Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCMC

BMW R80, BMW R100, oljekylare, oljeslang

79 inlägg • Sida 5 av 6
Snacka om MC här

toker

#61 » 12:05:10, 14-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:
toker skrev:Varför kör du 1800 mil utan att byta olja vad är intervallen på en gammel boxer även om oljetrycket är ok ska oljan bytas.


Därför att jag missade intervallen... tittade på oljetrycket och på oljestickan.
Av tillfälligheter och misstag kan man göra upptäckter.
500 mil's intervall gäller på standard mineralolja. Omega klarar 1200-1500, och tydligen 1800 (och mer) utan att tappat för mycket i viskositet och smörjande egenskaper (subjektivt genom att känna på oljefilmen mellan fingrarna).
Dock (!) så säger detta inget om hur ren eller smutsig oljan är rörande "den flytande smärgelduken"... något jag fick lära mig en hårda vägen rörande slutväxeln! Där var hypoiden, 690 80W/90 fräsch även fast den rullat över 4000 mil... så gick en tand av... när jag tömde slutväxeln var det -ordagrant- "flytande smärgelduk" !
Bytesintervallen enligt BMW är 1000mil på slutväxeln... med 690 går det bra att köra 1500, men då -ska- den byta pga metallfragmenten!
Kör man standard mineral... då bör man byta var 500:e!... Att BMW anser att slutväxeln inte behöver ha färsk olja oftare än växellådan... det får stå för BMW! Min erfarenhet är ½ tiden max för slutväxeln!

Jag har tidigare sagt att min erfarenhet av Omega 757 0ch 690 vs andra oljor i BMW /7 mopeder är att man kan utan risk x2 till x3 rörande serviceintervall. Men, pga den där "flytande smärgelduken" så bör man begränsa till max x3 men hellre sikta på x2; och att byta oljefiltret enligt fabriksrekommendationer trots detta!

Nu var trådens ämne ifo:
- oljekylare / -kylning
- oljeslang

Det är helt omöjligt att känna på oljan om den är bra så man kan köra vidare och dubbla eller tredubbla intervallen. Om man ändå öppnar slutväxeln och kollar skicket på oljan trots att det inte riktigt funkar så anser i alla fall jag det är lika bra att byta olja då det handlar om i runda slangar 5 dl olja. På stora industrimaskiner kör man med olje analys då skickar man prover till lab om man inte har egna grejer för koll då kan man köra väldigt länge på en olja om det är gynnsamma förhållanden men då handlar det om lite större mängd olja. Anledningen man byter olja i slutväxeln är dels kondens men sen sitter det inget filter så smutsen riskerar följa med oljan och förstöra lager och drev och det gör det oavsett syntet eller mineral olja så i stället för att köpa dyra special oljar och köra 2 eller tom 3 gånger intervallen köp vanlig standard olja och byt enligt intervall.

2 personer gillar det här inlägget.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet



dc_lindberg (trådstartaren)

#62 » 20:34:24, 14-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då har du inte känt på olja Toker.
Givetvis är det skillnad på kraven - inom industri och entreprenad; där tar man oljeanalys.
När Smörjteknik låg i Lapplands-Väsby så ingick analys.

Rörande inkoppling av oljekylare - "by the book". Det är ca 30% som går ut från oljefilterhuset av L/min flödet.
På original finns det dessutom 2 olika versioner:
- med termostat
- utan termostat
Jag har Lockhart systemet med termostaten på oljekylaren... dvs -hade- ... Lockharts system var/är öppet, "bak vägen", varför det inte spelar någon roll om oljan är 80'C eller -20'C... den trycks i alla fall tillbaka in i oljeslangarna...

Då valde jag i senaste "uppdateringarna" att ha hydrauloljeslang, 400 bar, ... -den- håller!
Problem löst med slangarna, mao ;-)

Fullflödes ger möjlighet till annan intressant utveckling - ett oljefilter på slangen, istället för BMW original-elände.
Nu när man fått lite Maskinist kontakter - så kanske det kan komma till skott?
BMW /5-7 har ett system med -fullflödes- filter.

Kom å tänka på en liten, obetylig, trivial, löjlig detalj... som ingen av er frågat mig (o jag inte kollat heller)... "är det månne möjligen fel på din övertrycksventil i oljefilterhuset"?
- jag vet inte! Det slog mig nu att, -den- kan vara trasig! Vi kollade inte den när motorn renoverades vid 14 000 mil (visade sig vara helt onödigt - behövde inte byta ens kamkedjan (vilken vi bytte "bara för att vi kunde, liksom dreven).

