Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCMC

BMW R1100RT, 1996. Oljehuvud, Oilhead, 4-ventilare

34 inlägg • Sida 1 av 3
Snacka om MC här

dc_lindberg (trådstartaren)

#1 » 21:00:11, 02-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja ha. Då har man varit lycklig ägare i 10 dgr till PO's gamla pärla, BMW R1100RT, 1996 års modell: dvs enkelstiftstopparna.

Den jag köpte den av, ägare 2, har jag sökt för att få mer synpunkter och erfarenheter av hur moppen gått sedan han köpte den 2002 på BMW AG i Solna. Han kanske återkommer så småningom, eller så är han rädd att jag är en "sådan där" köpare.

Nu har jag fått låna www.midland.se 's hydrauliska förgasar synk utrustning. Gisses vad fel synkningen stog! Nu går motorn lent o mjuk, ... när den gör det dvs...




Då till " :help: me", som fluga säger i slutet på skräckfilmen:

- vid fel på kolkärnetändkablar
Vilka symptom kan man vänta sig?

- vid fel på tändstift
Vilka symptom kan man vänta sig?

- vid fel på lambdason
Vilka fel kan man vänta sig?

-vid fel på bränslepumpen
Vilka fel kan man vänta sig?

-vid fel på TP-ngt-styrning av insprutningen?
Vilka fel kan man vänta sig?


...jag kan Bing förgasare...det där, ovan, är rena grekiskan!...


Nu har jag en rätt god uppfattning om varför moppen går som en ... det som är intressant för mig är hur de där olika funktionerna i ett insprutningssystem brukar bete sig vid störningar; o det är något som jag -inte- kan.
Har givetvis sökt på Google och YouTube - men 1100RT är en modell det knappt skrivs/publiceras något om... o absolut inget om detta med dummande sig motor...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11



torbjorn_forsman

#2 » 22:01:28, 02-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är det för insprutningssystem på den? Något säger mig att det kan vara ett Bosch-system, antingen Motronic eller något som liknar de specialsystem som Bosch levererade till VW på den tiden (Digijet, Digifant etc).

Avbrott i tändkablar brukar först visa sig genom att motorn går utmärkt under förhållanden då det inte behövs särskilt mycket tändspänning, dvs då den går med liten fyllnadsgrad och lågt kompressionstryck (typiskt vid medelhögt till högt varvtal och litet gaspådrag, även på tomgång). Men så snart fyllnadsgraden ökar, alltså framför allt vid segdragning på alldeles för lågt varvtal och fullgas, så börjar den misstända på någon cylinder.
Har man möjlighet att samtidigt lyssna på en AM (mellanvågs) -radio, så brukar man höra att tändstörningarna låter oregelbundet. Störnings- knäppen från den cylinder som har trasig kabel blir antingen starkare än de övriga eller också uteblir de helt och hållet.

Samma sak med tändstiftsfel av olika slag.

Gamla lambdasonder är som gamla bilbatterier - de föds som kopior men dör som original. En gammal trött lambdasond kan bli felaktig på många olika sätt. Det vanligaste är att den reagerar långsammare än den borde på att bränsleblandningen ändras, eller att den tar onormalt lång tid på sig för att komma igång efter kallstart. Men en annan feltyp som förekommer speciellt på lambdasonder som har hunnit bli mycket gamla innan de lägger av, är att utspänningen minskar eller till och med att det blir intern kortslutning till jord i lambdasonden. Om inte motorstyrsystemet har diagnosfunktioner som upptäcker en dålig lambdasond och då upphör med lambdaregleringen (och förhoppningsvis tänder en varningslampa och/eller sätter en felkod), så kan det senare felet leda till att motorn får kopiöst fet bränsleblandning, ofta går den till synes ganska bra ändå men bränsleförbrukningen kan bli dubbelt så hög som den borde vara.

Bränslepumpar brukar oftast "tvärdö" när de väl går sönder. Om det beror på att kolen är slut, så kan man ibland få igång pumpen tillfälligt genom att knacka på den eller prova att koppla in spänning till den med omvänd polaritet ett ögonblick. Jag har dock en gång varit med om en pump som fick stort inre läckage (Bosch-pump som satt på en VW Polo '91). Den fungerade utmärkt i vanliga fall, men om bensinen var ovanligt varm och tunnflytande så sjönk bränsletrycket varvid bränsleblandningen blev för mager. Det visade sig framför allt om bilen den bränslepumpen satt i, stod stilla på tomgång länge (t ex i bilköer), då tog ju motorn ett ganska litet bränsleflöde, pga det stora inre läckaget i pumpen så gick det inte mycket flöde genom tryckregulatorn heller utan ganska mycket bränsle pumpades bara runt inne i pumpen och blev varmare och varmare.

