Sitter BMW original analog voltmätare på, den har bara fått sladdbrott. Skaffat delar för att reparera.
Originalmätaren visar 1V för lite jmf med digital mätare över polerna. Guld värd att ha fungerande!
Valeo startmotor har en planetväxel. Det skall -vina- om den startmotorn. Den har haft "trassel" under sommaren/hösten och "skadades" (?) på besiktningen i höstas. Nu låter den som en Bosch gammal startmotor från 60-talet (original är opelkadett 1967 eller nått sånt).
=> något har hänt...
OM batteriet inte kan levererar tillräckligt många A så låter Boschen som Valeon låter nu... -kan- det vara batteritrassel ock?... Har aldrigt haft trassel med Banner förr, men så har jag inte haft Banner GEL förr heller... o om jag såg rätt så är GEL inte egentligen startbatterier...
Såg en varning om att den inte tål 14.8V o högre...
Poängen är dock.
Batteriladdaren visade 12.7V - vilket är på tok för lite.
När laddaren jobbade visade den att den kröp upp på 14.6V.
=> får detta till att något är inte som det ska...
Batteri?
Generator?
Mätinstrument?
Faktor okänd?...