Den förklaring jag fått är att när däcket blir varmt så kommer värmen från stommen på ett slanglöst
däck att verka på annat sätt mot slangen än värmen från ett slangdäck.
Resultatet påstås blir "gnuggande" av slangen mot däcket vilket i sig kommer att leda till att slangen går sönder.
Även jag
saknar -vetenskaplig- grund (en enda enkel kontrollerad observationsstudie skulle räcka - rullande landsväg eller nått sånt)
Så, bara lösa påståenden, men de är samstämmiga från alla däcknasare och krängare jag talat med sedan 80-talet; inga avvikelser i påståendena.
Wheeler-Dealer gör så här när han monterar däck och slang.
- inspekterar för skador, noga
- slipar bort däckrester och oxid med roterade stålbroste (borrmaskin)
- inspekterar noga resultatet och putsar om till ytan är ren (smooth as a Babies bottom som britterna uttrycker det)
- har på talk på insidan av däcket, ser till att den sprider ut sig ordentligt
- minns inte om han även talkar slangen (jag gör det)
- monteringspasta på däcksidan, kränger på däcket, i med slangen, monteringspasta på andra däcksidan, kränger på däcket på fälgen.
- ny monteringspasta på -båda- sidor av däcket; ploppar ut däcket på fälgen
- kontrollerar att däcket krypit ut som det ska
- balanseringskontroll, markerar tyngdpunkten
- lossar däcket och vrider det så "självbalanseringen" blir optimal
- mer monteringspasta, ploppar ut däcket, kontrollerar att det krypit ut som det ska
- Om och om igen tills han är nöjd. O nöjd är han när han inte kan få det bättre, och de gånger han monterat åt mig brukar det sluta med ingen hjulvikt, eller kanske 10gr i värsta fall.
Talken motverkar att slangen fastnar i däcket och därmed motverkar att den "slits sönder", samtidigt som talket främjar viss rörelse och är visst
skydd mot uttorkning av gummit.
Hur man än ser på det, så är att lägga om däck om och
slang, väl "indränkta" med talk, så mycket lättare och trevligare än utan talk
För att komplicera detta...
INGEN stans och INGEN har uppgett varifrån detta "förbud" kommer... Kan de ha med
diagonaldäck att göra och inte ett dugg med
radialdäck? På mc-sidan så är diagonaldäck fortfarande vanliga, även för +++ farter... men för ++++ så är det enbart radialdäck dock. Dvs kan det ha med konstruktionen av däcksidorna att göra? Diagonaldäck med hög skuldra + en slang + värmeutveckling => det leder till däckexplosion när slangen brister...