Nu vet vi ju inte hur det här insprutningssystemet styrs efter motorbelastningen, det finns i princip tre vanliga sätt. Dels mätning av luftflödet med en luftmängdmätare, denna kan antingen vara en mekanisk anordning med en fjäderbelastad klaff, eller av varmtråds- eller varmfilmstyp utan rörliga delar.
Dels mätning av undertrycket i insugningsröret med en tryckgivare (brukar kallas MAP-sensor, MAP står i detta fall för manifold air pressure).
Och till sist förekommer det att man bara mäter gasspjällets läge.
Vid katastrofalt fel i de här mätkretsarna så brukar insprutningssystemet gå över till ett "limp home" -läge, där bränslemängden bara styrs av varvtalet, och det innebär att för varje varvtal finns det bara ett läge på gaspådraget där motorn får rätt blandning och går någotsånär bra. Många motorer har dubbla givare, t ex kan det finnas en gasspjällägesgivare förutom luftmängdmätaren eller MAP-sensorn, och i så fall finns det ju möjlighet för systemet att "gissa" bättre på bränslemängden om signalen från den ena givaren uteblir.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

QV_

#3 » 22:35:29, 02-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

När jag försökte felsöka metodiskt (för att lära mig något) på fruns 924á så
Tändkablar (dåliga) gav oregelbunden gång vid kall motor, efter några minuter så gick den "rent". På bilen var de c:a 5kohm (längberoende)
När det gäller bränsletryck så har jag köpt ett kitt för att mäta dessa. På K-jet (som bilen har) är det ingen idé att försöka göra något utan att först ha kollat alla tryck....

När det gäller insprutning så har jag inte kommit längre än att koppla in en 5 watts lampa istället för ventilen. Blinkar den så fungerar givarna/styrningen... Är jag inte nöjd över gången så får man kolla sprutbilden.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

1 person gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

dc_lindberg (trådstartaren)

#4 » 22:37:18, 02-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mitt i prick gällande motorns symptom.

Exakt de förväntade effekterna av de olika systemen är vad motorn uppvisar.
Jag har misstänkt att det inte är så enkelt på en 23 år gammal moped att det bara skulle komma att vara tändkablarna. Helt klart att det är något med lambdasonen också och dess tillhörande styrningar.
Verkar som om den "fladdrar" in och ur limp home läge på motorvägen; tycks komma vid över 3000rpm, sporadiskt.

Motronic.
Skall finna någon form av OBD-1. Inte tittat på det än.

Soppaförbrukningen är löjlig. Under 0.5L/mil (0.48 ngt). Enligt BMW skall den dra 0.52 när man kör som... och 0.62 när man kör som svenssons... jag kör lite mer inspirerat... Det är -ju- en sport-tourer visade det sig :-)
Den drar alltså som den är förväntad att dra; 0.4-0.45 ngt. Men den rycker någe grön djävligt, tappar ork, avbryter tändning, dör på låga varv/okynnesmotorstopp, osv etc - dvs exakt det som du beskrev som förväntade fenomen i de olika enheterna ovan.

För att komma åt tändkabeln krävs snarast dissektion... men att kontrollmäta tändkabeln (motståndet) ser jag som No.1 tillsammans med att kontrollmäta tändstiften. Hade det felet på VW T4:an; den betedde sig precis som moppen gör - en av 5 tändkablar hade brott på kol korden.
Går bra kall - går allt sämre ju varmare den blir.

OBD-avläsning får jag höra med BMW Motorrad center vad de vill ha för att göra eftersom jag inte har sådan utrustning.
Senast redigerad av dc_lindberg 08:38:00, 03-09-2019, redigerad totalt 1 gång.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

torbjorn_forsman

#5 » 07:38:59, 03-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och det går inte att få ut felkoder som "blinkkoder" på något enkelt sätt?

Jag hade en gång lite diffusa tändningsproblem på en Citroën BX med Motronic motorstyrsystem, efter mycket felsökning visade det sig bero på kabelfel - men inte en tändkabel utan på lågspänningssidan. Det var jordkabeln till tändmodulen som var sönderärgad hela vägen från kontaktstycket vid tändmodulen till jordpunkten som satt illa till och utsatt för vägsalt (under batterihyllan, med skruvänden ut i hjulhuset).

En annan sak man kan misstänka när det är frågan om fordonselektronik som börjar ha flera tiotal år på nacken, är elektrolytkondensatorer som har åldrats och börjat läcka eller torka ut.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

dc_lindberg (trådstartaren)

#6 » 05:47:11, 07-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

http://www.utronix.se/mm/bmw/ryckningar.htm
motorcykel bmw R1100 ryckning ryckningar mc bmw motorcykel R1100 bmw ryckningar bmw motorcykel mc bmw r1100 ryckningar motorcykel bme mc ryckningar surge

Så blir man av med ryckningarna
Det går att justera bort R1100 motorernas ryckningar. Motorn blir därefter jämn och fin i gången.
Om motorn var illa justerad från början får man också väsentligt bättre ork på låga varv, det blir som en ny MC!.

