga kanske räcker till för att vätskemängden inte ska räcka till.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

QV_

#9 » 21:37:39, 21-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om slangen är en "backventil" så blir den normala effekten att man bromsar så att oket bromsar och förblir låst tills man öppnar luftskruven.
Så Bromsslang kan då enligt mig avskrivas från fellistan.

När man rör hjulet så petar den säkert undan kolven som den skall göra.

Problemet är att huvudbromscylindern inte skjuter ut kolven.
Eftersom det verkar som att hjulet snurrar lätt (du har inte skrivit någon om att hjulet går trögt), slangen är OK så är det utmatning av bromsvätska från huvudcylindern som strular.

Jag rev mitt bromssystem på Amzingen efter 11 år för att kolla upp status.
Det var helrenoverat och uppfyllt med DOT5 2007.
Inget spår efter rost någonstans (om man bortser ifrån ytterkant av bromscylindrar) där DOT5 har varit. Så även om vatten är tyngre än DOT5 så är DOT5 vätskan befriad från vatten

Bilen ifråga vart körd 4500 mil under denna tid och stog i kallgarage under tiden den inte användes.
Systemet renoverades eftersom det är enkrets och skall fungera när man vill ha det.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

dc_lindberg (trådstartaren)

#10 » 21:58:43, 21-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

QV_ - du noterade att jag menad "bakvänd" backventil?...

Nu har jag hunnit läsa på o få lite feed-back från annat håll också.
Det är tydligen så att Dot 5 kan ställa till en massa elände... Jag har alltså -jobb- framför mig...

Nu ändrar jag frågan till:
- kan jag på något sätt få rent huvudbromscylinder och bromsok från silikon-guggan, eller ska jag betrakta dessa delar som "skrot" ?

https://en.wikipedia.org/wiki/Brake_fluid
http://www.clearcoproducts.com/dot5-brake-fluid.html
http://etype.chrisvine.com/wp-content/u ... 0Fluid.pdf
http://www.adlersantiqueautos.com/articles/brake1.html
https://forums.mtbr.com/brake-time/sili ... 32808.html
https://www.jalopyjournal.com/forum/thr ... id.185724/
https://www.sciencedirect.com/topics/en ... licone-oil

https://www.ducati.ms/forums/56-superbi ... icone.html
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

AN

#11 » 22:16:09, 21-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:
- kan jag på något sätt få rent huvudbromscylinder och bromsok från silikon-guggan, eller ska jag betrakta dessa delar som "skrot" ?
Sa du renovera bromsarna, försvinner väl den gamla vätskan automatiskt?
Du kan väl inte renovera dem med vätskan kvar i systemet? :klia:

2 personer gillar det här inlägget.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

johan.eriksson

#12 » 22:18:08, 21-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med tanke på att bromsar är en ganska väsentligt säkerhetsdetalj så hade jag personligen ansett det som skrot om det var mina prylar.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320

QV_

#13 » 23:49:46, 21-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om en gummislang blir en backventil så sväller den. Finns inget enkelriktad väg.

Dot5 ger ett mindre behov av att regelbundet byta bromsvätska.
Har man DOT4 så är det absolut inget fel med det, men man bör byta vartannat år.

Om man nu har ett gäng fordon som står och man byter inte frekvent på dom så är DOT5 något att satsa på.
Kör man "racing" så är DOT5 fel.
Det är svårare att få ur luft ur systemet och bromsarna kan för den avancerade bromsaren kännas svampiga.
Det finns även en misstanke om att eftersom luften i systemet blir kvar lättare att den kan då bränna tryckstyrda bromsljuskontakter (tänk Amazon)

Förövrigt finns "inget farligt" med DOT5
Du har haft det i 11 år i systemet och jag skulle påstå att om du haft DOT4 i 11 år utan att byta vätska så vore det i ett ännu sämre skick.
Vill du byta från DOT5 till DOT4 så tardu enklast isär allt och byter gummidetaljer.
Det finns rykten/bevis för att om man byter från det ena till det andra så mjuknar gummit och förlorar den tätande funktionen.

