Sida 1 av 3

Diverse frågor Baotian moped

InläggPostat: 21:34:32, 01-01-2020
av Stefan Lundberg
Baotian BT50QT-9E (eu-moppe, 4-taktare med förgasare)
Årsmodell 2005

Köpte en begagnad Baotian för några år sedan. Har pysslat lite med den och fått den att gå bättre med åren, inte fortare bara bättre körbarhet.
Vet att föregående ägare hade en kompis som hjälpte honom o försökte få den gå fortare.
Det jag gjort hittills är justering av ventilspel (fick inte ens emellan tunnaste bladet av bladmåtten), bytt membran i förgasare (litet hål i ett o lite styva), bytt variatorvikter (växlade upp på tok för snabbt tidigare så accet var uselt), har nu bytt huvudmunstycke till ett mindre (misstänker att det bytts tidigare i hopp om att få den att gå fortare). Det huvudmunstycket som satt i saknade märkning, men såg större ut än 90, jag satte i 82.
Hittade info på nån sida som säljer moppedelar att dom från fabrik hade huvudmunstyckestorlek var 78-83, vet inte om det stämmer.

Målsättningen är att få moppen gå bra, men inte mer än lagen tillåter.
Hoppas nån har svar på följande frågor.
Orginalstorlek på lågfartsmunstycke och huvudmunstycke?
Vilken längd det skall vara på begränsningsskruven för trotteln som sitter i förgasarlocket (saknades på min vi köp)?
Fanns det nån varvtalsbegränsning på min när den var ny, har inte märkt av nån sån.

Önskar hjälp med analys av tändstift så jag inte kör för magert.
Nån stans läste jag att man skall kolla färgen på "metallbågen" på stiftet, nån annan stans färgen på isolatorn.

Bilden tagen med mobil utan mobilens belysning.
Bild

Samma stift, men taget med mobilens belysning tänd.
Bild

Re: Diverse frågor Baotian moped

InläggPostat: 22:10:41, 01-01-2020
av torbjorn_forsman
Det är ingen mening att försöka bedöma bränsleblandningen genom att titta noga på tändstiftet nuförtiden.
Den chokladbruna färg på isolatorfoten som det sades att man skulle eftersträva förr i tiden, kom av blytillsatsen i dåtidens bensin, som ju inte finns kvar längre idag. Brun- eller gråaktiga beläggningar som man ser på tändstiften numera beror mest på motorns ev oljeförbrukning och på tillsatser i motoroljan. Kör man på färgat bränsle (t ex E85, eller en tvåtaktsmotor som matas med starkt färgad tvåtaktsolja), så brukar det färgämnet synas på tändstiftet.
Det är inget ovanligt att motorer i bra skick som bevisligen ständigt går med exakt rätt bränsleblandning (t ex bilmotorer med lambdareglering) har helt vit isolatorfot!

Säkraste sättet om du vill kolla att bränsleblandningen blir rätt vid olika driftförhållanden är att mäta med avgasanalysator.
Täpp för ev puls-air eller luftinblåsning i ljuddämparen så att avgaserna inte blir utspädda med luft i onödan.
Vid tomgång kan du sikta på lambdavärde nära 1 (eller om det är en enklare analysator som bara mäter CO, 1-2 %).
Vid dellast något mager blandning, lambda ca 1,1-1,2 (CO 0,3 - 1,0 %). Om förgasaren saknar accelerationsanrikning så kanske man måste hålla sig kring lambda 1 även vid dellast, för att inte motorn ska tveka vid plötsligt gaspådrag.
Om förgasaren är gjord så att den kan ge anrikning vid fullgas, så bör blandningen bli något fet i det läget. Kanske lambda 0,9-0,95 respektive ca 3 % CO.

Re: Diverse frågor Baotian moped

InläggPostat: 22:24:11, 01-01-2020
av Stefan Lundberg
Vad kostar en avgasanalysator och var hittar man den?

Re: Diverse frågor Baotian moped

InläggPostat: 22:40:00, 01-01-2020
av torbjorn_forsman
En fabriksny fullfjädrad s k fyrgasmätare rör sig om femsiffriga belopp. Men antingen kan man ju åka förbi hos Bilprovningen eller någon bilverkstad och snylta på deras om man ber snällt någon dag då de inte har riktigt full ruljans, eller också brukar man komma över dem gratis om man håller sig framme vid rätt tillfälle. Den senaste jag fick tag i, en enkel sådan för hemmabruk som bara mäter CO, tyskt märke, 90-tal, hittade jag t ex utställd för grovsopeinsamling. Enda felen var ett igengrott filter och att batteriklämmorna på matningskabeln var misshandlade.
Tidigare har jag kommit över ett par stycken som hade slängts ut från en yrkesskola för att de ansågs krångla. Samt en som råkade följa med på köpet när en kompis köpte en billyft och en del andra inventarier från en nedlagd verkstad.