Vi behöver en till motor att kontrollera oljetycket mot!
Frivillig?

Någon som ev., kan få fram data på -när- primära övertrycksventilen skall öppna? (sekundära skall öppna vid 4kg om jag minns rätt; den i registerkåpan vid kamkedjan alltså).

...kan ju vara en delförklaring i så fall i den löjligt höga soppaförbrukningen... den var 0.8-0.9L/mil när jag köpte den från pliten 1991. Nu drar den "bara" 0.56-0.6 vid 90km/h... Med dubbeltändningen skall den inte dra mer än kring o.4-0.45 enligt de jag känner som kör Q-Tech systemet.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

toker

#63 » 21:41:14, 14-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo har känt på olja men har långtifrån den fin känslighet så jag kan analysera om jag kan köra vidare eller byta efter intervall så därför byter jag enligt intervall fast på mc blir det nog ofta tätare än så. Öppningstryck på övertrycksventilen borde stå i verkstads handboken har du den inte finns den säkert nånstans på nätet på R1150 är öppningstrycket 5,5 bar men den är ju lite moderniserad så kan säkert skilja en del.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

Ivar Risslén

#64 » 05:13:33, 15-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vill ni se hur motorn är byggd så finns det de här filmerna.
https://www.youtube.com/watch?v=X2jVdYkreyU
https://www.youtube.com/watch?v=S8pxxfb1QXE

Här är en bild på hur oljekanalerna går och en liten beskrivning på olika saker som ingår. Där står det att övertrycksventilen ska öppna vid 5 bar. https://pbase.com/dwerbil/image/154643166
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Stefan1972

#65 » 08:52:48, 15-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om övertrycksventilen öppnar vid 5bar så kan vi ju då fråga hos hur dc´s teorier stämmer? Oljan torde bli extremt varm om övertryckventilen är öppen hela tiden för det brukar inte vara nå under av flöde den vägen och många ggr skapa en massa värme bara.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

dc_lindberg (trådstartaren)

#66 » 09:49:01, 15-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ivar Risslén skrev:Vill ni se hur motorn är byggd så finns det de här filmerna.
https://www.youtube.com/watch?v=X2jVdYkreyU
https://www.youtube.com/watch?v=S8pxxfb1QXE

Här är en bild på hur oljekanalerna går och en liten beskrivning på olika saker som ingår. Där står det att övertrycksventilen ska öppna vid 5 bar. https://pbase.com/dwerbil/image/154643166


Äh!
det är no.6 jag far efter. Det är ingen övertrycksventil! - det är nödöppnare om oljefiltret pajar (knöglasihop) så att vevaxeln inte blir utan smörjning.
No.11 är övertrycksventilen o den sitter -efter- vevaxeln.
...då är vi åter vid GÅ o måste få tag i annan motor att mäta på.
Det jag mäter är trycket mellan oljepumpen och vevaxellagren - o däremellan finns ingen övertrycksventil; se sprängskissen - det är fullflöde ända till -efter- vevaxeln. Så, på min motor så stämmer alltså mätningarna.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

fretchi

#67 » 10:28:48, 15-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja ska oljan passera så där mycket skrot innan den når tryckbegränsaren är det inte så konstigt att det blir höga tryck vid kalla temperaturer med tjock olja. Men på ett sätt är det ju bra då inga delar riskerar bli utan smörja.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

Ivar Risslén

#68 » 12:32:51, 15-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du tittar på vänstersidan av motorn så ser du en plugg mellan cylindern och oljetryckskontakten. Den pluggen pluggar kanalen som går till oljepumpen. Där skulle det gå att ansluta en mätare om man vill. Jag vet inte om man kan skruva loss den när motorn sitter i ramen.

På RxxxRS/RT modellerna så finns det 3 olika modeller av mittdelen av kåpan som sitter framför motorn. Den första är som ett kylargaller med horisontella ribbor. Den satt på modeller utan oljekylare. Den andra modellen är tät och har bara ett uttag högst upp för oljekylaren. Den satt på modeller med oljekylare mellan -78 och -83. Den sista modellen är en kombination av de första modellerna för att få bättre luftflöde runt motorn. Den nedre delen var med horisontella ribbor och högst upp var det ett urtag för oljekylaren. Den har jag bara sett på cyklar efter -86 . Det är för att motorn inte ska bli överhettad vid långvarig autoban körning. Cykeln ska tåla att ligga på närmare maxvarv i timmar i sträck utan att bli överhettad.