Somliga exemplar är helt fria från ryckningar medans andra är nästa oanvändbara på grund av ryckningarna.
En del lär sig så småningom att köra så att ryckningarna inte besvärar dem så mycket. Det är dock onödigt att lida på detta vis!

De ryckningar som detta handlar om märks tydligast vid jämn gas vid sådär 2500 – 3500 rpm vid körning på låg växel. För mig var de också mycket besvärande vid acceleration från låga varv (<2500) till höga varv (>3500) då den ryckte och hackade. Motorn skall gå jämnt och fint vid en sådan acceleration. Åtminstone GS’en ska utan vidare lyfta framhjulet vid rent gaspådrag, i vart fall på 1:ans växel. Det gör den om motorn är rätt justerad.

Metoden har uppfunnits av Rob Lentini i Arizona och finns sedan länge beskriven på IBMWR’s site http://www.ibmwr.org . Metoden har tidigare provats av Bumsen-skribenter utan framgång.
När jag försökte fick jag först samma nedslående resultat som de men efter att ha forskat lite mer så hittade jag knepet.
Detta är således mina erfarenheter. Dessa stämmer utomordentligt väl överens med de många andra har, huvudsakligen i USA.

Två orsaker
Det finns två orsaker till ryckningarna. De ger var för sig problem men allra värst blir de i kombination.

En orsak är att trottlarna inte är helt exakt synkroniserade, det är petigt med detta.
Om trotttlarna ej är synkroniserade så får en cylinder fetare blandning än den andra. Lambdasonden känner då i avgaserna av att man minska bränslemängden och styrenheten minskar bränslet. Resultatet är att den andra cylindern får så mager blandnig att den inte går alls, oooops då ökar styrenheten bränslemängden igen etc etc etc = ryckningar.

Den andra orsaken är att TrottelPositionsSensorn (TPS) är oprecist monterad och har eventuellt också i sig ett diffust ändläge. Det gör att styrenheten tror att trottlarna är mindre öppna än vad de verkligen är. Detta gör att blandningen blir magrare och man hamnar lätt i ovanstående problem med alltför mager blandning till ena cylindern. Man tappar också ork vid lägre varv och lägre gaspådrag eftersom blandningen är för mager (vid stora gaspådrag styrs insprutningen på annat sätt).


Hands on
Innan man börjar justeringen av trottlar och TPS så bör man vara säker på att ventilerna är rätt justerade.

Först så justerar man TPSen. Idén är att när trotteln är helt stängd så ska sensorn ge en utspänning på 0 Volt och så fort man börjar öppna trottlarna så ska sensorns utspänning börja öka (från 0). Utspänningen mäts i anslutningskontakten på sensorn. Det är den röd-vita kablen, längst bak, som man ska mäta på. Mätningen görs relativt motorns hölje, jord.
För att få vänster trottel (den med TPS på) att stängas helt så måste man först lossa trottelwiren ordentligt och därefter backa stoppskruven till trotteln (låst med blå lack från fabriken) så trotteln verkligen vrider sig till sitt stoppläge.
Med vänster trottel helt stängd och en voltmeter på plats (tändning på och sidostöd in) lossas fästskruvarna till TPS. TPS vrids sakta och försiktigt. Åt ena hållet ökar spänningen och åt det andra minskar spänningen till nästan noll (sådär 6 a’ 9 mV). Tricket är att vrida sensorn försiktigt från området med spänning ut till dess att spänningen inte längre sjunker (6 a’ 9mV). Men absolut inte längre! Det är med detta som BMW har problem.
Sedan skruvas sensorn fast. Se till så att sensorn inte rubbas under fastskruvningen. Gör eventuellt flera försök. Lås sen skruvarna med lite låslack.

Därefter ska stoppskruven till vänster trottel ställas in. Vrid den tills att spänningen blir 370 a’ 380mV och lås den med lack.

Nu kommer vi till synkroniseringen av trottlarna. Det finns tre olika justermöjligheter för vardera trottel, stoppskruven för minsta möjliga gaspådrag, tomgångsskruven och justeringen på trottelkablarna

Först synkroniserar vi stoppskruven för höger trottel till den redan justerade vänstra.
Det gör vi genom att först lossa trottel wirarna och stänga både höger och vänster tomgångsskruv (de i mässing). Därefter ansluts en bra differentiell vaccummätare till synkroniseringsuttagen på trottelhusen.
Starta och värm upp motorn, Justera därefter vänster stoppskruv så att det inte blir någon skillnad i vaccum mellan sidorna. Lås sen stoppskruven med låslack. Om inte motorn går på tomgången så vrid ut tomgångs-skruvarna ett halvt varv eller så (precis lika på båda sidor, viktigt).
Skulle tomgången ligga för högt så backa båda stoppskruvarna något och justera vänster stoppskruv igen för lika vaccum.