Re: Diverse frågor Baotian moped

InläggPostat: 22:44:40, 01-01-2020
av G-son
En ordentlig lambdamätare som kan vara bra hjälp till förgasarinställning kostar nog mer än mopeden är värd, med god marginal. Andra typer av mätare är väl mest avsedda att justera in motorn så den går miljövänligt på tomgång, inte så lätt att använda stationära mätare för att kontrollera avgaserna under körning = belastning som behövs för att justera det rätt.

Jobbade på en verkstad som sysslade med Baotian och ett antal andra märken på kinesiska scootrar, det är inte helt lätt att säga exakt vilket utförande som var original på din eftersom det används många olika strypningar, vissa moppar har ett par av dom, andra moppar har några andra, och så vidare. Nånstans finns det säkerligen info om allt sådant, man kan t.ex. ställa frågan till importören (köpenscooter om jag minns rätt).

Om moppen haft varvtalsbegränsning är den hastighetsberoende, med en sensor sittande i variatorkåpan och kabel ut mellan kåpan och blocket under luftburken. Sätts enkelt ur spel genom att koppla isär kabeln på valfri plats mellan givaren och CDI-boxen. Utan strypning går det fem kablar till CDIn, med strypning sex.

Re: Diverse frågor Baotian moped

InläggPostat: 22:59:27, 01-01-2020
av magloman
En bredbandslambda kan man ha nytta av många ggr.

Går o köpa sån man har till trimmade bilar och göra iordning. Sond och elektronik kostar kanske 5000:-

Den kan man då tillfälligt sätta bak på avgaset med lite fördröjning då.

Re: Diverse frågor Baotian moped

InläggPostat: 23:08:15, 01-01-2020
av torbjorn_forsman
En så liten maskin som en moped kan man provbelasta kortvarigt med bakbromsen. Och för att få ett värde på bränsleblandningen vid dellast duger det att hålla motorn obelastad på nära fullt varvtal. Se bara till att ha kort slang till avgasanalysatorn så du inte behöver vänta onödigt länge på att den reagerar.

Re: Diverse frågor Baotian moped

InläggPostat: 23:20:52, 01-01-2020
av magloman
https://www.mrtuning.se/universal/matar ... ndslambda/
bara 2400:- inkl sond.:-)

Det man ska veta är att sonden är känslig för slag och yttre påverkan. Man kan göra ett litet löst avgasrör och sätta den i, som man sedan "hänger på" det fordon man vill mäta.

Re: Diverse frågor Baotian moped

InläggPostat: 10:48:07, 02-01-2020
av Stefan Lundberg
Tackar för alla svar. :eat:
Blev lite sugen på den där för 2400:-, men inget som är aktuellt för tillfället.
Vore kul att labba lite med.
Kör väl vidare med 82 munstycket så länge, ett cylinderkit är ju inte så dyrt om olyckan är framme. :lmao:
Nån som visste måttet på begränsningsskruven i throttellocket? https://baotianmotor.se/product.html/sk ... ory_id=604
Hade ingen moppe som ung så passar på o leker lite nu. :grin:

Re: Diverse frågor Baotian moped

InläggPostat: 10:52:47, 02-01-2020
av dc_lindberg
...hm...men Stefan... du glömde att nämna en liten obetydlig detalj...
Vad som är problemet...

Jag får -tolka- att det du ser som problem är toppfarten.
Vad den är idag och vad den var innan du skruvade, har du glömt bort att nämna...

Det andra är att du antyder att den gått som "hej kom o hjälp mig".
...exakt -vad- menar du?...

Någon pillat på den för att få den att gå fortare... (än tillåtet)?
...du glömde nämna vad man pillat på och hur...

När det gäller strypningen på dessa... sitter i avgasröret (om jag lärt mig rätt - o du hittade en till strypning i förgasaren som jag inte kände till). Har effekt på ljudet också.
Pillar du på -det- må du klassa om moppen till lättviktare, motorcykel, på en gång. Det är mycket billigare än när blåbären ger dig en omregistreringsbiljett...

Håll fokuseringen på det lagliga istället.
- vad är problemen
- vad har -du- gjort
- vad har gjorts av tidigare ägare

Tändstiftet ser f.ö. ut som ett skolboksexempel på perfekt förbränning. Det betyder å andra sidan inte att det verkligen går rätt till i förbränningskammaren.

Re: Diverse frågor Baotian moped

InläggPostat: 10:54:52, 02-01-2020
av Stefan Lundberg
G-son skrev:Om moppen haft varvtalsbegränsning är den hastighetsberoende, med en sensor sittande i variatorkåpan och kabel ut mellan kåpan och blocket under luftburken. Sätts enkelt ur spel genom att koppla isär kabeln på valfri plats mellan givaren och CDI-boxen. Utan strypning går det fem kablar till CDIn, med strypning sex.


