Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCMC

BMW R80, BMW R100, oljekylare, oljeslang

79 inlägg • Sida 6 av 6
Snacka om MC här

dc_lindberg (trådstartaren)

#76 » 17:40:31, 17-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Slick 50 i min Avatar...
=> växellådan rasade...
=> slutväxeln behövde akut nya lager...
Suzuki GS850GN
=> tappade ned till 6kg kompression på samtliga 4 cylindrar, kamkedjan var slut, koppling slut
MEN!
Slick50 o det felcentrerade stödlagret i generatorkåpan för bilgeneratorn:
- Med Slick50 höll lagret 200mil
utan Slick50 höll det 100mil
Såld moppen för en symbol summa - står i Kjula/Eskilstuna ej påställd sedan jag sålde den 1998(?). ...man kanske skulle köpa tillbaka den?

Givetvis bara tillfälligheter, eller?...

Det som beskrivits är att Slick50 ger en teflonhinna, som fungerar! Men... när den är slut... då ökar punktbelastningen med en faktor xY... och metallerna skär...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11



Ivar Risslén

#77 » 18:15:52, 17-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den enda produkten från Slick 50 som jag har hört lite positivt om är deras fett. Basoljan i oljeprodukterna hade samma klassning som tidig 70-tals olja för bensinmotorer.

Vad har din BMW motor haft för liv tidigare ?
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

fretchi

#78 » 20:48:08, 17-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad jag har hört om slick 50 så är det mer eller mindre snake-oil. Med lite tur fastnar teflonpartiklarna i oljefiltret och hinner inte ställa till med någon skada. I värsta fall hamnar det både här och där.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

dc_lindberg (trådstartaren)

#79 » 20:58:24, 17-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

3600 mil på PHS i Strängnäs och på PHS Sörentorp/Sthlm.
> 30 000 mil hos mig sedan 1991.

Förstörde båda cylindrarna (översta ca 5mm) genom överhettning... (fråga inte hur, men det var varmt och skönt, på vintern...) => gick inte fortare än 120km/h... hur F jag än bar mig åt... ingen av de som titta på min cylindrar såg felet... vare sig min mek, MC-proffsen, Ola Widegren, osv... jag upptäckte felet långt efter Top Jop katastrofen... sedan dess har jag pysslat med att få ordning på "skrotet"...
Är i behov av en bra /7 motor 1981-1984 helst, de senare är felbyggda o kostare ca 20-25 000 att fixa till... de tidigare har stålfoder cylindrar o lite sämre motorblock (ss du upptäkte på din R100RS). Behöver motorn till min R100RS/RT "sommar moppe" - hade en motor till den... bytte den mot en autobahn "trimmad"... som var inte riktigt i bra skick... nikasil skador i båda cylindrarna där kolvarna uppnår 17m/s... dvs ett riktigt -fult- bedrägeri av en tysk BMW Verkstadt "i minnet"... å det var har så "ballt"... "han" finns på min besökslista om jag ids, eller så får Karma förklara "att så där gör man inte!"

Motorn är dock, som jag skrev, helrenoverad, av -min- mek vid 14 500mil.
Det enda för mig kända problemet är att ITUn inte lirar som den ska... får dubbla tändpunkter vid full avans... o det giller inte motorn... Första testen med den ombyggda ITUn fungerade moppen i... 500m(?) ngt där den klev -över- 190 o -drog-, jag slog av på gasen o se'n har den aldrig gått över 180 efter det... eller snarare 170-175ngt har varit max (ca 6300rpm om jag minns rätt).

Ska vi försöka vrida tråden tillbaka till oljeslangar och oljekylning?
- jag kommer helt klart att fortstätta använda hydrauloljeslang; de är så överlägsna biltema-10bar-oljeslang! Finns ingen anledning att snåla på de få tiorna; det är ju inte ens 1m som åtgår.
- knepet för mig är hur katten att få dit Setrab kylaren; de är gjord för BMW GS motorbåge...
Alla funderingar och tips/förslag gällande oljekylning, volymer, osv är av intresse. Wüdo distansring gjorde enorm skillnad! Motoren- Israel har en version med K-oljefilter, osv
- Defa -hade- användbar oljevärmare; har de återupptagit produktionen av den? (saknar -så- oljevärmaren! när den kortslöt, då -small- det!!! som någon brände av en 9mm pistolkula 2m bakom mig!!!)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11


Återgå till MC

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se