Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCMC

Dubbeltändning, BMW, R75, R80, R90, R100, Dual Plug Ignition, Doppelzündung

26 inlägg • Sida 1 av 2
Snacka om MC här

dc_lindberg (trådstartaren)

#1 » 22:09:53, 18-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lovat jag skulle starta en tråd om dubbeltändning på BMW /5,6 och 7.
https://bmwmotorcycletech.info/dualplugging.htm

För att verkligen förstå vad detta innebär så hänvisas läsare till och rekommenderas med kraft att läsa:
http://www.eng.auburn.edu/~pjones/MECH. ... eywood.pdf
Internal Combustion Engine Fundamentals
av
Professor John Heywood
Har man inte förstått de grundläggande principerna beskriva i hans lärobok, då ska man inte pyssla med detta!...
Jag fann hans lärobok mycket lättförståelig - utan egentliga grundkunskaper alls inom motorteknik.
(pdf finns i Maskinistens bibliotek bortsett från länken ovan. Köpte boken år 2002 via Karolinska Institutets Bokhandel - väl spenderade pengar!)

Så här slutar det när den som säljer konverteringen inte kan vad den gör...
Höger cylinder:
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild


Vänster cylinder:
Bild

Bild

...så kan det se ut när man tappar en avgasventil vid 5200rpm...
Snacka om förbättrad vevhusventilation!
:skratta3:


Biltema tändkablar och Biltema ICU:
https://www.biltema.se/bil---mc/bilrese ... 2000025320
259:-
STYRENHET TÄNDNING
Art. 53-2600
Bild

Bild

Hansen Racing tändkablar:
Bild

Bild

Bild

Bild



:klia:
...men varför tar man då den risken?!
BMW har ju bevisligen fungerat sedan 1923, då man startade producera dessa boxrar, men enkeltändning!


Effekten av dubbeltändning -skall- bli:
- mer lättstartad
- bättre och stabilare tomgång
- säkrare gång på låga varv
- bättre förbränning
- mer kraft
- bättre aktionsradie

Det har kan intyga av ovan är än så länge bara:
- avsevärt förbättrad startförmåga
- påtagligt mycket säkrare gång på låga varv
- luktar inte illa om avgaserna ss de gör med enkeltändning
- kocksbildningen på nedre delen av kolv och topp försvinner helt (avsevärt mycket bättre förbränning)
- ca 1-1½ växelsteg mer kraft under 2000rpm
- i princip oförändrad aktionsradie...

Den förväntade förbättringen skall vara att motorn skall dra under 0.5L/mil vid normal körning. Det påstås att den skall komma ned i ca 0.4L/mil på motorväg i laglig fart.
Detta -kanske- stämmer, men min konvertering har tyvärr max förtändning på tok för tidigt... mer om detta nedan.

Så, är det värt kostnaden i tid och pengar?
NEJ! ...eller... njae... för den som kör kanske 500mil/år spelar det väl knappast någon roll, men för de av oss som använder moppen som "bil", då spelar det stor roll. Så,... min åsikt är att det är väl motiverad investering.
:thummar:
Senast redigerad av dc_lindberg 23:27:20, 18-01-2020, redigerad totalt 6 gånger.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11



Ivar Risslén

#2 » 22:32:24, 18-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hade han lovat något mer än att han skulle borra ett hål i toppen och sedan gänga det för att passa ett tändstift ?
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

dc_lindberg (trådstartaren)

#3 » 23:04:07, 18-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja.
Han -insisterade- på att man -inte- behövde åtgärda tändningen på 800cc...
Den rekommendationen hade som konsekvens > +180'C på motoroljan... och ett evigt letande efter felet... 3st spräckta Lockhart oljekylare dessutom (de tål 10 bar, men BMW har start tryck på upp till ca 24bar med arbetstryck på 7 bar... det tål inte Lockharts oljekylare... har jag lärt mig...)

Ett antal år efter konverteringen fick jag reda på mera om dubbeltändning, tackvare internet.
Så lät jag få tillverkat adaptrar till ICU i enlighet med en tysk hemsida av en svensk MC verkstad (han tog -bra- betalt för adaptrarna!...)
Sedan jag monterade ett par adaptrar i en ITU så har tempen gått ned till +130-140'C...
Normal oljetemp skall väl vara kring +83'C även på en lyftkyld boxermotor?...

