Helt rätt tänk busse.
Det är så mycket lättare och trevligare med två hjuluppsättningar:
- sommardäck
- vinterdäc
Precis som man gör med bilen.
FMCK, Enduroföreningar, på lokal ort kan ge dig bästa råden om vad det funnit vara bästa däcken för området.
Förr, när Trelleborg fanns, då var det Winter Friction eller Army Special som gällde.
Prata med Lasse på Lasses Rallyservice. Hör med honom vilka däck som han levererar till ditt område - det ger en god fingervisning.
Avvägningen mellan olika underlag är nyckeln.
Är det nästan bara hårdpackad snöväg, i princip ingen bar asfalt allt, då är det helt klart Endurodäck som kommer att ge bästa "allround" greppet. Höga klackar har en baksida... det går endast i riktning framåt... inte -rakt- framåt... (tar mindre än 10 mil att få grepp om o se'n bekommer det en inte )
Cross-däck är i princip för grovmönstrade för att användas på landsväg, men på en KLR så är de ett klart alternativ till Endurodäcken beroende av underlaget.
Ska man bara köra på snö/is-väg och aldrig på bar asfalt - välj då dubblängd som används inom enduron. Crossdubbar har längre utstick vilket gör däcken onödigt vingliga.
Dubben ger -inget- grepp i snö!
Däcken skall vara mönsterskurna för att vara självrensande och grävande. Min ytterst blygsamma erfarenhet, 1st Metzeler Sahara 3, talade sitt tydliga språk. Trial-däcken , och TKC80 o liknande mönster -beckar igen- och gräver därmed inte alls... Riktigt grovmönstrade däck, Crossdäcken, är avsedd att kunna gräva sig loss i lera vilket är snarlikt djupare snö i sammanhanget.
Framdäcket har -bara- en funktion; att ge styrförmåga.
Av de däck jag testat så var Continental TKC80 fullständigt värdelöst på snö. Fick inget grepp alls! Detta beror på de på tok för stora klackarn, och det förhållandevis hårda gummit. Mitt råd gällande framdäck är - åter igen, hör med dem som kör Enduro, för de har exakt de problem med styrseln i framvagnen som man har vid vinterkörning på landsväg med landsvägsmaskin.
Jag har inte monterat de nya däcken på R80'n än, inte väderincitament än... (+10'C...). Skall bli mycket intressant o pröva vad det längre utsticket på sidoklackarna har för effekt på framvagnen.
Tumregel:
- klackhöjden bör vara minst 10mm för att kunna dubbas väl
- avståndet mellan klackarna bör vara så stort att däcket självrensar sig
- använd cross-slang oavsett om däcket är slangdäck eller slanglöst!
- mycket gummi => ger bra gummigrepp, men kort livslängd
Nylondäck... som mina Cheng Shin... blir till hockey-puckar redan kring -15'C... så de betraktar jag som olämpligt val om normal tempen än under -10'C; välj de hellre typ Michelin T-63 som har mycket gummi, eller Heidenau vinter däck. Kenda får vi se -om- de kommer att sälja sin vinterkollektion i EU i framtiden, f.n. går den bara på USA.
Minns jag helt rätt så ska KLR´n ha lågprofildäck (x/80-y), o då ökar genast valmöjligheterna
Trial är högprofil...x/100-y)... o det gör att dubben går i stänkskärmarna vilket gör att jag måst bygga om lite... ss special gjorda stötdämpare bak och gaffel"ok"(?) som är högre fram... Ett problem du inte kommer att få på KLR'n om jag minns rätt; men, OBS! däck med dubb har -större- radie/diameter än sommardäck! Skiljer 1-2cm minimum på radien! Så se upp! Mät -noga-.