Har inte hittat nån sensor i variatorkåpan, däremot sex kablar in till CDI-boxen.
Den rosa kabeln har varit avklippt, men är ihopsatt igen med en sockerbit.
Får leta lite noggrannare.

Re: Diverse frågor Baotian moped

InläggPostat: 11:33:27, 02-01-2020
av Stefan Lundberg
dc_lindberg skrev:...hm...men Stefan... du glömde att nämna en liten obetydlig detalj...
Vad som är problemet...

Jag får -tolka- att det du ser som problem är toppfarten.
Vad den är idag och vad den var innan du skruvade, har du glömt bort att nämna...

Det andra är att du antyder att den gått som "hej kom o hjälp mig".
...exakt -vad- menar du?...

Någon pillat på den för att få den att gå fortare... (än tillåtet)?
...du glömde nämna vad man pillat på och hur...

När det gäller strypningen på dessa... sitter i avgasröret (om jag lärt mig rätt - o du hittade en till strypning i förgasaren som jag inte kände till). Har effekt på ljudet också.
Pillar du på -det- må du klassa om moppen till lättviktare, motorcykel, på en gång. Det är mycket billigare än när blåbären ger dig en omregistreringsbiljett...

Håll fokuseringen på det lagliga istället.
- vad är problemen
- vad har -du- gjort
- vad har gjorts av tidigare ägare

Tändstiftet ser f.ö. ut som ett skolboksexempel på perfekt förbränning. Det betyder å andra sidan inte att det verkligen går rätt till i förbränningskammaren.


Problem med moppen när jag köpte den.
Litet hål i trottelmembranet, bytt.
Batteriet slut, bytt.
Jävligt slö och varvade inte ens ut i nerförsbackar, bytt variatorvikter.
Saknade strypring på främre variator, satt dit en ny.
När den toppade tidigare i nedförsbacke o medvind gick det drygt 65km/h.
Bränsleförbrukning vid köp 0,30l/mil, nu 0,26l/mil.
För litet ventilspel, injusterat (tror det var det som gjorde att den plötsligt tappade effekt plötslig när moppen blev varm).
Givetvis bytt oljor sen köp (några gånger).
Har säkert glömt något, återkommer om jag minns.

Vet att tidigare ägares kompis hjälpt honom byta munstycke o tror även variatorvikter. Tidigare ägare vet inte riktigt vad som gjorts, hans vän lånade hem moppen o pysslade med den. Hade varit jättelätt att återställa allt om jag visste vad som gjorts. Nu är det lite gissande o provande, men lärorikt. Har svårt att tro att hans vänner kommer ihåg vad som gjordes för ca 10 år sedan.

Toppfarten nu på plan mark ligger strax över 45km/h, går lite fortare i nerförsbacke.
Tror inte den är olagligare än orörda eu-mopeder eftersom jag hört att dom ofta går fortare än 45km/h.
Tanken nu är att få den att gå lite miljövänligare o gärna snålare, få till varvtalsbegränsningen om det nu funnits på den.

Förklarar så gott jag kan vad jag vill ha hjälp med. :lmao:

Re: Diverse frågor Baotian moped

InläggPostat: 11:37:19, 02-01-2020
av Stefan Lundberg
ps.
Har även satt dit en ny (hemgjord) begränsningsskruv i trottellocket och justerat längden efter bästa förmåga.
En balansgång mellan toppfart och möjlighet att komma uppför en backe. :razz:

Re: Diverse frågor Baotian moped

InläggPostat: 11:43:55, 02-01-2020
av roland 1970
Beträffande munstycksstorlek.
Om det inte är överjävligt att byta, så skaffa dig ett sett med några stycken och testa.
Testa i en rejäl uppförsbacke så den får jobba ordentligt, testa varje munstycke och mät vad den orkar för hastighet, och ta även kort på stiftet, anteckna vad varje ändring gjort för nytta.
Dina ändringar av förgasarsetup gör nog inga jätteskillnader på topfart, men styrkan kan kanske bli lite märkbar.
En toppfartsstrypning kan även finnas inbyggd i tändspolen och går inte att komma förbi om inte spolen byts, vissa motorer kan ha detta.
Stiftet på din bild ser väldigt fint ut.

Re: Diverse frågor Baotian moped

InläggPostat: 11:52:07, 02-01-2020
av Göran Ekman
Det finns den här varianten också där man kan se förbränningen. Googla colortune.
https://verktygsboden.se/specialverktyg ... gI49_D_BwE
Göran i Björnarbo