Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCMC

Diverse frågor Baotian moped

31 inlägg • Sida 1 av 3
Snacka om MC här

Stefan Lundberg (trådstartaren)

#1 » 21:34:32, 01-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Baotian BT50QT-9E (eu-moppe, 4-taktare med förgasare)
Årsmodell 2005

Köpte en begagnad Baotian för några år sedan. Har pysslat lite med den och fått den att gå bättre med åren, inte fortare bara bättre körbarhet.
Vet att föregående ägare hade en kompis som hjälpte honom o försökte få den gå fortare.
Det jag gjort hittills är justering av ventilspel (fick inte ens emellan tunnaste bladet av bladmåtten), bytt membran i förgasare (litet hål i ett o lite styva), bytt variatorvikter (växlade upp på tok för snabbt tidigare så accet var uselt), har nu bytt huvudmunstycke till ett mindre (misstänker att det bytts tidigare i hopp om att få den att gå fortare). Det huvudmunstycket som satt i saknade märkning, men såg större ut än 90, jag satte i 82.
Hittade info på nån sida som säljer moppedelar att dom från fabrik hade huvudmunstyckestorlek var 78-83, vet inte om det stämmer.

Målsättningen är att få moppen gå bra, men inte mer än lagen tillåter.
Hoppas nån har svar på följande frågor.
Orginalstorlek på lågfartsmunstycke och huvudmunstycke?
Vilken längd det skall vara på begränsningsskruven för trotteln som sitter i förgasarlocket (saknades på min vi köp)?
Fanns det nån varvtalsbegränsning på min när den var ny, har inte märkt av nån sån.

Önskar hjälp med analys av tändstift så jag inte kör för magert.
Nån stans läste jag att man skall kolla färgen på "metallbågen" på stiftet, nån annan stans färgen på isolatorn.

Bilden tagen med mobil utan mobilens belysning.
Bild

Samma stift, men taget med mobilens belysning tänd.
Bild
mvh Stefan

"Man måste ju testa annars får man inte uppleva någonting"
Användarvisningsbild
Stefan Lundberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:04:39, 30-05-2006
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 600 -69



torbjorn_forsman

#2 » 22:10:41, 01-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är ingen mening att försöka bedöma bränsleblandningen genom att titta noga på tändstiftet nuförtiden.
Den chokladbruna färg på isolatorfoten som det sades att man skulle eftersträva förr i tiden, kom av blytillsatsen i dåtidens bensin, som ju inte finns kvar längre idag. Brun- eller gråaktiga beläggningar som man ser på tändstiften numera beror mest på motorns ev oljeförbrukning och på tillsatser i motoroljan. Kör man på färgat bränsle (t ex E85, eller en tvåtaktsmotor som matas med starkt färgad tvåtaktsolja), så brukar det färgämnet synas på tändstiftet.
Det är inget ovanligt att motorer i bra skick som bevisligen ständigt går med exakt rätt bränsleblandning (t ex bilmotorer med lambdareglering) har helt vit isolatorfot!

Säkraste sättet om du vill kolla att bränsleblandningen blir rätt vid olika driftförhållanden är att mäta med avgasanalysator.
Täpp för ev puls-air eller luftinblåsning i ljuddämparen så att avgaserna inte blir utspädda med luft i onödan.
Vid tomgång kan du sikta på lambdavärde nära 1 (eller om det är en enklare analysator som bara mäter CO, 1-2 %).
Vid dellast något mager blandning, lambda ca 1,1-1,2 (CO 0,3 - 1,0 %). Om förgasaren saknar accelerationsanrikning så kanske man måste hålla sig kring lambda 1 även vid dellast, för att inte motorn ska tveka vid plötsligt gaspådrag.
Om förgasaren är gjord så att den kan ge anrikning vid fullgas, så bör blandningen bli något fet i det läget. Kanske lambda 0,9-0,95 respektive ca 3 % CO.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Stefan Lundberg (trådstartaren)

#3 » 22:24:11, 01-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad kostar en avgasanalysator och var hittar man den?
mvh Stefan

"Man måste ju testa annars får man inte uppleva någonting"
Användarvisningsbild
Stefan Lundberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:04:39, 30-05-2006
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 600 -69

torbjorn_forsman

#4 » 22:40:00, 01-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

En fabriksny fullfjädrad s k fyrgasmätare rör sig om femsiffriga belopp. Men antingen kan man ju åka förbi hos Bilprovningen eller någon bilverkstad och snylta på deras om man ber snällt någon dag då de inte har riktigt full ruljans, eller också brukar man komma över dem gratis om man håller sig framme vid rätt tillfälle. Den senaste jag fick tag i, en enkel sådan för hemmabruk som bara mäter CO, tyskt märke, 90-tal, hittade jag t ex utställd för grovsopeinsamling. Enda felen var ett igengrott filter och att batteriklämmorna på matningskabeln var misshandlade.
Tidigare har jag kommit över ett par stycken som hade slängts ut från en yrkesskola för att de ansågs krångla. Samt en som råkade följa med på köpet när en kompis köpte en billyft och en del andra inventarier från en nedlagd verkstad.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

G-son

#5 » 22:44:40, 01-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

En ordentlig lambdamätare som kan vara bra hjälp till förgasarinställning kostar nog mer än mopeden är värd, med god marginal. Andra typer av mätare är väl mest avsedda att justera in motorn så den går miljövänligt på tomgång, inte så lätt att använda stationära mätare för att kontrollera avgaserna under körning = belastning som behövs för att justera det rätt.

