dc_lindberg skrev:toker skrev:Varför kör du 1800 mil utan att byta olja vad är intervallen på en gammel boxer även om oljetrycket är ok ska oljan bytas.
Därför att jag missade intervallen... tittade på oljetrycket och på oljestickan.
Av tillfälligheter och misstag kan man göra upptäckter.
500 mil's intervall gäller på standard mineralolja. Omega klarar 1200-1500, och tydligen 1800 (och mer) utan att tappat för mycket i viskositet och smörjande egenskaper (subjektivt genom att känna på oljefilmen mellan fingrarna).
Dock (!) så säger detta inget om hur ren eller smutsig oljan är rörande "den flytande smärgelduken"... något jag fick lära mig en hårda vägen rörande slutväxeln! Där var hypoiden, 690 80W/90 fräsch även fast den rullat över 4000 mil... så gick en tand av... när jag tömde slutväxeln var det -ordagrant- "flytande smärgelduk" !
Bytesintervallen enligt BMW är 1000mil på slutväxeln... med 690 går det bra att köra 1500, men då -ska- den byta pga metallfragmenten!
Kör man standard mineral... då bör man byta var 500:e!... Att BMW anser att slutväxeln inte behöver ha färsk olja oftare än växellådan... det får stå för BMW! Min erfarenhet är ½ tiden max för slutväxeln!
Jag har tidigare sagt att min erfarenhet av Omega 757 0ch 690 vs andra oljor i BMW /7 mopeder är att man kan utan risk x2 till x3 rörande serviceintervall. Men, pga den där "flytande smärgelduken" så bör man begränsa till max x3 men hellre sikta på x2; och att byta oljefiltret enligt fabriksrekommendationer trots detta!
Nu var trådens ämne ifo:
- oljekylare / -kylning
- oljeslang
Det är helt omöjligt att känna på oljan om den är bra så man kan köra vidare och dubbla eller tredubbla intervallen. Om man ändå öppnar slutväxeln och kollar skicket på oljan trots att det inte riktigt funkar så anser i alla fall jag det är lika bra att byta olja då det handlar om i runda slangar 5 dl olja. På stora industrimaskiner kör man med olje analys då skickar man prover till lab om man inte har egna grejer för koll då kan man köra väldigt länge på en olja om det är gynnsamma förhållanden men då handlar det om lite större mängd olja. Anledningen man byter olja i slutväxeln är dels kondens men sen sitter det inget filter så smutsen riskerar följa med oljan och förstöra lager och drev och det gör det oavsett syntet eller mineral olja så i stället för att köpa dyra special oljar och köra 2 eller tom 3 gånger intervallen köp vanlig standard olja och byt enligt intervall.