Generellt har mopeder, oavsett cc, för lite ström att tillgå!
Under 2010 talet har det blivit bättre, men de gamla mopparne har fortfarande sina gamla generatorer...
Min Suzuki GS850GN (som jag dumt nog sålde 1998...står väl fortfarande inte påställd i Kjula/Eskilstuna...hm!...)
Måste tacka:
Anonym god vän i Sörping:
- som monterade Boschgenerator på min vita BMW i början av 1990-talet.
Kungsängens Mekaniska Verkstads AB , 08-581 790 70
- för arbetet med generatorkåpan, remskiva och förlängning av vevaxel på Suzuki.
Bålsta Rostfria (nu mera del i Nya Bålsta Släpet), 0171-46 80 50
- för hjälpen att tillverka en ny motorbåge i rostfritt stål, spännstaven och monteringen av bilgeneratorn på Suzukin.
Alby Bil El i Sundbyberg, 08-29 02 80
- för att plocka fram en lämplig generator till Suzukin, Mitsubishi på 40A (560W), samt att de lyckades hitta en 55A's (770W) liten generator och det specialarbete det blev att bygga om den Nippon Densu-generatorn från flerspårs remskiva till A-profil remskiva.
Vad skall man med kraftigare generator till? Det behövs väl inte!
- så inleds vanligen kommentarerna från de flesta man möter vare sig de kör MC eller inte.
Låt oss då först titta på detta ur ett matematiskt perspektiv:
Vi börjar Japanskt:
Suzuki 850GN 1979, 12-spolars permanentmagnets generator vars effekt är på ca: 13-14A d.v.s. ca: 190-210W
Helljus 8.3A, 100W
Instrumentbelysning m.m. 2A, 24W
Bakljus plus tändning, ca: 4.1A, 50W = ca: 14A eller ca: 200W
Ville man nu ha på lite mer hjälpbelysning, värmehandtag, värmesits, radio, dimljus, el-visir, eller nått annat lull-lull för ökad bekvämlighet och säkerhet så har man att välja på att sänka heljuset från 100W => 60W…
I exemplet ovan insåg du att en 200W’s generator inte räcker så långt.
Låt oss titta på ett annat alternativ:
BMW, 2-ventilare ff.a. den sk. /7 – serien, med sin kraftiga generator, 280W. Det borde väl räcka, och bli över?!
Njae, så här vill de flesta av oss nog ha det med ljusbilden… 3 x 100W helljus => 300W.
Behöver jag presentera fler beräkningar?…
El-sulor, el-väst, el-handtag, el-sadel, el-visir, radio, dimljus, osv mm…
Vi kan nu konstatera att 280W’s generator inte räcker, eller hur?
Vad behöver man då egentligen?
40A säger de flesta, dvs 560W – men detta gäller nog inte de av oss som kör vinter.
Av alla jag känner så har de flesta valt 55A Bosch generator, dvs 770W. (Höger hängd. Satt på bl.a. på Audi 100 i början av 1980-talet).
Finns det verkligen motivering för så hög effekt som 55A? Jo, det gör det. Som mest har jag tagit ut mer än 55A, men då var det lite kyligare… -18 och natt i Norge 1994.
Så här bör din beräkning se ut om du ämnar köra på vintern eller kanske redan kring nollan:
300W helljus
50W bromsljus inkl instrumentbelysning
100W för tändning och laddning (jag har dubbla system => 150W’s beräkning)
50W el-visir
25W el-sadel
50W el-sulor
50W el-handtag
100W el-kläder
300W el-muffar
Summa: 1000-1100W
Är då detta rimligt? Ja.
Behöver du alltid ha detta? NEJ.
Hur mycket använder man som genomsnittligt på natten på vintern, vid lägre än –10? Kanske 6-700W. Beror på om man är vid kusten eller högt upp i bergen i inlandet, dvs fuktig eller torr luft.
Vad behöver man om man bara pendlar då, säg
ett par tre mil i endera riktningen? Teoretiskt räcker 280W’s generatorn men,… batteriet laddas inte lika lätt och fort i kylan. Originalgeneratorn kräver högre motorvarv för att ladda bra.
Visst kan man göra lite förbättringar i laddsystemet, ex: LADAC laddregulator/-dator (NB: inte Pulsotronic som troligen kräver underhållsfria special batterier !) men dessa leksaker kostar mer än det smakar.
(Pulsotronic - KGK/Hella Sollentuna http://www.kgk.se/ , LADAC - Alby Bil El se adress nästa sida )
Gör det enkelt – byt ut original till nått billigt från bilmarknaden.
Här följer först det lilla jag har om Mitsubishi på Suzuki och sedan kommer Bosch och Nippon Densu på BMW 2-ventilare.