Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCMC

BMW, BMW /7, R60, R69, R75, R80, R100, generator, bilgenerator

22 inlägg • Sida 2 av 2
Snacka om MC här

dc_lindberg (trådstartaren)

#16 » 11:25:25, 19-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sitter BMW original analog voltmätare på, den har bara fått sladdbrott. Skaffat delar för att reparera.
Originalmätaren visar 1V för lite jmf med digital mätare över polerna. Guld värd att ha fungerande!

Valeo startmotor har en planetväxel. Det skall -vina- om den startmotorn. Den har haft "trassel" under sommaren/hösten och "skadades" (?) på besiktningen i höstas. Nu låter den som en Bosch gammal startmotor från 60-talet (original är opelkadett 1967 eller nått sånt).
=> något har hänt...
OM batteriet inte kan levererar tillräckligt många A så låter Boschen som Valeon låter nu... -kan- det vara batteritrassel ock?... Har aldrigt haft trassel med Banner förr, men så har jag inte haft Banner GEL förr heller... o om jag såg rätt så är GEL inte egentligen startbatterier...
Såg en varning om att den inte tål 14.8V o högre...

Poängen är dock.
Batteriladdaren visade 12.7V - vilket är på tok för lite.
När laddaren jobbade visade den att den kröp upp på 14.6V.
=> får detta till att något är inte som det ska...
Batteri?
Generator?
Mätinstrument?
Faktor okänd?...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11



dc_lindberg (trådstartaren)

#17 » 13:59:22, 19-11-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stort tack till Startmotor.se och deras hjälp.

http://www.startmotor.se

:shake_hands:



Gaveln kommer från en Saab - gissningsvis:
Combi Coupe (1968.08-1987.01)
2.0 Turbo, 146hk (1977.10-1980.06)

Generator 14V 65A (utgått)
Artikelnummer 200010
Bild

Produktspecifikation
Spänning (V): 14
Ampere (A): 65
Fläkt: Utvändig
Remskiva: Enkel (A)
Polaritet: 1-polig negativ
Inbyggd regulator: Ja
A-mått (mm): 21
B-mått (mm): 56
Serie: 200
Vikt (kg): 5,1




Det är nog den här som jag har eftersom remskivan är 73mm:

Generator 14V 70A
Artikelnummer 280029
Bild

Bild

Produktspecifikation
Spänning (V): 14
Ampere (A): 70
Fläkt: Utvändig
Remskiva: Enkel (A)
Remskiva (mm): 73
Polaritet: 1-polig negativ
Plugg: P0001
Inbyggd regulator: Ja
A-mått (mm): 80
B-mått (mm): 56
Rotation: Medurs (CW)
Serie: 280
Vikt (kg): 5,1




Bild



Relaterade produkter
Namn Artikelnummer
Originalutförande

200131011
200131151

Alternativ produkt

240006
200013
200010
200131
280016
200012
280036

Ersättningsprodukt

280016
280036



Byte av remskiva o denna är ett alternativ till:


Generator 14V 65A
Artikelnummer 200013

Bild

Produktspecifikation
Spänning (V): 14
Ampere (A): 65
Fläkt: Utvändig
Remskiva: Enkel (A)
Polaritet: 1-polig negativ
Inbyggd regulator: Ja
A-mått (mm): 53
B-mått (mm): 56
Serie: 200
Vikt (kg): 5
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

dc_lindberg (trådstartaren)

#18 » 19:51:29, 09-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Äh!... detta med korrekta beteckningar och namn på saker...
Hur gör jag nu då?...
Generatorn som gick sönder är en 70A, "lilla huset" med fläkten under remskivan.
Vad -heter- den Boschen?...
Var satt den monterad en gång i tiden?
0 120 489 881 ¤ 882
K1 => 14V 70A 20
Bild

Avståndet mellan monteringshålen i främre gaveln är ca 14cm:
Bild

Det är -bara- den "lilla" gaveln som får plats mellan motorn och kåpan (R80-100RT/RS)...

