Sida 4 av 6

Re: BMW R80, BMW R100, oljekylare, oljeslang

InläggPostat: 14:03:41, 13-10-2020
av Stefan1972
Att en motor börjar förbruka olja kan ju ha många orsaker men det är sällan nån fara att trycket är dåligt på tomgång om det omedelbart stiger om man ökar varvet. Så länge oljan ändå transporteras runt i motorn så är det ju inget som skadas och nå länge står man väl inte på tomgång ändå? Många tror ju helt felaktigt att det är trycket som skapar oljefilmen och dåligt med tryck är lika med dålig oljefilm men det är ju fel. Däremot kan ju höga temperaturer effektivt döda den biten..........Personligen skulle jag inte oroa mig ett dugg om trycket vore typ 0,2-0,4 bar och lampan flimrar på tomgång. Har ingen som helst betydelse så länge trycket återkommer med varv.

Re: BMW R80, BMW R100, oljekylare, oljeslang

InläggPostat: 14:04:50, 13-10-2020
av dc_lindberg
Exakt så IR :-)

Nu hoppade du lite långt i tankegångar och konstruktioner Stefan1972.
Detta är en motor som nästan inte ändrats sedan den konstruerades 1923... Toleranserna är mycket större än på moderna motorer, vilket kräver en tjockare olja.
I Kalifornien var det vanligt att man använda SAE 30, men den är för tunn... SAE50 är lagom i så varmt klimat, men ger andra problem... SAE30 skall bytas med 300mils intervall.
5W/30 går inte att använda här i norr - den är för tunn. 0W-60 var en favorit under 90:talet. Jag tyckte dock att 60 var väl tjockt och föredrog 5W/50. Quaker State 20W/50 var den bästa olja för motorn innan jag provade Omega 757 15W/40 på vinter, 20W/50 på sommaren, och... ett halvår med 777 SAE50 (otrolig olja!).
Oljan skall klara av "genomslag" - och det gör inte de tunnare oljorna när de används i de äldre motorerna... vilket man ser som betydligt högre oljetemp...

Jag har kört /7 boxer året runt sedan 1991. Det är nog 30-40 000mil. Testat, observerat och fråga "varför" samt "hur". Modifierat o haft mig. Det krävs att vara observant, för det är många "förståsigpåare" inom motorbranschen som "vet" hur det fungerar...
5W/30 - går att köra dessa motorer på, men de mår inte bra av det i längden. Den låga viskositeten leder till 4-5 bar efter ca 300mil. 10W/40 brukar hålla i ca 500mil med 5-5.5 bar då. O 5 bar är för lågt för att motorn skall gå bra och må bra. Omegas 15W/40 håller över 1000mil, vilket var en överraskning. Har kört uppåt 1800mil innan oljetrycket blev så lågt att jag kände behovet av att det verkligen var dags att byta oljan.

Du kan alltså likna BMW /5-7 med "gamla jänkare" -:-)
"gubb räser", "traktor", osv - det är mycket stora toleranser och rudimentär mekanik (så att säga). Du -kan- köra jänkaren på 5W/30, men... de gillar det inte; lika är det med bumsarna.

Att det sedan i BMW kollektivet är de som -tror- att 75W/140 är lämplig hypoid till dem... tja... jag testade 1 gång, mindre än 6 mil. Det var fullständigt omöjligt att köra med så tjock och seg olja. Testat helsyntetisk 75W/90... då fick jag renovera lådan...
De -är- kinkiga dessa tyska "tröskor"... o dessutom så är de personligheter... så varje motor har sina egna "idéer" och hyss... (hm!)

Finns en del till, som Smörjteknik/Omega tagit fasta på; hur väl oljan motverkar att skummas.

När oljan bildar skum så är den helt klart sämre på att överföra värmen från oljan till avkylande ytor. När oljan klarar det bättre, så upplevs ytorna som betydligt varmare.
Har ett ex., med Omega 690 och en sådan kund.
Kunden konstaterade att slutväxeln blev betydligt varmare och drog då slutsaten att det var oljans fel; byte oljan och klagade över att det skorrade från dreven...
När jag mätt oljans tempereratur så skiljer den sig enligt kortfattat ovan; en skummande olja har en betydligt högre temp än en lågskummande eller icke skummande - oljetempgivare "ljuger inte".

Visst, 7.5 bar -är- högt tryck!
Men så vann BMW Paris-Dakar med sådan motorer flera år i rad i början av 1980:talet med först GS och sedan "Paris-Dakar" modellen.
Den viktigare frågan kanske är, vad är det -minsta- oljetryck som motorn kan tolererad för att inte vevaxel och vevstakar ska skära?