Jobbade på en verkstad som sysslade med Baotian och ett antal andra märken på kinesiska scootrar, det är inte helt lätt att säga exakt vilket utförande som var original på din eftersom det används många olika strypningar, vissa moppar har ett par av dom, andra moppar har några andra, och så vidare. Nånstans finns det säkerligen info om allt sådant, man kan t.ex. ställa frågan till importören (köpenscooter om jag minns rätt).

Om moppen haft varvtalsbegränsning är den hastighetsberoende, med en sensor sittande i variatorkåpan och kabel ut mellan kåpan och blocket under luftburken. Sätts enkelt ur spel genom att koppla isär kabeln på valfri plats mellan givaren och CDI-boxen. Utan strypning går det fem kablar till CDIn, med strypning sex.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

magloman

#6 » 22:59:27, 01-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

En bredbandslambda kan man ha nytta av många ggr.

Går o köpa sån man har till trimmade bilar och göra iordning. Sond och elektronik kostar kanske 5000:-

Den kan man då tillfälligt sätta bak på avgaset med lite fördröjning då.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

torbjorn_forsman

#7 » 23:08:15, 01-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

En så liten maskin som en moped kan man provbelasta kortvarigt med bakbromsen. Och för att få ett värde på bränsleblandningen vid dellast duger det att hålla motorn obelastad på nära fullt varvtal. Se bara till att ha kort slang till avgasanalysatorn så du inte behöver vänta onödigt länge på att den reagerar.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

magloman

#8 » 23:20:52, 01-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

https://www.mrtuning.se/universal/matar ... ndslambda/
bara 2400:- inkl sond.:-)

Det man ska veta är att sonden är känslig för slag och yttre påverkan. Man kan göra ett litet löst avgasrör och sätta den i, som man sedan "hänger på" det fordon man vill mäta.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Stefan Lundberg (trådstartaren)

#9 » 10:48:07, 02-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar för alla svar. :eat:
Blev lite sugen på den där för 2400:-, men inget som är aktuellt för tillfället.
Vore kul att labba lite med.
Kör väl vidare med 82 munstycket så länge, ett cylinderkit är ju inte så dyrt om olyckan är framme. :lmao:
Nån som visste måttet på begränsningsskruven i throttellocket? https://baotianmotor.se/product.html/sk ... ory_id=604
Hade ingen moppe som ung så passar på o leker lite nu. :grin:
mvh Stefan

"Man måste ju testa annars får man inte uppleva någonting"
Användarvisningsbild
Stefan Lundberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:04:39, 30-05-2006
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 600 -69

dc_lindberg

#10 » 10:52:47, 02-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

...hm...men Stefan... du glömde att nämna en liten obetydlig detalj...
Vad som är problemet...

Jag får -tolka- att det du ser som problem är toppfarten.
Vad den är idag och vad den var innan du skruvade, har du glömt bort att nämna...

Det andra är att du antyder att den gått som "hej kom o hjälp mig".
...exakt -vad- menar du?...

Någon pillat på den för att få den att gå fortare... (än tillåtet)?
...du glömde nämna vad man pillat på och hur...

När det gäller strypningen på dessa... sitter i avgasröret (om jag lärt mig rätt - o du hittade en till strypning i förgasaren som jag inte kände till). Har effekt på ljudet också.
Pillar du på -det- må du klassa om moppen till lättviktare, motorcykel, på en gång. Det är mycket billigare än när blåbären ger dig en omregistreringsbiljett...

Håll fokuseringen på det lagliga istället.
- vad är problemen
- vad har -du- gjort
- vad har gjorts av tidigare ägare

Tändstiftet ser f.ö. ut som ett skolboksexempel på perfekt förbränning. Det betyder å andra sidan inte att det verkligen går rätt till i förbränningskammaren.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Stefan Lundberg (trådstartaren)

#11 » 10:54:52, 02-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

G-son skrev:Om moppen haft varvtalsbegränsning är den hastighetsberoende, med en sensor sittande i variatorkåpan och kabel ut mellan kåpan och blocket under luftburken. Sätts enkelt ur spel genom att koppla isär kabeln på valfri plats mellan givaren och CDI-boxen. Utan strypning går det fem kablar till CDIn, med strypning sex.