Andra saker som skiljer mellan olika årsmodeller utformningen av oljefilterhuset. Jag har blivit varnad att jag måste se till att få med alla delar när jag byter filter men jag har inte haft de delarna på mina cyklar. En annan sak som skiljer mellan olika årsmodeller är storleken på oljetråget jag tror det var till -81 års modell som de kom med ett större oljetråg så att oljevolymen skulle bli en halv liter större. Det var även flera andra ändringar det året på motorerna.
De cyklar som jag äger av det här fabrikatet är en R100RS årsmodell 1977 och en R100RS årsmodell 1981. Det skiljer mer än man kan tro mellan de cyklarna fast de har samma modellbeteckning och ser ganska lika ut. Det enda som passar rakt av är bakstötstämparna. Sedan så kom det ett tredje utförande 1986 med en massa andra ändringar som jag inte vet så mycket om. BMW lade ner modellen 1983 för att bara satsa på K-modeller och den enda Boxer som de hade kvar var GS modellerna. Men de fick kritik så de började att tillverka de övriga modellerna igen 1986 men R100 modellerna fick lägre effekt och vridmoment toppen på ett lägre varv.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

mats757

#69 » 13:53:55, 15-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som kuriosa kan jag berätta att min gamla Honda pumpar 40 liter olja per minut vid 6000rpm. (Enligt verkstadshandboken.) Nu är det fler lager och även växellådan som smörjs av samma olja. MEN det är stora mängde olja som beräknas flöda igenom alla lager. Tror alla lagerspel ligger mellan 3 och 6/100mm. Skulle förvåna mig och det är så mycket större lagerspel i BMW´n.

1 person gillar det här inlägget.
mats757
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:49:15, 17-09-2009
Ort: Hedemora
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: MF35
Case Poclain 125

dc_lindberg (trådstartaren)

#70 » 13:54:10, 16-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ivar Risslén skrev:Här är en bild på hur oljekanalerna går och en liten beskrivning på olika saker som ingår. Där står det att övertrycksventilen ska öppna vid 5 bar. https://pbase.com/dwerbil/image/154643166

Bild

Lånad bild från USA eller Australien - ca 15 år sedan:
Bild
Det är den enda bilden jag hittar på var "pluggen" sitter IR - o det är -bakom- ramröret... o där finns inte plats för någon anslutning...
När man monterar oljetryckgivare så använder man en T-anslutning på oljetryckgivarens postition; men jag fick aldrig tag i de adaptrarna...
Vet vi tittade på den lösningen redan på 90:talet - liksom gick bara inte att få till det (då).
I sak spelar det ingen roll dock - titta igen på oljeschemat; jag har använt "samma" position i slingan, men tar trycket över oljefiltret.

Original oljekylarslagar är strypta till 4mm eller därikring. Jag har 9-11mm ngt... dvs har högre flödeskapacitet mellan motorn och oljefiltret än
original och pirat. Detta gjorde just med avsikten att det -inte- skulle bli en strypning i den kretsen då det skulle påverka smöjningen av vevaxeln negativt.

Balansen mellan att kunna kyla sommartid och värma både sommartid och vintertid:
BMW R45-100 Oljetrågsvärmare
Bild

Så, vi kom inte längre ändå gällande vad som är förväntat korrekt oljetryck mellan oljepumpen och ramlagren.
Vi kom till samma punkt som jag kommit till sedan jag köpte moppen 1991 - inget vet, många tror, åsikterna är spridda och bestämda; men ingen vet...
Det vi -vet- är att övertrycksventilen, som sitter -efter- ramlagren, -den- skall öppna vid 5bar.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Ivar Risslén

#71 » 16:31:30, 16-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om oljepluggen i kanalen vet jag att den sitter bakom ramröret. Det är nog besvärligt att komma åt den vanliga oljetryckskontakten. Det finns några olika sätt att montera en oljetrycksgivare för en mätare på platsen för oljetryckskontakten. Det har funnits några olika modeller. Jag använder en slang som var avsedd för att kunna flytta oljetrycksgivaren på bilar. Själva givaren med T-stycke för oljetryckskontakten flytta jag upp till där signalhornet är fäst. Jag köpte den hos en bildelsfirma i Vilhelmina på början av 90-talet och den har hållit de åren som jag körde till jag tog uppehåll i körningen på 2008, så minst 15 säsonger har den hållit. Oljan jag har kört oftast på har varit Castrol 10W50 eller 10W60 utom en halv säsong på någon 10W40 olja p.g.a. att jag inte fick tag i Castrol när det var dags för vårservicen. Det kallaste jag har startat den i har varit -5 till -10 grader C. Jag har bara kört när det ska ha varit bar väg utan risk för is och snö.