Re: BMW R80, BMW R100, oljekylare, oljeslang

InläggPostat: 14:39:41, 13-10-2020
av Stefan1972
Fast har du svart på vitt att motorerna går sönder med 4-5 bars tryck då? Låter mer som att du bara är rädd för det............Du kanske har skapat problem som inte finns ens? Om motorerna skadas av ett tryck på 4-5 bar. Ja då är det nå rena konstruktionsfel någonstans. Det må så vara att de ska ha en lite tjockare olja men jag tror inte man behöver överdriva enbart för att hålla trycket på extremnivåer. Gå ner nå snäpp och acceptera 4-5 bar så tror jag mycket konstigheter försvinner. Går sen nåt sönder så kan det omöjligen bero på trycket iallafall. För länge sen jobbade jag med en kille som körde isracing med BMW och de körde inga konstiga oljor vad jag vet och det nämndes aldrig nåt om nå skjutna slangar eller oljekylare.

Re: BMW R80, BMW R100, oljekylare, oljeslang

InläggPostat: 15:11:07, 13-10-2020
av Ivar Risslén
En liten rättelse om vad det var för modell som BMW använde i Paris-Dakar i början av 80-talet. Det var RS modell som de förklädde till en GS. För ni som inte är insatta i modellerna så är RS en sport-touring modell och GS är en mer terräng-stads modell men motor och transmissionen är samma. Värdelöst vetande.

Motorn i BMW Boxer från 1970 och nyare till de nya fyrventil-Boxrarna kom fanns med flera olika cylindervolymer. I stort är det samma motor men det skiljer lite förutom volymen men mest mellan olika årsmodeller. En sak har de gemensamt och det är att de använde samma vevlager som i bilarna från den tiden. Den minsta 50/5 på 498 cc och 32 hkr vid 6400 rpm till den största på 980 cc och 70 hkr vid 7250 rpm.
Den minsta ansågs outslitlig men den större var inte lika slitstark.
Jag har aldrig kört "slut" på en olja i motorcykeln för jag har som regel bytt innan den har börjat att bli sträv. I bilmotorer så har jag upplevt att oljan har blivit sträv men det var innan jag började att använda syntetoljor.

Re: BMW R80, BMW R100, oljekylare, oljeslang

InläggPostat: 16:22:05, 13-10-2020
av dc_lindberg
Stefan1972 skrev:Fast har du svart på vitt att motorerna går sönder med 4-5 bars tryck då?
Låter mer som att du bara är rädd för det............Du kanske har skapat problem som inte finns ens?

Om motorerna skadas av ett tryck på 4-5 bar. Ja då är det nå rena konstruktionsfel någonstans. Det må så vara att de ska ha en lite tjockare olja men jag tror inte man behöver överdriva enbart för att hålla trycket på extremnivåer.
Gå ner nå snäpp och acceptera 4-5 bar så tror jag mycket konstigheter försvinner.
Går sen nåt sönder så kan det omöjligen bero på trycket iallafall.

För länge sen jobbade jag med en kille som körde isracing med BMW


Stefan...
Det jag beskrev var att motorerna inte gillar lågt oljetryck.
Ja. De skär vid för lågt oljetryck. Du begär snudd på en omöjlighet... men svart-på-vitt finns, över hela världen, på 70-80:talet på verkstäder som fick in bumsarna då... du kan prova med att fråga Motorworks och Motobins samt James Sherlock BMW Used Spares i England, sedan kan du från Ask Oak i USA.
De här motorerna är mycket känsliga för om oljefilmen brister...
Att ha för tjock olja är ungefär lika illa som att ha för tunn.

Is-racing med BMW?...
Hallstavik är ett område du hänvisat till (i annan tråd) i/om din släkt. Det är Speedway... dvs Jawa... där används inte BMW... Den enda is-racing där BMW används är möjligen på Storsjön... Alla BMW racing maskiner är -special- byggda, i vart fall om vi talar om de som verkligen rullar på bana!... här är en:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild




Så, gå inte ens in på BMW tävlingsmaskiner o jämför dem med standard bruksmaskiner - de är inte jämförbara.

Re: BMW R80, BMW R100, oljekylare, oljeslang

InläggPostat: 17:52:19, 13-10-2020
av toker
dc_lindberg skrev:Exakt så IR :-)

Nu hoppade du lite långt i tankegångar och konstruktioner Stefan1972.
Detta är en motor som nästan inte ändrats sedan den konstruerades 1923... Toleranserna är mycket större än på moderna motorer, vilket kräver en tjockare olja.
I Kalifornien var det vanligt att man använda SAE 30, men den är för tunn... SAE50 är lagom i så varmt klimat, men ger andra problem... SAE30 skall bytas med 300mils intervall.
5W/30 går inte att använda här i norr - den är för tunn. 0W-60 var en favorit under 90:talet. Jag tyckte dock att 60 var väl tjockt och föredrog 5W/50. Quaker State 20W/50 var den bästa olja för motorn innan jag provade Omega 757 15W/40 på vinter, 20W/50 på sommaren, och... ett halvår med 777 SAE50 (otrolig olja!).
Oljan skall klara av "genomslag" - och det gör inte de tunnare oljorna när de används i de äldre motorerna... vilket man ser som betydligt högre oljetemp...

