Bing 40 CV 94/112/40, 94/111/40, som sitter på en av mina R100 -saknade- "ventilationshålet" till ovansidan om förgasarmembranet...
Borrade upp hålen, där de skall sitta, med 1mm's borr => då fungerade förgasaren.
I locken på Bing så sitter det i pressat en stål
bricka. Den lossnar som konsekvens av de galvaniska strömmarna.
Då uteblir i stort sett vacuumet ovan membranet... när det händer går det inte att synkronisera cylindrarna och motor går som en kratta, snarast än sämre än det... med en horribel soppaförbrukning.
Jag vidhåller Laederlappen, att ska du ha bra gas-respons ska du välja trottelförgasare. Vill du ha en mjuk len motorgång med lugn, då ska du absolut ha en CV förgasare.
På avatar moppen är jag tvungen att ha Bing CV... gummistropparna till skidorna måste "vila" på ovansidan av förgasarna...det finns ingen annan lösning tekniskt sett
Nu gjorde ni mig nyfiken på om man skulle kunna modifiera mopedförgasarna så de ger en respons påminnandes om trottelförgasare
Gällande kommentarer om soppaförbrukningen.
Vi alla fick och får olika påståenden. Nästan ingen av oss har egna hård data. Mina uppgifter kommer från de jag träffat i Sthlm/SMC/BMW/FMCK/ och div., lokala klubbar mm. Mitt underlag är -dåligt-! Det rör sig bara om kring 100-150 nipponesfarare under 1987-2000 (+ fram till dags dato). Inom medicin anses det mer än tillräckligt (vilket jag har åsikter om...), men som trovärdig statistik så är det haltande liten undersökning. Dock har jag konstaterat att det är nu bara ni här i tråden och 2-3st till som har en erfarenhet om måttfull till riktigt bra L/mil med Honda.
Jag har å andra sidan från BMW sidan en (1) som påstår att han körde från Sthlm NV till Helsingborg på 1 tank (22L)...på en R75/5... långt innan motorvägarna var kompletta söder över... (dvs 70:talets slut, början av 80:talet). Rena rövarhistoren alltså - men (!), körde han på den gamla 100 oktan bly bensinen (som inte fanns kvar då) då vore det faktiskt rimligt!
När jag tankade BP i Tyskland 1994, deras 98 oktan, så gick förbrukningen /mil ned med 1-1.5dl rak av! (vilket samtidigt väcker frågan om den svenska är utspädd med H2O...).
Mat
Oil hade planer på att importera/börja sälja 99 oktanen - men vad jag ser så har de planerna inte blivit verklighet än... o med den nya ägaren så blir de nog aldrig av...