Vad som kan orsaka ditt problem är svårt att säga. Det jag tror är att du har för tjock olja efter yttertemperaturen och varvar för hårt.
Har du hört med sidovagnsåkarna vad de tror att det är för orsak för dina problem ?
Errare humanum est

1 person gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

PeterA

#72 » 22:38:24, 16-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

https://arvikafordon.se/museerna/club-mc-veteranerna/
Varning off topic!
När X-et ericsson lödde (just det, hårdlödde) ihop ramen till sin "låghjulade" BMW-sidvagnsracer stod jag som 15-åring bredvid och bara glodde. Han skadade mig nog för livet..

2 personer gillar det här inlägget.
PeterA
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:49:09, 27-11-2010
Ort: Köping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Boxer 350
MF50B

PeterA

#73 » 22:50:42, 16-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jamen vart fick jag Ericsson ifrån? X-et Ahl ska det vara, samma man som hjälpte Per Eklund uppför Twin Peaks.

1 person gillar det här inlägget.
PeterA
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:49:09, 27-11-2010
Ort: Köping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Boxer 350
MF50B

dc_lindberg (trådstartaren)

#74 » 09:01:27, 17-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ivar Risslén skrev:Vad som kan orsaka ditt problem är svårt att säga.
Det jag tror är att du har för tjock olja efter yttertemperaturen och varvar för hårt.
Har du hört med sidovagnsåkarna vad de tror att det är för orsak för dina problem ?


Oj - det är ett inte problem; 20Bar's slang höll om jag minns rätt. Vet att det "råkade" "bara" bli en 400Bars slang när jag skulle ha klämda anslutningar, dels hade de bara stålspunna slangar och dels så "krävde" slangmaskingen det, o när jag hörde priset så valde jag att inte vara dum-snål.
Det är 10 bars slangarna som spricker. Helt omöjligt är det inte att 20 bars slangen blev otät på kristall eller nått sånt där vädret är svalt och skönt, myggfritt och på den tiden även svenssons fritt. Vid -25/30 det var då jag toppade ut på uppskattningsvis kring 22 bar. Sommartid är trycket aldrig i närheten av 16 bar.
Sommar: 20W/50 (Omega 757 ska vara flytande ned till under -25)
Vinter: 15W/40 (Omega 757 ska vara flytande ned till under -30)
Vintern jag kom till Smörjteknik i ca -20'C o fortfarande hade sommarolja i som jag testade på Autobahn, 777 SAE 50, då fick jag -bannor- av Vd. Göran Westerhagen!!!
På hydrauloljetryckmätare så ser man inte mer en nyans skillnad i tryck mellan de oljorna.

Statoil: 25W/50 var en intressant olja. Gav högre tryck än Omega, men... "livslängden" var som på alla andra oljor ca 300mil innan viskositen trillad ned till 6 bar... viss höll den lite längre än annan "skräp olja"... men vid 600mil så var den under 6 bar den med...

Nu tycker väl vän av korta intervaller att man kör ju inte mer än 300mil per säsong... jag kom aldrig i närheten av Skåne-bosses miltal, men redan kring 1500-2000 mil/år så är 500-mils intervaller "störande"... oljefilterbytet på dessa tar en -god- stund, och är viktigare än själva oljebytet i sig... Därav vill jag flytta ut oljefiltret och ha det slangmonterat.

Varvar för hårt?... lufsat f.n. på max 4000 rpm o varvar inte upp...
Innan jag fick ventilraset så var normal marsch rpm 5200 (där går motorn trevligast), men i princip aldrig varvats över 6500rpm.
Bra försök IR ;-)

Det är en namnkunnig sidvagnsåkare som är "min mek"; dvs den ende som visat sig kunna och ha färdighet nog för att få.
"du har problem med din BMW som ingen annan har med sina" - är väl ungefär så det brukar låta :skratta3:
...gissa vem som inte kunde få ordning på sin bakbroms på ett av sidvagnsekipagen i våras...just det, min mek!
Brembo, bromsar, BMW, R80, R100, K75, K100
Ooops... förklaringen... har jag tydligen glömt lägga in i den tråden. Bromsskivorna oxiderat vid nitarna. Skålarna = skort = "slår skivan".
Min mek hade ett problem som "ingen annan råkar ut för"; ett hjullager som var felmonterat av tidigare ägare!...