Jag har kört /7 boxer året runt sedan 1991. Det är nog 30-40 000mil. Testat, observerat och fråga "varför" samt "hur". Modifierat o haft mig. Det krävs att vara observant, för det är många "förståsigpåare" inom motorbranschen som "vet" hur det fungerar...
5W/30 - går att köra dessa motorer på, men de mår inte bra av det i längden. Den låga viskositeten leder till 4-5 bar efter ca 300mil. 10W/40 brukar hålla i ca 500mil med 5-5.5 bar då. O 5 bar är för lågt för att motorn skall gå bra och må bra. Omegas 15W/40 håller över 1000mil, vilket var en överraskning. Har kört uppåt 1800mil innan oljetrycket blev så lågt att jag kände behovet av att det verkligen var dags att byta oljan.

Du kan alltså likna BMW /5-7 med "gamla jänkare" -:-)
"gubb räser", "traktor", osv - det är mycket stora toleranser och rudimentär mekanik (så att säga). Du -kan- köra jänkaren på 5W/30, men... de gillar det inte; lika är det med bumsarna.

Att det sedan i BMW kollektivet är de som -tror- att 75W/140 är lämplig hypoid till dem... tja... jag testade 1 gång, mindre än 6 mil. Det var fullständigt omöjligt att köra med så tjock och seg olja. Testat helsyntetisk 75W/90... då fick jag renovera lådan...
De -är- kinkiga dessa tyska "tröskor"... o dessutom så är de personligheter... så varje motor har sina egna "idéer" och hyss... (hm!)

Finns en del till, som Smörjteknik/Omega tagit fasta på; hur väl oljan motverkar att skummas.

När oljan bildar skum så är den helt klart sämre på att överföra värmen från oljan till avkylande ytor. När oljan klarar det bättre, så upplevs ytorna som betydligt varmare.
Har ett ex., med Omega 690 och en sådan kund.
Kunden konstaterade att slutväxeln blev betydligt varmare och drog då slutsaten att det var oljans fel; byte oljan och klagade över att det skorrade från dreven...
När jag mätt oljans tempereratur så skiljer den sig enligt kortfattat ovan; en skummande olja har en betydligt högre temp än en lågskummande eller icke skummande - oljetempgivare "ljuger inte".

Visst, 7.5 bar -är- högt tryck!
Men så vann BMW Paris-Dakar med sådan motorer flera år i rad i början av 1980:talet med först GS och sedan "Paris-Dakar" modellen.
Den viktigare frågan kanske är, vad är det -minsta- oljetryck som motorn kan tolererad för att inte vevaxel och vevstakar ska skära?

Varför kör du 1800 mil utan att byta olja vad är intervallen på en gammel boxer även om oljetrycket är ok ska oljan bytas.

Re: BMW R80, BMW R100, oljekylare, oljeslang

InläggPostat: 20:00:14, 13-10-2020
av torbjorn_forsman
En fundering i sammanhanget: Är smörjsystemet (och dess egenheter) likadant på de rysk- och ukrainskbyggda kopiorna (Dnjepr, IZU m fl) av den här BMW-motorn?

Och en annan fundering: Förutom att försöka dra paralleller med VW- och Porschemotorer, så kan det ju också vara intressant att jämföra med de två- och fyrcylindriga boxermotorer som har utvecklats och tillverkats på andra sidan ån (Rhen). T ex Citroën, DAF och Panhard.

Re: BMW R80, BMW R100, oljekylare, oljeslang

InläggPostat: 20:39:16, 13-10-2020
av toker
På lite nyare boxer som min R1150GS har jag för mig att oljetrycket ska ligga på lite mer normala 1.5-6 bar men har aldrig vilket tryck den har.

Re: BMW R80, BMW R100, oljekylare, oljeslang

InläggPostat: 20:40:11, 13-10-2020
av Ivar Risslén
Jag skulle nog säga nej på den frågan men jag har inte studerat de ryska motorcyklarna. Vi har en här som har god kännedom om hur de är uppbyggda.
Den BMW modellen som vi diskuterar har ett full flödessystem med filter av samma typ som på moderna bilmotorer. Det var en helt ny serie av motorer som började att byggas i Berlin 1969 i en egen anläggning för mc. De tidigare byggdes i München och Eisenach. De hade ett betydligt primitivare smörjsystem i klass med den tidens standard.

