Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCMC

El visir

16 inlägg • Sida 1 av 2
Snacka om MC här

dc_lindberg (trådstartaren)

#1 » 21:52:35, 20-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kör man vinter måste man kunna få bort imma, kondens, is, snö, och motverka kylan dessutom... det är helt uteslutet att köra med öppet visir i minusgrader, o när man är under -10'C börjar det bli... å under -20'C är risken för svåra frostskador i allra högsta grad närvarande!
Lösningen är el-visir.
BMW 2 (eller var det 3?) fanns det el-visir till, men... de hade inte varit norr över för att testa dem... och de var dessutom -svindyra- !
Så här ser några av mina alster genom åren ut:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11



johan.eriksson

#2 » 22:05:15, 20-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Måste säga att herr Lindberg är en väldigt kreativ herre :buga:
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320

dc_lindberg (trådstartaren)

#3 » 22:37:35, 20-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

O nej då. Nöden har inget alternativ ;-)
Jag har bara "kopierat" vad andra gjort, och försökt få ngt att fungera ok åt mig.
Bilden på System II hjälmen med, silvertejp (vad annars), med 2st element, är den konstruktion som fungerade bäst för min del. Kommer inte ihåg hur många W den är på. För min del fungerar vertikala trådar bättre än horizontala. Man måste testa sig självt fram vilket som passar en själv bäst. Alla mina bekanta vill ha horizontala trådar.
Fördelen med 2st element visade sig snabbt när tråd gick av till ena elementet vid ca -15'C... det går att köra vidare med syn på ett öga, mkt bättre så än blind på båda!

På sommaren är el-visir guld värt i regn!
Håller imman borta, torkar snabbt bort vatten.

Baksida:
...lexan plast som hettas upp... => gaser... o de är... nog... giftiga... ooops...
Å andra sidan, så, har man överlevt sin förlossning så är loppet i alla fall kört!
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

jonnordvall

#4 » 23:01:05, 20-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan det inte finnas nå fina skoterhjälmar som funkar bra?
Åker själv inte skoter så jag kan som inget om det där.. Men finns ju med dubbla visir etc.
Hjälmar är färskvara :)
Är inte avundsjuk på dig som åker året runt. Respekt.
"Börja inte trä jon!"

1 person gillar det här inlägget.
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

toker

#5 » 23:06:50, 20-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skoterhjälmar med elvisir finns det flera av vet inte om dom funkar jag kör med cross hjälm och glasögon.

1 person gillar det här inlägget.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

dc_lindberg (trådstartaren)

#6 » 23:12:18, 20-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dubbelvisir fanns inte när jag gjorde de där el-visiren. Idag har väl de flesta hjälmar "pin lock" dubbelvisir system?
Min Schubert C3 och C1 har jag pin-lock till, men inte monterat o testat dem än.

Dubbelvisir var -häftigt- (se mitt experiment ovan) - fungerade superbra, tills plasten blev så varm att den ändrade form... då... blev det... lite rökigt (kortslutning)... men tills det inträffade :thummar:

Det dubbelvisir -inte- klarar är kyla!
Vid låga temperaturer måste värme tillföras. Vill testa o se om det går att få upp varmluft istället på nått sätt. Kent "Professorn" Andersson och Harry "Glas-Harry" Johansson är de enda som haft friskluft till hjälmen vad jag vet. Harry hade varmluft medans Kent bara hade friskluft. Fick aldrig tillfälle att fråga dem närmare om deras konstruktioner. Båda har lämnat oss för många år sedan.


Kent "Professorn" Anderssons R90/6 - MC-Mässan i Sollentuna 1995:
Bild

Bild

Bild

Bild


Kent moppe hade en skylt:
"Får inte tvättas - ingår i ett vetenskapligt experiment!"

Se vad di käcka FMCK-Sthlm gjorde med min!... :hotar2:
Bild

Bild
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Ivar Risslén

#7 » 23:33:51, 20-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Minns jag inte fel så hade Glas-Harry gjort värmeväxlare på avgasrören, typ som på bubblorna men riktigt hur det var utfört minns jag inte. Sedan så hade ha en fläkt som tryckte upp värmen till hjälmen genom en slang.
Errare humanum est

1 person gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

BM425

#8 » 00:09:26, 21-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

En ide om att placera en sådan här på tanken o sedan slang upp till hjälmen, vet inte om det funkar men kunde vara värt att prova.
Denna är 8x8x10 cm.
https://www.banggood.com/sv/12V-200W-Ca ... ehouse=USA
Bild
Senast redigerad av BM425 10:27:45, 21-11-2019, redigerad totalt 1 gång.
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

dc_lindberg (trådstartaren)

#9 » 10:05:58, 21-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

IR - där satt den!
:buga:
Vilket minne :thumme:
Jag hade helt glömt att han hade en hemmagjord värmekammare på främre balansröret. Visst hade han väl också en fläkt som skulle pumpa ned luft genom den?

