Sida 5 av 12

Re: Brembo, bromsar, BMW, R80, R100, K75, K100

InläggPostat: 14:09:49, 30-10-2019
av torbjorn_forsman
Har de månne anlitat en konstruktör som senare gick vidare till Whirlpool? Jag har råkat ut för en Whirlpooltvättmaskin som drabbades av att trumnavet, som var av någon slags gjuten lättmetall, bokstavligt talat gick upp i rök. Misstänker att det inte riktigt trivdes med att vara fastnitat i en trumma av rostfritt stål, kanske kombinerat med aggressivt vatten från egen kallkälla hos ägaren.

Re: Brembo, bromsar, BMW, R80, R100, K75, K100

InläggPostat: 14:36:05, 30-10-2019
av Laederlappen
Den är ju lättad! :grin:

Re: Brembo, bromsar, BMW, R80, R100, K75, K100

InläggPostat: 17:59:13, 30-10-2019
av Ivar Risslén
Du får kontakta ledning och påtala att deras skivbromsar är konstruerat av fel material och blir totalt livsfarliga efter några år. Som ersättning så vill du ha nya skivor med vidhängande motorcykel.
-91 när vi besökte fabriken så var det några som fick lite delar utbytta, vad jag vet så var det utan kostnad.

Re: Brembo, bromsar, BMW, R80, R100, K75, K100

InläggPostat: 18:07:46, 30-10-2019
av SKALLEPÄR
Ja va tvungen och läsa lite här, då jag är gammal håjåkare själv. De vi började med på glada åttitalet va att byta till metallomspunna bromsslangar gör faktiskt stor skillnad på svampighet men de hjälpte inget vidare när man körde bana då kunde bromsarna försvinna fullständigt, då oljan vart för varm. Sen kan det bli märkliga fenomen med gamla bromsslangar

Re: Brembo, bromsar, BMW, R80, R100, K75, K100

InläggPostat: 21:20:43, 30-10-2019
av dc_lindberg
:lmao: :skratta3:

Ok! De är helt klart lättade!
:skratta3:

Seriöst. Ja, jo, men... 1984... även om man kan bli känslosam så är det inte rimligt att ens tro att BMW AG skulle vilja ta på sig någon reklamation... De där fälgarna har rullat vinter från ca 1994-2009, och sedan har moppen stått utomhus mer eller mindre orörd under presenning/MC-kapell.
Det stog mig så in i ...upp i halsen när jag hade bytt till renoverade bromsok - allt skulle vara frid o fröjd. Bråttom som ... till möte med advokat i Falun - hade inte tid att tjafsa mera med mopeden (var enda ... dag sedan jag köpte den 1991... alltid nått fel...). Den åkte helt enkelt bara åt sidan i besvikelse och frustration...
o nu, 10-11 år senare... "var det inte värre?!"...
Samtidigt - BMW AG ska vara ... glada att jag inte kört vidare med de där bromsskivorna! Begriper inte hur besiktningen missat det!!! Hård inbromsning o skivorna skulle kunna "splittrats" ju!

Oerhört tacksam för att hjälp och support jag fått, både här, av vänner och bekanta och inte minst av www.motorworks.co.uk som stött mig genom alla år jag kört BMW. De fixa fram reservdelar på "noll tid" och nu i år har jag fått 3st i princip felfria DPD paket från dem. Jobbar hårt på att Post Nord AB skall stå för sitt ansvar för den DPD försändelse som blev inbrott i sommaren 2018 och innehåll stals - Post Nord AB har en intern notering om att de vet -var- (Lunda Terminalen) och därmed av -vem-... Polisen svarar på min anmälan: "Ej brott" - nu ligger det hos överåklagare på Norrort. Får se om rättsväsendet för en gångs skull ser till handlingen, inbrott och stöld ur postförsändelse, och värdet på det stulna (ngr tusen om jag minns rätt) eller om de ska vidmakthålla att skadegörelse, egenmäktigande, stöld, skyddande av brottsling är: "Ej brott"... Tycker verkligen synd om MW för att de blev drabbade. För att transportförsäkringen skall falla ut så måste polisanmälan göras o polisen -vägrar- ta upp anmälan från mig skyller på "kan endast göras av avsändaren"... dito gör Post Nord AB...


Men visst. Bromsskivorna -är- helt klart felaktigt tillverkade! Rostfritt stål mot aluminium = elektrisk element. Tillför man då saltvatten (Kaliumklorid som väghållarna vräker ut) så får man denna effekt på aluminium...
Något som tillverkaren ändock får anses ha ansvar för att motverka i valet av hur man tillverkar produkten...
De nya skivorna, från EBC, är flytande med små stål bobiner. Skålarna... eloxerad aluminium... tror inte de kommer att gilla saltlaken bättre över tid det heller!
:insomnia: :skratta3:

Re: Brembo, bromsar, BMW, R80, R100, K75, K100

InläggPostat: 22:31:23, 30-10-2019
av torbjorn_forsman
Det finns ju olika aluminiumlegeringar som tål saltvatten olika bra. Problemet är att de som är mest korrosionståliga (kiselhaltiga, "silumin"), är svåra att gjuta med god precision. Och de allra mest pressgjutningsvänliga legeringarna som är kopparhaltiga, fräts bort på nolltid om det råkar finnas vägsalt i närheten.
En och annan kommer kanske ihåg länkarmslagerstöden i framvagnen på Saab 9000?

