Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCMC

BMW R80, BMW R100, oljekylare, oljeslang

79 inlägg • Sida 1 av 6
Snacka om MC här

dc_lindberg (trådstartaren)

#1 » 19:44:55, 19-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vilka slangklämmor lämpar sig till vilken användning?

Frågan kommer sig av... att min moped valde att ge sig själv en rejäl rundsmörjning... ca 3L... på E18... i ca 110... :red_card:
Vad som hände var att en slangskarv kröp isär för mig...
Slangarna är... ett par år (tionden) gamla, men hela.

Har använt rostfria, den går på vintern så...
De ser ut så här:


...till saken hör att oljetrycket vid kallstart kan lätt gå över 20bar... arbetstryckt är ca 7bar (90-120'C).
Har haft 10bar's slangar spruckit för mig på 90-talet... nu har jag 400bar och 25bars skarv. Det var 400bars slangen som släppte...

Givetvis - jag fattar att det är -gamla- torra hårda slangar = -byt dem- !
Men... suck... moppen ska/måste igång o fönstret är litet - sommardäcks krav... så det när -nu- som gäller. Inför vinterkörningen så kan jag fixa uppgradering, men det är då det.

Eftersom jag inte kan få fram vilka slangklämmor som lämpar sig till vilket användningsområde så ställer jag den generella frågan här, baserat på ovan rundsmörjning och "äkta oljeställ" (som blev kläd effekten...).

Funderar på om dessa kan vara lämpligare än de ovan:
https://www.biltema.se/bygg/vvs/ventila ... 2000019557
Pris: 26;90kar/par
SLANGKLÄMMOR 13-19 MM RF 2 ST
Art. 61-902
ø13–19 mm
Bild

...eller är de lika dåliga som de jag har? Bör ju vara pressade anslutningar på hydraul slang med tanke på oljetycket, men... jag har haft detta system under ca 10 år och då ca 15 000 mil eller nått sånt, så de -har- fungerat (...tills idag...).

Vilka slangklämmor är de mest lämpliga för mitt akuta behov?
Senast redigerad av dc_lindberg 20:14:15, 20-11-2019, redigerad totalt 1 gång.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11



dea

#2 » 20:02:51, 19-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vet inte hur biltemas klammor är nuförtiden men jag har ett äldre sortiment därifrån som jag helst inte använder, köpt en sats från aba som håller en helt annan kvalité, rostfritt eller ej behöver du nog inte bry dig om du köper aba.

2 personer gillar det här inlägget.
dea
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:15:24, 09-09-2004
Ort: Njura, NordÖstra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 685
JD 6910
JD 6310
Fendt 815
BM 641

bangt

#3 » 20:16:50, 19-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller med! har en satts från biltema,totalt värdelösa !

1 person gillar det här inlägget.
bangt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:36:06, 11-03-2008

johaniskogen

#4 » 20:23:30, 19-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad e de för diameter på slangarna du pratar om?
johaniskogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:49, 25-09-2011
Ort: strängnäs
Sverige
Maskintyp: Traktor

dc_lindberg (trådstartaren)

#5 » 20:58:00, 19-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ooops johanisjogen!
Mitt fel :-(
Tänkte inte på't.
...3/8"?... 11mm? inre diameter? yttre är väl då... 13-16mm? (måste gå ut å mäta..., i morgon...)
Standard oljeslang för bil, i grovlek.

Har spräckt 3st sådana här. På BMWn går anslutningarna parallellt med ovansidan tillskillnad från dessa till HD.

Bild
Bild
[/quote]
Mycket bra oljekylare, men... de tål inte 20-25bar's start tryck... har en Setrab (hydraul oljekylare 400bar "special" som ska på så fort jag ids koppla in den).
Hade på min Suzuki GS850GN - gjorde -underverk- på den! Så ock på BMWn, så länge de höll dvs...

https://www.japan-webike.se/products/21726891.html




Färg : Svart
Slanglängd : 2m
Exklusiv LOCKHART Oljekylare
Outlet Port Size : för Φ10
Slangens inre diameter : Φ9
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

fretchi

#6 » 21:14:13, 19-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du så höga tryck att du måste använda hydraulslang är väl det rimligt att fixa en ordentlig slang med pressnipplar.

