Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCMC

MC med Skidor, Motorcycle with skis

19 inlägg • Sida 1 av 2
Snacka om MC här

dc_lindberg (trådstartaren)

#1 » 16:09:04, 02-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tråd om skidor på motorcykel.
En sådan tråd -måste- självklart inledas av det Svenska Försvaret!
Ur SoldiMotor:
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Jag saknar uppgift om vem/vilket företag, som tillverkade/tillverkar skidor till försvaret (Jawa 256, 258, Husqvarna, ? ).

Till Polisen var det Team Orange, Henrik Karlgren, Kalmar, som stod för produktionen. Jag har sista paret som tillverkades innan polisen lade ned BMW R75 som polismotorcykel och gick över på K75.
(lånad bild från: https://www.sporthoj.com/forum/showthre ... med-skidor )
Bild
De -ville- ha skidor till K75, men ville inte betala för utvecklingen (anspassning, giggar, patent, osv), så produktionen lades ned och jiggarna åkte på skroten. Minns jag helt rätt så var detta kring 1992/93.
Skidsats till BMW R75:
Bild
Då, på den tiden, kände jag inte till någonting om detta med skidor, men fick ett tips om Kent "Professorn" Andersson, via FMCK-Sthlm. Träffade Kent o frågade om jag fick plåta hans R90/6 - o det var ok:
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild


Planen var att tillverka egna skidor baserat på bilderna på Kents. Men, så fick jag kontakt via polisen Falun och fick tag i Team Orange o ett par skidor = "problem löst".
...se'n kom man på att köra med skidor för visso var kul, men knäväxel och knäbroms fanns inte till R80, bara till R75, o dessa bekvämligheter vill man snabbt ha!
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11



240mf

#2 » 19:32:52, 02-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Toppen med denna tråd. Kul också att se Kent Anderssons gamla motorcykel det va inte igår. :thummar:
240mf
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:10:30, 01-12-2018
Ort: Norberg
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Mf240
Volvo lm 620
2st Volvo fl6
Yamaha xtz 660
En Mazda bil mm

dc_lindberg (trådstartaren)

#3 » 20:53:13, 02-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Undrar vad Kent bror gjorde med R90n efter Kent gick bort.
Vågade inte fråga honom när han ringde strax efter bortgången.
Det är väl nu kring 20-25 år sedan han lämnade oss. Var nog kring 1997-98 om jag inte minns helt fel. Han blev inte ens pensionär - gick bort på tok för ung.
Det sista som skedde var i vart fall hösten innan han gick bort, någon månad innan han hastigt insjuknade, så hjälpte jag honom byta svinlager (byta var nog att ta i förresten... för de fanns liksom inte kvar mer än lagerbanorna...), och det var något med hans slutväxel också. Tyvärr fick han aldrig tillfälle att använda moppen efter reparationen, mer än att han körde hem den. Det var dock roligt att se hur R90 uppträdde efter svinglagermontaget. Den gick -rakt- vilket jag -aldrig- sett den göra innan; o Kent sa att det var som en helt ny cykel!
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

240mf

#4 » 21:05:07, 02-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag fick den av hans bror mot att jag hämtade den. Böt tyvär bort den med en som ville renovera den. Det va nån gång i början av 2000talet han gick bort. Köpte hans mors hus ca 03 eller 04 då va han sjuk vet jag. Mycket tråkigt. Han var hos min far ofta på vår och höst o servade o böt däck.
240mf
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:10:30, 01-12-2018
Ort: Norberg
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Mf240
Volvo lm 620
2st Volvo fl6
Yamaha xtz 660
En Mazda bil mm

dc_lindberg (trådstartaren)

#5 » 21:24:26, 02-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Forsätter med skidor:

R75/90 skiljer sig mycket från R80/100. Endast motorupphängningen är densamma.
I Henriks Karlgrens original version med riktiga gummistroppar, så behövde man bara en (1) stropp. Tyvärr går de stropparna inte att få tag i, så man får ta det som finns, å då går det åt 2st per sida:
Bild


Att man hellre vill ha trottelförgasare är en sak... /7, tillskillnad från /5-6, sitter förgasarna liksom ivägen på... å då får man finna sig i Bing CV... ("vänta - jag måste fundera på om jag verkligen skall öka farten bara för att du vrider på spjället" acceleration...)
Noter hur gummistropparna polera förgasar domen/locket... Stålbrickan i lockens topp måste limmas med araldit... annars får man tjyvluft... å då går moppen ännu sämre...
Bild

Knäbromsen är bockad/tillverkad av Niklas på Bålsta Släpet:
http://www.balstaslapet.se/main.aspx?page=Kontakt
Bild
Niklas gjorde även en "knäväxelspak" åt mig, men den gick inte att använda (/7 problem...)

