Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCMC

Brembo, bromsar, BMW, R75-R100, K75-1200, R1100-1200

176 inlägg • Sida 2 av 12
Snacka om MC här

AN

#16 » 15:30:14, 22-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:Tycker det börjar se ut som om vi alla är mer eller mindre lika häpna över vad mina Brembos gör.
Jag finner ingen hållbar förklaring så här långt, och ingen av er andra har stött på detta problem tidigare så jag tolkar av svaren att ni är lika "mållösa" som jag är.


Kanske jag som missupfattar, men du får pumpa för att det ska bromsa? Sen snurrar du hjulet, bromsen släpper, som nomalt och du får pumpa igen för att det ska bromsa.


Så jag känner mej nog inte så häpen, tycker mer att det känns som luft i systemet. Då får man ju pumpa upp trycket
Eller att packningarna är dåliga i huvudcylindern.
Som andra redan skrivit längre upp i tråden.

1 person gillar det här inlägget.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige



dc_lindberg (trådstartaren)

#17 » 20:07:35, 22-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jap An.

Fick ännu mer bra hjälp från min favorit leverantör: www.motorworks.co.uk
That sounds like it will be coming from your bleed nipples (or vent screws) – best to double check these are ok, along with the thread and make sure there is no very small crack in the caliper from over-tightening the vent screw - this is surprisingly easy to do.


Detta är mycket troligt att det rör sig om!
Bilder kommer när jag river systemet, men det blir inte idag.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

AN

#18 » 20:54:07, 22-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Läcker det ut vätska vid nipplarna?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

dc_lindberg (trådstartaren)

#19 » 21:14:11, 22-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns -inget- synligt läckage.

Det jag tydligen råkat ut för är en form av luftläcka som inte ger synligt vätskeläckage.

Med detta inte sagt att det inte kan läcka så lite att det räcker för detta fenomen. Titta på bilderna - detta är ett utställningsfordon, polerat till en briljans som blädar även den med det starkaste solglasögonen. (...detta är en bruks moped köpt för året runt bruk med betoning på den årstid som däcken skvallrar om...)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

AN

#20 » 21:20:45, 22-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänkte på en sak. Den är inte svårluftad. Tyckte nipplarna satt långt ned på oket. Kan va en synvilla iof.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

dc_lindberg (trådstartaren)

#21 » 09:35:01, 23-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Njae... de -har- ett fel gällande placeringen av luftnipplarna. Den andra halvan av dessa delbara ok saknar luftnippel... o -där- får man en luftficka... iof brukar den alltid fås dän, men när oket sitter på bakvagnen, då sitter oket "upp o ned"... vilket brukar resultera i att de som inte vet inte får ordning på bakvagnens ok ;-)

NB:
- det här är original ok från denna moppe. De har legat i oljebad i ca 10 år. Rengjorda, nya packningar = såg "fabriksnya" ut när jag återmonterade dem 2009(?) - o betedde sig så här direkt.
- aldrig varit med om liknande på någon av mina andra fordon (bara bytt ca 10 ok totalt, men det i sig är ändock mer än ett enskilt stickprov).
- saken är den att jag minns inte -varför- jag skaffade en uppsättning begagnade ok när dessa åkte av... tror jag bytte redan kring 1995... så de har legat som reserv-ok ngr år innan oljebadandet. Sannolikt är att www.motorwork.co.uk har 100% rätt, o att dessa ok var -skrot- även om jag inte såg/kunde se det då (fel glasögon och "programvara"). Nu, vet jag mera vad jag skall titta efter tackvare det goda bollplanket och hjärntrusten Maskinisten, samt min brittiska leverantör www.Motorworks.co.uk ;-)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

dc_lindberg (trådstartaren)

#22 » 18:15:02, 23-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Detta är oken jag bytte ut där i januari 2009(?), och ett komplett bromshandtag som www.midland.se fixade åt mig inför renovering av Avatar mopedens ABS system.

Bild
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

dc_lindberg (trådstartaren)

#23 » 10:42:25, 30-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

...tar lite tid det här...
Nu ska oken ultraljudas!
Krävdes max kraft på Ryobi mutterdragaren för å få loss M10:orna... o som synes... rost?!... Då, har jag aldrig haft isär dem! Mina gängor är alltid smorda med Omega 99.

Bild


:photograph: :photograph: :photograph:

:ohnej:

F......* OXÅ!
De yttre halvorna, de med luftnippeln, de kolvarna inte bara kärvar; de tvärnyper i loppen!!!
Tacka :djaevul: för att bromsarna inte funkade 2009(?)!
...hur gör man -nu- då?... :klia: :myzsko:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

torbjorn_forsman

#24 » 12:28:17, 30-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skruvar ihop oken igen, ordnar ett kraftigt mothåll för kolven i inre halvan, lägger på hydraultryck så att den yttre halvans kolv kommer ut.

När väl allt är isär, så är det väl troligen rost på den kant i cylinderloppet som är "utanför" tätningen, som orsakar att kolven nyper.
För jag antar att det inte är så enkelt som på de Kelsey-Hayes-ok som bl a Chrysler använde på 90-talet, med kolvar av bakelit som med tiden drar åt sig fukt och sväller? Där löser man kärvning genom att plocka isär oket och lägga kolven i ugnen på ca 110-120 grader över natten. Sen har kolven krympt, och kommer att fungera i 20 år till innan det är dags nästa gång.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

dc_lindberg (trådstartaren)

#25 » 12:35:39, 30-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tog bilden innan jag tryckt ur kolvarna.

Hm...bakelit är det inte... tror jag... känns inte som aluminium, men är säkert eloxerad alu i alla fall.
Oken är av aluminium. Finns ingen oxid, än mindre rost, kant i yttre delen på loppet.

Det är urfräsningen/borrningen i yttre halvorna som är problemet.
Kolvarna passar runt om i oken.
Inre hälfterna löper kolvarana fritt i.

JA. Jag kan sträcka mig till din beskrivning att en läpp på yttre "glid" "banan" är det som absolut tvärnyper kolvarna, medan den inre glidytan (innanför tätningsringen/gummit) tycks ha adekvat diameter.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

dc_lindberg (trådstartaren)

#26 » 12:57:16, 30-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vet, Kodak digital kamera har mkt att önska om skärpan ...

Syns knappast, men den som ser det lär nog utstöta liknande beröm som kom över mina läppar:
Bild

Bild

Jag hade inte u-ljudstvätt då, så jag missade helt skadorna... Nu framträdde de "tydligt" efter u-ljudtvättandet.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

igelkottar

#27 » 12:59:38, 30-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

:shake_hands:
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

torbjorn_forsman

#28 » 13:25:36, 30-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite putsande med smärgelduk då, så är det klart sen. Skråmor i cylinderväggarna i ett skivbromsok spelar ju egentligen ingen roll alls, eftersom kolven aldrig vidrör dem. Den hålls ändå centrerad i cylindern av gummitätningen.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

dc_lindberg (trådstartaren)

#29 » 15:46:47, 30-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Just de här skadorna nyper kolvarna; men är de väl bortslipade så -borde- effekten bli som du säger TF.

Men att 4-st ok har -samma- sorts bryt- o bändskador på ungeför samma plats/position?!...
Måste vara ngt med dåtidens verkstäder... i mitt fall PHS Strängäs... men oken jag håller på med nu kommer från England... så...? :klia:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

torbjorn_forsman

#30 » 19:29:14, 30-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan det ha stått något i någon gammal BMW-verkstadshandbok, som har blivit fel när det översattes till engelska?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till MC

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se