Frågan kommer sig av... att min moped valde att ge sig själv en rejäl rundsmörjning... ca 3L... på E18... i ca 110...
Vad som hände var att en slangskarv kröp isär för mig...
Slangarna är... ett par år (tionden) gamla, men hela.
Har använt rostfria, den går på vintern så...
De ser ut så här:
...till saken hör att oljetrycket vid kallstart kan lätt gå över 20bar... arbetstryckt är ca 7bar (90-120'C).
Har haft 10bar's slangar spruckit för mig på 90-talet... nu har jag 400bar och 25bars skarv. Det var 400bars slangen som släppte...
Givetvis - jag fattar att det är -gamla- torra hårda slangar = -byt dem- !
Men... suck... moppen ska/måste igång o fönstret är litet - sommardäcks krav... så det när -nu- som gäller. Inför vinterkörningen så kan jag fixa uppgradering, men det är då det.
Eftersom jag inte kan få fram vilka slangklämmor som lämpar sig till vilket användningsområde så ställer jag den generella frågan här, baserat på ovan rundsmörjning och "äkta oljeställ" (som blev kläd effekten...).
Funderar på om dessa kan vara lämpligare än de ovan:
https://www.biltema.se/bygg/vvs/ventila ... 2000019557
Pris: 26;90kar/par
SLANGKLÄMMOR 13-19 MM RF 2 ST
Art. 61-902
ø13–19 mm
...eller är de lika dåliga som de jag har? Bör ju vara pressade anslutningar på hydraul slang med tanke på oljetycket, men... jag har haft detta system under ca 10 år och då ca 15 000 mil eller nått sånt, så de -har- fungerat (...tills idag...).
Vilka slangklämmor är de mest lämpliga för mitt akuta behov?