Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCMC

BMW, BMW /7, R60, R69, R75, R80, R100, generator, bilgenerator

22 inlägg • Sida 1 av 2
Snacka om MC här

dc_lindberg (trådstartaren)

#1 » 19:12:25, 30-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hade tänk lägga in min gamla artikel om bilgenerator på MC som fanns på Svea Sidvagnsklubbs hemsida, men... hittar inte allt så, vi kör ett nytt upplägg.

Generellt har mopeder, oavsett cc, för lite ström att tillgå!

Under 2010 talet har det blivit bättre, men de gamla mopparne har fortfarande sina gamla generatorer...

Min Suzuki GS850GN (som jag dumt nog sålde 1998...står väl fortfarande inte påställd i Kjula/Eskilstuna...hm!...)

Måste tacka:
Anonym god vän i Sörping:
- som monterade Boschgenerator på min vita BMW i början av 1990-talet.
Kungsängens Mekaniska Verkstads AB , 08-581 790 70
- för arbetet med generatorkåpan, remskiva och förlängning av vevaxel på Suzuki.
Bålsta Rostfria (nu mera del i Nya Bålsta Släpet), 0171-46 80 50
- för hjälpen att tillverka en ny motorbåge i rostfritt stål, spännstaven och monteringen av bilgeneratorn på Suzukin.
Alby Bil El i Sundbyberg, 08-29 02 80
- för att plocka fram en lämplig generator till Suzukin, Mitsubishi på 40A (560W), samt att de lyckades hitta en 55A's (770W) liten generator och det specialarbete det blev att bygga om den Nippon Densu-generatorn från flerspårs remskiva till A-profil remskiva.


Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bo "Skåne-Bosse" Wilhelmssons Suzuki GS850G - med "krock testad" sidovagn (älgen mådde -inte- bra!)
Bild

Bild

Bild


Vad skall man med kraftigare generator till? Det behövs väl inte!
- så inleds vanligen kommentarerna från de flesta man möter vare sig de kör MC eller inte.
Låt oss då först titta på detta ur ett matematiskt perspektiv:

Vi börjar Japanskt:
Suzuki 850GN 1979, 12-spolars permanentmagnets generator vars effekt är på ca: 13-14A d.v.s. ca: 190-210W
Helljus 8.3A, 100W
Instrumentbelysning m.m. 2A, 24W
Bakljus plus tändning, ca: 4.1A, 50W = ca: 14A eller ca: 200W
Ville man nu ha på lite mer hjälpbelysning, värmehandtag, värmesits, radio, dimljus, el-visir, eller nått annat lull-lull för ökad bekvämlighet och säkerhet så har man att välja på att sänka heljuset från 100W => 60W…
I exemplet ovan insåg du att en 200W’s generator inte räcker så långt.

Låt oss titta på ett annat alternativ:
BMW, 2-ventilare ff.a. den sk. /7 – serien, med sin kraftiga generator, 280W. Det borde väl räcka, och bli över?!
Njae, så här vill de flesta av oss nog ha det med ljusbilden… 3 x 100W helljus => 300W.
Behöver jag presentera fler beräkningar?…
El-sulor, el-väst, el-handtag, el-sadel, el-visir, radio, dimljus, osv mm…
Vi kan nu konstatera att 280W’s generator inte räcker, eller hur?

Vad behöver man då egentligen?
40A säger de flesta, dvs 560W – men detta gäller nog inte de av oss som kör vinter.
Av alla jag känner så har de flesta valt 55A Bosch generator, dvs 770W. (Höger hängd. Satt på bl.a. på Audi 100 i början av 1980-talet).
Finns det verkligen motivering för så hög effekt som 55A? Jo, det gör det. Som mest har jag tagit ut mer än 55A, men då var det lite kyligare… -18 och natt i Norge 1994.

Så här bör din beräkning se ut om du ämnar köra på vintern eller kanske redan kring nollan:


300W helljus
50W bromsljus inkl instrumentbelysning
100W för tändning och laddning (jag har dubbla system => 150W’s beräkning)
50W el-visir
25W el-sadel
50W el-sulor
50W el-handtag
100W el-kläder
300W el-muffar
Summa: 1000-1100W


Är då detta rimligt? Ja.
Behöver du alltid ha detta? NEJ.

