Om man kör enbart på sommaren i solsken, då behöver man inte el-värme i backspeglarna.
Men... om man så bara kör i ett ljummet varmt sommar regn, så är backspeglarna obrukbara...
Kör man som mig, året runt, så tillkommer det kalla regnet på vår och höst, underkylda regnet på vinter, och så frosten.
Detta gäller bil, som mc...
Problemet med K11 och R11 är hur glaset sats fast. TF's tips är precis som jag funderat kring gällande el-filmerna; dvs kunna klistra fast en 10-15W på baksidan av glaset. Men... jag har misslyckats med att pilla loss glasen på K11, R11 och VW T4...
Varmluft fungerar, men kräver duktigt mycket
värme... Har haft funderingar kring hårtork/kupé värmare, 12V, 160W, men inte kommit längre än bara funderingar. Har tänkt i banan att ta värmen från oljekylaren, med en dator fläkt... men det verkar omfattande och för komplicerat...
Har även tänk en gång i tiden i banan att dra upp ett oljerör (vilket jag idag nog ska vara glad att jag skrinlade när man sa att kopparrören inte tål den värmen - för det gör inte plasten heller...).
Punktvärme,
glödlampa och (...vad heter nu de då?...) cylinder/bobin, har tyvärr nackdelen att om de kommer i
kontakt med baksidan av spegelglaset... då är det -rökt-... bränner hål i baksidans beläggning mkt snabbt. Sett ngr sådan exempel i början av 90-talet.
Vore intressant å se hur andra löst detta problem.
Uppslag och idéer uppskattas varmt.