Nästa steg är att justera trottelkablarna. Denna beskrivning avser de nya trottelkablarna med en liten ”fördelardosa” som kom –96. Iden är dock samma för de äldre trottelkablarna med ”Y-delning”.

Lossa trottelwiren lite vid gashandtaget så att ”fördelardosan” är säkert i ändläget. Vrid justerskruven på trottelwiren på vänster sida så att wiren är spänd men inte mer än att trotteln fortfarande ligger an mot stoppskruven. Lås justerskruven. Justera höger sida på samma sätt. Starta motorn och vrid på gasen så att motorn varvar ca 4000varv. Justera höger trottelwire så att det inte blir någon skillnad i vaccum.

Slutligen så släpp av gasen och justera tomgången med de två tomgångsskruvarna. Vrid ut dem ca 1,5 varv justera dem så att det blir lika vaccum. Klart!

Om allt blev rätt så ska motorn gå jämt och fint nu.

Om motorn trots detta rycker så kan det bero på att bottenläget på TPS har dålig precision. Det vill säga när man stänger trotteln så sjunker spänningen jämt och fint till kanske 12 a’ 14 mV för att bara minska långsamt. Om vi då har vridit ned den till 6 a’ 9mV så har vi vridit för långt! Detta tycks vara individuellt för olika exemplar av TPS. Bottenläget är inte riktigt att lita på!
Åtgärden är att vrida TPS så att spänningen ökar något. Anslut voltmetern och se till att trotteln är emot stoppskruven (så vi vet var vi är) och notera spänningen. Den bör fortfarande vara 370 a’ 380mV. Lossa nu fästskruvarna till TPS och vrid den så att spänningen ökar 10mV och dra fast sensorn igen.
Man får prova sig fram tills det går bra, det kan räcka med 5 mV men det kan också krävas 15mV.
Öka inte spänningen mer än nödvändigt.

Klart!

QuickAndDirty
Quick and dirty varianten är att bara göra sista steget ovan med ca 10mV ökning, synkronisering vid 4000 varv och synkronisering av tomgången med mässingsskruvarna. Alltså som ovan men utan att röra stoppskruvarna.


Laga inte något som fungerar!
Om din motor inte har dessa ryckningar så rör inte inställningarna!
Om du vill justera en ryckig motor så hämta hem de amerikanska beskrivningarna också!
Gör inget som du inte är säker på att klara av.

Mikael Markow
www.bmwklubben.se
ML2080
mm@utronix.se

----------- SLUT --------

https://ibmwr.org/index.php/2018/07/09/ ... ic-tuning/
https://ibmwr.org/index.php/2004/11/23/ ... djustment/
https://ibmwr.org/index.php/2001/05/28/ ... djustment/


Nu säger jag inte att det där är förklaringen, men... Oljehväna 1100cc är -ökända- för detta...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

torbjorn_forsman

#7 » 09:02:31, 07-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det alltså enbart gasspjälläget som styr bränslemängden? Ingen tryckgivare eller luftmängdmätare alls?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

dc_lindberg (trådstartaren)

#8 » 11:01:26, 07-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

TF, ingen aning (än).
Bing, förgasare, de kan jag. Motronic insprutning är jag absolut helt analfabet på - kan absolut ingenting alls om insprutning. Aldrig haft behov av att lära mig, och inte haft intresse nog för att ens av nyfikenhet läsa in mig på.

Det jag la in ovan är för att texten inte skall försvinna i Internets djupa avgrund. TPS problem på BMW boxrar är -ökänt- , vad som är än mer -ökänt- på BMW Motorrad... K och sedermera oljehuvän är problem med gången/ryckningar orsakade av bränslefilter... Mopedverkstäder har ovanan att GSG-debitera sina kunder... precis som mången bilverkstad... dvs tar betalt för arbete och delar som aldrig är utfört... ett sådant är byte av bränslefilter... Min "guru" http://www.midland.se ringde mig akut nu på lördagsmorgonen med just påpekan och frågan om soppafiltret verkligen är bytt, just pga den samlade symptombilden pekar entydigt på igensatt eller/och möjligen sprucket (känt fel det med) bensinfilter (som givetvis sitter inne i tanken).
...gissa vem som tankade fullt igår... o när han gjorde det så tänkte han "det här kommer surt efter..." Hade rullat 33mil, o bränslemätaren började visa låg nivå... så... "better safe than sorry"... det visade sig bara gå i 16L... tanken är på 26L... inge bra läge nu för å pilla med soppafilterbyte... "more sorry than safe!" ...
:skratta3:

Det ena förtar inte det andra, men BMW's K och R med Motronic insprutning är mycket känsliga gällande bränslefilter. Det var så illa en gång i tiden att tillverkaren av den hade stämplat reservdelsnumret så djupt i godset att det var/blev hål på en gång i nya filter!