Hur mycket använder man som genomsnittligt på natten på vintern, vid lägre än –10? Kanske 6-700W. Beror på om man är vid kusten eller högt upp i bergen i inlandet, dvs fuktig eller torr luft.
Vad behöver man om man bara pendlar då, säg
ett par tre mil i endera riktningen? Teoretiskt räcker 280W’s generatorn men,… batteriet laddas inte lika lätt och fort i kylan. Originalgeneratorn kräver högre motorvarv för att ladda bra.
Visst kan man göra lite förbättringar i laddsystemet, ex: LADAC laddregulator/-dator (NB: inte Pulsotronic som troligen kräver underhållsfria special batterier !) men dessa leksaker kostar mer än det smakar.
(Pulsotronic - KGK/Hella Sollentuna http://www.kgk.se/ , LADAC - Alby Bil El se adress nästa sida )

Gör det enkelt – byt ut original till nått billigt från bilmarknaden.

Här följer först det lilla jag har om Mitsubishi på Suzuki och sedan kommer Bosch och Nippon Densu på BMW 2-ventilare.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11



dc_lindberg (trådstartaren)

#2 » 19:17:26, 30-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Se'n var'e sida 2 i artikeln, med alla bilderna...

I FMCK-Stockholm’s lokaler hänger en plansch/ foto från en enduro tävling. På bilden ser man en enduro cykel med en Bosch 55A’s generator monterad. Snyggt jobb! Man undrar vilken mekaniker som haft sina fingrar med i spelet? Det är nämligen ingen barnlek att montera bilgenerator på cyklar som normalt har sin generator kyld av motorolja som Suzuki GS-motor serien.
Jag antar att problemen är liknande för cross- och enduromaskiner.
Som du ser måste man ha en axel ut genom generatorkåpan.



3suz




4suz


Denna axel måste stödjas i kåpan av en litet kullager och tätas av en packbox för roterande axel. Båda delarna kan man köpa hos t.ex. Emilco ( på Kungsholmen, Stockholm tel: 08-618 07 60 fax: 08-618 55 15).



Sedan behöver man en remskiva. Enklast, men lite dyrare, är de skivor som är 2-delade och kläms fast på slät axel.
Se bild nedan till BMW. Den röda Suzukin med svarta bilgenerator arrangemanget.
Man kan t.ex. köpa dem hos Lundqvist Maskin och Verktyg ( i Sundbyberg, Stockholm tel: 08-28 91 00 fax: 08-28 60 16)


1suz


2suz

Men var sätter man fast generatorn?!
Jag provade med på motorbågen. Det fungerade riktigt bra tills den vackra vinterdag då jag lockades att ta ut den sommardäcks utrustade Suzkan och isen fick framhjulet att kana lite...
Fast det är klart att man vill nog ha det hela lite bättre ordnat. Då gör man som vår käre Kyrnos ägare Bo Wilhelmsson gjorde – monterade generatorn bakom 1:a cylindern.


5suz

8suz


7suz

9suz

Att göra denna konstruktion är inte så väldigt dyr, men visst är det fyrsiffrigt vi talar om.
Har man tillgång till verkstad och eget gott kunnande så stannar förvisso kostnaden kanske på några tior eller en och annan hundring.


6suz


Det där var lite väl komplicerat eller hur?!
Gör det enklare – köp en motorcykel som det går lätt att montera en bilgenerator på; dvs MotoGuzzi eller BMW 2-ventilare!
Att montera bilgenerator på BMW 2-ventilare är faktiskt enklare än det kanske ser ut. (Läs ex., Mikael Hedlunds artikel i Svenska BMW-klubbens tidning Bumsen No 4-98 sid 25 "Alberts Kraftwerk!")