Bild

En "okänd soldat" å BMW med skidor:
Bild
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

240mf

#6 » 21:39:41, 02-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag använder cykelslang i stället för gummistropp funkar bra
Men kanske inte så elegant men funktion går ju först. I alla fall vid vinterkörning :grin:

1 person gillar det här inlägget.
240mf
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:10:30, 01-12-2018
Ort: Norberg
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Mf240
Volvo lm 620
2st Volvo fl6
Yamaha xtz 660
En Mazda bil mm

dc_lindberg (trådstartaren)

#7 » 21:41:45, 02-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Problemet att växla löstes från England!
På den tiden jag var med i Brittiska BMW MC Klubben så dök det upp en blänkare om en handikappsväxel.
Den dök också upp i ett reportage i AMA, American Motorcycle Associations medlemstidning, (var medlem där också under 90:talet).
Så, jag fick köpa 1:a ex av ett experiment ex. som de hade tagit fram, eftersom den ("standard" versionen) första de levererade till mig inte orkade växla BMWn.

Det går fortare att växla med handikappväxeln än med foten!
Brukar ta en hel sommar att vänja sig av med olaten att växla med höger tumme!
:skratta3:
https://www.kliktronic.co.uk/
Telephone: 01359 242 100
Mobile: Bob 07766 708 563
Mobile: Keith 07766 708 564
Email: kliktronic@aol.com

Address:
Unit 2, Station Road Industrial
Elmswell
Suffolk, UK
IP30 9HR
England

Advanced Motobility
Contact: Peter Nydahl
Rosenvagen 21
S-564 33 Bankeryd
Sweden
Telephone: +46 70 590 91 72
Website: http://www.advancedmotobility.se
Email: peter.nydahl@advancedmotobility.se


Klicktronik är en självklarhet när man kör med skidor!
Man är ju "handikappad" ju!

Klarar du av att titta på vänster bild med vänster öga och höger med höger öga => stereo!
Fick tillverka en fästplatta av rostfri plåt för kul leden till Klicktronic.
Bild

Bild

Bild


Manöverknapparna:
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild


Leveransen - så ser satsen ut:
Bild


Hm... skulle vara en gif det här... men Maskiniste gör om den till jpg...
Bild
Senast redigerad av dc_lindberg 22:00:13, 02-01-2020, redigerad totalt 1 gång.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

torbjorn_forsman

#8 » 21:54:57, 02-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:
Att man hellre vill ha trottelförgasare är en sak... /7, tillskillnad från /5-6, sitter förgasarna liksom ivägen på... å då får man finna sig i Bing CV... ("vänta - jag måste fundera på om jag verkligen skall öka farten bara för att du vrider på spjället" acceleration...)
Noter hur gummistropparna polera förgasar domen/locket... Stålbrickan i lockens topp måste limmas med araldit... annars får man tjyvluft... å då går moppen ännu sämre...


Mycket välkänt beteende för tyska CV / CD-förgasare även på fyrhjuliga fordon. Närmare bestämt Pierburg 175CD på Mercedes 102-motor, i synnerhet om motorn i fråga dessutom har nedsliten kamaxel. Om man ger fullgas, så är det enda som är säkert att man måste vänta 3 sekunder innan man får veta om det överhuvudtaget händer någonting eller inte just den gången. Och om motorn sitter i en fullastad T123 (kombi), så får man räkna med att växla ner till 2:an i en del av uppförsbackarna på E4 i Hälsingland.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

dc_lindberg (trådstartaren)

#9 » 21:58:00, 02-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tekniska saker gällande skidor:
- de måste ha toe-in. Något mer på höger skida än vänster (vid högertrafik).
- att ha en mitt med (köl) ger ökat grepp och styrsel. Den kan med fördel vara tjockare/högre än den som Henrik monterade.
- Militärens skidor är felkonstruerade! De kommer att skära ned i ytterkanten!
- Polisens har rätt form; ett V. De "plogar" sig fram och kan inte skära ned i underlaget ss militärens.

Båda skidorna har ett konstruktionsfel!
De -måste- vara uppbockade, både framåt och -bakåt-!
Man kör ofta fast pga detta... o -backa- 300kg utan backväxel i även grunt snöddjup... kostar kalorier (och tryter på humöret...).
Jag måste backa in hemma på gården, och -det- ställer till det med original skidorna... de tar -tvärstopp- om något sticker upp bak skida...

Stäckskydd för ben/stövlar -måste- man tillverka!
(se bilder ovan)
Aluminium var lätt att jobba med, men när det utsätts för salt... håller inte alls... Tänkt göra i glasfiberarmerad plast, men inte kommit dithän än.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

toker

#10 » 11:40:36, 03-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nån typ av klicktronik sitter det ju på välutrustade hojar i dag från fabrik så du var före din tid bröt även din modell tändningen så man kunde växla utan koppling ? Hängde inte med varför skidorna ska vara bokade bak åker dom inte upp om du tar bort foten från dom vilket jag antar du gör vid backning ?
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

dc_lindberg (trådstartaren)

#11 » 15:08:30, 03-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Klart skidorna åker upp när man kliver av dem, om gummistropparna är hela.

