Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCMC

Soppapump, vacuum eller el?

69 inlägg • Sida 2 av 5
Snacka om MC här

dc_lindberg

#16 » 19:57:09, 14-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Väl genomtänkt!
...CV... vrid på gashantaget... gå o koka kaffe... vänta... ta en påtår... först då, eventuellt, får du svar från förgasarna hur de tänker sig gällande ditt komando, ja att du ändrat spjällets vinkel i insugskanalen...
Klart som... ska du fortsätta tanken med trottelförgasare!
Nu tänker du Mikuni Flatslide... de... är... inte så billiga... :svettas: :skratta3:
Men gisses vilken respons de ger!

Ett alternativ, som ger bra svar men inte samma nivå, men ändock F så mkt bättre än CV är Keihan trottel och Dell'orto trottel.
Keihan satt på Suzuki GS serien (76-84). GS 850 och GS 750 - du bör kunna komma över en brydda för hyfsad slant:
https://www.davidsilverspares.co.uk/USE ... -FOR-SALE/
https://www.boonstraparts.com/en/aboutus

https://www.ebay.de/itm/SUZUKI-GS-750E- ... SwW4JeGDvT
Bild

https://www.ebay.de/itm/Mikuni-RS40-D1- ... Sw9vlcz1ZZ
Bild

Sök i lugn o ro - du kommer att hitta förgasare du blir nöjd med.

750cc hade väl 26mm's förgasare?
Min Suzuki hade 27mm.
Läs på i Prof Haywoods lärobok om explosionsmotorer (se pdf arkivet - finns komplett där) eller Graham A Bells Haynes bok 4-stroke performance tuning. Tror du ska undvika att gå upp mkt mera i förgasarstorlek... Jag fick dell'orto PHM 40mm till min R100 (1000cc)... beställde 38mm... optimalt är 34-36mm beroende på vad man är ute efter.
Skillnaden mot de dinga bingarna (CV) var obeskrivlig! Moppen vaknade till liv! Man vred på gasen, tittade dit man skulle, och moppen -placerade- en där "på en gång" (med Bing... vänta å se...).

Inom BMW sidan -anses- Bingarna vara mera förlåtande och ge en mjukare motorgång.
...äh... jag har kört en R100RS i Kil 1998 med Mikuni Flatside 41(?). BMW... lyfter inte på framhjulet! Med Mikuni förgasarna och en snälla mjuka lågluftande Krauser kammen... åkte på wheele utan förvarning!!!
Mina dell'orto ger inte alls den responsen, men bing är skräp i jämförelse! Dessutom drar bing ca 5% mer bränsle.

CB750 var ökänt törstig... slogs nog bara av CBXn...
Lägg tid på att klura ut vad det var som Honda gjord -fel- ; för de andra Nipponserna drog minst 15% mindre... blev aldrig klok på vem som drog minst, Kawa, Suzuki eller Yamaha.


https://www.ebay.de/itm/Honda-CB-750-Fo ... SwCXVeGc3Z
Bild
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11



Laederlappen (trådstartaren)

#17 » 12:11:11, 15-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska strax ut i verkstan & glo vad för storlek jag har på gasarna, visserligen kommer originalarna förmodligen att få åka med ett tag, men ändå..
På tal om inget annat, är det någon som vet var i detta land man kan få fatt i en startsolenoid (startrelä) som man aktiverar direkt? Ett såntdäringa man petar direkt på utan en extra krets med liten startknapp & en himskans massa sladdar & ännu ett relä som måste gömmas undan & klyddas med? (Har kollat på harleys lösningar på det & det är inget alternativ)
Denna hojen skola icke besudlas av skrot från det stora u-landet i väster.

1 person gillar det här inlägget.
Laederlappen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:15:52, 09-09-2019
Ort: Nånstans utanför Eslöv.
Sverige
Maskin: Stenkrossar, hjullastare L60, L180, Cat 972, Cat 990, samt en hel massa annat som dönar, smäller & skramlar!

dc_lindberg

#18 » 12:23:02, 15-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

https://mechanics.stackexchange.com/que ... -a-starter
Var det något sådant du funderar kring?
Jag är helt obekant med det du frågar om. För mig är solenoiden motsvaraden ett relä; 87=> startmotorn, 85 => sluter kretsen genom att ström matas till 86 (eller vice versa) och 30 = kopplat direkt mot batteriet => när 85/86 aktiveras sluts kretsen 87-30; startmotorn får då "mat".
Denna konstruktion kräver att en extra ledning dras till solenoiden, räcker med från tändningsnätet. Den går antingen via ett återfjädrande startlås, eller via en tyck knapp (start knapp).
Så, jag hänger inte med i din fråga :-(
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Laederlappen (trådstartaren)

#19 » 12:42:43, 15-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sitter ibland på gamla traktorer & gamla engelska bilar har jag fått för mig, ja, det där reläet, eller kontaktorn som vissa säger som matar el direkt från batteriet till startmotorn. Jag vill slippa hela ”styrkretsen” till den & trycka direkt på reläet.
Laederlappen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:15:52, 09-09-2019
Ort: Nånstans utanför Eslöv.
Sverige
Maskin: Stenkrossar, hjullastare L60, L180, Cat 972, Cat 990, samt en hel massa annat som dönar, smäller & skramlar!