Re: Brembo, bromsar, BMW, R80, R100, K75, K100

InläggPostat: 15:08:38, 31-01-2020
av dc_lindberg
...kring den 15/1-2020 började höger ok läcka...
Den 30/1-2020 började vänster ok läcka...

Men för :aaargh: :desperado: är det för fel på dem nu då ?!
Har inte plockat dän dom än o därmed inte skruvat isär dem än heller, men det är o-ringstätningen mellan halvorna som pajat...
Ökänt fel, men lika ökänt är det okänt hur man får ordning på trasslet...

Vad har HjärnTrusten Maskinisten för förslag? :eat:

Re: Brembo, bromsar, BMW, R80, R100, K75, K100

InläggPostat: 15:15:29, 31-01-2020
av Ivar Risslén
Mitt förslag är att försöka skaffa en ny o-ring som tål bromsvätska.

Re: Brembo, bromsar, BMW, R80, R100, K75, K100

InläggPostat: 17:35:20, 31-01-2020
av dc_lindberg
Så här illa är svaret från min "Hovleverantör":
http://www.motorworks.co.uk
Reference the Brembo calipers, unfortunately these are very prone to distortion if the calipers are split and opened up, and even if the caliper half O ring is replaced it doesn’t always mean that the calipers will “seal” properly again. I can only presume that this is the reason that these are leaking.

Det är snudd på verbalt samma svar som jag fick från dem för 20 år sedan... om samma bromsok... De råd som MW gett mig har alltid varit korrekta, rakryggade och tydligt informativa. Jag vet att jag kan lita på deras kunskap och ärlighet - därför är de min "Hovleverantör".

Får se hur jag löser det...
- kanske får det bli ett par beg ok som inte öppnats?

Bortsett från det:
- det här blev ju super intressant ju!
Klart vi -måste- finna orsaken till varför Brembos ok slår sig så att de inte tätat igen om man skruvar isär dem!
En lagom utmaning för äkta Maskinister!




...funderar... är det inte så att Brembo -klistrar- ihop halvorna utöver o-ring och åtdragning av de två M8 bultarna? :idee:
Det finns inget klister med i Brembos Rep-satser dock... :klia:

Re: Brembo, bromsar, BMW, R80, R100, K75, K100

InläggPostat: 18:03:15, 05-02-2020
av dc_lindberg
Nu har jag sökt o-ring Ivar.
Enda stället i världen som säljer dem är:
https://www.tills.de/seals-for-break-sattles.html

BMW envisas med att endast sälja den dyra reparationssatsen som inkluderar nya kolvar; ca 1200kr/st... det är 2st ok...
Mina kolvar är ok. Behöver bara nya packningar till reservoken. De finns hos div., ÅF i Tyskland, men mina leverantörer verkar inte föra det sortimentet...
Nu har jag bett den svenske GA för Brembo om vidare hjälp med problemet med oken, Duell Bike Center , får se vad det svarar.
Så länge hittade jag dessa:
https://www.tills.de/repair-set-brake-c ... -plus.html
...kan "Sju Stenar" (Siebenrock) leverera dessa rep-satser?... Väntar på svar från dem.

Re: Brembo, bromsar, BMW, R80, R100, K75, K100

InläggPostat: 18:47:39, 05-02-2020
av Ivar Risslén
Jag hittade samma rep-sats på ebay för några dagar sedan. Till det tråkiga så är den till de nyare cyklarna med enkelsving så de verkar inte passa på oken före -84.

Har du ingen reservdelslista så finns det en här: https://www.realoem.com/bmw/sv/select?p ... eries=2474
Det är fantastiska priser i den listan så jag funderar på att plocka ner mina cyklar och sälja dom i delar, huvva. Jag har sett på ebay.de att priserna på beg. delar har stigit de sista åren.

Re: Brembo, bromsar, BMW, R80, R100, K75, K100

InläggPostat: 20:36:54, 05-02-2020
av dc_lindberg
Det man kan glädja sig åt som Bumse förare är att Riskokar roddare sitter i en motsvarande båt: originaldelar kostar flis!

Såg efteråt att just den repsatsen kanske inte passar mina ok - man måste mäta kolvarna.
Har liksom fått för mig att K75's ok är "samma" som på R /7 81-84, men... man måste mäta. Prisbilden är dock den samma hos de andra återförsäljarna som:
https://www.wuedo.de/bmw-2v-boxer/bmw-r ... vorne.html

Re: Brembo, bromsar, BMW, R80, R100, K75, K100

InläggPostat: 20:46:40, 05-02-2020
av Ivar Risslén
Det är otur att de inte har satt ut måtten på de små o-ringarna som ska vara mellan halvorna. På k-modellerna har jag för mig att det var andra ok. Om jag inte minns fel så ska det vara samma belägg till tidiga K som till R efter -85

Re: Brembo, bromsar, BMW, R80, R100, K75, K100

InläggPostat: 21:07:53, 05-02-2020
av 63an
Bromsar i all ära men gashandtaget är viktigast! Med de styr man hela universum, har man inte kört med sladd i kurvorna så sälj den hojen å motorisera upp till krutpaket! :hurra:

Re: Brembo, bromsar, BMW, R80, R100, K75, K100

InläggPostat: 21:51:08, 05-02-2020
av dc_lindberg
Iof... vad ska man med broms till... det finns ju kofångare...