Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCMC

Dubbdäck, dubbar, vinterdäck, motorcykel

22 inlägg • Sida 2 av 2
Snacka om MC här

dc_lindberg (trådstartaren)

#16 » 11:36:28, 16-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Helt rätt tänk busse.
Det är så mycket lättare och trevligare med två hjuluppsättningar:
- sommardäck
- vinterdäc
Precis som man gör med bilen.

FMCK, Enduroföreningar, på lokal ort kan ge dig bästa råden om vad det funnit vara bästa däcken för området.
Förr, när Trelleborg fanns, då var det Winter Friction eller Army Special som gällde.
Prata med Lasse på Lasses Rallyservice. Hör med honom vilka däck som han levererar till ditt område - det ger en god fingervisning.

Avvägningen mellan olika underlag är nyckeln.
Är det nästan bara hårdpackad snöväg, i princip ingen bar asfalt allt, då är det helt klart Endurodäck som kommer att ge bästa "allround" greppet. Höga klackar har en baksida... det går endast i riktning framåt... inte -rakt- framåt... (tar mindre än 10 mil att få grepp om o se'n bekommer det en inte :-) )
Cross-däck är i princip för grovmönstrade för att användas på landsväg, men på en KLR så är de ett klart alternativ till Endurodäcken beroende av underlaget.

Ska man bara köra på snö/is-väg och aldrig på bar asfalt - välj då dubblängd som används inom enduron. Crossdubbar har längre utstick vilket gör däcken onödigt vingliga.

Dubben ger -inget- grepp i snö!
Däcken skall vara mönsterskurna för att vara självrensande och grävande. Min ytterst blygsamma erfarenhet, 1st Metzeler Sahara 3, talade sitt tydliga språk. Trial-däcken , och TKC80 o liknande mönster -beckar igen- och gräver därmed inte alls... Riktigt grovmönstrade däck, Crossdäcken, är avsedd att kunna gräva sig loss i lera vilket är snarlikt djupare snö i sammanhanget.

Framdäcket har -bara- en funktion; att ge styrförmåga.
Av de däck jag testat så var Continental TKC80 fullständigt värdelöst på snö. Fick inget grepp alls! Detta beror på de på tok för stora klackarn, och det förhållandevis hårda gummit. Mitt råd gällande framdäck är - åter igen, hör med dem som kör Enduro, för de har exakt de problem med styrseln i framvagnen som man har vid vinterkörning på landsväg med landsvägsmaskin.

Jag har inte monterat de nya däcken på R80'n än, inte väderincitament än... (+10'C...). Skall bli mycket intressant o pröva vad det längre utsticket på sidoklackarna har för effekt på framvagnen.

Tumregel:
- klackhöjden bör vara minst 10mm för att kunna dubbas väl
- avståndet mellan klackarna bör vara så stort att däcket självrensar sig
- använd cross-slang oavsett om däcket är slangdäck eller slanglöst!
- mycket gummi => ger bra gummigrepp, men kort livslängd

Nylondäck... som mina Cheng Shin... blir till hockey-puckar redan kring -15'C... så de betraktar jag som olämpligt val om normal tempen än under -10'C; välj de hellre typ Michelin T-63 som har mycket gummi, eller Heidenau vinter däck. Kenda får vi se -om- de kommer att sälja sin vinterkollektion i EU i framtiden, f.n. går den bara på USA.

Minns jag helt rätt så ska KLR´n ha lågprofildäck (x/80-y), o då ökar genast valmöjligheterna ;-)
Trial är högprofil...x/100-y)... o det gör att dubben går i stänkskärmarna vilket gör att jag måst bygga om lite... ss special gjorda stötdämpare bak och gaffel"ok"(?) som är högre fram... Ett problem du inte kommer att få på KLR'n om jag minns rätt; men, OBS! däck med dubb har -större- radie/diameter än sommardäck! Skiljer 1-2cm minimum på radien! Så se upp! Mät -noga-.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11



busse

#17 » 21:54:11, 16-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man nu minns rätt har KLR650C 120/80-17 bak och 90/90-21 fram, jag har dock 130/80-17 bak och 90/100-21 fram på min. 17 tum bak begränsar väl utbudet lite om man vill gå grova däck kör nu med Mitas C-02 bak och Michelin Starcross 5 Hard fram, har inte hunnit mer än just testa men tror dessa blir bra för mitt åkande och var jag tänkt husera med hojen.

Bakfälgen kom idag och ser ut bra, köpte framhjulet får Holland och bara nån timme efter jag gjort det plingade det till i postmordappen att det var skickat, konstigt men det var väl bra.

Nu är det bromsskivor som måste till och det har jag hittat i England men frågan är vad som händer om jag köper skivorna och dom inte hinner komma innan 1:a februari?

Ska börja kolla vad som kan vara bra däck att dubba, vore verkligen kul att testa köra på vintern.

