Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCMC

Soppapump, vacuum eller el?

69 inlägg • Sida 4 av 5
Snacka om MC här

torbjorn_forsman

#46 » 12:54:45, 24-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och det är lite knepigt att Hondamotorer ska vara törstiga just i mc-sammanhang. Motorer för andra ändamål från samma tillverkare (bilar, utombordare, småmaskiner mm) har ju mycket gott rykte om sig för bränsleekonomi.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514



toker

#47 » 13:06:04, 24-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har haft en del mc från olika tillverkare har inte märkt att Honda skulle dra mera än nån annan mc dom brukar dra rätt så lika oavsett storlek på motorn i alla fall mellan 600 -1400 kubik som jag hållit mig den enda modellen som utmärkt sig vad gäller bränsle var en BMW F650GS den var otroligt snål vid blandad körning drog dock lite mera vid snabb landsvägskörning men var fortfarande snålare än allt annat jag kört och var för övrigt en mycket trevlig hoj.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

dc_lindberg

#48 » 13:42:08, 24-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du haft en Honda ur CB serien Toker?
De var verkligen ökända för att sörpla i sig bensin. 1-2dl/mil mer än de andra Nipponeseran var fullt normalt. Kawa, Suzuki drog kring 0.7 då kunde yamma ligga kring 0.6-0.65 och Honda lätt på 0.8-0.9.

Min högst egna -teori- är att Honda valde att använda bensinen för att kyla toppen med. Honda motorer -höll- vilket de andra hade lite trassel med...
Jag talar ca 75-85 årmodeller; efter 85 har det jämat ut sig : trådens CB750 är från 82 vilket gör att man kan förvänta sig 0.8L/mil och vid -finkörning- kan man kanske snudda ned åt 0.6L/mil, men gasar man sörplar den soppa som om den har kontrakt med oljebolagen! 0.9 drar den lätt vid kreativ aktiv körning. Jag -fick- upp min Suzuki GS850GN 1979 i ca 0.85, på autobahn... i Svedala, 0.7-0.75, och 0.6-0.55 i regn (lagom aktiv körning).
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

toker

#49 » 22:03:58, 24-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nix ingen så gammal maskin i min ägo när du skrev att Honda drog mycket bensin trodde jag du menade Honda generellt och inte bara några få modeller av Honda.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

dc_lindberg

#50 » 14:49:51, 26-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja Toker, Honda -generellt- före ca 1985.
Kommer inte ihåg exakt vilka modeller/när Honda "kom ikapp" de andra Nipponeserna gällande L/mil.

CBX (Honda 6 cylindriga sport hoj) var -ökänd- för att sörpla soppa. Kanske den törstigaste serietillverkade mc'n sedan CB750 kom (68?).
Den lär ha varit snudd på omöjlig att få att dra mindre än 0.9L/mil, och i de flesta berättelser talas det om 1-1.2L/mil. Övriga i CB serien var mycket törstiga de med!.
Ta bara en sådan "leksak" som Monke Bike - nu minns jag inte säkert vad använder sa att den drog, men att de fann det "löjligt" mycket i jämförelse med Puch Dakota, Crescent och Monark "räsrar".

Så, ja, generellt var Honda "i masskopi med oljebolagen" ;-)

Hur det är med mopparna från kring 1990 och framåt vet jag inte. Honda GW 1800 sägs vara "löjligt snål", emedan GW 1000, 1100 och 1200 var allt annat än snåla... 1500 var nog lite av ett trendbrott... har för mig en i klubben här nämnde 0.7 vid lite aktiv körning och 0.6 ngt på måttlig motorvägsfart, men lätt 0.8-0.9 på autobahn (vilket nog får anses förklarligt... ladugårdsvägg i 150-200 kostar att flytta på...).

Min R80 drar 0.6-0.7 När jag köpte den av polisen drog den 0.8-0.9L/mil. (1984)
Min K1100LT drar kring 0.6-0.65 (1994)
Min R1100RT drar kring 0.45-0.5 (1996)
Min R100RT drog ca 0.5-0.55 med dell'0rto PHM 40 och 0.6-0.7 med Bing 40. (1982)
Min Suzuki GS850GN drog kring 0.7 (å då spann motorn!)
Min Honda CX 500C... drog som sagt... som om den hade betalt för det! 0.7-0.8L/mil... med 11.7L's tank... 500cc sörplar x2 soppa mot 1000cc?!... Honda!...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

toker

#51 » 16:15:59, 26-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har inte haft nån hoj äldre än -86 och det var min första hoj en Yamaha FJ1200 äldsta Honda var en XR600R tror det var en -87 och det var bara nått år sen jag hade den men den hade i alla fall normal förbrukning.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

dc_lindberg

#52 » 17:44:59, 26-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hittade det här:
https://www.totalmotorcycle.com/Motorcy ... e/1986-MPG
1986 Honda XR600R 48.0 MPG 4.9 L/100km
Låter som XT600, DT600, osv när de rullade -konstant- 80-90km/h; men så fort de klev upp på motorvägsfart (med moms förstås) drog de kring 0.6-0.7L/mil.

https://www.totalmotorcycle.com/Motorcy ... 82-MPG?d=1
1982Honda CB750C 48.0 MPG 4.9 L/100km
1982 Honda CB750F 50.5 MPG 4.7 L/100km
1982 Honda CB750K 49.5 MPG 4.7 L/100km
De L/mil var de officiella på den tiden, och då var de ett säljargument... de ägare jag känner fick sällan eller aldrig ens ned sina CB750 mot 0.6L/mil, utan de drog kring 0.7.


