Precis Ivar.
Jag hade >>+180*C (gällde samtliga "mack oljor"). Så fick jag prov Omega 757 20W/50, eller så var det den raka 50W oljan. Den kunde jag inte få upp över +156'C på autobahn i + 160km/h; hur jag än försökte. Fick -skäll- av Vd på Smörjteknik i Upplands-Väsby (där företaget låg på den tiden) för att kommit dit vid -20'C för å köpa mer smörjmedel... hade 50W rak motorolja i motorn... Gick ju svalt ju! Lite seg i starten o de första 10min, men ?!
...fast Vd'n skrattade nog mest... för jag hade med mig 757 15W/40 hem med "order" -BYT- !"
Statoil 25W/50 är den
olja som kommit närmast Omegan i temp sänkning. Quaker State mineral, som vad min favorit före Omega, kunde jag inte få tag i längre.
Trotts alla försök så kvarstod oljetempen på +140-160'C även med Omega 15W/40... pga div...(visst f ja!) så är det Biltema motorolja i just nu... 15W/40 mineral (om jag minns rätt).
Äh! Häller jag i Omega 757 20W/50 som motorn helst vill ha på sommaren får jag ju tillbaka 120-130'C ! (...gammal och g... !...)
Tack för hjälpen med minnet Ivar
Biltemas olja är
ungefär som OK's och därmed ung som Statoils billiga... klart det blir varmt
Poäng:
- samma sin din Ivar. Olja oljor har olika egenskaper. Olika
viskositet har olika egenskaper. Man måste vara beredd att prova sig fram för att finna det som passar en själv och ens motor bäst.
Trådfrågan kvarstår dock:
- vad är "normal" oljetemperatur på luftkylda motorer?
I alla år har alla gett tvärsäkra svar,.. åsikter,... det är bara Torbjörn ovan som funnit en form av "objektivit" svar från Citroën, under +135'C
torbjorn_forsman @ Dubbeltändning, BMW, R75, R80, R90, R100, Dual Plug Ignition, DoppelzündungDet låter mycket rimligt, men vad är den normala och vad är den optimala temperaturen?
Jag har -inte- kunnat hitta en enda studie om detta, inte ens observations studie (mekaniker med IR-mätare gör egna noteringa på olika fordon; samma oljetemp mätare flyttas till olika motorer som får gå på likvärdigt sätt, osv).
Allt jag finner är åsikter, inkl mina egna.
Vad har nu detta med dubbeltändning att göra?!
Jo, Jason1 och Torbjörn har varit inne på det. Effekten av när antändningen sker är utveckling av
värme. Denna måste ledas bort.
Ske antändningen för tidigt, då motverkar antändningen motorn arbete och extra hög
temperatur utvecklas, sker den för sen så kommer man att tappa
ventil tallrikar...och motorn riskerar att gå för kallt.
Kunskapen om det optimala intervallet för motoroljan ger förståelse för vad som sker med tändningen, och vad som bör ändras.
Fick ett mycket bra svar från
www.q-tech.de ; "det finns inga universal adaptrar till ITU'n !" "man måste special anpassa till varje ITU för sig!" "man måste kontrollmäta varje ITU för sig å se att max tändförställning är 20' "
När jag fick svaret var det så
- det är ju så själklart att...
I tipsen ovan om Silent Hektik och Omega, så kan man justera tändkurva och tändpunkt elektroniskt och mekansikt. Optimalt! Men det förutsätter att man har originalgeneratorn... o det har inte jag... så jag måste acceptera att modifiera ITUn... o -det- är ett verkstadsjobb... för en verkstad med rätt mätutrustning...
Studierna jag lade in ovan svara inte på frågan om vad som är normal temperatur på motorolja i luftkyld motor alls - hoppas någon annan kan hitta någon eller några. Vetenskapligt svar på frågan ser jag som viktigt; räcker med ett antal väl dokumenterade observationer på olika luftkylda motorer. För denna tråd skulle 10-20st BMW motorer, R75-100 (1970-1995), vara gott underlag nog.
Nu har vi i vart fall ett fransk rekommenderat maximum på +135'C som ett utgångsläge.