Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCMC

BMW, BMW /7, R80, R100, Hallgivare, ITU

19 inlägg • Sida 1 av 2
Snacka om MC här

dc_lindberg (trådstartaren)

#1 » 20:39:20, 30-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Byta trasig hallgivare i ITU (ignition trigger unit) på BMW /7, 1981-1995:

BMW kallar detta för elektronisk tändning... hm!... kan sträcka mig till att kalla den för semi-elektronisk!...

Hallgivarna går sönder... med tiden... å de går att byta, om man har rätt utrustning...
Men... regulatorfjädrarna (2st) är riktigt -sköra- !!! Sträck skadar man dem... då är man BMW körd... BMW säljer dem inte som reservdel... å med olika/fel längd... då går moppen i bästa fall uruselt... eller så går den inte alls att köra!...
På egen risk:
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild


Som tur är är att det finns de som säljer reservdelar ;-)
http://www.q-tech.de
https://q-tech-shop.de/p/hallgeber-regl ... ab-bj-1981
HALLGEBER Reglerfedern BMW 2-Ventiler ab Bj. 1981
28,00 €
Bild

Bild

Beschreibung


Art.Nr. 114.6
2 Neue Reglerfedern für den Fliehkraftversteller im Hallgeber.
Paarweise in einem Referenzhallgeber geprüft.
Werden mit zugehörigem Diagramm der Zündverstellung geliefert.
Senast redigerad av dc_lindberg 22:09:21, 30-11-2019, redigerad totalt 2 gånger.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11



dc_lindberg (trådstartaren)

#2 » 21:17:46, 30-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

En pdf - BMW reservdelslista till ITUn. Den andra pdf´n som låg här hittade jag kopia på i nästa inlägg, så då tog jag bort den härifrån.
Bilderna som låg i detta inlägg visade sig vara samma som i nästa inlägg => då tog jag bort dessa dubbletter.


Part Search:
R 80 R, R 100 R, Mystik (91-95) R 100 R Mystik 94 Ignition sensor

Ignition sensor
No. Description Supp. Qty From Up To Part Number Price Notes
01 Ignition sensor 1 12111244088 $617.39 ENDED, +core
01 Ignition sensor 1 12112413906 EBA 2455587
02 Fillister-head screw M5X16-8.8-ZNS 2 07119900311 $0.60
03 Wave washer B5 2 07119932098 $0.38
04 Washer 5,3-140 HV-ZNS 2 07119936439 $0.40
05 O-ring 1 12111243848 $2.83
Notes

ENDED = the part has been discontinued (no longer available).
+core = plus core charge (possibility of a return of the old part)
EBA = Einbauanleitung (Installation instructions)

Bild

Passa följande modeller:
R45-R65LS..78-85   (01/1978 — 07/1985)
•R 60, R 75 , R 80, /7, RT (76-85)   (04/1977 — 11/1984)
•R 65 GS, R 80 G/S, R 80 ST (80-92)   (05/1980 — 11/1992)
•R 65, R 65 RT, R 80, R 80 RT (85-95)   (03/1984 — 12/1995)
•R 80 GS, R 100 GS, PD (87-90)   (12/1986 — 07/1990)
•R 80 GS, R 100 GS, PD (90-95)   (04/1990 — 02/1996)
•R 80 GS Basic (96)   (01/1996 — 12/1996)
•R 80 R, R 100 R, Mystik (91-95)   (03/1991 — 01/1996)
•R 100, /7, /T, CS, RS, RT, S (76-84)   (03/1976 — 11/1984)
•R 100 RS, R 100 RT (87-95)   (07/1986 — 12/1995)

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av dc_lindberg 11:22:49, 01-12-2019, redigerad totalt 5 gånger.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

dc_lindberg (trådstartaren)

#3 » 21:26:58, 30-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mer bilder:
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

dc_lindberg (trådstartaren)

#4 » 21:31:27, 30-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag råkade ut för detta...

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

..å det gick inte att reparera sladden... därav åkte jag på att byta hallgivaren.


Hittade bl.a. detta på nätet:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild





Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

dc_lindberg (trådstartaren)

#5 » 21:57:07, 30-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tog ett tag å hitta bilderna. Gammalt SD minne.


Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild


De där små metallbitarna ligger inte där för skojs skull. De är adaptrar som monteras för att blockera förtändningen när man har dubbeltändning. Återkommer om det i en tråd om dubbeltändning.
Bild

Bild

Bild



Åter ihop monterad. Den vita sockeln är ett verktyg för att kunna demontera ITU´n utan att skada den.
Bild

Bild
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

torbjorn_forsman

#6 » 23:54:18, 30-11-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det ser ut som vilken horisontalaxlad Bosch-fördelare som helst från 80-talet förutom att den saknar högspänningsdelen med rotor och fördelarlock, i stort sett samma innanmäte (och hall-givare) hittar man också på många personbilar, dock är såklart plåtrotorn anpassad för aktuellt cylinderantal och fjädrar och vikter för centrifugaltändförställningen anpassade för önskad tändförställningskurva. T ex Saab 99/900 med H-motorn eller B201, en hel del varianter av Opel Kadett E och motsvarande Ascona, VW med den lilla 0,85 - 1,4 l - motorn som framför allt satt i Polo men även i snikmodeller av Golf. Se dock upp med att det finns till synes likadana fördelare som inte har hall-givare utan induktiv givare, de förekom bl a på Ford Escort med CVH-motorn och många Peugeot och Citroën.

Tändmodulen ser ut att vara kopplad som standard-tändmodulerna som användes ihop med hall-givare hos bl a VW och Volvo.

Finns tändförställningskurvan för denna fördelare dokumenterad i någon verkstadshandbok, så det finns möjlighet att köra den i fördelarprovbänk för att kontrollera tändförställningen?

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Ivar Risslén

#7 » 00:13:23, 01-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tändmodulen är samma som den SAAB använde till 99/90/900 modellerna.
Det är "standard" Bosch grejer utom att de har en lång anslutningssladd och inte ett kontaktstycke direkt på burken. Det är ofta att felet som blir är att ledningarna vibrerar av med dålig kontakt som följd.
Errare humanum est

1 person gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

dc_lindberg (trådstartaren)

#8 » 11:37:01, 01-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ah!
Nu blev det riktigt intressant!

TF - det är där min höga motortemp uppstår. Får söka info om tändkurvan.
Pga dubbeltändningen så går förbränningen ca 38% fortare än med bara original off-set 1 tändstift... blockeringen av slungvikterna skall vara till ca 19' , utan det så hade jag >>180'C på motoroljan...
Jag har fortfarande inte ordning på tändningen... överväger att köpa färdig enhet från http://www.q-tech.de eller http://www.motoren-israel.de Kan inte använda Omega eller Silent Hektik då dessa monteras på original generatorn.


http://omega-oldtimer.de/news1.html
Hier finden Sie uns
OMEGA-OLDTIMER - Holger Grope -
Querumer Straße 26a - 38104 Braunschweig - Germany
Tel.:(49)0531-375737 - Fax:(49)0531-377763
e-mail: info@omega-oldtimer.de
e-mail: info@omega-bike.de
Allgemeine Geschäftsbedingungen
USt-ID: DE-11 48 33 671
GPS: 10°33´26´ OL / 52°17´01´ NB
Bild

Bild
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

torbjorn_forsman

#9 » 19:43:22, 01-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns ju "originaltillverkade" tändsystem med elektronisk tändförställning, som har använts fabriksmonterade ihop med såna där Bosch-fördelare med hallgivare. Då har fördelaren såklart ingen tändförställningsmekanism. Bosch har haft ett tändsystem som kallas EZ-L och som användes av Opel samt på en enstaka motortyp hos Peugeot några år i mitten av 80-talet. Det har bara "centrifugaltändförställnings" -funktion och möjlighet att välja några olika förställningskurvor med ingångar på styrdonet. En mer avancerad typ, som påverkas av både varvtal och motorbelastning och har ett tredimensionellt förställningsfält, kallas EZ-K och användes på en del modeller av Volvo och Saab.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

dc_lindberg (trådstartaren)