Fick tag i en beg 70A:
Bild
Vars gavel inte fungrar alls innanför kåpan... även sämre än den vars gavel nu sitter på den trasiga 70A (blev tvungen att byta gavel från den trasiga 70 till en okänd som satt på motionsanläggningen...45:a?...)
Bild
0 120 489 310 ¤ 311
K1 => 14V 28/70A
95 55 269
Bild



Hittade "rätt" avstånd mellan "öronen" på gavlar hos en generatorfirma (fick dem i praktiken till skänks - "osäljbara" idag):
Bild

Bild

Hm... missade visst en liten detalj... ooops...

Är alltså på -jakt- efter 1-2st gavlar, byter gärna med de som är "fel" , så jag kan fixa till att ha 1-2 generatorer färdiga i reserv.
Det är... en viss... skillnad mellan 45-55A och 70A! O jag tar ut ca 900-1000W vid max belastning av systemet... (55A = 770W)...

...men vad är det för generator som Spånga Bil-skrot trollade fram åt mig för ca 25 år sedan???
Om jag visste från vilken bilmodell den kom, skulle det vara lättare. De -sa- att den suttit på en SAAB (91-99???).
Utan kåpan kan man använda vilken som, men med kåpan blir det trångt, så trångt att "spänn örat" går genom kåpan om man försöker spänna upp generatorn... Audi 100´s gick precis in med en 670mm's rem som biltema och andra -hade-... nu, med 700mm's rem... kört lopp!...

Visst. Det enda "smarta" är att byta från K1 till N1 och då ock få 90A, men... får blir en framtida dröm. Just nu, fixa till så jag har "rätt" Kraftwerk på moppen!
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Lasse A

#19 » 20:08:28, 09-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

BM 430 1977, Ferguson TEA-20 1947, BMW K75S 1987, Kawasaki KZ200 1978,

1 person gillar det här inlägget.
Lasse A
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:18:23, 29-01-2008
Ort: Motala Västra Ny
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 430

torbjorn_forsman

#20 » 21:28:22, 09-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

0 120 489 881/882 sitter på diverse Saab 90, 99 och 900 från '81 och framåt (alltså bilar med H-motorn eller som den senare kallades B201).
0 120 489 310/311 verkar förekomma på något modernare 900 och 9000, kanske på bilar med 16-ventils-motorn B202.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

dc_lindberg (trådstartaren)

#21 » 10:12:11, 10-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

https://www.woxby.nu/
Kontakta oss
Karsjö Albins väg 20, Järvsö, 82752
073-0663155
info@woxby.nu
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

dc_lindberg (trådstartaren)

#22 » 13:23:44, 22-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag ett par 70A Bosch K1 i reserv.
Återstår bara att få tag i -rätt- gavlar.

Med grundlig eftertanke (dagdrömmande) så har jag kommit fram till slutsatsen:
Ja - jag fick en SAAB 70A genom FMCK-Sthlm tackare Mopedkursares bror jobbade på Spånga Bilskrot. De lade helt enkelt undan en -bra- generator till mig. Hade beskrivit på FMCK hur det var att köra på Kristall 1994. Tog ut ca 1100W på en 55A generator med 14.2V's regulator - ungefär lika genomtänkt som staten sköter sina finanser! Snittbelastning låg dock på måttlig 600-700W... även om generatorn ju teoretiskt lämnade 782W vid 14.2V så...
visst saknas det något i ekvationen i alla fall?... :klia:
70A = 980W med min vinter regulator på 14.8V => 1036W
...fast... det kvittar ju... för 12V XW blir Y W mera vid högre spänning... så... 70A är nog minimum vad kraftverket behöver leverera oavsett!
(drömmen är en N1 90A givetvis :levitera: )

Nåväl, här är gavel-bekymret - så här måste gaveln se ut för att generatorn skall få plats innanför kåpan:
Bild


O så här ser gavlarna ut...
Bild

...å SAABs är dessutom spegelvända...
Bild

Vad som måste ha skett var att jag köpte de två sista gavlarna som Alby Bil-El hade (ca 1995?):
https://www.albybilel.se/sv/

Så nu är jakten efter "rätt" gavel på G!
ca 14cc CC-avstånd på den jag kan använda. Standard tycks vara kring 16cm, och det går inte alls...

Givetvis på jakt efter de mindre fläktarna också - ca 12cm i diameter. Originalet till SAAB generatorn är ca 1cm för stor diameter på...
Tajt innanför kåpan! :svettas:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11


Återgå till MC

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se