Sida 4 av 12

Re: Brembo, bromsar, BMW, R80, R100, K75, K100

InläggPostat: 22:12:27, 10-09-2019
av dc_lindberg
Trycket håller så länge jag inte snurrar på framhjulet; men med tiden tappas det i alla fall...

Jag har troligtvis K75 huvudbromscylinder. Föredrar den lite grövre kolven som ger bättre finlir men kräver mer kraft för att bromsa hårt med.
Finns 2 olika dimensioner att välja mellan (kommer inte ihåg mm - men den uppgifter kommer).

Det som sker inne i huvudbromscylindern är att den "skummar" vätskan. Detta betyder att en packning är paj. Det var ett relativt vanligt fel på 80:talet... men den här cylinder är från sen 90:tal...

Ja. Luften är ur systemet. Oken - nyper; duktigt bra! Deras sätt att arbeta på har jag inte fått vara med om tidigare på mina 2-ventilare. De beter sig helt korrekt; men de dras inte tillbaka fullt så mkt som de borde... detta skulle kunna tolkas som luft, men med den -stumhet- som vätskepelaren förmedlar, så finns där absolut ingen luft kvar!
När allt lirar så knuffar skivorna tillbaka kolvarna lite extra - har inte varit något problem tidigare, o då ska det inte vara det nu heller.
Självklart (!) så finns det nu skäl att kontrollera shimsen. Är det de, eller bromsskivorna som orsakar skevheten?... BMW's skivor var ökända för att slå sig! Sitter Motorworks gjutna flytande bromsskivor på sommarfäljen; samma bett blöta som torra :-) BMW's rf ventilerade är "ABS" !...

Själv har jag aldrig drabbats av detta fel tidigare. Det har alltid varit de yttre tätningarna som gett vika.
Bilder kommer på skrotet, med tiden ;-)

Re: Brembo, bromsar, BMW, R80, R100, K75, K100

InläggPostat: 11:21:41, 11-09-2019
av dc_lindberg
IR - HBR = 15mm

Det här är vad jag har liggandes i reserv... 13mm... från en R75/90 ngt. Kontakten är i brons, inte plast.

Bild

Bild

Klart och tydligt vilken diameter kolven har: 13mm
Bild

Skiljer en del i slaglängden mellan 13, 14 och 15mm's versionerna.
Tror att 13mm snarast är till R45-65 med enkelskiva fram. Fanns väl tidiga GS som också bara hade en skiva fram?
15mm är K75-100
14mm...?... R80-100 1981-1984?
13mm blir i vart fall fel för mig... så... gör ren den bara för att. Undertiden demonterar jag 15mm'rn på moppen.

Re: Brembo, bromsar, BMW, R80, R100, K75, K100

InläggPostat: 12:59:54, 11-09-2019
av Ivar Risslén
Jag var och kollade på min -81 R100RS och där satt det en 16 mm huvudcylinder.
När jag kollade i Haynes verkstadshand bok så hade ändrat storlek -82 till 15 mm på alla med dubbla skivor.
13 mm hade de på R80 med dubbla skivor från -85.
12 mm hade de på modeller med enkelskiva efter -85. På vissa modeller hade de även 14 mm.
De kan även ha ändrat utväxlingen i handtaget och slaglängden i cylindern samtidigt som de ändrade diameter till en mindre storlek.

Då kan vi utesluta att du har en förliten huvudbromscylinder. Den borde räcka till.
Du skrev att den blev full med skum när du luftade. Är bromsvätskan okej så ska den inte skumma eller mycket lite.

För att vara säker på att få ur all luft ur huvudcylindern så brukar jag lossa lite på anslutningen till bromsslangen uppe vid huvudcylindern. När man håller tryck och lossar så ser man om det kommer ut någon luftbubbla.

Re: Brembo, bromsar, BMW, R80, R100, K75, K100

InläggPostat: 14:17:54, 11-09-2019
av dc_lindberg
Precis fått OK att testa en order från MW med DPD igen, men en kraftig förmaning om att -syna- försändelsen innan jag skriver på.
Jag gjorde det förra sommaren, men lyckades missa inbrottet i paketet i alla fall (!).

Aldrig behövt använda tricket att lossa lite på över anslutningen.
Skum är att ta i - det kom små bubblor, antydan till skumning; ...se vispa sockerkaka med OK Hypoid jmf med Omega 690 - där talar vi skumming!

