Hittade fler bilder på el-visir jag gjort/haft:
Släpskokontakt = fungerade superbt! ...så länge det fungerade... trådarna smälte loss från visiret o dinglade fritt mellan det o näsan... å det hade dålig effekt på imma, snö och väta på visiret...
Mitt första el-visir. Var i Sörping och fått hjälp med moppen. Var nog kring -20/25'C när jag skulle åka hem på kvällen.
...min hjälm försvann med orden "har du inte el-visir?! Du åker inte härifrån utan det!" och kom tillbaka med den där installationen.
Varmt o gott om snoken blev det
Enda felet är att hålen borrades med 1mm's borr. Mindre fanns inte hemma
Borde varit 0.1mm-0.2mm's borr. På vintern gör det absolut ingenting, men när det regnar... då droppade det in genom visiret o det hade viss inverkan på
glasögonen...
Risken att förfrysa sig är -akut- redan vid -10'C, och när man kör i -20'C eller lägre... då är kylan en formidabel fiende!... lika skicklig på att finna svagheter i skyddet som den bäste inbrottstjyv, råtta, mus och myra. Visiret måste hållas -stängt- i så låga temperaturer!
Under tiden, sedan ovan inlägg, har jag varit i
kontakt med MT Helmets i Spanien.
https://mthelmets.com/Har fått utomordentligt fint svar och god hjälp från dem (på spanska givetvis).
Deras ATOM -är- ECE godkänd!
El-visiret är på 1A (12W) - dvs 14-15W beroende på vad generatorn laddar och förlusterna mellan
batteri och visir.
Min erfarenhet (se ovan experiment) antydde att ca 5W, möjligen upp till 7W, skulle vara gränsen för dubbelvisir med el-slinga mellan glasen. 12W/1A motsvarar gissningsvis
ungefär 30W, kanske 35W (ca 3A) på enkelvisir med värmetråden trädd genom plasten.
Jag är så här långt häpen och oerhört imponerad över vad det är för produkt de tillverkar!
Nu vill jag absolut få testa deras ATOM hjälm!