k-werk


Du behöver: Tid och tålamod (sedan bör du kanske inte ha tummen precis mitt i handen) så fixar även du det på ca: 20 timmar.
Detta behöver du ha för operationen: •Svets (pinnsvets duger)
•Vinkelslip
•Borrmaskin - helst pelarborr också
•Bågfilsblad, gärna med någon lämplig hållare
•BMW original verktygssats som följde med cykeln (fast det är alltid bättre att använda kvalitétsverktyg, Bacho, Kamasa osv)
•1 specialverktyg – avdragare till statorn
(Stång i specialstål/ hårt stål med 6mm diameter - längd 50mm som du stoppar in i hålet för centrum bulten på statorn.
Tag en annan helgängad bult - OK standard duger, M8 - jmf med originalskruven till ankaret. Dra i den, knacka lätt på statorn, dra åt lite, knacka lite osv så lossnar den lätt, sitter på en konisk tapp)
•Generator – vilken att välja??? Kör du sommar väljer du lämpligen en liten smidig japansk generator. Tänker du köra vinter så välj en Bosch 55-70A (lilla huset). Höjer du tanken kan du sätta dit en Bosch 80-120A (stora huset). Sen kan ju valet av generator bero på var du kom över den gratis och vad det råkade vara…
•Maskinremskiva på 75, 80 max 85mm. 75 är lämpligast då du då slipper lossa den för att byta rem
•Till detta behöver du en special gjord tapp (se bild) med 28mm ytterdiameter







mskivor

G-faste






Mndbmw14

Material... plattjärn gick även för mig att svetsa i.
De som kan svetsa och har sett hur det blev är av annan åsikt – men fogarna håller och det duger tycker jag. För träning med svetsen lär du få!
Här är ca: hälften av de fästen jag gjorde innan jag fick ett som passade!


Mnd-bmw2

svetsa


Mndbmw13

Var och hur att montera fästet för generatorn. Det blir i kranskåpan och i startmotorkåpan.
Notera insidan av de båda! Det finns utrymme att spela på men inte obegränsat.


Mnd-BMW4

kkfastp


Mnd-bmw5

Sen var’e det där med att få ut remmen, det skär i själen när bågfilen skär i kranskåpan, för att inte tala om aluminiumdammet från planing av utsidan av kranskåpan...

Varför högermonterad? Jo, som du ser på bilden så kan man återmontera original generatorn då. Man kan lika lätt montera generatorn på vänster sida (sidvagns versionen) men då ryker ett av de 3 fästena för original generatorn men kompenseras av att man fixar en generator från en Volvo 240-serie som är vänsterhängd.


Mndbmw15

saga

v-slip


Mndbmw12

Mndbmw16

sagas

För att spänna generatorremmen valde jag rostfri helgängad stång och använde vinkelslipen för att göra om änden till en styrpinne.


Mnd-bmw3


Mndbmw15
(igen ja – notera brickan!)


Det enda riktigt knepiga var att få generatorns remskiva plan med motorns (= kranskåpans front).


Mnd-bmw6


Du måste kontrollera att remmen verkligen går fri från ramröret!


Mnd-bmw7


Mnd-bmw8

Glöm inte heller att tanken tar sin plats!


Mnd-bmw9

se även bilderna
Mndbmw10
och
b.bmw2


Monterat så ser det så här rent och snyggt ut i fronten ! Ingen diodplatta att kortsluta generatorkåpan mot och en massa kablage är borta.


rentva

ovansida


el-rora

Mndbmw 11


Som du ser så går det tyvärr inte att ha kvar handskfacket i kåpan – eller så må man ta hål i botten på det högra. Dessutom ser du att kåpstaget under tanken måste bytas ut mot en annan lösning. Jag valde 25x3mm plattjärn som jag bockade och fäste på insidan av ramen på de främre, nedre tank"stöttorna".


Mndbmw10

stag-1

stag-3


bglovec

stag-2

För att göra service enklare både för oljefilterbyte och generator service så blev det till att kapa lite i kåpan.
Notera i bilden Cutkapa-1 hur kabeln till tändgivaren är fäst...
Den bakre kapningen behöver du inte bry dig om då den endast är till för körning med skidor (gummistropparna gör nämligen att man tvingas ta bort nedre kåpdelen bakom cylindrarna).