Nu sitter jag fast igen...
a - jag hade glömt plåtskruven underifrån på handtaget som håller bromsvätskebehållaren på plats.
Den kom fram av u-ljudstvätten; gömdes under massa skit.
b - får inte dän huvudbromscylindern... den måste ha ärgatfast i loppet i bromshandtaget...
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild


Bromsoken som satt på o krånglade:
...det där är förresten falsk reklam... man får inge Gevalia här... här finns nu bara Mellan Mörk eller Lätt Mörk (...lila förpackning eller guldfärgad...)
Bild

Bild

Bild

Bild
Gevalias passar precis i de lila paketens lådor => styr och bra "låda" när man slabbar med bromsok ex., :thumme:

Testar o koka det där bromshandtaget ett tag till i U-ljudet o ser om de kan lossa från varandra utan våld.
Man måste ha dän huvubromscylindern för att kunna plocka isär den... kolven är låst med en låsring och som extra säkerhet har man låst den även mot bromshandtaget...
Den som sitter på R80 är -lätt- att plocka isär - monterad med Omega 77 och 99. Den här verkar ha varit torrt sammansatt... då kan det bli pyssel att få isär den...

Re: Brembo, bromsar, BMW, R80, R100, K75, K100

InläggPostat: 16:41:42, 11-09-2019
av dc_lindberg
...hm...
Å vad säger hjärntrusten om detta?...

Bild

Bild

Bild

Klicka på bild: begär "öppnas i nytt fönster" klicka på "förstora" => hyfsad upplösning. ...det blev det på mig också när jag såg detta efter u-ljudandet...


Kollade med MW:
https://www.motorworks.co.uk/vlive/Shop ... 5_20_HA_35
Handlebar master cylinder 16mm | BRA02365
...satt nog 14mm på när jag köpte mopeden från PHS... SKA sitta 16mm... hm... antar att detta har direkt effekt på hur bromsarna fungerar...

Re: Brembo, bromsar, BMW, R80, R100, K75, K100

InläggPostat: 18:47:29, 11-09-2019
av Ivar Risslén
Du får mer olja till oken men då blir det tyngre att bromsa. Du kommer att uppleva att du har sämre bett i bromsen.

Re: Brembo, bromsar, BMW, R80, R100, K75, K100

InläggPostat: 18:53:37, 11-09-2019
av QV_
För att få ur kolven ur bromshandtaget.

Om det är M10x1 i handtaget (vanlig gäng på bromsnipplar) så tar man en passande nippel (finns ju fler gängor på dessa men M10x1 är vanlig "A")
gängar upp hålet för bromsröret med M6 och monterar en fettnippel.

Nu pumpar man ur kolven med fettsprutan.

Re: Brembo, bromsar, BMW, R80, R100, K75, K100

InläggPostat: 20:28:41, 11-09-2019
av dc_lindberg
Delas min åsikt att denna 13mm's huvudbromscylinder är skrot?
Tror inte det är rimligt att få tätt i loppet för bromvätskereservoarens o-ring... inte med -de där- porerna... Så illa var det inte ens på original huvudbromscylinder som skrotades redan på 90:talet efter närmare 10 vinter säsonger.

Bra tips QV_ :thumme:

Ingen fara IR. Nyper som... när det lirar som det ska. Jag -har- åkt kana med låst fram och bakhjul på min R100RS/RT när den var helt nyrenoverad. J.* vilket bett!
På vintern vill jag ha "snällare" bromsar - det är -bra- om det krävs extra kraft för att nypa; för det krävs inte mkt kraft för å låsa... gjort det i 90km/h på E4:an... inge bra... kostade reparation av packväska, och ny ventilkåpa samt... motorbågen bidde ned slipad... Jag..."no comment" (sa det tvär ilskna biet o stack).

Innan jag beställer nytt, så kommer jag självklart att plocka dän och isär den som nu sitta på moppen o dumma sig.
Om så "bara för att" ;-)

Re: Brembo, bromsar, BMW, R80, R100, K75, K100

InläggPostat: 20:57:18, 11-09-2019
av torbjorn_forsman
Skulle tro att en O-ring på det där stället kan behöva lite hjälp av lämplig tätningsmassa för att hålla tätt.

Re: Brembo, bromsar, BMW, R80, R100, K75, K100

InläggPostat: 21:14:37, 11-09-2019
av dc_lindberg
Visst går det säkert att putsa rent och täta med flytande metall.
Anser dock inte det är försvarbar åtgärd för renovering av bromsar... dessutom, inte en chans att jag pumpar in 1000kr i renovering av 13mm's cylinder när specen säger att de skall vara 16mm.

Tänkte mest på att bara visa upp hur oxideringsskadorna kan ta på Brembos bromssystem, och att det kanske kan resultera i lite diskussion om bromsproblem tillföljd av rost och oxid ;-)

Ser med spänning fram emot att riva den som sitter på moppen. Den var som sagt fabriksny när jag monterade den. Ev., är den dock från renoveringen 1999... å då har den gått 10 vintersäsonger den med...

Re: Brembo, bromsar, BMW, R80, R100, K75, K100

InläggPostat: 17:53:12, 06-10-2019
av dc_lindberg
Glömde fota!
Har bytt till den nya 16mm's huvudbromscylindern idag - o nu -fick- jag "tag" i bromsskivan... men inte mer än så... f.ö. samma fenomen som tidigare... snurra ett varv på framhjulet, o det fina greppet o skarpa bettet var bort trollat...

