Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCMC

Soppapump, vacuum eller el?

69 inlägg • Sida 5 av 5
Snacka om MC här

torbjorn_forsman

#61 » 14:59:43, 27-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det märkliga är dock att vakuumstyrda (CD, Constant Depression) -förgasare för bilar alltid har en dämpkolv som bromsar den vakuumstyrda trottelns rörelse, just för att få accelerationsanrikning, men de mc-förgasare av den sorten som jag har stött på, har alltid saknat dämpkolv och kan rimligtvis inte ge någon nämnvärd accelerationsanrikning. Och då är man så illa tvungen att ge lite fetare blandning än vad som egentligen vore nödvändigt vid delgas, för att motorn ska ha en chans att svara på tvärt gaspådrag.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514



Ivar Risslén

#62 » 15:36:19, 27-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det har du rätt i. De har nog räknat med att mc är ett lättare fordon och behöver inte lika mycket anrikning och att trögheten hos trotteln ska räcka till utan dämpkolv.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

G-son

#63 » 17:49:28, 27-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Storleken på vakuumöppningen under trotteln (där undertrycket under trotteln p.g.a. luftens hastighet leds upp över trotteln för att lyfta den) kan nog ge en dämpningseffekt genom att vara litet. Tar tid att suga ut luften över trotteln för att lyfta den då.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

Laederlappen (trådstartaren)

#64 » 17:53:39, 27-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Frugans harley har en keihin cv-förgasare, den har accpump.. Har för mig att det satt pumpar på min Suzuki Dr800, den hade dubbla (trots att den var encylindrig) cv-gasare. Hade hemskt gärna haft pumpar på Hondan med. Har nördat loss rejält här nu, tydligen ska det funka med förgasare från gsxr750 från sisådär 93, om man använder inugningsgummi från en gs1000 från början av 80-talet. Då har man iallafall flatslide-cv. Hmmm... :klia:
Laederlappen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:15:52, 09-09-2019
Ort: Nånstans utanför Eslöv.
Sverige
Maskin: Stenkrossar, hjullastare L60, L180, Cat 972, Cat 990, samt en hel massa annat som dönar, smäller & skramlar!

toker

#65 » 20:26:10, 27-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Det märkliga är dock att vakuumstyrda (CD, Constant Depression) -förgasare för bilar alltid har en dämpkolv som bromsar den vakuumstyrda trottelns rörelse, just för att få accelerationsanrikning, men de mc-förgasare av den sorten som jag har stött på, har alltid saknat dämpkolv och kan rimligtvis inte ge någon nämnvärd accelerationsanrikning. Och då är man så illa tvungen att ge lite fetare blandning än vad som egentligen vore nödvändigt vid delgas, för att motorn ska ha en chans att svara på tvärt gaspådrag.

Hade en Suzuki DR650 får ett antal är sen den var rätt bra vässad med bland annat ny trottel förgasare dock utan accpump och man kunde gasa på rätt tvärt utan att få problem med avsaknaden av accpump men vred man på max från låga varv kunde den nysa till så den lilla begränsning i trottelöppnings hastighet en förgasare med membran ger är nog tillräckligt för att undvika nysning.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

dc_lindberg

#66 » 21:59:05, 27-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bing 40 CV 94/112/40, 94/111/40, som sitter på en av mina R100 -saknade- "ventilationshålet" till ovansidan om förgasarmembranet...
Borrade upp hålen, där de skall sitta, med 1mm's borr => då fungerade förgasaren.

I locken på Bing så sitter det i pressat en stål bricka. Den lossnar som konsekvens av de galvaniska strömmarna.
Då uteblir i stort sett vacuumet ovan membranet... när det händer går det inte att synkronisera cylindrarna och motor går som en kratta, snarast än sämre än det... med en horribel soppaförbrukning.

Jag vidhåller Laederlappen, att ska du ha bra gas-respons ska du välja trottelförgasare. Vill du ha en mjuk len motorgång med lugn, då ska du absolut ha en CV förgasare.
På avatar moppen är jag tvungen att ha Bing CV... gummistropparna till skidorna måste "vila" på ovansidan av förgasarna...det finns ingen annan lösning tekniskt sett :-(
Nu gjorde ni mig nyfiken på om man skulle kunna modifiera mopedförgasarna så de ger en respons påminnandes om trottelförgasare :-)

Gällande kommentarer om soppaförbrukningen.
Vi alla fick och får olika påståenden. Nästan ingen av oss har egna hård data. Mina uppgifter kommer från de jag träffat i Sthlm/SMC/BMW/FMCK/ och div., lokala klubbar mm. Mitt underlag är -dåligt-! Det rör sig bara om kring 100-150 nipponesfarare under 1987-2000 (+ fram till dags dato). Inom medicin anses det mer än tillräckligt (vilket jag har åsikter om...), men som trovärdig statistik så är det haltande liten undersökning. Dock har jag konstaterat att det är nu bara ni här i tråden och 2-3st till som har en erfarenhet om måttfull till riktigt bra L/mil med Honda.
Jag har å andra sidan från BMW sidan en (1) som påstår att han körde från Sthlm NV till Helsingborg på 1 tank (22L)...på en R75/5... långt innan motorvägarna var kompletta söder över... (dvs 70:talets slut, början av 80:talet). Rena rövarhistoren alltså - men (!), körde han på den gamla 100 oktan bly bensinen (som inte fanns kvar då) då vore det faktiskt rimligt!
När jag tankade BP i Tyskland 1994, deras 98 oktan, så gick förbrukningen /mil ned med 1-1.5dl rak av! (vilket samtidigt väcker frågan om den svenska är utspädd med H2O...).
Mat Oil hade planer på att importera/börja sälja 99 oktanen - men vad jag ser så har de planerna inte blivit verklighet än... o med den nya ägaren så blir de nog aldrig av...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Ivar Risslén

#67 » 22:31:09, 27-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

När jag körde lungt så kunde jag köra min R100RS -77 på omkring 0,45 liter per mil. Det var på mitten av 80-talet. Det var ofta som jag körde 40 mil mellan tankningarna utan att vara nervös för soppatorsk. R75/5 brukade gå snålare.
Avståndet mellan Stockholm till Helsingborg är enligt avståndstabell c:a 56 mil och med 22 liters tank så blir det strax under 0,4 liter/milen i snitt.
Bensinen som vi fick på 90-talet är mycket sämre med större förbrukning som följd.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Laederlappen (trådstartaren)

#68 » 10:02:28, 28-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dc: Det blir cv, hur jag än bär mig åt. Frågan är bara vilka cv. I rationella ögonblick så tänker jag att jag ska fixa till originalarna & bestycka dem noggrant, de går ju att få rätt bra trots allt. Sen tar den onda (?) sidan över & börjar gasta & hojta om att original är för gubbar! Men jag är ju för fan gubbe. Aja, den som lever får se. De går ju liasom att byta ut efter att hojen är byggd med, & det lär ju ta sin lilla tid. Men sen, när jag fått fatt i en 900 eller tillåmed en 1100, (gammal honda då alltså) då j*vlar ska det sitta en CR eller en HSR-brugga på den. Så det så. :thumme:

1 person gillar det här inlägget.
Laederlappen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:15:52, 09-09-2019
Ort: Nånstans utanför Eslöv.
Sverige
Maskin: Stenkrossar, hjullastare L60, L180, Cat 972, Cat 990, samt en hel massa annat som dönar, smäller & skramlar!

dc_lindberg

#69 » 11:19:41, 28-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11


Återgå till MC

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se