63an

#20 » 12:58:28, 15-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Provar igen! 30 mm förg. med axpump på 81an, nållagrad sving, klent strålkastarlyse, viktigt med ventiljust. får inte skramla bästa hojen jag haft funkade alltjämt bara man är med å kollar lite övertung men de är bara en vanesak till slut :thummar: vaccumreglerad bränslekran men jag minns inte att jag nånsin ägnade en tanke om de!
Gällde sen 81a :coffee:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Ivar Risslén

#21 » 13:00:48, 15-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

De startmotorer som du tänker på hade en kontakt som man manövrerade med en spak eller en fotkontakt. De med spak drag fram drevet för ingrepp och samtidigt slöts en elektrisk kontakt så att startmotorn började att snurra. De med fotkontakt hade oftast ett drev av "Bendix-typ" som slungades till ingrepp när startmotorn började att snurra.
Det är nog svårt att åstadkomma något liknande på en japansk motorcykel. Vissa av de japanska startmotorerna har ett startdrev som i funktion liknar ett bendixdrev så att de slungas i ingrepp av startmotorns rotation.
Som jag förstår så vill du ha ett enkelt elsystem med så få kablar som möjligt. Som det är nu så har du en knapp på styret vid gashanden för att slå till startmotorn. Det enklaste är att du gör en batteri och elbox där du samlar så mycket som möjligt av elsystemet. På den kan det vara lämpligt att placera en knapp för startmotorn som påverkar reläet för startmotorn. Då behöver du bara den grova kabeln fram till startmotorn. Resten av elsystemet kan vara lämpligt att förvara i framlampan.
Skaffa dig ett schema över elsystemet på Hondan och markera vilka funktioner som du vill ha kvar sedan så ritar du ett nytt på chopper och markera vilka funktioner som du vill ha som fungerar. Du har lag på att det ska finnas lyse framåt och bakåt samt blinkers och stoppljus samt elektriskt signalhorn.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

dc_lindberg

#22 » 13:01:13, 15-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ah!
Ok. Då är jag -helt- med dig.
Kent "Professorn" Andersson valde att koppla om sin R90 på det sättet efter ett antal salt-inducerade haverier...
userpix/49872_2LTWLM28RXS041574284276.jpg

Med Bosch 320A startmotor, så är den dessutom känslig för spänningsfall... solenoiden kräver så mkt ström för att aktiveras att den förlusten är skillnaden mellan att kunna starta en "Air Head" eller inte. Jag bytte till Valeo 15A, o den startar alltid, även när Boschen står still pga kyla.
Ofta finns det ström i batteriet som räcker för att dra runt startmotorn, men för lite volt för att aktivera solenoiden - det var det Kent drabbades av.

Svaret är alltså:
- det går utmärkt!
och
- det spar ström! (något du har besvärande lite av på Nipponesen)

OBS! När du anbringar kontakten med det systemet... då bildas gnistor och en "svets båge" (!); inte helt ofarligt alltså...
... :klia: ... men vad vore livet utan lite spänning ;-) :skratta3:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

G-son

#23 » 13:11:40, 15-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då är det en strömbrytare du söker, inte ett relä. Hur hög ström drar startmotorn? "Bara" att hitta en strömbrytare som tål hög nog ström. Eller den sannolikt enklare lösningen att använda ett relä/solenoid, och sätta strömbrytaren som styr mer eller mindre direkt på det = minimal kabeldragning.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

63an

#24 » 16:32:51, 15-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Liten förklaring hur min 81a fungerade på mot. varv, lättkörd till 5 000 rpm men sedan var de bara att hålla fast sej till 11 800 rpm å de gällde 5ans växel helt grym då var de den näst snabbaste på engelska milen! Susukis 1000/1100 var nån 10on del snabbare! Så var det med den saken! Bambustaketena är vassa :thummar:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

dc_lindberg

#25 » 16:35:51, 15-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har för mig att Nipponesstartmotor drar 15A, men jag kan minnas på tok fel.
Kommer inte åt mina Haynes böcker just nu, så...

På alla 3 Japan maskinerna så har startmotorerna varit helt kapslade, vilket gör "tjyv koppling" "à la Bosch" knepigare att komma åt.
En solenoid drar ström... 1-4A(?), men vad värre är att den -kräver- ett minimum av V för att aktiveras!
Startmotorn rör däremot på sig, oavsett spänningen, bara det finns A (elektroner att använda).
Av detta skäl så kan det vara av stort intresse att koppla förbi solenoiden.