Besvärligheten med okänt fordon, som detta är för mig, är att känna igen dess egenheter och vad som orsakas av vad.
Är man inte systematisk i fel sökningen, när man utför den, så blir det: :myzsko:
Och omgivningen: :screwy:
...o de som kan: :coffee:
Risken är hög för att det slutar med: :photograph:

Min -plan- är att när jag tar (får?) möjlighet att åter "klä av" moppen så ska tändkablar och tändstift kontrollmätas.
= eliminera dessa som felkällor.
Nu har det tillkommit, sker vid samma tidpunkt, att byta soppafiltret om så bara för att vara säker på att det är fräscht.
=> då har man eliminerat dessa möjliga felkällor.

Moppen går alltså -bättre med 1-2% helsyntetisk 2-taktsolja.
=> viskositets höjande => bättre tryck i/genom bränslefiltret
=> något lite långsammare flamfront => lite "segare" i förbränningen => lite mer stabil "explosion" på låga varv

Problemen har -tilltagit- kraftigt:
- efter det att vi bytte luftfilter (vilket inte bytts de senaste 10 åren (glömde plåta)) till ett tvättbart filter
=> luften strömmar mycket lättare genom systemet
=> ställer högre krav på att bensin kommer fram genom spridarna ss det ska

Eftersom jag inte har kunskap om insprutningssystem så vet jag inget om dessas egenskaper.
Moppen beter sig -exakt- som när Hallgivaren på min R80 "blev dålig/sjuk"... därav kopplar jag till hallgivare.
MEN (!) inga misständningar...(?)... o -det- pekar mot att soppaflöde genom spridare stängs av, o inte att gnista fallerar...


Apostlamotorn är än mer komplicerad än Motronic... :lmao:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

toker

#9 » 13:00:18, 07-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du kollat spjällhus axlarna främst höger sida lägg fingret på dom vid tomgång då brukar det kännas om dom är glappa men dom brukar ticka en del om dom är glappa och det finns renoverings satser att köpa för drygt 500 kr. Naturligtvis ska hojen vara servad innan man letar fel men en R1100 och R1150 är rätt kända för ojämn gång vissa byter stift och påstår det hjälper men jag tror att det är tps givaren man ska fin justera så att hojen får lite mera bränsle dom som tröttnar köper ett john gemi chip vilket ska ordna allt enligt vissa men det lär inte ordna direkt felaktigheter dåliga stift felaktigt ventil spel eller om nått är trasigt. Jag tror inte det är bränsle filtret då borde den gå dåligt vid full gas när den behöver mycket bensin. Kom just på en sak har hojen kat ? äldre R1100 som saknar kat saknar även lamba sond men har en justerskruv där man kunde justera bränsleblandningen har för mig den satt på höger sida bakom motorn på R110GS -94 för en sån hade en gång i tiden.

1 person gillar det här inlägget.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#10 » 14:09:25, 07-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Någon enstaka % tvåtaktsolja påverkar knappast förbränningen alls, däremot kan den få kärvande spridare att fungera bättre. Jag fick ta till tvåtaktsolja som nödlösning på en bil som fick spridarna skadade i samband med skandalen då Statoil hade levererat felblandad E85 sommaren 2010 (eller var det 2011?), och jag tyckte det verkade för besvärligt att kräva ersättning från Statoil för saken (de skulle ha intyg från märkesverkstad osv osv). Men katalysator och lambdasond tog skada av tvåtaktsoljan så jag fick byta dem några år senare för att klara kravet på HC-utsläpp vid besiktning.

Krånglande gasspjällägesgivare (TPS på engelska) var vanligt på VW med Mono-jetronic insprutning (framför allt 1,8 l 66 kW-motorn som satt i bl a Golf ca 1988-92), det blev bättre på Mono-Motronic-systemet från 1993 och framåt. Dessa båda insprutningssystem är också rent spjällägesstyrda. Den givaren är lite udda i och med att det är två potentiometrar inbyggda i samma kapsling. En som har mätområde på ca 90 grader, alltså hela gasspjällets rörelse, och en som mäter 0-20 grader eller något sånt för att få bättre upplösning på mätvärdet nära tomgång.

Sitter bränslefiltret före eller efter pumpen? Om det sitter före pumpen, vilket också har förekommit på en del äldre bilar med elektronisk insprutning, så finns det två kända problem. Dels att en sliten pump blir mycket känslig för tryckfall på sugsidan, och dels att bränslefiltret inte hindrar skräp och slitageprodukter från pumpen (t ex partiklar från kol och kollektor) att nå fram till spridarna. Luftkylda VW med insprutning (1600, 411/412, VW-bussar fram till ca 1982) hade t ex filtret placerat före pumpen, vilket vållade en del bekymmer. Under 80-talet slutade VW sälja det ursprungliga filtret som reservdel och skickade ut ett servicemeddelande om modifiering av bussarna till samma utförande som '83 och framåt med filter efter pumpen.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

dc_lindberg (trådstartaren)

#11 » 19:50:00, 07-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Känner så väl igen de det tongångarna Toker.
Var DO (distriktsombud) för Sthlm 1997.
Problemen med ff.a. 94:orna var -enorma- .
Många teorier, många som gav upp.
I utlandet tröttnade man på Motronic dyngan o retro-monterade Bing 40.

