Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCMC

Brembo, bromsar, BMW, R75-R100, K75-1200, R1100-1200

176 inlägg • Sida 10 av 12
Snacka om MC här

johan.eriksson

#136 » 21:51:56, 27-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det glädjer oss att höra. :thummar:
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320



dc_lindberg (trådstartaren)

#137 » 23:54:43, 27-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det blev så bra att nu när jag skiftade till vinterfälgen så:
- av med sommarfälgen
- dit med vinterfälgen
(NB: jag rörde inte bromsoken! bortsett från att lossa dem)
- dit med shimsen (0.5mm? mellan gaffelbenen och det vänstra bromoken, och den kortare distandsen till vinterfälgen/navet
- Drog fast.
- Pumpade 3ggr
- Klart!
Skivorna går fritt, på tok för bra bett för vinter!...

Vilken fröjd!
Då är det "bara" resten kvar att fixa... Det viktiga är att den -rullar-, för då kommer jag till B från A och åter till A från B!
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

dc_lindberg (trådstartaren)

#138 » 21:47:40, 15-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Idag, 2021-08-15, uppdagades detta:

Bild

Tappat en bobin, rf fjäderbricka och låsring... är väl inge bra väl?...

20 år gamla bromsskivor från http://www.motorworks.co.uk - reservdelar finns inte kvar på deras hemsida. Får se vad de svarar.
Gjutjärnsskivor, flytande, samma ("ABS") i alla väglag; o -det- uppskattar jag! Aldrig några överraskningar ss det blir med rostfria skivor.

Allt går att fixa.
- svarv
- ämne
=> vips har man en ny bobin :-)
Gäller bara att få tag i någon med, svarv, och tid ;-)
Håller tummarna att Motorworks fortfarande har reservdelar till sina -gamla- bromsskivor "under disk".


+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Måtten:
- hål i skiva ca 14mm
- "hatt" på bibin/bussning, 20mm
- skivas tjocklek 5.5mm
- utstick på insidan, ca 2mm
- hattens tjocklek, ej mätt...kan den vara 1-2mm?


Alltså:
- ca 8mm lång exkl "hatt"
- diameter 14mm (13.7-8 ngt är väl vad bobinen då bör vara?)

Kan dessa passa?...
https://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_from ... +&_sacat=0
--Type : Brake Disc Bobbins & Circlip Sets
--Material : Titanium alloy Bobbins,Stainless Steel E-clips and washers
--Colour : Gold / Blue / Titanium
--Bobbins : 13.75 - 13.80 mm Dia. with a head of 19.6 mm.
--Flat spacer : 20mm OD. 14mm ID. 1mm thick.
--Weight : Approx 5 grammes per complete bobbin

Package Included
10 sets of Brake Disc Bobbins & Circlip
Discs can vary from 6 - 12 bobbins,Pls place order base on your bike

Fitment
--Suitable for discs from 4.5 - 5.2 mm Manufactured thickness.
--These are for Semi-floating application but can under certain circumstances be converted to Fully floating.

Bild
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

dc_lindberg (trådstartaren)

#139 » 14:50:27, 17-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min leverantör har nog delar!
:hurra:
http://www.motorworks.co.uk
Part.nr.: BRA10086
Bild
https://www.ebay.com/itm/Brake-Disc-Flo ... 312?_ul=IN

Annan leverantör:
https://www.bts-motorradteile.ch/en/bra ... 10086.html
Manufacturer Nr.: OEM: BRA10086
EAN: 4043981224276
Model Compatibility :

BMW K 100 RS4V 1989 - 1991
BMW K 100 RS4V ABS 1989 - 1991
BMW K 1100 LT 1990 - 1995
BMW K 1100 LT ABS 1990 - 1997
BMW K 1100 LT Highline ABS 1997 - 1998
BMW K 1100 LT Special Edition ABS 1994 - 1995
BMW K 1100 RS 1992 - 1995
BMW K 1100 RS ABS 1992 - 1995
BMW K1 1000 1988 - 1992
BMW K1 1000 ABS 1988 - 1992
BMW R 1100 Cast wheel 1995 - 2000
BMW R 1100 Cast wheel ABS 1995 - 2000
BMW R 1100 RS 1992 - 2000
BMW R 1100 RS ABS 1998 - 2000
BMW R 1100 RT Cast wheel ABS 1996 - 2000
BMW R 1100 RT Spoked wheel ABS 1996 - 2000
BMW R 1100 Spoked wheel 1995 - 2000
BMW R 1100 Spoked wheel ABS 1995 - 2000
BMW R 850 Cast wheel 1995 - 2001
BMW R 850 Cast wheel ABS 1998 - 2001
BMW R 850 Spoked wheel 1995 - 2001
BMW R 850 Spoked wheel ABS 1998 - 2001
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

dc_lindberg (trådstartaren)

#140 » 16:57:03, 19-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oj då...

K1100LT
Bild
Bild

R1100RT
Bild

R80/7
Bild

...aj då... kanske servicedags?...


Skulle bara ta loss en för att kolla måtten...
Bild
...aj då... så illa?!...
14mm
19.75mm
8.64mm hål
5.9mm mellan "hatt" och spår
1.0mm spår
8.3mm från hatt till ände
9.8mm total längd
1.5mm hattens tjocklek

Allt som skiljer av betydelse:
Hm... 6.45 - 5.9mm...hm... dubbla vågbrickor eller lite tjockare?

