Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCMC

Dubbdäck, dubbar, vinterdäck, motorcykel

22 inlägg • Sida 1 av 2
Snacka om MC här

dc_lindberg (trådstartaren)

#1 » 18:17:32, 26-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Öppnar en ny tråd.

Tråden om MC däck spann ur mot vinterdäck, och än mer mot dubbdäck, så - varsågoda:
- en tråd om dubbar och däck, fokus motorcykel, men... Maskinisten håller sig ju aldrig till ämnet! :skratta3:

När jag startade den här tråden tänkte jag inte på några självklarheter. De kom upp i samtal i rent förbigående när jag hämtade mina nya däck på Lasses Rallyservice.

NB!
Varje gång man låter dubba ett motorcykeldäck så är det ett -experiment-!
Tillverkaren kan -inte- garantera att däcket går att dubba!
Dubbaren kan absolut inte garantera heller vare sig att det går att dubba, eller att dubben sitter kvar!
Det är helt och hållet kundens ansvar, både hur kunden väljer att använda däcken, och var; samt givetvis att vara lyhörd på vad dubbaren rekommenderar!
Kunden måste inse att den beställer på eget ansvar och kan inte lasta vare sig dubbare eller däcktillverkare om det visar sig inte bli bra = helt eget kundansvar!

Dubbaren monterar de dubb som kunden vill ha (av de som finns att välja mellan) på det bästa sätt dubbaren kan, i det mönster som koms överrens med kunden att troligtvis är det som passar kundens behov bäst. Mitt personliga "krav" är att samtliga dubbar skall limmas fast i däcken. Dubben i bakdäcken brukar "bryta" loss klackarna, och/eller "slitas loss ur" klackarna (oavsett om de är limmade eller inte).
Livstiden på ett framdäck är som på sommaren, ungefär, dvs 2-3 000 mil. Gällande bakdäcken är det sämre ställt... 1000 mil på ett bakdäck är mycket bra, men räkna inte med att ha dubben kvar i alla klackar ens 500 mil...
Det är nog så illa att man må räkna 3st bakdäck per 1st framdäck...
Är man beredd att acceptera dessa förutsättningar så får man hjälp med att få till dubbdäcken så de passar ens egna behov. Varje förare har sina unika önskemål. Varje fordon har sina unika behov. Det är ett pyssel, och kostnad, att hitta rätt!

Min leverantör av dubbdäck är vid skrivande den ännu verksamme:
https://lassejansson.webs.com/


http://www.wipertec.fi/mobile-se.php
Wiper Tec Oy
Norremarksvägen 6 - 352 45 VÄXJÖ - Sverige

För leverans från vårt lager i Sverige, vänligen kontakta oss på något av följande sätt:
@mail. wipertec@wipertec.fi
tel. +46 730 411 433 (Mats)
tel. +46 70 655 46 47 (Thomas)
fax. +46 470 47004

För leverans från vårt lager i Degerby, nära Ingå. (FIN)
Öppet enligt överenskommelse via telefon eller mail.
tel. +358 400 331 244 (Arja)
tel. +358 400 441 917 (Sebastian)
@mail. sebateam@sebateam.fi


Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild


De dubb som sitter kvar bäst är dubbelflänsade.

Dubben skall alltid limmas fast!

Lånar en bild från Heby-Mats:
Bild
Notera att Heby-Mats valt kort utstick på mittraden och allt längre ju längre ut på sidorna av däcket som dubben sitter. Detta gör man för att få grepp på is-valkar (djupa hjulspår), och för att kunna köra hyfsat bekvämt på bar asfalt.
Senast redigerad av dc_lindberg 15:53:27, 09-01-2020, redigerad totalt 6 gånger.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11



dc_lindberg (trådstartaren)

#2 » 18:26:13, 01-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hittade lite gamla bilder på mina dubbar och dubbdäck:

Dubbar:
Bild

Bild


Dubbdäck - Cheng Shin C-186:
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild


Metzeler:
3.50-18"
Bild

Bild

Bild


4.00-18"
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild


Pirelli:
Bild

Bild

Bild

Michelin T63, 18", och Metzeler Sahara 3, 17", samt Pirelli 19" framdäck (MT-ngt) hittar jag inga bilder på :-(

Bild

Bild

Bild

Bild
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

dc_lindberg (trådstartaren)

#3 » 19:02:20, 09-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nya dubbdäck.
Aldrig testat de däcken förr. Ska bli spännande å se hur de fungerar.
...insåg inte att jag råkat köpa Slanglösa däck... ooops... jobbigare att lägga på än slang däck...