När det hugger vid jämn gas. Kring, säg 3000rpm, plötsligt.
Soppa stoppas.
TPS kan orsaka det.
Bensinfiltret är ökänt för att kunna orsaka det.
Vaccum läcka lika så.
...men så kommer det där med "kraftlöshet" som liksom smyger sig in vid jämt varvtal, o -det- pekar entydigt mot soppafiltret...
Att den dör vi stoppljus och i motlut när man skall köra efter stillastående kan vara TPS (för mager blandning) men kan också vara bränslefiltret.
Min erfarenhet, från R80 och VWT4, är hallgivare som är dålig och kolkärnetändkabel med kärn brott.
Se'n har vi jokern tändstift (se tråden om R75:an) som -kan- få dumheter för sig. Nu är oljehuväna från 90:talet ökända även för det...

Bästa vore att först få felkodavläsning. Om bara så just för den sakens skull.


Jo då. Någon % olja eller diesel påverkar flamfrontens utbredning så pass mkt att man känner skillnaden. Det är absolut inte mycket, men en liten svag nyans, o när den nyansen är det som får en funktion att tippa åt ena eller andra hållet; då märks den.
Givetvis talar vi -låga- varv. Redan i mellanregistret är det helt försumbart.

Åter igen. Kan absolut inget om oljehuvä (än).
Vet inte hur vare sig filter eller pump ser ut. Men, Tokers erfarenhet är nu mycket värd! För jag är tämligen säker på att RT 1996 har GS 1994 motorer! GS'96:orna hade -inte- de här problemen. Även om 1150 sades var fri från ryckningar, så var de det helt klart inte. 1200 sägs enträget vara ryckningsfri, men... hm... mig skeptisk...
Den på 90:talet mest accepterade förklaringen till ryckningarna var fladde på spjället som ansågs leda till att TPS'n fick konstiga data som den i sin tur skickade till ICU som då fick tuppjuck... OM detta nu -verkligen- var så har jag aldrig brytt mig om att ta reda på, för jag skulle -aldrig- skaffa -skräpet- (!)... hm... jo tjena... nu sitter man där, utan skägg men likväl med det i brevlådan!

Nu har jag avslutat uppsamlandet och grov rensningen (bangningen) av grenverket från Avenboken.
Imorgon får far mala ned det fina med kompostkvarn (se tråd om kompostkvarnar) o sedan kapa bangarna till lagom vedlängder, om vädret tillåter. Behöver vara uppehåll. Går inge bra att "flistugga" med kompostkvarn när det regnar... de beckar igen på en gång...
Jag har att serva minst 2st kvarnar. En dog (den sista jag fick igång, se tråd om den) när jag råkade trampa isär stick kontakten (=???)... o den andra är slö, så den får jag vända knivarna på. Se'n vore det bra å hinna fixa ngr till av de som står på tur... samtidigt vill jag ta tag i R80n's bromsar (se tråd om det). Samtidigt har vi detta med pannan.
Allting alltid samtidigt; bara för att göra live mer spännande :-)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

toker

#12 » 20:10:31, 07-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om den dör vid stoppljus och känns kraftlös är det nog värre problem än det vanliga ryckandet på boxern det brukar vara vid jämn gas och låg belastning. Ge hojen en riktig service det tror jag den behöver och boxrarna är ju lätt skruvade.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

dc_lindberg (trådstartaren)

#13 » 09:51:57, 08-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Just det toker.
Den spontan dör endast på tomgång nu, när kall. Det gjorde den inte för dryga veckan sedan då jag köpte den. Att vädret nu är 5-10'C svalare och luftfuktigheten något högre bör inte tippa motorn till sådan dumheter... så nått vajsing är det...

Ryckandet som gör moppen snudd på okörbar för mig (mkt svåra nackskador) sker under jämn gas, jämn fart - "spottar o fräser" så att säga.
Enligt R80n så är detta kardinalsymptom på dålig ITU, dvs hallgivare.
Det har förekommit att ägare bytt hallgivarna och påstått att ryckningarna upphörde (1997-2001 i BMW MOA). Vanligaste är dock att de försvinner vid byte av bränslefilter.
Vid ett nästan igensatt bränslefilter fås inte gas-responsen ss det är tänkt utan motorn reagerar med att stanna.

Backar man bandet till: "alla servicar är gjorda!" "alla stämplar finns i serviceboken!"...
Oves i Olofström har ett mkt gott rykte. Sista gången de servade moppen var 1998, se'n var det Bromölla(?) 2ggr, se'n var det BMW AG Solna 2ggr... o därefter MC-Profsen o då var det inte Kenneth Hilding som servade den... o där efter var det (?) o sista gången (juni i år, 2019) var det Järfälla/Veddesta o -där- finns det -ingen- auktoriserad verkstad...
=> soppafiltret är aldrig bytt. Luftfiltret var inte bytt de senaste 10-15 åren.
...vad mera har verkstäderna inte bytt?... oljorna?... De har helt klart inte servat enligt de tyska manualerna!... å då blir det så här!...