Idag är det i princip bara 2st som levererar dubbeltändnings system till BMW /5-7:
https://q-tech-shop.de/c/boxer-r-2-v/zu ... elzuendung
https://www.motoren-israel.com/Shop/Mot ... 00328.html

Vill man plocka ihop själv så finns även dessa två att tillgå, underförutsättning att man har original generatorn kvar förstås...
https://www.silent-hektik.de/BMW_Z1.htm
http://www.omegaignitions.com/instructions.html
Senast redigerad av dc_lindberg 17:48:42, 19-01-2020, redigerad totalt 1 gång.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

dc_lindberg (trådstartaren)

#4 » 17:11:55, 19-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

torbjorn_forsman

#5 » 21:11:32, 19-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

En fundering: är de gamla originaltändspolarna verkligen lämpliga för en så pass "modern" tändmodul med strömbegränsning, eller har de egentligen lite väl högohmig primärlindning?

Jag erinrar mig att det i slutet av 80-talet fanns en SUV som hette Nissan Terrano. Den hade mycket teknik gemensam med en vanlig King Cab, men motorn var lite lätt udda. En 2,4 l 4-cylindrig bensinmotor med centralinsprutning (TBI), Hemi-topp, och DUBBELTÄNDNING. Det ena tändstiftet gav alltid gnista, det andra användes som tändstift bara vid vissa driftförhållanden (t ex kallstart, fullgas samt om motorstyrsystemet hade detekterat misständning), i övriga fall användes det andra tändstiftet för att detektera knackning via någon slags joniseringsmätning - alltså samma sak som Saabs DI-tändsystem vid samma tid började kunna klara av med ett enda tändstift per cylinder.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

toker

#6 » 21:16:06, 19-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:Ja.
Han -insisterade- på att man -inte- behövde åtgärda tändningen på 800cc...
Den rekommendationen hade som konsekvens > +180'C på motoroljan... och ett evigt letande efter felet... 3st spräckta Lockhart oljekylare dessutom (de tål 10 bar, men BMW har start tryck på upp till ca 24bar med arbetstryck på 7 bar... det tål inte Lockharts oljekylare... har jag lärt mig...)

Ett antal år efter konverteringen fick jag reda på mera om dubbeltändning, tackvare internet.
Så lät jag få tillverkat adaptrar till ICU i enlighet med en tysk hemsida av en svensk MC verkstad (han tog -bra- betalt för adaptrarna!...)
Sedan jag monterade ett par adaptrar i en ITU så har tempen gått ned till +130-140'C...
Normal oljetemp skall väl vara kring +83'C även på en lyftkyld boxermotor?...

Idag är det i princip bara 2st som levererar dubbeltändnings system till BMW /5-7:
https://q-tech-shop.de/c/boxer-r-2-v/zu ... elzuendung
https://www.motoren-israel.com/Shop/Mot ... 00328.html

Vill man plocka ihop själv så finns även dessa två att tillgå, underförutsättning att man har original generatorn kvar förstås...
https://www.silent-hektik.de/BMW_Z1.htm
http://www.omegaignitions.com/instructions.html

83 grader låter som låg temp på en luftkyld mc många standard bilar har oljetemp över 100 grader har ingen temp mätare på min R1150GS men skulle tro den ligger rätt högt i temp.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

dc_lindberg (trådstartaren)

#7 » 22:03:39, 19-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är svårt att få bra uppgifter om rimlig motor temp på luftkylda motorer Toker.
Du får gärna söka efter data/uppgifter åt mig.

Jag har fått ett svar från Tyskland, där de anser att +120'C på BMW's 2-ventilare är normalt.
Men på grund av hettan rekommenderar de helsyntetiska motoroljor där eftersom de anses vara mera värmestabila.
De påpekar att vid oljetemp på +160'C , eller mer, så håller fortfarande helsyntetisk olja smörjande egenskaper (underförstått då att mineralolja inte klara av att smörja väl eller alls då).