Har inte hittat nån sensor i variatorkåpan, däremot sex kablar in till CDI-boxen.
Den rosa kabeln har varit avklippt, men är ihopsatt igen med en sockerbit.
Får leta lite noggrannare.
mvh Stefan

"Man måste ju testa annars får man inte uppleva någonting"

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stefan Lundberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:04:39, 30-05-2006
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 600 -69

Stefan Lundberg (trådstartaren)

#12 » 11:33:27, 02-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:...hm...men Stefan... du glömde att nämna en liten obetydlig detalj...
Vad som är problemet...

Jag får -tolka- att det du ser som problem är toppfarten.
Vad den är idag och vad den var innan du skruvade, har du glömt bort att nämna...

Det andra är att du antyder att den gått som "hej kom o hjälp mig".
...exakt -vad- menar du?...

Någon pillat på den för att få den att gå fortare... (än tillåtet)?
...du glömde nämna vad man pillat på och hur...

När det gäller strypningen på dessa... sitter i avgasröret (om jag lärt mig rätt - o du hittade en till strypning i förgasaren som jag inte kände till). Har effekt på ljudet också.
Pillar du på -det- må du klassa om moppen till lättviktare, motorcykel, på en gång. Det är mycket billigare än när blåbären ger dig en omregistreringsbiljett...

Håll fokuseringen på det lagliga istället.
- vad är problemen
- vad har -du- gjort
- vad har gjorts av tidigare ägare

Tändstiftet ser f.ö. ut som ett skolboksexempel på perfekt förbränning. Det betyder å andra sidan inte att det verkligen går rätt till i förbränningskammaren.


Problem med moppen när jag köpte den.
Litet hål i trottelmembranet, bytt.
Batteriet slut, bytt.
Jävligt slö och varvade inte ens ut i nerförsbackar, bytt variatorvikter.
Saknade strypring på främre variator, satt dit en ny.
När den toppade tidigare i nedförsbacke o medvind gick det drygt 65km/h.
Bränsleförbrukning vid köp 0,30l/mil, nu 0,26l/mil.
För litet ventilspel, injusterat (tror det var det som gjorde att den plötsligt tappade effekt plötslig när moppen blev varm).
Givetvis bytt oljor sen köp (några gånger).
Har säkert glömt något, återkommer om jag minns.

Vet att tidigare ägares kompis hjälpt honom byta munstycke o tror även variatorvikter. Tidigare ägare vet inte riktigt vad som gjorts, hans vän lånade hem moppen o pysslade med den. Hade varit jättelätt att återställa allt om jag visste vad som gjorts. Nu är det lite gissande o provande, men lärorikt. Har svårt att tro att hans vänner kommer ihåg vad som gjordes för ca 10 år sedan.

Toppfarten nu på plan mark ligger strax över 45km/h, går lite fortare i nerförsbacke.
Tror inte den är olagligare än orörda eu-mopeder eftersom jag hört att dom ofta går fortare än 45km/h.
Tanken nu är att få den att gå lite miljövänligare o gärna snålare, få till varvtalsbegränsningen om det nu funnits på den.

Förklarar så gott jag kan vad jag vill ha hjälp med. :lmao:
mvh Stefan

"Man måste ju testa annars får man inte uppleva någonting"
Användarvisningsbild
Stefan Lundberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:04:39, 30-05-2006
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 600 -69

Stefan Lundberg (trådstartaren)

#13 » 11:37:19, 02-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

ps.
Har även satt dit en ny (hemgjord) begränsningsskruv i trottellocket och justerat längden efter bästa förmåga.
En balansgång mellan toppfart och möjlighet att komma uppför en backe. :razz:
mvh Stefan

"Man måste ju testa annars får man inte uppleva någonting"
Användarvisningsbild
Stefan Lundberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:04:39, 30-05-2006
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 600 -69

roland 1970

#14 » 11:43:55, 02-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Beträffande munstycksstorlek.
Om det inte är överjävligt att byta, så skaffa dig ett sett med några stycken och testa.
Testa i en rejäl uppförsbacke så den får jobba ordentligt, testa varje munstycke och mät vad den orkar för hastighet, och ta även kort på stiftet, anteckna vad varje ändring gjort för nytta.
Dina ändringar av förgasarsetup gör nog inga jätteskillnader på topfart, men styrkan kan kanske bli lite märkbar.
En toppfartsstrypning kan även finnas inbyggd i tändspolen och går inte att komma förbi om inte spolen byts, vissa motorer kan ha detta.
Stiftet på din bild ser väldigt fint ut.
roland 1970
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:39:59, 14-01-2012
Ort: NV Skåne så klart
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 430

Göran Ekman

#15 » 11:52:07, 02-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns den här varianten också där man kan se förbränningen. Googla colortune.
https://verktygsboden.se/specialverktyg ... gI49_D_BwE
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.


Återgå till MC

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se