Moppen rycker mest o värst precis som du beskriver toker, men den rycker dukigt vid hård belastning också. Fullständigt opålitlig vid accs från rödljus, speciellt vänster ut (vilket är väl >80% av de fall jag erfarit; inte tänkt på om den är lika dum åt höger...).

Gasvajern är omdragen och fel dragen... det gör att full styrutslag åt vänster ger full gas... Vilken av verkstäderna som gjort detta framgår inte i serviceboken, men... MC-Proffsen i Hägersten står högt i den rankingen hos mig, nu kan de inte försvara sig, men det kunde de inte heller när jag 1998 "tog dem på bar gärning" med att ha klätt om och sålt tillbaka ut på marknaden en R100RT med krockad (-skrot-) ram! Jag fick hjälp av Holmia Försäkringsbolag att skrota ramen (kostade 1500kr på den tiden att skrota). Så, MC-Proffsen i Hägersten har praktiskt visat för mig vad de var för gynnare! Som företagare är man bokföringspliktigt och var på den tiden -skylig- att spara alla dokument i minst 10 år. Moppen krockande 1988 och såldes våren 1989 - och bytte sedan ägare snabbare än man byter underkläder! Så hamnade den hos mig... den var fullständigt oredlig på gatan. Tänk nu på att R80-100RT's klädsel döljer styrhuvud och ram... man måste plocka av hela kåpan för att kunna se skadan som ramen hade... strax under ramförstärkninge på vänster sida var stålröret både intryck och bakåtbockat. Då mätte jag hela ramen, som blivit romoid! Den var -skrot- och fullständigt livsfarlig att köra! Gissa om MC-Proffsen fick sina fiskar varma! Jag slutade handla av dem också, även om Lagervall var trevlig, hjälpsam och duktig, så, detta med moppen gjorde mig rasande! Cykeln hade "rammat" en bil som körde ut på 90-väg från en grusväg. Bilen körde kanske 30km/h, vilket var det som påstods hos Holma att moppen gjort vid kollisionen... skadorna på ramen sa, 90km/h, så Holmia fick gräva i sitt arkiv. Mkt riktigt. Moppen körde -laglig- hastighet. Bilen struntade i väjningsplikten. MC-Proffsen hade alltså gjort sig skyldiga till en riktig ful sak 1989!... Etik och moral säger att de då skull visat mig (som redan var en trogen och god kund) bättre bemötande...
Härav, så ligger MC-Proffsen i Hägersten högt på min ranking av sannolika klåpare gällande R1100RT o dess service skick. Tillskillnad från R100RTn så är den här 1100 i ett mycket bra skick. Hittar inga skavanker på den som tyder på att den utsatts för skador; vara att det varit klåpare som servat den. När den går bra, för det gör den stundtals, om än mkt korta stunder, då är man i sjunde himlen! Ljuvlig gång o fantastisk balans :-)

Det som åtgärdades i Juni 2019 var bromsarna. Det tar -för- bra... o de gnäller... iof så läcker packboxen på det gaffelbenet också...så det kan ju vara gaffeloljan som orsakar bromsfunktionen. Ska titta på't när jag får inspiration...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

torbjorn_forsman

#14 » 11:03:50, 08-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett sätt att felsöka bränsleförsörjningsproblem (bränslefilter, pump mm) kan ju vara att koppla in en manometer och mäta bränsletrycket under körning, för att se om det sjunker eller blir ostabilt då motorn konstrar. Om man har tur, så finns det ett förberett mätuttag på "fuel rail" (röret som grenar av sig till spridarna). Antingen en 8 mm slangnippel som är tätad med en igängad M4-skruv med kopparbricka, eller ett uttag med schraderventil (ungefär som en serviceventil på en värmepump eller AC-system).

En annan möjlighet är att se om det går att dra fram returledningen från bränsletryckregulatorn till ett synligt ställe och sätta ett synglas där, så kan man se om bränsleflödet upphör eller det börjar komma luftbubblor när motorn konstrar.

Tredje möjlighet är att koppla en amperemeter i serie med matningen till bränslepumpen, så kan man hålla ett öga på dess strömförbrukning.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

toker

#15 » 12:12:43, 08-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:Just det toker.
Den spontan dör endast på tomgång nu, när kall. Det gjorde den inte för dryga veckan sedan då jag köpte den. Att vädret nu är 5-10'C svalare och luftfuktigheten något högre bör inte tippa motorn till sådan dumheter... så nått vajsing är det...