I denna tråd så är uppgifter om normal oljtemp för luftkylda motorer, boxermotorer och V-motorer, av största vikt!
Ser fram emot att sådan uppgifter kan hittas :thummar: :shake_hands:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Janson1

#8 » 22:04:23, 19-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det här med dubbeltändning har ju nästan varenda kolvmotorflygplan. På flygplan sitter det dubblerad tändning dels för säkerhetens skull och dels så har dom ganska stora diametrar på kolvarna och tändstiften placerade väldigt långt ut så flamfronten blir onödigt lång om man bara kör det ena systemet. Om tändstiftet sitter på bästa placeringen (oftast mitten) så gör det ingen skillnad på om man har ett eller två tändsystem men än att om det ena tändsystemet/tändstiftet lägger av. Om man har så hög oljetemp som 180 grader så skall man inte köra en meter till innan felet är hittat. Mest troligt så är det högfartsknackning detta kan bero på: för mager blandning, för tidig tändning, för dålig oktan på bensinen eller att man höjt kompressionsförhållandet för mycket. I ditt fall DC så tror jag på antingen för tidig tändning eller för mager blandning, mest på för mager blandning då jag ser dina Bing förgasare. DeEn förgasartypen ger magrare och magrare gång allt eftersom dom slits. Dom förgasarna sitter på Rotax flygmotor 912/914 Man måste hela tiden passa slitaget och kolla upp dom inbördes delarna, jag antar att dom fungerar inte bättre på en motorcykel än på flygplan?

1 person gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1

#9 » 22:12:19, 19-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vid höga oljetemperaturer är det inte bara oljans egenskaper som blir sämre utan även vitmetaller som har ganska låg smältpunkt kan det bli problem med.
Dom flesta plan har 120-130 grader som rödstreck.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

dc_lindberg (trådstartaren)

#10 » 22:56:25, 19-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson, i mitt fall var det helt klart tändningen som orsakat de höga temperaturerna.
Under 4500rpm kanske 26' förtändning inte spelade så stor roll, men när jag lufsade i 5-6000rpm med en förtändning på 26' då den skulle varit på 20'... dvs 6' för tidigt... detta resulterade i att förbränningen var snarast klar innan TDC... dvs det förklarade mina fina resultat i bromsbänken...
9.2:1 (55hk original kolvar) + dubbeltändning + 44/40 högflödesventiler... original 42/40, 8.2:1, var listat som 50hk... min trimning gav inte riktigt optimalt resultat... tyckte jag... o begrep ingenting alls (på den tiden) om vad som var fel...
Bild
Senast redigerad av dc_lindberg 23:13:19, 19-01-2020, redigerad totalt 2 gånger.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

torbjorn_forsman

#11 » 22:56:51, 19-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

På Citroën GS/GSA (luftkyld bensinmotor) tänds varningslampan för oljetemp vid 135 °C.
Citroën och Peugeot vattenkylda dieslar från 80-talet tänder lampan för oljetemp vid 140 °C , motsvarande Renault vid 125 °C.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

63an

#12 » 23:02:56, 19-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skicka de där nöten å tjacka ett rivigt bambustaket kör så du slipper raka dej på mornarna! :skratta3:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Janson1

#13 » 23:20:16, 19-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

DC: När du monterade dubbeltändningen, blev det en helt annan tändkurva av det bara sådär? 26 grader FÖDP i tändläge vid över 5000 rpm tycker jag rent spontant låter sent... Nu är detta både belastningsberoende och även beroende på motorn slaglängd, den här är väl mer kortslagig än en fyrcylindrig flygmotor på 5-6 liter. Ditt fel lutar nog mer åt högfartsknackning förmodligen beroende på för mager blandning, därav att den blir i det närmaste ren i förbränningsrummen från sot och koks.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

dc_lindberg (trådstartaren)

#14 » 23:52:18, 19-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tändstiftet sitter off-set Jason. Bowl in dome förbränningskammare.
ca 38% snabbare förbränning med 2 tändstift; 2 flamfronter.
26' är BMW original max förtändning.

Hittade inte tändningsuppgifterna inskannade, men väl data om kamtider:
BMW original verkstadshandbok:
Bild



Letade artiklar om motortemp. Hittade inte något rikt bra, men väl intressanta:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Ivar Risslén

#15 » 03:59:34, 20-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Något som kan påverka oljetemperaturen är kvaliteten och tjockleken på oljan.

Jag hade en bekant som tävlade i rally med en Amazon som hade problem med oljetempen. Den ville ligga över 150-160 grader i slutet av specialsträckorna. Han körde på vanlig mackolja som han fick till bra pris. När han bytte oljefabrikat till Castrol så sjönk oljetempen till mer normala 120-130 grader. Då blev det slut åkt med den billiga mackoljan.

Det finns en övertro på att tjockare olja ska vara bättre men en onödigt tjock olja kan höja tempen på motorn. En av oljans uppgifter är att kyla lagren i motorn och inte bara att smörja. En tjock olja cirkulerar inte lika snabbt som en tunnare.
Errare humanum est

1 person gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15


Återgå till MC

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se