Cutkapa-1

Cutkapa-2

Cutkapa-5

Cutkapa-6


Cutkapa-3

Cutkapa-4

Cutkapa-7

B-udel

Monterat och klart är det väl inte så tokigt egentligen…


Mndbmw15

b.bmw2


b.bmw1

b.bmw3

Jag har sett på Kristall Rallyt att det finns de som fått dit både generator och kåpans handskfack – men hur de lyckats med det begriper då inte jag.


bmwgc1


bmwgc2

Att det är lätt att montera på en MotoGuzzi också bör väl denna bild från Kristall Rallyt visa.


Guzzi


Det går lika bra att montera en riktig generator på en Guldvinge ! Även denna bild är från Kristall Rallyt.


G-vinge


G-vinge2


Får fortsätta med nytt inlägg o se om jag kan hitta alla gamla bilder...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Göran Ekman

#3 » 19:43:29, 30-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Börjar inse att jag är en riktigt " tunnis" som slutade MC pendla till jobbet på Arlanda i slutet av septemper -99. Kör man dag tid på sommaren kan man klara sig med det som var standard på en tidig lite -80 tals japs.
Men sedan finns det dom som måste höja allt till en högre nivå, MC åkning på vintern.
Jag har inget att till föra, men det är roligt att läsa endå.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

1 person gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

dc_lindberg (trådstartaren)

#4 » 20:14:42, 30-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det här är original generator, Opel Kadett, 20A:
Bild



Generatorfäste på /5-7 BMW boxer:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild



Adapter till vevaxeln för fäste av maskinremskiva:
Bild

Bild



Man måste putsa till lite på sidan av motorn så generatorfästet går att montera:
Bild



Lite bilder på hur installationen av Bosch vs Nippon Densu kan bli:
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild




Just den här ramen visade sig senare vara svårt krockskadad!
Så här dåligt spel är det inte mellan ramrör och motor på en sjysst ram:
Bild

Bild




Främre fästet för generatorupphängningen:
Bild

Bild


Spännstaget för generatorn:
Bild
Senast redigerad av dc_lindberg 20:25:18, 30-11-2019, redigerad totalt 1 gång.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

dc_lindberg (trådstartaren)

#5 » 20:17:55, 30-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Några andra exempel på bilgeneratormontage på mc:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

dc_lindberg (trådstartaren)

#6 » 20:22:39, 30-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Deben Skarins Suzuki GS 850 med 1000cc motor.
Vilket bygge han gjorde i Upplands-Väsby!
Den "moppen" körde han till Indien på. Han skulle köpa min gamla Suzuki generator för att ha den i reserv!... -det- tog jag ur honom ögonblickligen när han berättade vad han skulle göra, åka genom i "3:e" världen! Klart han skulle ha en bilgenerator = finns reservdelar över allt!

Klarar du av att separera synen o titta på vänster bild med vänster öga och höger bild med höger; så blir det här 3D bilder!
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

busse

#7 » 16:08:51, 11-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag ser stora möjligheter till kompressormatning då jag ser dessa bilder ;) :D
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

dc_lindberg (trådstartaren)

#8 » 19:32:51, 11-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jap!
Känner 2st svenskar som har valt att montera turbo. En i Kil och en i Huddinge.
Frågade en mek på MotoBins i England om detta, och han var kluven mellan kompressormatning ("standard" när motorn används på lättvikts flyg) och turbo. Båda har för- och nackdelar. Turbon kickar in "för sent", kompressorn slukar bränsle. Rent "trimningsmässigt" ansåg han att öka cc och kompressionsförhållandet samt byta från "dinga bingar" till mikuni flat slide, med portning av topparna och optimering av ventiler (maximering av den volumetriska fyllnadsgraden) snarare ger bättre resultat.

...du kan säkert gissa hur mina tankar gått... finns ju plats på vänster sida för lite tvångsmatning ;-)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Volvot24

#9 » 19:43:51, 11-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

.