Ryckandet som gör moppen snudd på okörbar för mig (mkt svåra nackskador) sker under jämn gas, jämn fart - "spottar o fräser" så att säga.
Enligt R80n så är detta kardinalsymptom på dålig ITU, dvs hallgivare.
Det har förekommit att ägare bytt hallgivarna och påstått att ryckningarna upphörde (1997-2001 i BMW MOA). Vanligaste är dock att de försvinner vid byte av bränslefilter.
Vid ett nästan igensatt bränslefilter fås inte gas-responsen ss det är tänkt utan motorn reagerar med att stanna.

Backar man bandet till: "alla servicar är gjorda!" "alla stämplar finns i serviceboken!"...
Oves i Olofström har ett mkt gott rykte. Sista gången de servade moppen var 1998, se'n var det Bromölla(?) 2ggr, se'n var det BMW AG Solna 2ggr... o därefter MC-Profsen o då var det inte Kenneth Hilding som servade den... o där efter var det (?) o sista gången (juni i år, 2019) var det Järfälla/Veddesta o -där- finns det -ingen- auktoriserad verkstad...
=> soppafiltret är aldrig bytt. Luftfiltret var inte bytt de senaste 10-15 åren.
...vad mera har verkstäderna inte bytt?... oljorna?... De har helt klart inte servat enligt de tyska manualerna!... å då blir det så här!...

Moppen rycker mest o värst precis som du beskriver toker, men den rycker dukigt vid hård belastning också. Fullständigt opålitlig vid accs från rödljus, speciellt vänster ut (vilket är väl >80% av de fall jag erfarit; inte tänkt på om den är lika dum åt höger...).

Gasvajern är omdragen och fel dragen... det gör att full styrutslag åt vänster ger full gas... Vilken av verkstäderna som gjort detta framgår inte i serviceboken, men... MC-Proffsen i Hägersten står högt i den rankingen hos mig, nu kan de inte försvara sig, men det kunde de inte heller när jag 1998 "tog dem på bar gärning" med att ha klätt om och sålt tillbaka ut på marknaden en R100RT med krockad (-skrot-) ram! Jag fick hjälp av Holmia Försäkringsbolag att skrota ramen (kostade 1500kr på den tiden att skrota). Så, MC-Proffsen i Hägersten har praktiskt visat för mig vad de var för gynnare! Som företagare är man bokföringspliktigt och var på den tiden -skylig- att spara alla dokument i minst 10 år. Moppen krockande 1988 och såldes våren 1989 - och bytte sedan ägare snabbare än man byter underkläder! Så hamnade den hos mig... den var fullständigt oredlig på gatan. Tänk nu på att R80-100RT's klädsel döljer styrhuvud och ram... man måste plocka av hela kåpan för att kunna se skadan som ramen hade... strax under ramförstärkninge på vänster sida var stålröret både intryck och bakåtbockat. Då mätte jag hela ramen, som blivit romoid! Den var -skrot- och fullständigt livsfarlig att köra! Gissa om MC-Proffsen fick sina fiskar varma! Jag slutade handla av dem också, även om Lagervall var trevlig, hjälpsam och duktig, så, detta med moppen gjorde mig rasande! Cykeln hade "rammat" en bil som körde ut på 90-väg från en grusväg. Bilen körde kanske 30km/h, vilket var det som påstods hos Holma att moppen gjort vid kollisionen... skadorna på ramen sa, 90km/h, så Holmia fick gräva i sitt arkiv. Mkt riktigt. Moppen körde -laglig- hastighet. Bilen struntade i väjningsplikten. MC-Proffsen hade alltså gjort sig skyldiga till en riktig ful sak 1989!... Etik och moral säger att de då skull visat mig (som redan var en trogen och god kund) bättre bemötande...
Härav, så ligger MC-Proffsen i Hägersten högt på min ranking av sannolika klåpare gällande R1100RT o dess service skick. Tillskillnad från R100RTn så är den här 1100 i ett mycket bra skick. Hittar inga skavanker på den som tyder på att den utsatts för skador; vara att det varit klåpare som servat den. När den går bra, för det gör den stundtals, om än mkt korta stunder, då är man i sjunde himlen! Ljuvlig gång o fantastisk balans :-)

Det som åtgärdades i Juni 2019 var bromsarna. Det tar -för- bra... o de gnäller... iof så läcker packboxen på det gaffelbenet också...så det kan ju vara gaffeloljan som orsakar bromsfunktionen. Ska titta på't när jag får inspiration...

Du vet väl om att den saknar automatiskt reglering av tomgångsvarvet dvs man får vid kall start höja tomgången via (choke) reglaget på vänster handtag. Byta packboxar är enkelt på den hojen för den har väl också telelever systemet där oljan är enbart för att smörja gaffelbenet och dämpningen sker via central monterad dämpare palla upp hojen och ta bort ena gaffelbenet i taget och byt packning att riskera få olja på bromsen är ingen höjdare.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till MC

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se


cron