3 personer gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

johaniskogen

#7 » 21:17:20, 19-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med den tjockleken hade mitt val varit miniklämmor av denna typ
https://www.do88.se/sv/artiklar/slangti ... index.html

Upplever att den modellen du använt dig av har svårt o omfamna smalare slangar.. Under 20mm ø så rek jag miniklämman, har ingen erfarenhet av märket ag länkade till..

1 person gillar det här inlägget.
johaniskogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:49, 25-09-2011
Ort: strängnäs
Sverige
Maskintyp: Traktor

dc_lindberg (trådstartaren)

#8 » 21:26:56, 19-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo... o jag har upplevt dem jag har/haft som att man inte får åtklämningskraft nog; därav valde jag de översta (grov stark djup gänga).

Håller helt med dig fretchi - du ser det ovan i min text/presentation. 7bar's arbetstryck - BMW påstår ngt i stil med 4bar (tror jag). När 10 bars slangar sprack, det var då hydrauloljetrycksmätaren åkte på! Det var på det sättet jag fått reda på vilka enorma oljetryck som Avatar mopederna kommer upp i. Vid -20'C så bottnar 16 bars instrumentet helt ut på ca 22 bar (nålen går så långt förbi 16 bars markeringen). På sommaren, +30/40'C så är start trycket blygsamma 12bar eller så i mindre än 10 sek, för att snabbt landa på ca 7-8bar.

Låter ungefär som så i mina öron, dra åt det du har. Hoppas på att det sitter ihop. Få moppen körtillåten igen - "gör om gör rätt!"

Dum fråga, men det är ibland så kul att få ställa... blåröken kom upp på höger sida i kåpan... där sitter generatorn... och därmed generator remmen... vågar man -hoppas- på att den kan svälja förtretet att blivit väl smord?... eller?... (=någon annan som har erfarenhet av olja på fläktrem?)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

jpd

#9 » 23:46:34, 19-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har inte så lång stos att du får på dubbla klämmor?
jpd
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:49:25, 29-05-2012
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135
Nimbus typ C
LM 218
LM 218 TD
Hydrovåg SG10

Mattias Petterson

#10 » 00:03:55, 20-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har inte funderat på någon tunnare olja för vintern?
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

torbjorn_forsman

#11 » 00:08:33, 20-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Slangklämmor som på den översta bilden, med genomgående slitsar i plåten som skruvens gängor ska gripa in i, brukar vara oanvändbara om man verkligen vill att slangen ska sitta fast. Jag tror den sorten är ett amerikanskt påfund från början.
Europeiska slangklämmor med pressade spår i plåten, brukar fungera mycket bättre. T ex de svensktillverkade ABA-klämmorna, och de slangklämmor, ofta med rostfritt plåtband, som man brukar hitta fabriksmonterade på tyska och franska 80-90-talsbilar.
Ett annat gott råd är att slangklämmor brukar fungera bäst i närheten av den största slangdiameter de är avsedda för.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Stefan1972

#12 » 09:28:06, 20-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Känns som att du borde gå till botten med dessa tryck. Det låter inte normalt någonstans att ett normalt smörjssystem ska stiga till över 20bar bara för att det är kallt.

1 person gillar det här inlägget.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

braha

#13 » 09:50:58, 20-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den andra anledningen till att slang lossnar, är att röret är "för blankt" - dvs slangen glider för lätt.
Om röret dessutom inte har en fläns, finns det inget som stoppar i längsled.
Jag brukar - med avbruten fil där det är trångt - tillverka grader på tvärs typ gängliknande.
Kan också gå att med gängsnitt på absolut yttersta delen få till något liknande.
Välj snitt som inte tar för djupt.
Dessutom viktigt att både rör o slang är torra utan olja ut- e invändigt vid påträdning.
Det brukar sitta.