I huve eller :vissla:

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

dc_lindberg (trådstartaren)

#10 » 23:17:35, 11-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

I färdriktningen. Höger sida är upptaget av "Kraftwerk" ;-)
...i huvä får inget plats, o lagringsytorna är å andra sida av teflon... :lmao:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

dc_lindberg (trådstartaren)

#11 » 20:55:58, 31-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

dc_lindberg (trådstartaren)

#12 » 09:07:52, 09-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Generatorer som passar till BMW /5-7 (R75-100), för montering på höger sida i färdriktningen.
Bosch 0 120 489 881 / 882 (70A)
Bosch 0 123 320 011 (90A)
Hella 8EL 012 427-981 (90A)

Lämplig A-profilsskiva på genertorn är 73mm.
(man måste byta på de två med flerspårsskiva till A-profil)

Det är så tajt att man måste vara beredd att byta remskiva för att få tag i rätt längd på rem.
Maskinremskiva på vevaxeln har jag för mig är 80mm. Det får plats en större om man önskar, men då måste man lossa den varje gång man behöver byta rem. Jag valde en storlek så det går att byta rem utan att lossa remskivan på vevaxeln, vilket kostar mig laddningen under 1000rpm. Vill man ha laddning från 600rpm måste man ha mindre, 65-60mm på generatorn och 85-90(?)mm på vevaxeln. Den mindre remskivan på generatorn avråds ifrån! Den sliter remmen kraftigt och slackar den snabbt.

dc_lindberg skrev:Här är typ plåten - tog mig i kragen o tog loss generatorn idag:
Bild

Blir kanske lättare att leta i djungeln då?...



dc_lindberg skrev:KGK har en 90A till Saab 9000 Halvkombi 3.0 -24 V6 CS/CSE
https://autokatalogen.se/wls/start.do
https://autokatalogen.se/wls/view_artic ... dNo=297631
Bild

Bild

Bild

Det är en sådan Bosch jag har liggandes där jag bytt remskiva till A-profil (dyr historie! tro den gick på 500kr, bara remskivan alltså).
Kunde jag komma åt den, så hade den fått åka på nu!
0123320011 BOSCH

Får se om det blir en en sådan eller en äldre K1:a.
Minst lika nyfiken på att finna felet i den trasiga!




dc_lindberg skrev:Med lite kreativt sökande bakvägen på Hella.de så gick det!
Här är Hellas motsvarighet till Bosch KC ovan:
https://www.hella.com/techworld/de/#web ... ducts67173
Generator: 8EL 012 427-981
Motorcode: B234E; Baujahr ab: 1994-08; Generator-Ladestrom [A] : 90; Neuteil ohne Pfand; Altteilrückgabe nicht erforderlich; Spannung [V] : 14; Riemenscheiben-Ø [mm] : 60; Anzahl der Rillen: 6; Riemenscheiben: mit Keilrippenriemenscheibe;


Hersteller
SAAB
Modellreihe
9000
Fahrzeug
2.3 -16 CDE Eco-Power
Leistung [PS/kW]
170/125
Hubraum [ccm]
2290
Kraftstoffart
Benzin
Baujahr
09/1993 - 12/1998
Motorcode
B234E








Den jag fick som första installation:
Bosch 0 120 489 653
Bild

Bild
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

dc_lindberg (trådstartaren)

#13 » 02:05:00, 13-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bosch 0 120 489 631 - 632
K1 14V 55A

Användbar på kåplös BMW R75-100.
Får INTE plats innanför RT och RS kåpan upptäckte jag när jag skulle montera den idag (2021-11-14)!

dc_lindberg skrev: Troligtvis kommer den ur Sollentuna Bilskrots skrotlåda för generatorer och startmotorer.
Hittade den i en av mina lådor med projekt/reservdelar - tänkta till reservelverk, 12V B&S motordrivna.

Bild

Bild

Bild




dc_lindberg skrev:Tog fram måttstocken för att se om jag kunde lösa "mysteriet" med att reservgeneratorn inte får plats - fästet ser ju lika dant ut ju!...