Re: BMW R80, BMW R100, oljekylare, oljeslang

InläggPostat: 20:47:46, 13-10-2020
av mats757
Ojdå... här blev det drag i tråden. Tror det mesta är sagt nu.
Jag känner väl igen Omega, väldigt fina grejer. Men man ska inte blanda ihop hög kvalitet med hög viskositet.
Motortillverkaren har jobbat mycket med att välja ur rätt viskositet. Följ dessa rekommendationer.
Vevlagret kan man se som en planande båt. Vattnet är väldigt tunt, men bär båten utan problem.
För lite vatten går man på grund!
Med få undantag så är det kamaxel som ibland kräver en stark oljefilm. Hårda ventilfjädrar, tunga stötstänger. Med andra ord, trimmade V8or. Resten är lättsmorda ställen,

Det viktigaste är att alla ställen i hela motorn får sitt oljeflöde

Re: BMW R80, BMW R100, oljekylare, oljeslang

InläggPostat: 07:58:14, 14-10-2020
av dc_lindberg
toker skrev:Varför kör du 1800 mil utan att byta olja vad är intervallen på en gammel boxer även om oljetrycket är ok ska oljan bytas.


Därför att jag missade intervallen... tittade på oljetrycket och på oljestickan.
Av tillfälligheter och misstag kan man göra upptäckter.
500 mil's intervall gäller på standard mineralolja. Omega klarar 1200-1500, och tydligen 1800 (och mer) utan att tappat för mycket i viskositet och smörjande egenskaper (subjektivt genom att känna på oljefilmen mellan fingrarna).
Dock (!) så säger detta inget om hur ren eller smutsig oljan är rörande "den flytande smärgelduken"... något jag fick lära mig en hårda vägen rörande slutväxeln! Där var hypoiden, 690 80W/90 fräsch även fast den rullat över 4000 mil... så gick en tand av... när jag tömde slutväxeln var det -ordagrant- "flytande smärgelduk" !
Bytesintervallen enligt BMW är 1000mil på slutväxeln... med 690 går det bra att köra 1500, men då -ska- den byta pga metallfragmenten!
Kör man standard mineral... då bör man byta var 500:e!... Att BMW anser att slutväxeln inte behöver ha färsk olja oftare än växellådan... det får stå för BMW! Min erfarenhet är ½ tiden max för slutväxeln!

Jag har tidigare sagt att min erfarenhet av Omega 757 0ch 690 vs andra oljor i BMW /7 mopeder är att man kan utan risk x2 till x3 rörande serviceintervall. Men, pga den där "flytande smärgelduken" så bör man begränsa till max x3 men hellre sikta på x2; och att byta oljefiltret enligt fabriksrekommendationer trots detta!

Nu var trådens ämne ifo:
- oljekylare / -kylning
- oljeslang

Re: BMW R80, BMW R100, oljekylare, oljeslang

InläggPostat: 08:52:03, 14-10-2020
av Stefan1972
Med allt som skrivits här så kan man nog bara konstatera att motorn måste vara felkonstruerad......Det är möjligt att alla bara konstaterar att det är som det är men någonstans är det ju nåt som är tokigt rejält.

Re: BMW R80, BMW R100, oljekylare, oljeslang

InläggPostat: 09:10:35, 14-10-2020
av Ivar Risslén
Jag vet inte om jag kan hålla med om att motorn skulle vara felkonstruerad då den mest effektstarka modellen håller minst 15000 mil innan det behövdes renovering. De effekt svagare och de med fabriksmonterad oljekylare gick betydligt längre innan det blev dags för åtgärder i motorn.
Oljan som rekommenderades från fabriken var samma som rekommenderades till BMW 20002TII om ni känner till den bilmodellen. Tänk på att det är en 60-tals konstruktion. De modernare konstruerade motorcyklar från japan höll sällan mer än 7000 -10000 mil.

Det felet som DC har gjort är att han har monterat oljekylaren i oljekanalen innan övertrycksventilen så då har oljan ingen chans att ta vägen någon annanstans än att spränga slangarna.

Re: BMW R80, BMW R100, oljekylare, oljeslang

InläggPostat: 10:16:41, 14-10-2020
av fretchi
Är oljekylaren monterad innan tryckreduceringen? Sker mätningen innan oljekylaren? I så fall är det nog inte så konstigt då oljekylaren skapar extra motstånd som tryckreduceraren inte märker. Skulle inte förvåna mig om det blir en 4-5 bar tryckfall över oljekylaren om man ska pressa kall "sommarolja" genom denna en kall vintermorgon.

Re: BMW R80, BMW R100, oljekylare, oljeslang

InläggPostat: 11:09:46, 14-10-2020
av Ivar Risslén
Original så är oljekylaren monterad på samma vis men då har den en termostat som öppnar först när oljan är varm, den öppnar vid en oljetemperatur på cirka 80 °C. Det gör att man inte får samma sprängverkan på slangarna.