BM425 - sådana där fanns inte på 90-talet. Det är f.ö. första gången jag ser en. Tyvärr fick du inte med länk/företag. Produkten ser mycket intressant ut! :thumme:
Om den skulle funka - man får väl prova sig fram ;-)
Ah!
Varmluften kommer ut ur ett rektangulärt hål.


Mina tankar var varit kring hårtork:
ex.,
http://www.husvagn-svensson.se/shop_1/h ... rtork.html
Hårtork 12V
Referens: 50081
219,00 kr
Bild

Bild


På "min tid" såg de ut så här:
Bild
Senast redigerad av dc_lindberg 10:33:32, 21-11-2019, redigerad totalt 1 gång.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

BM425

#10 » 10:30:18, 21-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

La in en länk på mitt tidigare inlägg om värmefläkt.
Biltema har något liknande https://www.biltema.se/bil---mc/biltill ... 2000041879

Gäller då att fixa en anslutning till hjälmen, en slanganslutning vid hakan som är lätt att ta bort. Försämrar säkerheten om man sätter på grejer på hjälmen, så det måste man tänka på.
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

dc_lindberg (trådstartaren)

#11 » 10:39:28, 21-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad det finns produkter idag att välja mellan :-)
Här är pdf till BT fläkten:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

dc_lindberg (trådstartaren)

#12 » 17:49:02, 27-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det har tydligen gått en hel del utveckling i e-visir sedan BMW tog fram det till BMW III hjälmen (BMW var först på marknaden med original serietillverkade el-visir - kring 1990 ).

Bra presentation av lösningarna och problemen:
http://mctouring.se/hjalm-med-el-visir/



https://www.biketrollhattan.se/search?c ... it_search=
ex.:
CKX Hjälm, öppningsbar Flex RSV med Elektrisk visir, Mattsvart
• OBS! Elvisir medföljer
• Solvisir
• Material: Thermoplast
• Låsning: Snabblås
• Vikt: 1700g
• Mattsvart
• Innehåller: Elvisir, kablar, Breath guard
• Öppningsbar
Bild
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

tortap

#13 » 18:49:33, 27-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skoteråkare har samma problem. Det enda som funkar passivt är att lösa problemet. Fuktig utandningsluft får inte komma till visiret. På skoterhjälmar sitter det ett munskydd som leder bort utandningsluften och bäst är att separera glasögonen med typ crosshjälm och glasögon. Dessa finns idag med batteri och el dessutom. Touringåkare har integral med el. Men får man tätt runt munnen så behövs ingen el. Om man inte kör i underkylt regn möjligtvis.

1 person gillar det här inlägget.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

toker

#14 » 18:59:09, 27-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så länge man kör är imma inget problem om man kör med glasögon med dubbelglas men om man fastnar eller kör sakta i riktig bökiga ställen så det kommer fram lite svett droppar blir det problem.

1 person gillar det här inlägget.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

dc_lindberg (trådstartaren)

#15 » 12:32:13, 02-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hittade fler bilder på el-visir jag gjort/haft:

Släpskokontakt = fungerade superbt! ...så länge det fungerade... trådarna smälte loss från visiret o dinglade fritt mellan det o näsan... å det hade dålig effekt på imma, snö och väta på visiret...
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild




Mitt första el-visir. Var i Sörping och fått hjälp med moppen. Var nog kring -20/25'C när jag skulle åka hem på kvällen.
Bild
...min hjälm försvann med orden "har du inte el-visir?! Du åker inte härifrån utan det!" och kom tillbaka med den där installationen.
Varmt o gott om snoken blev det ;-)
Enda felet är att hålen borrades med 1mm's borr. Mindre fanns inte hemma :-(
Borde varit 0.1mm-0.2mm's borr. På vintern gör det absolut ingenting, men när det regnar... då droppade det in genom visiret o det hade viss inverkan på glasögonen...
Risken att förfrysa sig är -akut- redan vid -10'C, och när man kör i -20'C eller lägre... då är kylan en formidabel fiende!... lika skicklig på att finna svagheter i skyddet som den bäste inbrottstjyv, råtta, mus och myra. Visiret måste hållas -stängt- i så låga temperaturer!



Under tiden, sedan ovan inlägg, har jag varit i kontakt med MT Helmets i Spanien.
https://mthelmets.com/
Har fått utomordentligt fint svar och god hjälp från dem (på spanska givetvis).
Deras ATOM -är- ECE godkänd!
El-visiret är på 1A (12W) - dvs 14-15W beroende på vad generatorn laddar och förlusterna mellan batteri och visir.
Min erfarenhet (se ovan experiment) antydde att ca 5W, möjligen upp till 7W, skulle vara gränsen för dubbelvisir med el-slinga mellan glasen. 12W/1A motsvarar gissningsvis ungefär 30W, kanske 35W (ca 3A) på enkelvisir med värmetråden trädd genom plasten.
Jag är så här långt häpen och oerhört imponerad över vad det är för produkt de tillverkar!
Nu vill jag absolut få testa deras ATOM hjälm! :eat: :driver:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11


Återgå till MC

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se