Exakt så IR
Nu hoppade du lite långt i tankegångar och konstruktioner Stefan1972.
Detta är en motor som nästan inte ändrats sedan den konstruerades 1923... Toleranserna är mycket större än på moderna motorer, vilket kräver en tjockare olja.
I Kalifornien var det vanligt att man använda SAE 30, men den är för tunn... SAE50 är lagom i så varmt klimat, men ger andra problem... SAE30 skall bytas med 300mils intervall.
5W/30 går inte att använda här i norr - den är för tunn. 0W-60 var en favorit under 90:talet. Jag tyckte dock att 60 var väl tjockt och föredrog 5W/50. Quaker State 20W/50 var den bästa
olja för motorn innan jag provade Omega 757 15W/40 på vinter, 20W/50 på sommaren, och... ett halvår med 777 SAE50 (otrolig olja!).
Oljan skall klara av "genomslag" - och det gör inte de tunnare oljorna när de används i de äldre motorerna... vilket man ser som betydligt högre oljetemp...
Jag har kört /7 boxer året runt sedan 1991. Det är nog 30-40 000mil. Testat, observerat och fråga "varför" samt "hur". Modifierat o haft mig. Det krävs att vara observant, för det är många "förståsigpåare" inom motorbranschen som "vet" hur det fungerar...
5W/30 - går att köra dessa motorer på, men de mår inte bra av det i längden. Den låga viskositeten leder till 4-5 bar efter ca 300mil. 10W/40 brukar hålla i ca 500mil med 5-5.5 bar då. O 5 bar är för lågt för att motorn skall gå bra och må bra. Omegas 15W/40 håller över 1000mil, vilket var en överraskning. Har kört uppåt 1800mil innan oljetrycket blev så lågt att jag kände behovet av att det verkligen var dags att byta oljan.
Du kan alltså likna BMW /5-7 med "gamla jänkare" -:-)
"gubb räser", "
traktor", osv - det är mycket stora toleranser och rudimentär mekanik (så att säga). Du -kan- köra jänkaren på 5W/30, men... de gillar det inte; lika är det med bumsarna.
Att det sedan i BMW kollektivet är de som -tror- att 75W/140 är lämplig hypoid till dem... tja... jag testade 1 gång, mindre än 6 mil. Det var fullständigt omöjligt att köra med så tjock och seg olja. Testat helsyntetisk 75W/90... då fick jag renovera lådan...
De -är- kinkiga dessa tyska "tröskor"... o dessutom så är de personligheter... så varje motor har sina egna "idéer" och hyss... (hm!)
Finns en del till, som Smörjteknik/Omega tagit fasta på; hur väl oljan motverkar att skummas.
När oljan bildar skum så är den helt klart sämre på att överföra värmen från oljan till avkylande ytor. När oljan klarar det bättre, så upplevs ytorna som betydligt varmare.
Har ett ex., med Omega 690 och en sådan kund.
Kunden konstaterade att slutväxeln blev betydligt varmare och drog då slutsaten att det var oljans fel; byte oljan och klagade över att det skorrade från dreven...
När jag mätt oljans tempereratur så skiljer den sig enligt kortfattat ovan; en skummande olja har en betydligt högre temp än en lågskummande eller icke skummande - oljetempgivare "ljuger inte".
Visst, 7.5 bar -är- högt
tryck!
Men så vann BMW Paris-Dakar med sådan motorer flera år i
rad i början av 1980:talet med först GS och sedan "Paris-Dakar" modellen.
Den viktigare frågan kanske är, vad är det -minsta- oljetryck som motorn kan tolererad för att inte
vevaxel och vevstakar ska skära?