#10 » 13:10:35, 24-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Adaptrar enligt rek ovan (se Daniel Derdicke) - de där små brons bitarna.
Kommer inte ihåg hur man gjorde jobbet... bara att det var ruskigt pilligt och att man riskerade att skada fjädrarna till slungvikterna (vilket jag befarar att jag gjorde...).

http://www.Q-Tech.de meddelade mig att så enkelt som detta är det inte... de har 6st olika för att få till rätt förtändning... de måste monteras, och sedan pröva ITUn, o blir det inte rätt, dvs 20' förtändning istället för 26', så måste de demontera enheten igen och byta adaptrar tills dess de får till rätt tändpunkt.
Nu har jag iof använd den här reparerade (hallgivaren pajade... precis vid infarten till Kungsåra Verkstäder... ca kl.01... på morgonen... ca -15'C... jan/feb ngt... å Bärgningsbilen redan på väg ut från Västerås mot Sthlm när jag ringde!!! Fick vänta... kanske 10min o sedan skjuts ända hem till Hufvudstaden (mitt garage = närmaste Auktoriserade verkstad alt kundens hem! Snacka om flyt!) ), och konverterade ; för det är ju klart att när jag ändock lyckats få isär den, så passade jag på att konvertera den enligt Daniels rekommendation - o det gjorde > 40'C lägre max temp på olja, bättre klös, ca 0.5dl/mil i mindre bränsleförbrukning :-)


Bild

Bild

Bild

Bild
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

dc_lindberg (trådstartaren)

#11 » 08:07:04, 14-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Äntligen är en av mina ITU packeterad och lämnad till DHL för transport till Tyskland, www.q-tech.de , för -korrekt- ombyggnation till dubbeltändning.
Som framgår i tråden: BMW R80, BMW R100, oljekylare, oljeslang att när tändpunkten är för tidig...då blir motorn... "ljummen"...
När jag fixade ovan ITU så -tror- jag att jag råkade sträckskada en av regulatorfjädrarna... jag har 2 olika tändpunkter på max förtändning... o det skakar duktigt i ökad grad efter 4000rpm (90km/h)... max förtändning skall väl vara vid 3500rpm om jag minns rätt.

Ser fram emot att få testa -rätt- tändning på moppen efter styva 25 år med -fel- tändning :-)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

magloman

#12 » 08:56:24, 14-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Samma hallgivare som på audi s4 och volvo b230E och några tusen till. Inte ovanligt den går sönder iaf.
Siemens från början men nu finns det nog flera tillverkare.

Ja det är kul när långa projekt börjar bli klara :-)
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

dc_lindberg (trådstartaren)

#13 » 21:26:49, 06-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har just roat mig med att mäta mina reservhallgivare.
...kan man göra det?
Är mätresultatet tillförlitligt?

Multimeter.
2000 ohm gav följaden resultat:

No. 1:
- Yttre flatstiften 76.3 - konstant, stabil
- Yttre flatstiften till centrumstiftet - "död"

No. 2:
- Yttre flatstiften (Grön - Svart) 108.5 - konstant, stabil
- Yttre flatstiften till centrumstiftet (Grön - Röd, Röd - Svart) - "död"

No. 3:
- Yttre flatstiften - blippar bara till, allt mellan 104-190 (=ger en pik på valfritt värde mellan 100-200, sedan "död"; blippen fås -varje gång- som mätsladdarna sätt an mot kontakten, och dör lika fort varje gång. Varför?)
- Yttre flatstiften till centrumstiftet - "död"

No. 1 och 2 fungerar. Motorn tänder och går.
No. 3 - kommer ingen gnista, motorn tänder inte, motor går inte. Varför?
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

magloman

#14 » 21:44:38, 06-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hallgivare går inte mäta på så vis. Dom ska ha matningsspänning, oftast 5v på 2 stift. Sen kan man mäta signalen mellan jord och det tredje stiftet med oscilloskåp, när det ges en sådan. Tex roterande triggerhjul med luckor.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

dc_lindberg (trådstartaren)

#15 » 00:07:50, 07-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

OK.
Kan jag ha skadat något med att mäta resistansen?
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11


Återgå till MC

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se