Så jag tog en extra noga titt på mina bromsskivor... (har specsavers glasögon... som de tvärvägrade att ta på reklamation... omvänd rasism... arabiskor... - de skyddar mig från att se bra/skarpt; Spec Saver). Tror I inte att alla som förespråkat skeva bromsskivor skall ha ett fint diplom?!
En sträcka om ca 20-25cm på vänster bromsskiva har ett "slag" om nästan 4mm mot centrum... har inte kollat den högra, men den slår den med...

Knuffen som skivan ger i sidled är alltså så stor att den trycker tillbaka så mycket bromsvätska att bromsverkan upphör.
Det var tackvare 16mm's kolven som detta gick att verifiera/se.

...undrar om det har något med vurpan på E4:an i 90 blås att göra... skivorna är skrot hur som helst :-(
Finns nya i butik :-)
...får nog passa på innan Bäxit bara... har inte hittat rt flytande på tyska marknaden... Motorworks har dock o jag har redan mkt god erfarenhet av deras bromsskivor - sommarfälgarna har flytande gjutna skivor från MW; kanon bromsar, ser ... ut vilket starkt förbättrar stöldskyddet ( :skratta3: ).
https://www.motorworks.co.uk/vlive/Shop ... 5_20_HA_45

EBC left hand brake disc deep offset (cast wheels) | BRA00606L
Fits R45 (09/1980 - 08/1985), R45/N (09/1980 - 08/1985), R45T (09/1980 -... Show All...
Associated BMW part: 34111236005 (34 11 1 236 005)
£144.39 INC VAT

EBC right hand brake disc deep offset (cast wheels) | BRA00606R
Fits R45 (09/1980 - 08/1985), R45/N (09/1980 - 08/1985), R45T (09/1980 -... Show All...
Associated BMW part: 34111236005 (34 11 1 236 005)
£144.39 INC VAT

Brake disc washer front | BRA32417
Fits 2 valve R series air cooled twins Show All...
Associated BMW part: 34111232417 (34 11 1 232 417)
£10.80 INC VAT

Så, med lite entusiasm och väder tur så kanske jag gräver fram sommarfälgarna nu o monterar dem; så jag kan köra moppen till besiktning -äntligen- :-)

Problemen med bromsarna har jag haft -hela tiden- sedan jag köpte moppen av Polisen/ÖB, 1991. Så de här skivorna var nog de som satt på original fälgen (19")... flyttade dem nog till vinterfälgen (18")... o har aldrig reflekterat över att de var skeva redan då... Noterade bara att det alltid varit besvärligt med att lufta bromsarna mellan vinter och sommarfälgarna...
Blir det månne fart på skrotet nu?! :myzsko:

Bild

Bild

Re: Brembo, bromsar, BMW, R80, R100, K75, K100

InläggPostat: 18:46:03, 06-10-2019
av torbjorn_forsman
Apropå svårigheterna att hitta rätt bromsdelar hos tyska nasare: Kan det tänkas att Västtyskland på sin tid hade föreskrifter för bromsar på mc som avvek från resten av Europa? Jag vill minnas att det står en del i VHB för Kawasaki KZ400J m fl om bromsdetaljer som är speciella för Tyskland.

Re: Brembo, bromsar, BMW, R80, R100, K75, K100

InläggPostat: 18:51:37, 06-10-2019
av Ivar Risslén
Tyskland har strängare regler är vad GB har när det gäller att montera nya saker som har mad trafik säkerhet att göra. Så det kan vara därför du inte hittar flytande skivor i Tyskland och sedan så är det inte lika billigt där heller. Det är på begagnade saker som man kan göra lite klipp. Delarna till gamla R håller på att vara dyra.

Re: Brembo, bromsar, BMW, R80, R100, K75, K100

InläggPostat: 21:19:55, 06-10-2019
av dc_lindberg
Nu har jag inte tittat över allt, men Spiegler -hade- skivor... och de -hade- flytande skivor också...

Hm... inte ens Motoren Israel har flytande skivor till före 85:orna (5-håls naven)!
https://www.motoren-israel.com/Shop/Brakes:::1_47.html

De här har:
https://www.bmwbayer.de/de/Bremsscheibe ... -RT-rechts
223,05 EUR
https://www.bmwbayer.de/de/Bremsscheibe ... 0-RT-links
223,05 EUR
Tycker dock det verkar som om Motorworks har ett bättre pris för dem.

De har -bara- bild på höger-skiva, inte på vänster-skiva.
Bild

Re: Brembo, bromsar, BMW, R80, R100, K75, K100

InläggPostat: 13:48:21, 30-10-2019
av dc_lindberg
Nu har jag fått fram förklaringen.
Skivorna är -inte- skeva! Möjligen är de lite ojämt slitna.

...men vad var det då som fick dem att slå bort åt 4-6mm???

Jo,...
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Ooops... saknas stora delar av de gjutna alu-skålarna... hm... -det- är väl inge' bra heller?...