Tyvärr har permanentmagnets generatorerna ett annat problem... om batteriet dör... då dör moppen också... o -det- råkade jag ut för på fel plats med min Kawa en gång... Personligen tycker jag det är ett värre problem än startmotorn; men nu var frågan i tråden "tjyv koppla startmotor på MC".
O -det- låter sig göras, och har stora fördelar och... spännande nackdelar ;-)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

torbjorn_forsman

#26 » 19:21:13, 15-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

En vanlig startmotorsolenoid av den typ som både fungerar som relä och hjälper till mekaniskt att föra fram startmotordrevet, brukar ha dubbla lindningar - en tillslagslindning och en håll-lindning. För 12 V-system, kan man räkna med att tillslagslindningen drar ca 30 A och håll-lindningen 10 A. Hälften vid 24 V, dubbelt vid 6 V.
Tillslagslindningen drar bara ström tills drevet har kuggat i (på sin höjd några tiondels sekunder vid tillslag), håll-lindningen drar ström så länge startmotorn är igång.
Alla startmotorsolenoider är kraftigt induktiva och kan ge otrevliga överspänningar när strömmen bryts. Det kan vara bra att koppla in någon form av gnistsläckare (varistor, transientskyddsdiod, RC-nät eller liknande) parallellt med startknappen, så är risken mindre att man får problem med brända eller hopsvetsade kontakter i den.

Beträffande själva startmotorns strömförbrukning, så skulle jag gissa att startmotorn till en 750 cc mc-motor drar ca 30-50 A obelastad , 100-200 A under ett normalt startförsök, 500 A vid låst rotor.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

dc_lindberg

#27 » 20:42:50, 15-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

http://forums.sohc4.net/index.php?topic=19937.0

https://www.motoaction.se/startmotor-ri ... 82#v130813

http://www.8bs.karoo.net/cb750.htm

https://www.amazon.com/dp/B00M9MCZ28/re ... B071VJ4P5H

https://www.cmsnl.com/honda-cb750k-1979 ... kg8Grl8DR0

https://www.amazon.com/dp/B00M9MCZ28/re ... B071VJ4P5H

http://inside.hondamc.com/upload/Downlo ... 50F_F2.pdf

Den här är på 42Mb = jag kan/får inte ladda upp den. Kan någon annan fixa det?
http://inside.hondamc.com/upload/Downlo ... _K7_F2.pdf

Jag får alltså inte fram hårddata om startmotorerna.
Allt jag hittade var:
Re: Question for the battery gurus...what's a starter draw?
« Reply #1 on: March 29, 2007, 10:47:37 am »
I knew I'd seen that discussed somewhere... according to this thread, 100-150 amps.
http://www.sohc4.us/forums/index.php?topic=17516.15

...o angiven länk fungerar givetvis inte...

Gör så här:
- mät resistansen genom startmotorn. Då kan man i vart fall göra en överslagsberäkning på hur mycket det troligtvis drar.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

63an

#28 » 21:18:15, 15-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror inte de behövs så mycket snack om startström den bara startar direkt om man inte lyckas klanta till uppstarten Den är ju dessutom vad kallas det "fyrkantmotor"diam. eller vad det nu heter? slag/ diameter! Träffade chaffisen med min fd. på bensinmacken när han skulle köpa nya tändstift...Varför de? jo den gick så dåligt ! Vaär de du säjer? Får jag titta lite när du provar starta? Å så klart choka med varm motor så jag styrde bara in handgasen sen spann den som en katt!! Säjer åter vissa ska inte ha hoj i den klassen! :thummar:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

torbjorn_forsman

#29 » 21:41:06, 15-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingen mening att mäta resistansen. Dels är ju resistansen i en startmotors lindningar alldeles för låg för att kunna mätas meningsfullt med en vanlig multimeter, det krävs fyrtrådsmätning (kelvin connections på utrikiska) för att få pålitliga mätvärden. Och dels bestäms ju strömmen då startmotorn är igång inte särskilt mycket av resistansen, utan desto mer av vilken mekanisk effekt startmotorn för tillfället utvecklar för att dra runt motorn. Ohmmätningen kan möjligen ge en fingervisning om strömmen vid låst rotor (bortsett från att man inte tar någon hänsyn till spänningsfallet mellan borstar och kollektor, som inte alls är rent resistivt).
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

torbjorn_forsman

#30 » 21:47:24, 15-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här är ett exempel på hur startmotordata kan se ut, även om de inte är relevanta för just den här japanska startmotorn (det avser startmotorn till Citroën GS/GSA, avsedd att orka dra igång en 1,0 - 1,3 l fyrcylindrig bilmotor).
Observera att diagrammet inte är helt pedagogiskt ritat, med dubbla skalor på X-axeln och vissa kurvor är funktion av ström (I) och andra av varvtal (N). Den principiella formen på kurvorna är densamma på alla startmotorer av typ seriemotor (med fältlindning), men de kan nog se helt annorlunda ut på startmotorer med permanentmagneter.

Bild

Beträffande solenoidens egen strömförbrukning, så har jag hittat siffror på resistans hos de båda lindningarna i ett antal olika startmotortyper för Citroën GS och CX.
Tillslagslindningen kan ligga mellan 0,21 och 0,37 ohm , håll-lindningen mellan 1,0 och 1,3 ohm.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till MC

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se