Ja bromsar är en säkerhetsdetalj att tänka på men DOT5 som har varit där i 11 år är "inte problemet". Kronglar bromsarna så är det för annat bristande underhåll.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

1 person gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

QV_

#14 » 00:06:25, 22-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

The silicone fluid is non-hygroscopic;
Det är korrekt vatten blandar sig inte med DOT5

therefore any moisture in the system will accumulate in low areas, promoting corrosion.
Det är också korrekt att vattnet är tyngre än den DOT5 som jag använde.
Dock så rev jag allt efter 11 år och INGEN rost fanns att hitta någonstans i systemet. Men det är ett skit att lufta systemet.
Nu måste jag påpeka att jag inte har provat att hälla vatten i behållaren. Utan bara regelbundet (typ varje gång jag öppnade huven) kollat nivån i behållaren.
Men bilresor typ kört 50 mil i hällregn (Halmstad och hem) har naturligtvis förekommit. Väder är inget bekymmer.

The silicone fluid can damage the seals, as it lacks additives that lubricate the rubber components.
Om man blandar DOT5 med andra DOTx så kan det tydligen hända.
Jag använde
NOSdelar från "tiden" alltså runt 1960 samt renoveringssatser och nytillverkade delar + biltemas bromsfett. Så gummidetaljer från de senaste 50 åren har används utan att något har tagit skada.

The silicone based fluids are compressible, resulting in a soft or spongy pedal sensation.
Nu är en Amazon i original så svampig i sig själv att jag har ingen möjlighet att avgöra om det blir något extra "svampigt".
Kör man så hårt att man anser att bromsslangarna måste vara av extra stålarmering så är ju DOT5 fel väg att gå. Vill man inte byta vätska frekvent så är det rätt väg att gå.

Jag skulle aldrig hälla DOT5 i min vintersläde (V40) på grund av ABS enheten. Den levereras med DOT4 och Biltema DOT4 kostar 79:- för 1 l så där byter jag bara.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

1 person gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

dc_lindberg (trådstartaren)

#15 » 11:35:35, 22-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det -kommer- bilder på denna renovering!
Ska bli mycket intressant å felsöka!
Tills jag sett det med egna ögon så är jag avvaktande till om slangarna kan bli till "backventiler" ss jag sett på YouTube och som skulle stämma med hur bromsarna uppträder, eller om de är som du säger QV_ .
Tycker fenomenet är synnerligen -skumt- .

Nu finns det 1 (ett) problem till med R80-100 med skivbromsar... framhjulslagrets packbox... Fett från framaxeln tränger igenom och slungas ut på skivorna... då får man ABS!
Tog ett tag att klura ut det också... R100RT, helrenoverad (visste inte då att ramen var krockad i 90km/h rak in i sidan på en bil... MC-Proffsen i Hägersten köpte in moppen 1989, krängde den 1990, o den hamnade hos mig 1998... jag begärde då dokumentationen av dem... "den har inte vi kvar" var svaret jag fick... Holmia skrotade ramen åt mig, så -den- kommer ingen annan att riskera sitt liv med!) - KANON bromsar!!! Första test turen :-) Tvär nöp både fram och bak! Ritade svarta streck i asfalent ;-)
...efter 10mil... ABS...
Ramen byttes o motorn... byttes... o den motorn visade sig vara skrot (i mina ögon) så den såldes... ramen väntar än på en R80-100 motor... har inte fått tag i någon för vettig peng... moppen står i garaget sedan 2002 eller så o väntar spänt ny motor :-)

:back_to:
Tycker det börjar se ut som om vi alla är mer eller mindre lika häpna över vad mina Brembos gör.
Jag finner ingen hållbar förklaring så här långt, och ingen av er andra har stött på detta problem tidigare så jag tolkar av svaren att ni är lika "mållösa" som jag är.
Nu har jag lite annat att göra under dagen, så det blir inte mer skruvat på min lilla Valkyria.

+++++++++++++++++++++
Skulle stänga datorn, då fick jag svar från www.motorworks.co.uk
- Känt fenomen. Är en form av luft-läcka.
- plocka isär systemet. Gör rent det ordentligt. Blås rent med tryckluft.
- nya tätbrickor, ev., nya packningar.
- LETA efter läckan; täta den!
Ja. Jag hörde ett ljud från luftnippeln på höger sida som är identiskt med det man hör i stetoskopet när man lyssnar på lugna med vätska i. Blir ett gurglande läte. Fanns dock -inga- luftblåsor/bubblor; så jag avfärdade ljudet som "inbillning".
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11


Återgå till MC

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se