Framdäck:
Mitas H03, tillverkat i Tjeckien, vecka 8, 2019.
...det var iof H03 som jag tittat på men GA hade E03 hemma - så, en test fick det bli (mot bättre vetande?) :thumme:
Kommer dubben att vara för tätt sittandes (jmf med Cheng Shin C-186)?
Är utsticken på sidoklackarna lagom eller för långa?
Svar på dessa frågor kan man bara få när man använder däcket!
Har aldrig har så mycket "spikar" i något vinterdäck tidigare: 432st!
Nu är Mitasdäcket förvisso 3.50-18"... men det är ett 100/90-18"... och inte som Cheng Shin 100/100-18"... o den där centimetern som skiljer spelar stor roll gällande försprånget... kommer att påverka hur framvagnen rör sig, ff.a. i kurvor... NB! moppen skall ha 100/90-19" (3.25-19") för att ha rätt gaffelvinkel och försprång...
Cheng Shin C-186 3.50-18" till vänster - Mitas H03 3.50-18" till höger:
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild







Bakdäck:
Michelin Trial Competition X11, tillverkat i Spanien vecka 31, 2018.
Det är mycket snarlikt Pirelli MT43 däcket ovan. Dock må påpekas att Pirellidäcket lämpade sig bättre för dubbning av sidoklackarna - syns på bilderna att... det kanske blev lite tajt (lite lite gummi... ooops...)...
Nu blev jag erbjuden det däcket ur det blå. Hade inte tänkt beställa nytt bakdäck just nu, men, man tackar självklart ja när tillfälle bjuds. Hade tänkt Kenda K335, eller Heidenau K37, 67, eller nått sånt eller Cheng Shin C-186 igen...
Michelin däcket har samma diameter som Cheng Shin, så då motsvarar det 120/100-18" ; går lite fortare än vad nålen på hastighetsmätaren visar... o den visar -exakt- rätt mellan 50-115km/h med 120/90-18" sommardäck (Michelin M45).
Bild

Michelin Trial Competition X11 4.00-18" till vänster, Cheng Shin C-186 4.00-18" till höger
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Hur väl Michelin däcket fungerar och håller... det blir en fråga för framtiden. Det är köpt och dubbat för att läggas på lager, att ha i reserv.



Bara för att precis ha kränkt på Cheng Shin på framhjulet, så får man kränga av det igen... men det är det värt om dubbarna på sidoklackarna på Mitasdäcket gör rätt jobb! Jag har haft den där "felaktiga" dubbningen förr på framdäck... o på is-valkar har man inget grepp... o det slutar med att Moder Jord omfamnar en med brutal kraft! (hon är inte alls varsam av sig!) Som bakdäck, kvitt sak samma - moppar viftar alltid på svansen när det tappar greppet med bakhjulet o det brukar man kunna häva (eller använda sig av). Tanken var alltså att ha 3.50-18" som reserv-reserv bakdäck eftersom det blev "felaktigt" dubbat av en icke lyhörd, som inte begrep ett dugg om att köra mc på landsväg, i Uppsala... Se'n fick jag tag i Lasses Rallyservice - han vet hur man ska dubba, o är lyhörd gällande de grepp problem man beskriver (!) - se bara på dessa två underverk som han skapat åt mig :-)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

valberga

#4 » 22:59:21, 09-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Måste fråga en sak som dök upp i min skalle nu.
På den mc Toringcyckel jag har sitter ju standard fabriksdäck på, dom är ju mest gjorda för vanlig asfalt väg.
Men är det någon som har kompletta hjul med grövre mönster och byter hjul efter var man skall köra, jag menar om man tänker åka sämmre vägar där det kan vara grus.

Har aldrig hört att någon gör detta Förekommer det?? :klia:
Om man inte kan göra det med en maskin skall man låta bli
valberga
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:09, 18-03-2008
Ort: Orust/ Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Mc Monark M77 150cc 1952
Suzuki GSX 400 E 1982
MC Kawasaki Versy 1000
Case 595
Hitachi Zx22u-2

toker

#5 » 23:21:02, 09-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo då det finns dom som har dubbla uppsättningar däck komplett på fälgar men vad jag vet är det offroad hojar det handlar om som dels kan användas till touring och dels grusbus men på grund av priset är det nog inte allt för vanligt och för min del nöjer jag mig med hyffsat grovmönstade offroad däck som är dugliga till både asfalt åkning och grusåkning.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

busse

#6 » 09:46:03, 10-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nån som testat såna här skruvdubbar https://www.best-grip.se/category/endur ... gLhKfD_BwE Har varit lite sugen att testa på KLR:en hade ju varit smidigt att skruva i och ur dubben på däcken.

Är även sugen att testa dessa på traktorn, som jag förstår det brukar man skruva i och ur dubb på traktorerna beroende på säsong.