Spåret får jag till 13.4mm, men spårdjupet till 0.3mm
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Lasse A

#141 » 17:51:31, 19-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, på bild 2 o 3 har Du något som kallas för bla spårryttare, på bild 4 är det en sk seegersäkring (sga) spårdjup och spårbredd skiljer lite för de olika alternativen.
BM 430 1977, Ferguson TEA-20 1947, BMW K75S 1987, Kawasaki KZ200 1978,
Lasse A
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:18:23, 29-01-2008
Ort: Motala Västra Ny
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 430

dc_lindberg (trådstartaren)

#142 » 17:55:43, 19-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Toppen!
Fick jag lära mig något nytt, innan jag hinner köpa fel.
OM allt flyter kommer en renoveringssats till K och R 4-ventilare på tisdag från Motorworks. De har -inte- kvar de unika satserna som fanns till de här idag unika bromsskivorna. Så, vi chansar på det de har - måtten är ju nästan de samma, men som du påpekar skiljer sig låsningen åt.
K och R 4-ventilare "oil heads" har spårryttare medans /7 hade segersäkring.

Är det någon -praktisk- skillnad mellan dessa, eller är de fullt likvärdiga?
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Lasse A

#143 » 18:10:21, 19-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som sagt, spårbredd o spårdjup skiljer en aning, så det är inget man kan skifta i mellan, man bör nog mäta befintligt djup o bredd och kolla med exempelvis Sverull eller Momentum,
de kan då tala om vad som ska passa.
BM 430 1977, Ferguson TEA-20 1947, BMW K75S 1987, Kawasaki KZ200 1978,
Lasse A
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:18:23, 29-01-2008
Ort: Motala Västra Ny
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 430

dc_lindberg (trådstartaren)

#144 » 19:32:07, 19-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag menade vad som skiljer spårryttare och segersäkring åt.
Du gjorde helt klart att de inte går att byta ut mot varandra, utan att det är olika låssystem. Så min nyfikenhet gör att jag undrar över om det ena systemet är bättre än det andra eller om de är likvärdiga eller om de är optimala för olika funktioner.
(hårklyveri nivå alltså ;-) )
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Lasse A

#145 » 19:38:06, 19-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var ett tag sedan jag pysslade med sånt här, men, om jag kommer ihåg rätt så klarar spårryttaren av mer axiell belastning, sedan kan det ju vara en fråga om åtkomlighet.
Vad som tillverkaren tänkt sig från början är alltid svårt att sia om.
BM 430 1977, Ferguson TEA-20 1947, BMW K75S 1987, Kawasaki KZ200 1978,
Lasse A
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:18:23, 29-01-2008
Ort: Motala Västra Ny
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 430

dc_lindberg (trådstartaren)

#146 » 19:48:00, 19-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Låter rimligt. Funderade på det när jag fick spårdjupet till 0.3mm, vilket jag tycker spontat är på tok för grunt med tanke på att det -ska- klara av rätt stora krafter.
När jag kikar, inte mätt, på K och oljehuvä skivorna så ser spåren ut att vara djupare och något bredare än 1mm (tycke och tro).
I så fall må jag anse att bobinerna till K och oljehuvä är en uppgradering jmf med original /7 bobinerna!
(bara en åsikt givetvis).
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Lasse A

#147 » 20:00:27, 19-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

BM 430 1977, Ferguson TEA-20 1947, BMW K75S 1987, Kawasaki KZ200 1978,

1 person gillar det här inlägget.
Lasse A
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:18:23, 29-01-2008
Ort: Motala Västra Ny
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 430

Lasse A

#148 » 20:02:20, 19-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

BM 430 1977, Ferguson TEA-20 1947, BMW K75S 1987, Kawasaki KZ200 1978,

1 person gillar det här inlägget.
Lasse A
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:18:23, 29-01-2008
Ort: Motala Västra Ny
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 430

dc_lindberg (trådstartaren)

#149 » 21:22:20, 19-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

:thumme:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

dc_lindberg (trådstartaren)

#150 » 09:49:32, 25-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då så.
Fed-Ex överraskade! ...så här långt...
Kom igår vid 12:30, samma tid som de leverade till Folktandvården på måndagen, och samme chaufför.
Hos Folktandvården fick han vänta... på att tandsköterskan i receptionen pratat klart med en patient över telefonen... hos mig behövde han bara öppna sidodörren på skåpbilen ;-)
Tiden från det att han träffade kunden tills paketet som han höll i handen var klart tog -mindre- än 1 sekund! Folktandvården höll honom väntandes ca 5 min...
Hade det gått att nå igenom till ansvarig nivå på Fed-Ex så hade jag gjort det å chaufförens vägnar. Uppträdandet mot honom var otroligt fult, och diskriminerande (både yrkesmässigt och etniskt). Chauffören var en bra människa med begränsade kunskaper i svenska. Visade en form av yrkesstolthet som man inte sett så mycket av under senare årtionden. Å så blev han behandlad som ... ?!... Fult!

Här är leveransen från MotorWorks, 12st bobiner med vågbricka och segersäkring:
Bild

Då är det "bara" att montera dem!
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11


Återgå till MC

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se