1 person gillar det här inlägget.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

busse

#18 » 22:23:25, 12-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag en till uppsättning fälgar, Vad tror ni om Pirelli Scorpion att dubba med skruvdubb https://www.dexon.se/alla-kategorier/pi ... -j11090-17 jämfört med Mitas däcket som jag har nu verkar detta däck ha tätare med klackarna i mitten vilket jag tycker borde vara bättre. Om man kollar på fabriksdubbdäck verkar de se ut åt det hållet 110 bredd och högre profil är väl ingen nackdel heller, nu har jag 130/80-17.

Fram funderar jag på att köpa ett fabrik dubbat däck kanske detta https://www.dexon.se/cross-enduro/dubbd ... ck-9090-21
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

63an

#19 » 09:53:23, 13-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Beror ju mest på dej själv! Gubbköra så slipper du problem men räjsa de är lite annat med benbrott å saker följer med i framfarten :coffee:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

dc_lindberg (trådstartaren)

#20 » 17:29:25, 13-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Prata med dem i ditt område som kör Cross och Enduro.
De vet vad som fungerar bra där.

Generellt, nu pratar jag Mälardalen, 24H i Strägnäs, GGN, m.fl.,
Här gäller -enbart- limmade dubbar.
Orsak:
- det mjuka gummit, varma tempraturerna och vridmomentet mellan klack och underlag => bara limmat som sitter kvar.
- skruvdubbarna sitter inte ens 1 varv på crossbanan/endurospåret (enligt dem jag talat med som kör "gräshoppor")

Skruvdubbar kostar väl kring 5kr/st?
Fungerar kanon bra på tunga fordon, hård gummi, låg fart/acceleration.

Prova gärna skruvdubb - vill gärna höra av någon som ännu inte låtit sig färgas av "vad som är rätt och fel" :-)

Scorpion däcken är "cross däck" = hög rensande = bra grepp i lös/lerigt/grusigt underlag. Katastrof!... på asfalt/betong... Mycket bra däck mao :-)
Mitas däcken har samma mönster, och bör då fungera likvärdigt mer Pirelli däcken.
MEN (!!!) vad skiljer gummiblandningarna åt?
Mjukt däck = mkt rå-gummi => mycket bra gummi grepp, men... slits samtidigt mkt hårt... går snabbt slut... rätt däck vid -låga- tempraturer där ett "plast däck" lätt spricker sönder av kylan.

Jag vet vad jag vill ha, men jag har ingen aning om vad som passar dig och dina körförhållanden.
Därav - sök upp andra i ditt område som kör Cross och Enduro på vintern; deras erfarenheter är guld värda för dig ;-)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

busse

#21 » 16:19:16, 28-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag två beggade Trelleborg däck köpta av en enduroåkare i Kalix, kändes ut vettigt att köpa en uppsättning beggade däck att testa med. Han hade ställt ut dom i kylan så då fick man en liten uppfattning om att dom var mjuka trots att det var hyfsat kallt, var väl en -8 grader eller nåt sånt dock var det -28 hemma hos mig på morgonen.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

toker

#22 » 16:48:43, 28-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:Prata med dem i ditt område som kör Cross och Enduro.
De vet vad som fungerar bra där.

Generellt, nu pratar jag Mälardalen, 24H i Strägnäs, GGN, m.fl.,
Här gäller -enbart- limmade dubbar.
Orsak:
- det mjuka gummit, varma tempraturerna och vridmomentet mellan klack och underlag => bara limmat som sitter kvar.
- skruvdubbarna sitter inte ens 1 varv på crossbanan/endurospåret (enligt dem jag talat med som kör "gräshoppor")

Skruvdubbar kostar väl kring 5kr/st?
Fungerar kanon bra på tunga fordon, hård gummi, låg fart/acceleration.

Prova gärna skruvdubb - vill gärna höra av någon som ännu inte låtit sig färgas av "vad som är rätt och fel" :-)

Scorpion däcken är "cross däck" = hög rensande = bra grepp i lös/lerigt/grusigt underlag. Katastrof!... på asfalt/betong... Mycket bra däck mao :-)
Mitas däcken har samma mönster, och bör då fungera likvärdigt mer Pirelli däcken.
MEN (!!!) vad skiljer gummiblandningarna åt?
Mjukt däck = mkt rå-gummi => mycket bra gummi grepp, men... slits samtidigt mkt hårt... går snabbt slut... rätt däck vid -låga- tempraturer där ett "plast däck" lätt spricker sönder av kylan.

Jag vet vad jag vill ha, men jag har ingen aning om vad som passar dig och dina körförhållanden.
Därav - sök upp andra i ditt område som kör Cross och Enduro på vintern; deras erfarenheter är guld värda för dig ;-)

Om inte jag minns helt fel har bestgrip skruvdubb tagit nån sorts fartrekord på is med just skruvdubb så nog sitter dom kvar i hög hastighet.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till MC

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se