Hittade ett bakhjul till KLR650C på eBay, hade ju varit smidigt att ha två uppsättningar hjul att byta mellan, en omgång med antingen allround eller dubbdäck och en med grovmönstrade däck vilket jag har på nu.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

dc_lindberg (trådstartaren)

#7 » 10:57:53, 10-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo då, det är relativt vanligt att sidvagnsåkare har extra hjul med annat däck med sig, men... det är väl bara Ural, Djepnr och Chang Jiang som ev., har mer än ett (1) hjul med sig?
Skånebosse hade bara ett med sig som han bytte till när väglaget gick från Ljungbyhedvinter till riktig vinterväg:
userpix/49872_2SNMELNDFEASG1575133115.jpg Då bytte han till ett cross däck med is-dubbning. Det greppet var lite för bra för kopplingen... han åkte på att byta både lameller och fjädrar! Minns jag inte helt fel så åkte han även på ett kardan haveri 1996 på Kristall Rallyt.
För bra grepp är alltså inte så bra heller! :lmao:

Det är -många- som väljer skruvdubb.
Skru inn pigger på Bobcat fungerer veldig bra
De dubben är mycket dyra. De sitter knappt kvar i mc-däck.
I länken om träffen 2019, så finns det bilder på skruvdubbande:
dc_lindberg @ MC på vintern

Personligen -avråder- jag från skruvdubb, utan att ha erfarenhet av dem.
Orsak:
- dubben är livförsäkringen!
På bakhjulet kvittar det iof - de dubben tappar man nästan alltid med tiden i alla fall i mitten och klackarna intill. De brukar sitta kvar på sidoklackarna (när man kör på landsväg med landsvägscykel). När det gäller Enduro/Cross, så brukar bakdäcken hålla (om man får kalla det för det...) ungefär en tävlingsdag (i bästa fall).

När det gäller entreprenadmaskiner, även sådan monster som Belos, Irus, Agira, osv, så är rapporterna från dem som testat 100% eniga: TOPPEN !
Traktordäck har ett så mycket hårdare och tjockare gummi att de lämpar sig bra för skruvdubbning; mc-däck är "radergummi" dvs ger inte något bra fäste/stabilitet för dubben, och dessutom kommer centrifugal krafter in som inte återfinns när man kör traktor (om de nu inte är trimmade förstås... och körs racing med...).
Tänk på att en dubb som släpper från däck under det man kör blir till en projektil... när det sker på gatan finns det en viss sannolikhet att projektilen råkar finna en måltavla... (det är därför bildubb endast får vara i aluminium...). Att använda sig av skruvdubb för att köra på allmän väg blir alltså ett onödig risktagande, liksom... Man minimerar risken genom att använda dubbar som sitter fast med en platta och dessutom är limmade (ingen garanti, men avsevärt lägre risk för att dubb flyger ur däcket; de brukar bara bändas loss och rivas dän mot underlaget).
Plattan i botten på dubben är också belastningspunkten för dubben. 9mm's plattorna brukar vara tillräckligt stora för att inte "äta sig genom korden" - och där saknas skydd helt på skruvdubben... en skruvdubb som äter sig inåt (= upprepad belastning) kommer att gnaga sig genom korden och orsaka punktering...
Senast redigerad av dc_lindberg 22:16:47, 10-01-2020, redigerad totalt 1 gång.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

toker

#8 » 11:16:38, 10-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

busse skrev:Nån som testat såna här skruvdubbar https://www.best-grip.se/category/endur ... gLhKfD_BwE Har varit lite sugen att testa på KLR:en hade ju varit smidigt att skruva i och ur dubben på däcken.

Är även sugen att testa dessa på traktorn, som jag förstår det brukar man skruva i och ur dubb på traktorerna beroende på säsong.

Hittade ett bakhjul till KLR650C på eBay, hade ju varit smidigt att ha två uppsättningar hjul att byta mellan, en omgång med antingen allround eller dubbdäck och en med grovmönstrade däck vilket jag har på nu.

Limmar du skruvdubben lär den sitta kvar. Har kört en del på vinterväg med dubbade endurodäck och har aldrig tappat nån dubb är dom riktigt dubbade och naturligtvis limmade sitter dubben kvar även fast dom är nedslitna till gummit däremot finns det dom som haft problem med att hela klacken gått av men det har jag inte heller varit med om och beror säkert på vilket däck man valt.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

dc_lindberg (trådstartaren)

#9 » 12:49:04, 10-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Toker, så sant så sant, när gummit är tillräckligt hårt... se Metzeler Trial däcken ovan... Dubbelfläns, limmade. Du ser på scanner-bilderna hur dubben slitits loss från gummit. Mitt Michelin T-63 hade jag nästa lika bra isgrepp med efter det tappat alla dubbarna som när det var dubbat - sagoligt bra däck. Men, tyvärr, Micke Line valde att lägga ned produktionen av det o tillverkar istället T-61...
Cheng Shin har aldrig betett sig så, ej heller Pirelli däcket ovan, utan i de fallen är det hela klackar som lossnar inkl dubben.