Fordon som används mycket, och på så sätt hårt, kommer att slitas och uppvisa spännande saker.
När man låter folk göra jobb åt sig som inte kan... då får man räkna med problem... och de problemen är inte över än för min del... Topp Jobb har kostat mig över 60 000 i reparationer sedan han förstörde ett par toppar för mig!... Jag har talat med den motorrenoveringsfirma som gjorde de första jobben åt honom. Låt säga... min toppar var -inte- åtgärdade där!... Enköpings Motorrenovering fick reparera ett par toppar, men pga Topp Jobb så tappade jag en avgasventil... på den tiden hade jag >180'C på standard motorolja. Endast omega 757 och 777 klarade/klarar av att sänka oljetempen till under 160'C... Orsaken till den tempen är att max förtändning är standard... när jag stoppade i adaptrar för att begränsa max förtändning till 19' då sjönk oljetempen ned till under 140'C.
Dubbeltändning, BMW, R75, R80, R90, R100, Dual Plug Ignition, Doppelzündung

:back_to:
Om övertrycksventilen öppnar vid 5 bar, och den sitter -efter- vevaxlen.
Vad är då rimligt -ingångstryck- "mot" vevaxeln?
Som jag tolkar det så blir då 7 bar inte alls orimligt, men vad -är- normalen på dessa motorer?
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Ivar Risslén

#75 » 12:35:07, 17-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rimligt tryck i oljan från pumpen upp mot 10 bar vid kall olja och kanske lite mer vid tomgångsvarv. Det är helt beroende på varvtalet hur stort flödet blir. Trycket hänger samman med hur fort oljan kan lämna kanalerna. Har man en sliten motor så lämnar oljan kanalerna snabbare.

Kuriosa. Jag har en R100RS -77 motor som har ett skuret vevstakslager. Det inträffade vid en Norge tur där jag körde lugnt och höll fartbegränsningarna en lördagsförmiddag. Den hade börjat att förbruka lite förmycket olja för mitt tycke. Jag var tvungen att ha en oljeflaska med mig för att kunna fylla på på mina helgturen runt norden. Jag bytte ram och vevlager och kolvringar plus fler saker i motorn då hade den gått 145000 km. Det bakre vevlagret var slut men det främre var inte så stort fel på. Det är normalt att det bakre vevlagret slits mera då det får mindre med olja och varmare då det sitter längst i från oljepumpen. Själva vevaxeln var det inget fel på. En av orsakerna varför jag kostade på motorn var för att jag och några andra skulle åka till Berlin och Fim-rallyt i Eindhoven på sommaren efter. Den turen gick bra fast det blev varmt när vi hade kommit till Berlin. Den gick bra hela sommaren utan att den tog någon olja. Till sommaren efter så provade jag ett piratoljefilter, dyr amerikansk olja som skulle vara bra och Slick 50 som det var mycket reklam om på den tiden. Cykeln fick problem att gå på tomgång när jag kom in till tätbebyggda områden om jag stannade genast körde jag en liten stund eller startade om den så var tomgången okej. Jag antog att det var förgasarproblem. Jag var på en MC-träff i Brønnøysund när den inte ville starta på när jag skulle vidare. Startmotorn orkade inte dra motorn runt så vi fick springa igång den. Vid fortsatt färd till ön Vega så gick den normalt men på hemvägen så började den att knacka mer och mer. Jag körde några veckor runt om hemma innan det blev värre.
När jag tog isär motorn så hade det främre vevlagret snurrat i vevstaken men det bakre var bra men hade fått en beläggning som hade släppt delvis. Jag antar att det hade att göra med Slick 50 som jag hade slagit i motorn. Det skulle ge en beläggning som skulle vara bra för motorn. När det blev beläggning på det främre vevlagret som hade en mindre nött tapp när jag bytte vevlagren så blev spelet för litet och till det nöp fast. Det var nog därför som startmotorn inte orkade dra runt. Jag hade kört drygt 2000 mil sedan jag bytte vevlagren och 500-600 mil sedan jag hade slagit i Slick 50, jag hade även gjort ett oljebyte till Castrololja ungefär 100 mil tidigare. Sedan dess har motorn stått på en arbetsbänk i källaren utan att jag har gjort något mer utom att köpa mig en till R100RS -81 och en extramotor till en R100RS -77. Så jag har lite att sysselsätta mig med nu när jag snart ska bli pensionär. Planerna är att få alla cyklarna besiktade och körklara innan jag kilar vidare. :back_to:
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15


Återgå till MC

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se