3600 mil på PHS i Strängnäs och på PHS Sörentorp/Sthlm.
> 30 000 mil hos mig sedan 1991.
Förstörde båda cylindrarna (översta ca 5mm) genom överhettning... (fråga inte hur, men det var varmt och skönt, på vintern...) => gick inte fortare än 120km/h... hur F jag än bar mig åt... ingen av de som titta på min cylindrar såg felet... vare sig min mek, MC-proffsen, Ola Widegren, osv... jag upptäckte felet långt efter Top Jop katastrofen... sedan dess har jag pysslat med att få ordning på "skrotet"...
Är i behov av en bra /7 motor 1981-1984 helst, de senare är felbyggda o kostare ca 20-25 000 att fixa till... de tidigare har stålfoder cylindrar o lite sämre
motorblock (ss du upptäkte på din R100RS). Behöver motorn till min R100RS/RT "sommar moppe" - hade en motor till den... bytte den mot en autobahn "trimmad"... som var inte riktigt i bra skick... nikasil skador i båda cylindrarna där kolvarna uppnår 17m/s... dvs ett riktigt -fult- bedrägeri av en tysk BMW Verkstadt "i minnet"... å det var har så "ballt"... "han" finns på min besökslista om jag ids, eller så får Karma förklara "att så där gör man inte!"
Motorn är dock, som jag skrev, helrenoverad, av -min- mek vid 14 500mil.
Det enda för mig kända problemet är att ITUn inte lirar som den ska... får dubbla tändpunkter vid full avans... o det giller inte motorn... Första testen med den ombyggda ITUn fungerade moppen i... 500m(?) ngt där den klev -över- 190 o -drog-, jag slog av på gasen o se'n har den aldrig gått över 180 efter det... eller snarare 170-175ngt har varit max (ca 6300rpm om jag minns rätt).
Ska vi försöka vrida tråden tillbaka till oljeslangar och oljekylning?
- jag kommer helt klart att fortstätta använda hydrauloljeslang; de är så överlägsna biltema-10bar-oljeslang! Finns ingen anledning att snåla på de få tiorna; det är ju inte ens 1m som åtgår.
- knepet för mig är hur katten att få dit Setrab kylaren; de är gjord för BMW GS motorbåge...
Alla funderingar och tips/förslag gällande oljekylning, volymer, osv är av intresse. Wüdo
distansring gjorde enorm skillnad! Motoren- Israel har en version med K-oljefilter, osv
- Defa -hade- användbar oljevärmare; har de återupptagit produktionen av den? (
saknar -så- oljevärmaren! när den kortslöt, då -small- det!!! som någon brände av en 9mm pistolkula 2m bakom mig!!!)