Ska man backa (nedförsbacke), så gör man gott i att stå på skidorna och kontrollera hastigheten bakåt med motorbroms eller bromsar...
Kör man fast i uppförsbacke måste man backa, o att kliva av o tro att man kan hålla emot...gör man en (1) gång.

Tror att skidornas utseende/konstruktion kommer sig av att det är "plagiat" av just skidor... att tillverkarna inte valt att bocka upp bakänden på skidorna likt framändens uppbockning kommer sig nog av att ingen efterfrågat det (Ingen = militären och polisen).
Alla "hemmagjorda" skidor är ju bara "kopior" av statens produkter. Man lär sig snabbt att undvika situationer som kräver att man backar - det är nog orsaken till att ingen ännu har tillverkat skidor med uppbockar ände bakåt också.

När skidorna skär ned i bak kant när man aschar baklänges, då får man problem! Har inte bakdäcket grepp nog, så sitter man duktigt fast i backen! Har råkat ut för det 2-3ggr under närmare 30 år, så visst, man lär sig. När man råkar ut för det, så rår man inte få loss moppen själv... stövlarna ger inte grepp nog (skulle behöva glaciär spik skor då!...) och 300kg i uppförslut på snöväg... man rår helt enkelt inte flytta på skrotet själv.

Är skidorna uppbockade i bak kant så kan de inte skära ned och fast i underlaget vid backning ;-)
Du har väl provat trickskidor i slalombacken? Man åker inte baklänges med dem mer än en (1) gång... (gäller vanliga slalomskidor också iof, men trick-skidor är ung lika långa som mc-skidor.) Alla som åkt på -riktiga- långfärds skidor vet hur det blir när man aschar baklänges med dem...

Så, Toker, ska man bara rulla moppen baklänges på plan mark, så är det en sak, men att rulla baklänges ned för en sluttning...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

toker

#12 » 16:53:39, 03-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har bara kört på vintern med rejält dubbade däck på ganska lätta hojar då fastnar man inte i några uppförsbackar men det jag regerade på var att du fastnar när de backar in på gården tänkte in på att du säkert har backe även där.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

dc_lindberg (trådstartaren)

#13 » 11:34:28, 04-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Problemet finns där även med lätta motorcyklar.
Är lutningen tillräcklig och det blir motorstopp i uppförsbacke o man måste backa tillbaka... man rår helt enkelt inte :-(
Skidorna utgör också i sig ett hinder för att kunna rulla moppen förhand - de är fysiskt ivägen för ens egna fötter och ben; man kan inte få till rätt hävarmar...
Så hur du än ser på det, så -är- mc-skidor felkonstruerade "av hävd".
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

toker

#14 » 14:37:02, 04-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man får helt enkelt se till att inte få motor stopp. Det är ju inge problem att se till att skidorna blir uppböjda i bakkant om man vill ha den så själv klarar jag mig bra utan skidor vid ev vinter åkning kör med riktiga dubbdäck på vinterväg.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

dc_lindberg (trådstartaren)

#15 » 22:32:33, 04-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

...det finns skäl till varför Trial mönster är en vettig kompromiss... det saltas... då bildas modd... Framdäcket jag har på nu har 432st dubbar, ca 5mm utstick på sidoklackarna ( Mitas H03 3.50-18" dc_lindberg @ Dubbdäck, dubbar, vinterdäck, motorcykel , dc_lindberg @ Dubbdäck, dubbar, vinterdäck, motorcykel ), men klackarna sitter för tätt för att fungera på modd..."skräp också"... Fördelen med däcket är på asfalt och is - det ligger -stadigt- och cykeln går nästan rakt hela tiden jmf med ormandet som trialmönster skapar.
Så... mot min vilja (har så trångt att komma ut och in på min parkering att jag föredrar inga skidor på; väl ute på vägen vill jag dock ha dem, de ger säkerhet och skapar förutsättning för bättre hastighet) kryper jag mot återmontering av skidorna... bara för att inte hitta de 2 16mm's sprintarna som skidorna monteras med... Snöpligt!...

Fundering.
Akut åtgärd... M16 helgängad stång, fylla gängorna med araldit?
(hade jag svarv så hade jag kunnat svarva ned en M20 stång)
Bromma Stål kanske har hemma?
Smireko i Bålsta?
...visst ja... det är modd mellan mig o dem...
Konstigt att K-rauta inte har... Bauhaus har rör, 200cm, 1mm's gods (för klent!), Clas Ohlson -hade-... för 30 år sedan..., suck... om jag kunde minnas hur jag tänkte när jag la undan sprintarna... Skidor och sprintar blev separerade för X-år sedan...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11


Återgå till MC

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se