Bild


Hm... lika?... skiljer ju 2cm ju 16cm (Volvo/Audi ? 55A) vs 14cm (Saab 70A):
Bild

Bild
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

dc_lindberg (trådstartaren)

#14 » 19:45:22, 18-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

I måndags jag släkte bromsljus 2:an å Opus Bilprovning i Enköping, varefter jag åkte tvärs över "Bacho Rondellen" till Enköpings Bildemontering (de låg förr väster om Stationen i centrala "byn").

Att ta sig till besiktningen var en helt annan sak...
Kom till Bålsta... hade låtit underligt om reservgeneratorn (45A?)... o strax efter krönet efter Shell (västgåeden riktning) luktade det bränt gummi!
F ta de Dj.* som förstör vägrenen!!! (=trafikverket) - hade ett privat samtal med chefen för Sthlms regionen om detta i våras... får påminna honom om -varför- det finns vägren!...
Fick stopp på Valkyrian, och valde att stanna -på- bron över grusvägen som bl.a. leder till MC-Poolens "gömställe" sedan de lade ned och flyttade från Sundbyberg/Solna.
=> bästa platsen för ses bäst av trafiken. (gäller å tänka till!)
Har ett åkeri i Enköping att tacka för hjälp till Ekolskrog. Precis som vi lastat av (ordagrand) så kom Assistancekåren :-) Då slapp de TMA ;-)
(ja ja - vi... men... ja ja då!)

När vi lastade moppen på LB kändes det som generatorn skurit. Remskivan satt lös. Tog bort muttern och främre halvan av remskivan. Lossade remmen o insåg då... men vad F det var ju 3:ans växel! (= förhoppningarna om att generatorn trots allt var hel infann sig vagt)

Väl hemma, av med höger packväska, sadel och tank.
Jo då - generatorn kändes ok. Remmen... lite dåligt med tänder kvar... borde bytas... inte tid!
Lossa generatorfästena (=pyssel!). På med remskivan o dra åt den igen!... jo tjena... fick inget "stopp"... => :klia: :klia: :klia:
Av med remskivan o kontrollera distansen... öh... remskivan låg o fjädrade mot fläkten! :ohnej:
Inge bra!
Ned i källaren o leta genom delarna på de andra generatorerna. Fanns en bricka, standard 19mm axel, ca 2½mm tjock => lite för tjock => äh! Dit med den. Testade å dra dit remskivan => då blev det -stumt- draget! Spände remmen. På med tank, sadel och höger sidoväska!
=> :driver: => nu gäller det att få den där besvärliga 2:an släkt! Bära eller brista!
Biltema regulatorn visar 14.6V från 1500rpm eller så... hm...
Opus - klämde in mig på studs; en lätt nedtryckning av bromspedelan o bakänden lyste 63W rött :djaevul:
=> 2:an släkt!

Generatorn som Enköpings Bildemontering hade från SAAB heter:
Bild
...funderade länge o väl om jag -verkligen- skulle köpa den, eftersom... 310 har alltså CC 15.5-16cm o inte som 881 882 14-14.5cm... dvs, "den passar inte!"...
(grrr :red_card: )
Så kom det är sunda förnuftet in o spökade... "man -kan- ju byta gaveln ju! är du dum eller?!" => så 310 fick följa med hem.
Vi kikade även på en 90A från SAAB, även den hade CC 16cm på fästöronen... den lämnade jag kvar (så länge)... väl ute på motorvägen... ånger!... borde tagit den med på en gång ju! (kostar mer att åka en gång extra om så blir fallet, ju!).

Nu konstaterade jag idag att... något är nog inte som det ska...
12.7V efter ha varit på shoppingrunda, påstod min nya Biltema laddare...
Nytt Banner 30Ah GEL batteri och en generator som ger 45A, eller 55A, och trycker på 14.6V från 1500rpm (med kring 400W belastning)... borde inte batteriet efter 10min's körning ha högre spänning än 12.7V?...
:klia:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

torbjorn_forsman

#15 » 01:43:35, 19-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lita inte så mycket på Biltemaladdarens spänningsvisning, bättre att kolla med multimeter (kanske går att göra en provisorisk halvfast inkoppling för att övervaka spänningen under körning).

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till MC

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se