Sahara 3 som jag hade på Suzukin (330kg 80hk 6000rpm... gick undan med den...) -samtliga- dubb satt kvar i det däcket.

I en tråd som denna är det dock bättre att "måla F på väggen" för då är de med dålig/ingen erfarenhet bättre förberedda på vad som är rimligt och då blir de desto gladare när de får erfara oväntat positiva resultat ;-)
Man måste prova däcket innan man vet hur väl dubben väljer att sitta kvar. Desto mjukare gummit, ju lättare trillar dubben dän.

Cross- och Endurodäck finns i gummiblandningar som är riktigt väl lämpade för att dubbas. F.ö. sådana däck som man "måste" ha på -riktig- vinterväg (inte i saltslasksörjan som Sthlm erbjuder).
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

dc_lindberg (trådstartaren)

#10 » 17:52:30, 11-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då så!
Mitas H03 3.50-18" å fälg - utan att vad jag vet ha nypt sönder slangen.

Det gamla Cheng Shin C-186 3.50-18" med torrsprickor på sidorna ligger under som stöd/hjälp/skydd - bromsskivorna är ivägen liksom...
Bild

Bild



Nya fräscha dubbar :-)
...J.* vad de "bits" !!!
På Cheng Shin't så sitter det bara 13 eller 14mm's dubbar, med utstick om 2-3mm på mitt klackarna och 3-4mm (inte satta lika djupt) på sidoklackarna. De flesta dubben sticker ut med 3mm.
Det fungerade bra, men erfarenheten av Pirelli MT43 (se ovan), gav mersmak om bättre grepp ändå på sidoklackarna; så nu provas det på Mitas däcket.


På Mitas däcket så är dubben i mitt-klackarna samma som på Cheng Shin't; dvs i snitt 3mm's utstick.
Sidoklackarna har fått samma längre dubb som Pirelli däcket ovan. Utsticket är ca 5mm. Gisses vilket grepp det gav på Pirelli däcket!
Personligen anser jag nog att 5mm är 1mm för långt för vanlig landsväg, asfalt/betong, men kommer till sin rätt på plogad vinterväg med is-valkar.

Cheng Shin:
Bild

Bild

Mitas:
Bild

Bild

Bild
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

toker

#11 » 19:01:26, 11-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur funkar dom där på asfalt ser ut att vara lite väl mycket utstick ?
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

dc_lindberg (trådstartaren)

#12 » 20:26:52, 11-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi får se Toker.
Se ovan, Pirelli MT43, fungerade kanon bra! Hade ett sju h.* bra grepp med det däcket i kurvorna.
Om det blir motsvarande med ett framdäck?... får pröva o se :-)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

busse

#13 » 22:44:48, 14-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blev en dyr tråd för mig, nu har jag köpt ett till bakhjul till KLR:en på eBay i Tyskland, kan även hittat rätt framhjul i Holland men lite dyrt. Är det rätt hjul är det väl ändå bara att slå till ;) Sen behövs det bromsskivor och det är väl lika bra att byta till nya hjullager innan man monterar dom på hojen.

Extra hjul måste ju vara fint till dubbdäck för att slippa kränga om däck.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

dc_lindberg (trådstartaren)

#14 » 21:41:22, 15-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förlåt busse :-(
Det var inte mening att ställa till det för dig :-(

Ser fram emot lite bilder och uppdatering på ditt projekt!
KLR var -mycket- uppskattat alternativ inom Enduro-sidan på FMCK - med riktiga däck och spikar i var grabbarna riktigt nöjda med KLR!
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

busse

#15 » 08:56:25, 16-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:Förlåt busse :-(
Det var inte mening att ställa till det för dig :-(

Ser fram emot lite bilder och uppdatering på ditt projekt!
KLR var -mycket- uppskattat alternativ inom Enduro-sidan på FMCK - med riktiga däck och spikar i var grabbarna riktigt nöjda med KLR!


Tänker att man kan ha en omgång hjul med allround däck vilka satt på hojen då den köptes för att spara de grovmönstrade däcken på sommaren om man vet av att det ska åkas på asfalt och fina grusvägar, sen kan man kränga på vinterdäck på de hjulparet då sommaren närmar sig slutet.

Vad är det för däck som gäller för Norrbotten? Kommer ju inte att ge mig ut på asfaltvägar utan det som kommer att köras är ju typ breda hårdpackade skoterleder och plogade vintervägar. Känns ut som att grovt mönstrade crossdäck med långa dubbar är det man ska ha då?

Kommer inte att fokusera på detta i vinter utan allt fokus ligger just nu på att få igång Hondan, planen är väl att köpa på sig extra hjul och sen till nästa vinter testa dubbdäck.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960


Återgå till MC

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se