Gör likadant med gradad kopparrörbit när trädgårdsslangen blir skadad o måste skarvas.
braha
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:27:43, 25-07-2011
Ort: Sthlm N
Sverige

dc_lindberg (trådstartaren)

#14 » 11:02:20, 20-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Toppen svar allihopa!
:buga:
...på mitt lilla läckage besvär... så vill håller oss där en stund till då :vissla:

Ingen fara oljetrycket är korrekt. Vevaxeln "svävar" på en oljefilm/kudde. Det är trycket till vevaxeln vi talar om.
BMW anger inte arbetstryck i motorbeskrivningen.
Det förekommer att original, länkat och olänkat oljefilter "knycklas ihop" av oljetrycket... - motornmodellen har -högt- oljetryck. Det är inte VW 1200-2000cc boxermotor tryck inte, inte på långt när ens... Varför BMW valde att ha så högt oljetryck har jag inte funnit någon beskrivning av.
Finns 2st övertrycksventiler.
NB! Vid tomgång är arbetstrycket ca 2 bar. När oljan blir gammal och tunn kan trycket sjunka ned mot 1bar - då går motorn nervöst dåligt. Oljetyckmätaren varnar för vid tryck under 0.4bar.
Fräsch oljepump ger 7.5bars arbetstryck vid 3-4000rpm och uppåt, vid arbetstemp. Är oljan kall, vilket är det som ger de absurda trycken jag nämnt ovan, så mildras de av helsyntetiska olja. Kan skilja 5-6bar vid kallstart vid -20'C - så, ja, så kan man göra. Jag har också kört moppen med Omega 777 SAE50 vid -20'C... det går utmärkt... men... Vd. Göran Westerhagen (på den tiden han ägde Smörjteknik i Upplandsväsby) hade väl valda ord som han yttrade... :skratta3: Vi har -ingen aning- om hur högt kallstart trycket var med rak 50 olja... men... motorn uppskattade oljevärmaren som jag hade på den tiden...

Ja.
Skarvstyckena har "hullingar" - men skarvslangen är "Biltemakvalité"... så... det blir en tur till Swedol o köpa en hydraulslangsbit å byta till.
Passar på å köper nya slangklämmor av dem samtidigt.


...så det var ingen inbillning att de liksom..."öppnat sig lite" di där jänke klämmorna?

:back_to:
Trådens fokus var egentligen, vilka slangklämmor till vilket jobb ;-)

Är konsensus nu att ABA-slangklämman är den föredragna när slangens tryck (?...å vilken svenska...) är under presskopplingsnivå (var anses gränsen för det gå?), och klart över vattenslangstryck?
Jag har bra erfarenhet av att ABA inte skruvarupp sig. Och erfarenhet av att de är ett... H... att lossa efter ett tag... Jag har -aldrig- sett dem i rostfritt iof.

De gången jag använt minimodell... då har jag fått rundsmörjning...

...det -kan- bero på vem som tillverkat miniklämmorna iof... för de var inte ABA...

Vilken av dessa modeller ger kraftigaste åtdragningen?
Min uppfattning blev att mini inte förmår dra ihop, "krama åt" med samma kraft som modellen ovan... :klia:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

torbjorn_forsman

#15 » 12:44:06, 20-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Framför allt så drar inte miniklämmorna åt med samma kraft runt hela slangens omkrets. En mjuk slang med hårt åtdragen miniklämma blir "D-formad", och då kan det läcka i hörnen om nippeln är cirkelrund.

Jag har åtminstone sett rostfria tyska klämmor av "ABA" -typ, så de finns bevisligen. Om de går lätt att köpa någonstans är en helt annan sak.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till MC

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se