Ja Toker, Honda -generellt- före ca 1985.
Kommer inte ihåg exakt vilka modeller/när Honda "kom ikapp" de andra Nipponeserna gällande L/mil.
CBX (Honda 6 cylindriga sport hoj) var -ökänd- för att sörpla soppa. Kanske den törstigaste serietillverkade mc'n sedan CB750 kom (68?).
Den lär ha varit snudd på omöjlig att få att dra mindre än 0.9L/mil, och i de flesta berättelser talas det om 1-1.2L/mil. Övriga i CB serien var mycket törstiga de med!.
Ta bara en sådan "leksak" som Monke Bike - nu minns jag inte säkert vad använder sa att den drog, men att de fann det "löjligt" mycket i jämförelse med Puch Dakota, Crescent och Monark "räsrar".
Så, ja, generellt var Honda "i masskopi med oljebolagen"
Hur det är med mopparna från kring 1990 och framåt vet jag inte. Honda GW 1800 sägs vara "löjligt snål", emedan GW 1000, 1100 och 1200 var allt annat än snåla... 1500 var nog lite av ett trendbrott... har för mig en i klubben här nämnde 0.7 vid lite aktiv körning och 0.6 ngt på måttlig motorvägsfart, men lätt 0.8-0.9 på autobahn (vilket nog får anses förklarligt... ladugårdsvägg i 150-200 kostar att flytta på...).
Min R80 drar 0.6-0.7 När jag köpte den av polisen drog den 0.8-0.9L/mil. (1984)
Min K1100LT drar kring 0.6-0.65 (1994)
Min R1100RT drar kring 0.45-0.5 (1996)
Min R100RT drog ca 0.5-0.55 med dell'0rto PHM 40 och 0.6-0.7 med Bing 40. (1982)
Min Suzuki GS850GN drog kring 0.7 (å då spann motorn!)
Min Honda CX 500C... drog som sagt... som om den hade betalt för det! 0.7-0.8L/mil... med 11.7L's tank... 500cc sörplar x2 soppa mot 1000cc?!... Honda!...