1994 BMW K1100RT 44.5 MPG 5.3 L/100km
... :skratta3:


1979 Suzuki GS850G 53.5 MPG 4.4 L/100km
Nu har de inte med GN modellen i listan, men...
:lmao:


1982 Honda CX500 Custom 497/2 45.0 MPG 5.2 L/100km
:coffee: :lmao:


1996 BMW R1100RT 45.0 MPG 5.2 L/100km
:thumme:

Nu var frågan iof om TS's beställda vacuum pump kommen att klara av att mata fram soppa så det räcker åt hans Honda CB750 1982:a.
Det gör det i i Sverige körkortstillåtna farter, men... den kanske inte klarar autobahn tempo... kvitt sak samma! Nu är det ju bygget som är intressant, o inte triviala data ur forntiden!
Bygget: :eat:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

63an

#53 » 18:13:11, 26-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

För min del så var inte bränsleförbrukningen så intressant, de var prestandan som bruksmaskin mest till som gällde å från jobbet + broms å vilsamhet i körningen som kursstabilitet! E-76an var rena lekstugan på 80-talet!
Sen att jag körde fort jämt hör ju inte hit :coffee: Lite kul med första servisen skulle kollas ventilspel å jag var med, då höll meken på med en utblåsv. å jag drog i med va fan håller du på med? Jajo den är lite nog tajt! Men byt shims då! Jamen de var så dyra ! Jag går inte på de snacket å så blev det! Alltså var jag lite syrack efter att den inte gick att köra ut från verkstan till gatan å inte blev jag snällare när frugan berättade om alla idiotgrejor som krasher inne på gårdsplan! Att säja åt frugan när jag åkte "Han kunde köra han" satt i länge! :huh:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Laederlappen (trådstartaren)

#54 » 09:02:48, 27-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har flängt runt en hel del på gamla Hyndor, men jag har inte riktigt tänkt på att de skulle vara så himla soppatörstiga. Men visst, nånstans mellan 0,6-0,8 liter milen sög de ju i sig. Borde inte törsten kunna bero på förgasarna?
Resten av motorn är ju relativt modern, korta kolvskörtar, 4-ventilat med tryckare direkt mot kammarna, relativt kort slaglängd (nåja, 750:n är ju iallafall kvadratisk) fint squishband i topparna osv, mm, etc.
Laederlappen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:15:52, 09-09-2019
Ort: Nånstans utanför Eslöv.
Sverige
Maskin: Stenkrossar, hjullastare L60, L180, Cat 972, Cat 990, samt en hel massa annat som dönar, smäller & skramlar!

torbjorn_forsman

#55 » 10:28:54, 27-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är väl troligt att både förgasare (onödigt fet blandning vid delgas) och tändförställningskurva (onödigt sen tändning vid vissa driftförhållanden) är skyldiga till bränsleförbrukningen.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

63an

#56 » 10:34:21, 27-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har DC. skrämt livet ur dej nu? Fixa pump å överfall så är du hemma å fuggarna kan du behålla för de är anpassade till motorn de har ax-pumpar! :thumme:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Laederlappen (trådstartaren)

#57 » 10:45:40, 27-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Torbjörn: Naturligtvis har du rätt! Tändningen med ja. Sant.
63:an, näe, så skrajsen är jag inte av mig :vissla: Jag är rätt säker på att detta kommer att funka. Däremot så är det ju alltid kul att byta ut, bygga om, modifiera & allt det där. Men jag har ingen accpump på mina, det sitter däremot på amerikamodellerna, för att de ska kunna köra med mindre munstycke & samtidigt bibehålla draget utan att släppa ut för mycket skit. Där har amerikanarna för en gångs skull tänkt rätt.
Laederlappen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:15:52, 09-09-2019
Ort: Nånstans utanför Eslöv.
Sverige
Maskin: Stenkrossar, hjullastare L60, L180, Cat 972, Cat 990, samt en hel massa annat som dönar, smäller & skramlar!

63an

#58 » 11:28:15, 27-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Läser rakt av från min 81-ans broshyr: 4 st 30mm vakuum förgasare med acc-pumpar för snabbt "svar på gasen"! Tror inte du har sämre prestanda/ Har du broschyr på din ? Motorn är nog en av de finaste i klassen inga vibbar i styret där inte å tål stryk bara man sköter filtret å oljan! :coffee:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Laederlappen (trådstartaren)

#59 » 13:20:45, 27-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Åfasen, lustigt att du har accpump men inte jag. Har haft inte mindre än 4 st cb750, från 79- 82. Har dessutom byggt om grannens, hans var en 750K från 79, & ingen av de jag har pillat med har haft accpump. Hade gärna haft det dock..
Laederlappen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:15:52, 09-09-2019
Ort: Nånstans utanför Eslöv.
Sverige
Maskin: Stenkrossar, hjullastare L60, L180, Cat 972, Cat 990, samt en hel massa annat som dönar, smäller & skramlar!

Ivar Risslén

#60 » 14:52:30, 27-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sitter det inte vakuum förgasare på den modellen ? Den förgasartypen brukar oftast inte ha någon extra acc-pumpar för själva konstruktionen gör att den får lämpligt med soppa vid acceleration, jämför med bilförgasare av typ SU eller Zenith-Stromberg. Det är bara förgasare av typ med trottel som lyfts direkt av gasvajern eller har ett vridbart spjäll utan vakuumkolv som har behov av en extra acc-pump.

Min erfarenhet av de gamla japsarna var att vid låg utetemperatur så ville de ofta ha mer bensin och i övrigt så berodde det mest på hur mycket man vred på gashandtaget.

PS: Man ska inte lita allt för mycket på vad som står i olika broschyrer. Mycket är bara för att skryta. Det här med acc-pumpar kan vara för att vakuumförgasare funkar som om de skulle ha haft acc-pumpar eller för att det är en direkt översättning från den amerikanska broschyren. DS.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15


Återgå till MC

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se